Gospelmuziek ?

Wat vindt jij van gospel-muziek ?

Ik denk niet dat het nodig is om 'geestelijke' muziek in een aantrekkelijk jasje te steken
2
4%
Als de muziek niet de overhand heeft, en de tekst duidelijk, volledig en correct is en goed te volgen is heb ik er geen moeite mee
14
30%
Wat mij betreft is er geen directe limiet aan de soort muziek als de tekst maar correct is
15
32%
Voor evangelisatie doeleinden in beperkte mate, maar wij hoeven niet met alle muziek mee te gaan omdat psalmen 'te ouderwets zijn'
1
2%
Waarom moeten we godsdienst samensmelten met in onze cultuur wereldse muziek?
10
21%
Bedroevend
5
11%
 
Totaal aantal stemmen: 47

Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Gospelmuziek ?

Bericht door olfie »

Het leek me wel nuttig om even een nieuw topic te starten naar aanleiding van het 'songfestival' topic... aangezien het daar meer over andere zaken gaat kunnen we hier misschien beter verder discussieren.

Ik heb er even een klein polletje bij gedaan, vast niet alle meningen zijn er in vervat, of dubbel, maar het is misschien wel leuk om even te zien hoe de verhoudingen op het forum liggen.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Maar om even op de discussie in te haken: Ik denk als God in je leven komt dat je totaal geen behoefte meer aan dit soort muziek hebt. Dan is er nog maar één vraag: Hoe kom ik rechtvaardig voor God? En dan gaat al het aardse voorbij, en telt er nog maar één ding. En dan ga je niet op het randje leven van wat wel en wat niet mag. Dan hou je jezelf er verre van
Erasmiaan, ik denk dat dit geen eerlijke vergelijking is. Als het erop aan komt, zijn heel veel dingen onbelangrijk: vakantie, je pc, een fietstocht, een orgel. Je moet de dingen in proporties blijven zien.
Daarbij, toen God in mijn leven kwam, werd ik óók erg aangesproken door 'evangelische' versjes, bijv. Doe nu die stap tot Jezus. "Doe nu die stap". Dan dacht ik bij me zelf: Hóé doe ik die stap dan? Dat was het geheim dat ik maar niet kende.
Ik wil maar zeggen.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Getuigt het niet van een "wat we hebben is niet voldoende" gedachte? Waarom niet het 'nuttige' met het 'aangename' verenigen, zodat het aangename ook 'nuttig' en daarmee geoorloofd wordt?

zo maar even een prikkelende stelling..

--
k vroeg me ook opeens af... lezen we ergens in de bijbel van het bezingen, bejubelen en bespelen van Gods eer als 'entertainment'?
Ik kan me momenteel alleen situaties indenken waarbij in het bijzonder Gods grote daden gememoreerd werden.. (bijv. doortocht door de R. Zee)..
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33554
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Pim schreef:Tiberius, misschien is het een idee om ook op de gegeven voorbeelden in te gaan? ;)
Om eerlijk te zijn, Pim, breng je me daarmee enigszins in verlegenheid. (Aan het knipoogje te zien had je dat zelf ook al door).

Want de muziek in de voorbeelden vind ik prachtig. Zonde om deze muziek uitsluitend aan de wereld over te laten. :wink:
Ook de teksten (voor zover ik die in de gauwigheid kan beoordelen) zijn goed. En ik wil zeker niet muggenziften: "Dat ze eens uit een oprecht hart mochten komen".

Alleen ben ik erg bang voor de glijdende schaal. Via deze muziek kom ik toch in aanraking met popmuziek en de bijbehorende ambiance. Graag wil ik me daar van distantiëren, want voordat ik het weet zit ik naar wereldse popmuziek te luisteren. Et cetera...

Ik sluit me daarom liever maar bij Erasmiaan aan: niet op het randje leven van wat wel en wat niet mag.

[Edit] En bij olfie: Het bezingen, bejubelen moet altijd in het teken staan van het memoreren van Gods grote daden.[/Edit]
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Tiberius schreef:
[Edit] En bij olfie: Het bezingen, bejubelen moet altijd in het teken staan van het memoreren van Gods grote daden.[/Edit]
Ja akkoord, maar hoe sta jij dan tegenover bijv. een psalmzangavond?
Snap je mn stelling?

Ik heb nog nooit vooraan staan schreeuwen en gillen bij een koor, of om handtekeningen van de leidende predikant of wie dan ook staan smeken... Hier zie je denk k ook btje het gevaar, veel mensen zien de grens al niet meer tussen een gospel en pop-zanger.. buiten de tekst (als er naar geluisterd wordt).. en dan geldt het hier denk ik in mindere mate, omdat de meesten hier toch wel aanmelden met een bepaalde drijfveer of reden..

Tevens vraag ik me af waarom cd's en concerten van gospelartiesten net zo duur of duurder zijn dan van de 'echte' pop muziekanten... kan het niet uit een goed hart, met kostendekkende prijzen?... dit geldt overigens ook voor vele psalm, samenzang en gezangen cd's... maar pas kon ik nog een cd tbv de SDOK bestellen, en ik neem aan dat er geld overblijft voor hen zelf en dan nog was ie 'slechts' 12,50..

Een soort moeras?
Genoeg vaste plekken, maar een misstap en je zakt steeds dieper weg..

Als het geen noodzaak is zou ik willen zeggen.. mijdt het.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Zoals bij alles zijn er in de gospelmuziek ongetwijfeld misstanden. Niet iedere artiest zal een oprecht kind van God zijn, net als overal zitten er ook wolven onder de schapen cq kaf onder het koren.

Mening over gospelmuziek wordt vaak gevormd vanuit je eigen smaak. "Alles wat liefelijk is, alles wat welluidt..." wordt vaak als argument ingevoerd. Nou, daarover verschillen de meningen.
Niet alle muziekstijlen spreken mij aan, ik ben geen hardrocker en r&b vind ik afgrijselijk. Ik zal daarom ook niet snel een gospelcd in die stijl kopen. Country vind ik prachtig en daarom houd ik ook van countrygospel. Klassieke muziek spreekt me minder aan en daarom zul je mij ook niet zo snel een Noortje van Middelkoopconcert zien bezoeken. 't Is gewoon mijn stijl niet.

Wat me echter bevreemdt, is dat veel mensen klakkeloos religieuze klassieke muziek accepteren terwijl men religieuze popmuziek afwijst. Ook de wereld van de klassieke muziek is door en door werelds, al is het op een deftige manier. Maar er zijn zat componisten te noemen die op zijn minst occult besmet waren. Moeten we die wereld dan ook niet mijden?

Als ik in Schotland ben, krijg ik buikpijn van het valse zingen in de kerk. Maar daarmee is het toch niet gelijk spotten? Waarom is dan wel een Ralph van Manen oneerbiedig? Wij denken altijd precies te weten welke muziekstijlen Gode aangenaam zijn. Ik denk dat Hij graag luistert naar dat oude vrouwtje dat zeer langzaam Datheen zingt. Ik denk ook dat Hij graag hoort dat die Jamaicaan in de sloppen van New York zijn rapteksten uit, of naar die Papoea die op zijn trommel zijn ritmes slaat, die puber die op zijn kamertje zijn opwekkingsliederen bij zijn gitaar meezingt. Als het uit een oprecht hart komt.

Klokje klingt, vogel zingt
iedereen op zijne wijs
Kind ook jij
zingt daarbij
tot des Heeren lof en prijs!
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Tiberius schreef:
Pim schreef:Tiberius, misschien is het een idee om ook op de gegeven voorbeelden in te gaan? ;)
Om eerlijk te zijn, Pim, breng je me daarmee enigszins in verlegenheid. (Aan het knipoogje te zien had je dat zelf ook al door).
Het knipoogje was ook omdat ik je niet tot reacties wil en kan verplichten in discussies. En natuurlijk omdat ik denk dat het niet zo makkelijk is om de muziek niet ik noemde onderuit te schoffelen, dus ik ga graag de discussie met jou (en anderen) aan.
Want de muziek in de voorbeelden vind ik prachtig. Zonde om deze muziek uitsluitend aan de wereld over te laten. :wink:
Ook de teksten (voor zover ik die in de gauwigheid kan beoordelen) zijn goed. En ik wil zeker niet muggenziften: "Dat ze eens uit een oprecht hart mochten komen".

Alleen ben ik erg bang voor de glijdende schaal. Via deze muziek kom ik toch in aanraking met popmuziek en de bijbehorende ambiance. Graag wil ik me daar van distantiëren, want voordat ik het weet zit ik naar wereldse popmuziek te luisteren. Et cetera...

Ik sluit me daarom liever maar bij Erasmiaan aan: niet op het randje leven van wat wel en wat niet mag.

[Edit] En bij olfie: Het bezingen, bejubelen moet altijd in het teken staan van het memoreren van Gods grote daden.[/Edit]
Voor mij is dit geen randje, maar muziek die ik heerlijk in de auto beluister om vervolgens over de inhoud langer na te denken. Ik kom zo ook niet bij popmuziek, omdat daarin geen bijbelse geschiedenissen gezongen worden. Maar dat kan voor iedereen verschillend zijn.

Engelstalige muziek blijft bij mij juist beter bij, omdat het op een of andere manier lijkt alsof alles krachtiger wordt uitgedrukt (kan ook zijn omdat je er beter naar moet luisteren). In "He's Alive" bijvoorbeeld: "Father please forgive them, they don't know what they do". Dat kan nog uren lang in mijn hoofd blijven. Wat een gebed van Christus gericht aan Zijn Vader. En zo bidt Hij nu nog!

Overigens wil ik niemand (deze) Gospelmuziek opdringen, hoor. Maar het gaat mij erom dat Gospelmuziek daadwerkelijk geestelijk verrijkend kan zijn en niet alleen maar als 'hou je er maar verre van' weggezet moet worden.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16806
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

olfie schreef:Getuigt het niet van een "wat we hebben is niet voldoende" gedachte?
k vroeg me ook opeens af... lezen we ergens in de bijbel van het bezingen, bejubelen en bespelen van Gods eer als 'entertainment'?
Worden er op de refo-markt niet legio cd's geproduceerd en muziekavonden belegd die puur als entertainment zijn bedoeld, waarvan de muziek ook puur als amusementsmuziek klinkt, met de vertrouwde psalm- of gezangmelodie als legitimatie?

Popmuziek houden we buiten de deur, maar "we willen tóch wat", en dus krijgen we psalmbewerkingen met een hupfaldera-karakter.
't Is maar de vraag wat erger is: puur wereldlijke muziek of muziek waarin een christelijke vlag de wereldlijke lading moet dekken :roll:
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

olfie schreef:Getuigt het niet van een "wat we hebben is niet voldoende" gedachte? Waarom niet het 'nuttige' met het 'aangename' verenigen, zodat het aangename ook 'nuttig' en daarmee geoorloofd wordt?

zo maar even een prikkelende stelling..
Wat is aangenaam en wat is nuttig? Het blijkt dat veel mensen hier gospel niet aangenaam vinden...

Wat we hebben is niet voldoende als we niet in de taal en cultuur van deze tijd het evangelie kunnen brengen aan mensen die midden in deze tijd en cultuur zitten....

Mijn tegenstelling is: Het is raar om wel in de cultuur van een paar honderd jaar geleden muziek te maken en het in de cultuur van deze tijd niet te doen.
k vroeg me ook opeens af... lezen we ergens in de bijbel van het bezingen, bejubelen en bespelen van Gods eer als 'entertainment'?
Ik kan me momenteel alleen situaties indenken waarbij in het bijzonder Gods grote daden gememoreerd werden.. (bijv. doortocht door de R. Zee)..
Ik vond de poll al wat subjectief...... Je gaat er hier namelijk al vanuit dat gospel entertainment is... terwijl het gewoon hetzelfde is als Johannes de Heer, het lied dat na de doortoch door de Schelfzee gezongen werd, wat David maakte, wat Salomo bij de inwijding van de tempel georganiseerd had en wat er in de eerste gemeenten gebeurde... maar dan met instrumenten uit deze tijd.

Het gaat om het brengen van de blijde boodschap, het zingen tot Gods eer, het memoreren van Gods grote daden... maar dan in de muziek van deze tijd.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
Tiberius schreef:
[Edit] En bij olfie: Het bezingen, bejubelen moet altijd in het teken staan van het memoreren van Gods grote daden.[/Edit]
Ja akkoord, maar hoe sta jij dan tegenover bijv. een psalmzangavond?
Snap je mn stelling?

Ik heb nog nooit vooraan staan schreeuwen en gillen bij een koor, of om handtekeningen van de leidende predikant of wie dan ook staan smeken... Hier zie je denk k ook btje het gevaar, veel mensen zien de grens al niet meer tussen een gospel en pop-zanger.. buiten de tekst (als er naar geluisterd wordt).. en dan geldt het hier denk ik in mindere mate, omdat de meesten hier toch wel aanmelden met een bepaalde drijfveer of reden..

Tevens vraag ik me af waarom cd's en concerten van gospelartiesten net zo duur of duurder zijn dan van de 'echte' pop muziekanten... kan het niet uit een goed hart, met kostendekkende prijzen?... dit geldt overigens ook voor vele psalm, samenzang en gezangen cd's... maar pas kon ik nog een cd tbv de SDOK bestellen, en ik neem aan dat er geld overblijft voor hen zelf en dan nog was ie 'slechts' 12,50..

Een soort moeras?
Genoeg vaste plekken, maar een misstap en je zakt steeds dieper weg..

Als het geen noodzaak is zou ik willen zeggen.. mijdt het.
Je moest eens weten wat zaal- of studiohuur, techniekers, geluidsapparatuur, en reiskostenvergoeding nog kosten... en hoeveel geld van die cd's naar artiesten gaat en hoeveel naar andere zaken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Marnix schreef:Je moest eens weten wat zaal- of studiohuur, techniekers, geluidsapparatuur, en reiskostenvergoeding nog kosten... en hoeveel geld van die cd's naar artiesten gaat en hoeveel naar andere zaken.
Ook Olfie blijkt hier een onvervalste zuinige Nederlander.... :wink:
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Afgewezen schreef:
Maar om even op de discussie in te haken: Ik denk als God in je leven komt dat je totaal geen behoefte meer aan dit soort muziek hebt. Dan is er nog maar één vraag: Hoe kom ik rechtvaardig voor God? En dan gaat al het aardse voorbij, en telt er nog maar één ding. En dan ga je niet op het randje leven van wat wel en wat niet mag. Dan hou je jezelf er verre van
Erasmiaan, ik denk dat dit geen eerlijke vergelijking is. Als het erop aan komt, zijn heel veel dingen onbelangrijk: vakantie, je pc, een fietstocht, een orgel. Je moet de dingen in proporties blijven zien.
Daarbij, toen God in mijn leven kwam, werd ik óók erg aangesproken door 'evangelische' versjes, bijv. Doe nu die stap tot Jezus. "Doe nu die stap". Dan dacht ik bij me zelf: Hóé doe ik die stap dan? Dat was het geheim dat ik maar niet kende.
Ik wil maar zeggen.
Beste Afgewezen, ik zie van dichtbij de glijdende schaal van de gospel en kan er daarom ook alleen maar afstand van nemen. Nu gaf ik al aan, dat is voor mij erg makkelijk, want ik geef er niet om. Het gaat erom dat je eerlijk met de dingen om kunt gaan. Denk ook aan de gevolgen. Jij kan het misschien voor jezelf wel verantwoorden, gospelmuziek. Je kinderen zo je die hebt of mag krijgen, groeien erin op en voor hun is het een vanzelfsheid. Voel je waarom ik me dan zorgen maak? Want hoe klein is dan de stap naar "foute" gospelmuziek van je eventuele kinderen? En hoe klein de stap naar popmuziek? De weg der geleidelijkheid is een slechtere weg dan dat er in een keer een grote stap wordt genomen. Als je heel beschermd opgevoed bent, en je breekt je los, dan hoor je de eerste tijd je geweten, en misschien wel heel je leven. Als het geleidelijk gaat heb je geen last van je geweten, maar ben je even ver weg.

Misschien een beetje een lang verhaal, maar ik hoop dat je de strekking begrijpt.

Ik geloof ook dat als je met de dood in je leven loopt, dat alles dan inderdaad onbelangrijk wordt. Dat zeg jij ook. Echter, moeten we niet elke dag leven alsof we morgen sterven? Memento mori, gedenk te sterven. Maar ik laat je vrij in je geweten hoor. Zoals ik het beschrijf liggen de zaken voor mij, ik gaf al aan dat enige discussie mogelijk is, en dat soms de zaken een beetje anders kunnen liggen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Erasmiaan, er zijn ook Christenen die weten hoe ze rechtvaardig zijn voor God (namelijk Rom. 8:1) . Misschien dat dat het verschil uitmaakt tussen de levensinstelling van die Christenenen en het dilemma wat volgens jou het leven van iedere Christen zou moeten bepalen...........?
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Pim schreef:Erasmiaan, er zijn ook Christenen die weten hoe ze rechtvaardig zijn voor God (namelijk Rom. 8:1) . Misschien dat dat het verschil uitmaakt tussen de levensinstelling van die Christenenen en het dilemma wat volgens jou het leven van iedere Christen zou moeten bepalen...........?
Je gaat nu de discussie wat uitdiepen, naar wedergeborenen en onwedergeborenen. Inderdaad, zoals ik het bedoelde geldt het alleen de onwedergeborenen. Die moeten haast maken met hun zaak en leven alsof ze morgen sterven.

Maar toch denk ik niet dat hier een verschil is met hen die geen vreemdeling zijn van Genade. Hun leven moet namelijk weer aan het doel gaan beantwoorden waartoe God het geschapen had: namelijk tot Zijn Eer. Als je meent dat je met gospelmuziek ook Zijn Eer kunt bedoelen, dan ga ik hier niet zeggen dat je dat niet moet en/of mag doen. Echter ik ben zo bang voor die glijdende schaal. Daarom zou ik zeggen, probeer niet op het randje te balanceren. Dan hoef je je ook niet af te vragen wat net wel mag en wat net niet meer kan. Bijvoorbeeld: country gospel moet net nog kunnen, hardrock gospel gaat weer iets te ver... Maar ja, nogmaals, misschien is het voor mij makkelijk praten als niet-muziekliefhebber.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Marnix schreef:
olfie schreef:
Tiberius schreef:
[Edit] En bij olfie: Het bezingen, bejubelen moet altijd in het teken staan van het memoreren van Gods grote daden.[/Edit]
Ja akkoord, maar hoe sta jij dan tegenover bijv. een psalmzangavond?
Snap je mn stelling?

Ik heb nog nooit vooraan staan schreeuwen en gillen bij een koor, of om handtekeningen van de leidende predikant of wie dan ook staan smeken... Hier zie je denk k ook btje het gevaar, veel mensen zien de grens al niet meer tussen een gospel en pop-zanger.. buiten de tekst (als er naar geluisterd wordt).. en dan geldt het hier denk ik in mindere mate, omdat de meesten hier toch wel aanmelden met een bepaalde drijfveer of reden..

Tevens vraag ik me af waarom cd's en concerten van gospelartiesten net zo duur of duurder zijn dan van de 'echte' pop muziekanten... kan het niet uit een goed hart, met kostendekkende prijzen?... dit geldt overigens ook voor vele psalm, samenzang en gezangen cd's... maar pas kon ik nog een cd tbv de SDOK bestellen, en ik neem aan dat er geld overblijft voor hen zelf en dan nog was ie 'slechts' 12,50..

Een soort moeras?
Genoeg vaste plekken, maar een misstap en je zakt steeds dieper weg..

Als het geen noodzaak is zou ik willen zeggen.. mijdt het.
Je moest eens weten wat zaal- of studiohuur, techniekers, geluidsapparatuur, en reiskostenvergoeding nog kosten... en hoeveel geld van die cd's naar artiesten gaat en hoeveel naar andere zaken.
Zonder meer waar... maar ik mag toch hopen dat popmuziekanten heel wat ruimer geld over willen houden dan de gospelzangers... kheb nog nooit gehoord van ralf van manen op EO met 6 dikke autos's 3 vakantiehuisjes.....
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Plaats reactie