Gospelmuziek ?

Wat vindt jij van gospel-muziek ?

Ik denk niet dat het nodig is om 'geestelijke' muziek in een aantrekkelijk jasje te steken
2
4%
Als de muziek niet de overhand heeft, en de tekst duidelijk, volledig en correct is en goed te volgen is heb ik er geen moeite mee
14
30%
Wat mij betreft is er geen directe limiet aan de soort muziek als de tekst maar correct is
15
32%
Voor evangelisatie doeleinden in beperkte mate, maar wij hoeven niet met alle muziek mee te gaan omdat psalmen 'te ouderwets zijn'
1
2%
Waarom moeten we godsdienst samensmelten met in onze cultuur wereldse muziek?
10
21%
Bedroevend
5
11%
 
Totaal aantal stemmen: 47

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

olfie schreef:
rekcor schreef:
Erasmiaan schreef:Ik ben blij dat je geen hardrock meer luistert, maar je hebt er nu niet radicaal mee gebroken. Is het niet zo dat nu je hardrockgospel luistert dat je God wat geeft en de wereld ook wat? Ik zie wel in dat gospel in sommige gevallen evangeliserend kan werken, maar is het ten diepste niet hinken op twee gedachten?
Ik luister nog wel degelijk hardrock, maar alleen gemaakt door christenen. Daarmee geef ik - idealiter - God alles en de wereld niets. Natuurlijk is er sprake van een hellend vlak, maar dat is met alles in het leven.

Als we het toch over glijdende schalen hebben: ik zie het (principiele) verschil niet tussen gitaarmuziek, rock en hardrock. Het is gewoon een kwestie van je 'Distortion'-knop op je gitaarversterker open draaien en sneller spelen. Idem. trommels --> drumstel.
Als je nu werkelijk alleen om Gods eer gaat en niets voor de wereld/jezelf, waarom zijn psalmen dan niet genoeg?

Waarom moet jij de muziek dan nog wel ruig/aggresief/mooi vinden?

Bijkomend 'voordeel': je mijdt het 'hellende vlak'
Dat vragen conservatieven altijd. Is wat we hebben dat niet genoeg? Ontbreekt er nog wat aan? Ik vind van wel ja :) De muziek heeft een hele ontwikkeling doorgemaakt en het zou een gemis zijn als er alleen maar seculiere moderne muziek zou zijn. En wie durft hier voor God te bepalen waar Hij wel blij mee is en waar niet mee? Blijkbaar zijn er mensen die denken dat God psalmen op hele noten wel kan waarderen en een rocknummer tot Zijn eer niet.... Hoe denken die mensen dat te weten? Daarnaast zijn psalmen ook inhoudelijk niet genoeg... er is sinds David de psalmen schreef zoveel gebeurd... we mogen in nieuwe tijden ook nieuwe liederen maken.... net zoals dat al eeuwen lang gebeurd is. Als we alleen psalmen in de kerk zouden zingen zou ik wat missen.
Dit is een heel onterecht argument. Zo kun je alles goed praten. Dan kan je dus alles wel doen als het voor jezelf maar tot Gods eer is. Dan kan je ook in een voetbalstadion zitten, en op zondag de WK-finale op t.v. volgen. Dit rechtvaardig je dan door te zeggen dat dit de pleziertjes zijn die God je nog geeft.
Dat is geen onterecht argument. Ik mag doordeweeks best in een voetbalstadion zitten... heb het wel eens gedaan. En op zondagavond mag ik een wk-finale kijken. Volgens mij haal je hier even twee dingen door elkaar namelijk wat God mensen verbiedt... en wat mensen elkaar verbieden onder het motto "God wil het"
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33921
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Ziehier enkele voorbeelden van een hellend vlak.

Begin met gospelmuziek, vervolgens popmuziek, dan hardrock.
Nog eentje: eerst naar het voetbalstadion en daarna met een krat bier op zondag naar de wk-finale kijken.

Heeft niets meer met Gods eer te maken; precies het tegenovergestelde.

Dit alles bij gebrek aan rode en gele kaarten en ingrijpen van moderators.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:Ziehier enkele voorbeelden van een hellend vlak.

Begin met gospelmuziek, vervolgens popmuziek, dan hardrock.
Nog eentje: eerst naar het voetbalstadion en daarna met een krat bier op zondag naar de wk-finale kijken.

Heeft niets meer met Gods eer te maken; precies het tegenovergestelde.

Dit alles bij gebrek aan rode en gele kaarten en ingrijpen van moderators.
Nee, we moeten weer een heel streng regime gaan voeren en gewetensdwang gaan toepassen. Dat is echt handen en voeten geven aan de Christelijke vrijheid om anderen de mond te snoeren.... Een totalitair regime dus...
kruip lekker bij elkaar met ene clubje gelijkgestemden en je bent er zeker van dat je het eens bent met elkaar. Discussies zijn dan ook niet meer nodig en kan iedereen weer gewoon aan het werk...... :roll:
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33921
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Noem je dit een discussie dan?
Openlijk een zondig leven aanbevelen? Of mag ik het ontheiligen van de zondag zo niet meer noemen?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Tiberius schreef:Ziehier enkele voorbeelden van een hellend vlak.

Begin met gospelmuziek, vervolgens popmuziek, dan hardrock.
Nog eentje: eerst naar het voetbalstadion en daarna met een krat bier op zondag naar de wk-finale kijken.
Beetje flauw. Je weet niet eens of het vlak naar boven of naar beneden helt. Dat "eerst" en "daarna" lees ik nl. niet terug. Je kunt moeilijk verwachten dat iedere christen voldoet aan onze oer-gereformeerde verwachtingen.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:Noem je dit een discussie dan?
Openlijk een zondig leven aanbevelen? Of mag ik het ontheiligen van de zondag zo niet meer noemen?
Marnix stelt kritische vragen bij het conservatieve gedachtengoed. Dat mag.
Marnix heeft een mening die anders is dan het grotere deel van de forummers hier.
Dat mag ook, -wat mij betreft.
Het gaat hier over of iemand iets zondig vind of niet.
Marnix vindt van niet en anderen vinden van wel.
Een ieder zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd en probeer je geweten niet aan een ander op te leggen. Ik proef hier gewetensdwang.
De Kanttekenaren zeggen over dat verzekerd zijn in je eigen gemoed (met je verstand):

Namelijk dat hij, zulks doende, niet zondigt en niet voorheeft God te vertoornen, en wetens tegen zijnen wil te doen; en dat hij dienvolgens ook naarstiglijk onderzoeke, welk van beiden den Heere behaagt. .

Laten we accepteren dat hier verschil van inzicht is en niet elkaar gaan verketteren of nawijzen als zondaar. Dat zijn we allemaal toch?
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

Tiberius schreef:Ziehier enkele voorbeelden van een hellend vlak.

Begin met gospelmuziek, vervolgens popmuziek, dan hardrock.
Nog eentje: eerst naar het voetbalstadion en daarna met een krat bier op zondag naar de wk-finale kijken.

Heeft niets meer met Gods eer te maken; precies het tegenovergestelde.

Dit alles bij gebrek aan rode en gele kaarten en ingrijpen van moderators.
Lijkt me van niet. Los van de vraag of je onderstaande postings goed geinterpreteerd hebt, moet je toch echt onderbouwen dat er ofwel een logica of wel er een wetmatigheid achter schuil gaat. Ik kan ook het rijtje bedenken, eerst vissen, dan zelf zwemmen in het water, dan naakt zwemmen, dan verder onzedelijk gedrag, maar volgens mij volgt dit niet uit vissen, tenzij je bij veel mensen deze wetmatigheid kunt waarnemen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33921
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Miscanthus schreef:Laten we accepteren dat hier verschil van inzicht is en niet elkaar gaan verketteren of nawijzen als zondaar. Dat zijn we allemaal toch?
Zeker.
Er is alleen een verschil om in te leven, dat je zondaar ben of openlijk een zondige levenswandel gaan propageren.
Zonde tegen het 4e gebod is even zondig als tegen het 7e gebod. Of niet soms?
wim schreef:Beetje flauw. Je weet niet eens of het vlak naar boven of naar beneden helt. Dat "eerst" en "daarna" lees ik nl. niet terug. Je kunt moeilijk verwachten dat iedere christen voldoet aan onze oer-gereformeerde verwachtingen.
Over flauw gesproken: een hellend vlak gaat altijd naar boven en naar beneden. :wink:
Het hangt dus van de zwaartekracht af waar je uiteindelijk terecht komt.
Zosinus schreef:Los van de vraag of je onderstaande postings goed geinterpreteerd hebt
Daar heb je gelijk in: ik reageer eigenlijk op 2 topics tegelijk.
Zosinus
Berichten: 387
Lid geworden op: 21 mar 2006, 15:21

Bericht door Zosinus »

De reden waarom ik zo dram om dat hellende vlak dan ook aan te tonen is dat het in mijn ogen bijna altijd een ondeugdelijk argument is. Het speelt in op bepaalde angsten en leidt af van de echte vraag. De echte vraag is in dit kader: is gospelmuziek goed of zijn er gegronde bezwaren tegen? Dat discussieert volgens mij een stuk meer to the point. Het hellend vlak argument wordt vaak van stal gehaald als er deugdelijke argumenten ontbreken.

Ik zie er over het algemeen geen fundamentele bezwaren tegen gospel. Dit betekent natuurlijk niet dat je er van moet houden (ik zelf geef er weinig om). Maar een bepaalde terughoudendheid in het exclusief verklaren van de eigen muziektraditie lijkt me wel op zijn plaats. Dat je die muziek veel eerbiediger vindt, is prima, maar het is niet meer dan een sentiment.
Laatst gewijzigd door Zosinus op 24 mei 2006, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

Tiberius schreef:.
Zonde tegen het 4e gebod is even zondig als tegen het 7e gebod. Of niet soms?.
Hier gaat het over. De één vind iets wel zondig en de ander niet. Misschien weeeer een nieuwe topic over de invulling van het sabbatsgebod?

Ik houd geen sabbath en jij ook niet. Waarom niet? Ik ben geen Jood en jij ook niet.
Maargoed, dit hoort eigenlijk in het topic Oranje Boven.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Marnix schreef:
Waar lees jij dat dan in de bijbel? Ik lees alleen maar in de bijbel dat je je hele hart moet geven. Mijdt het kwade! Bekeert u! Niet alleen innerlijk, maar ook uiterlijk. De discipelen lieten alles achter en volgden Christus onvoorwaardelijk! En de rijke jongeling liet het tegendeel zien: hij had alles gehouden, alleen van zijn bezittingen kon hij niet af. Dat was geen onvoorwaardelijk volgen van de Heere. Ik denk dus juist dat het wél de bijbelse lijn is.
Mijdt het kwade staat er. Er staat niet: Mijdt de goede kanten van bijv muziek want de stap naar de slechte kant door te slaan wordt kleiner. Je moet je hele hart geven en het kwade mijden... Maar dingen die tot Gods eer zijn moet je daarom niet mijden. Je moet niet je mond maar houden omdat je met diezelfde mond God kan eren maar ook kan vervloeken. Jou manier van redeneren is dan: Mijdt het kwade, zeg niks, dan zeg je ook niks verkeerd... praat je wel, dan is de stap naar verkeerde dingen zeggen kleiner?

Jou definitie van onvoorwaardelijk God volgens komt erg vreemd op me over. Wil je God volgen en hou je van populaire muziek? Luister dan gospel, juist wel!

Het probleem is dat voor jou gospel er ergens tussen wereld en God inhangt.... en dat is grote onzin. Inhoudelijk zit het niet ergens in het midden..... qua vormen is het van deze tijd... maar dat maakt dingen niet werelds... Dan zouden de hier zo geprezen bsalmberijmingen in de tijd dat ze gemaakt werden net zo goed werelds geweest zijn. :)

Olffie, wat versta jij onder buitensporig gedrag bij muziek, die je bij Psalmen niet zo snel zou hebben? NEe het klopt, bij psalmen ga je niet snel bewegen op muziek.... maar sinds wanneer is dat buitensporig? Volgens mij is wat jij doet, muziek zo willen houden dat mensen vooral stil moeten blijven staan, daarin weinig keuze hebben, pas buitensporig. Volgens mij zouden er tegenwoordig veel conservatieve christenen, als ze David door de straten van Jeruzalem hadden zien dansen, net zo minachtend hebben gedaan als Mikal deed en hem buitensporig en evangelisch gedrag verwijten.
David wist heel goed waar hij op danste en het was pure jubel, ten tweede was de tweede tocht zoals God het wilde met de ark ook heel anders van karakter.
En wat ik bedoelde, is dat veel mensen gospel niet zien als 'geestelijke muziek' maar als 'verantwoorde muziek'. De wereldse ritmiek, opzwepingen etc. zijn verantwoord geworden omdat de tekst strikt genomen tot Gods eer bedoeld is.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33921
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Zosinus schreef:De reden waarom ik zo dram om dat hellende vlak dan ook aan te tonen is dat het in mijn ogen bijna altijd een ondeugdelijk argument is.
Het kan zijn dat het een ondeugdelijk argument is, maar het is wel de praktijk. Dat is de reden waarom ik zo dram. :wink:
Miscanthus schreef:De één vind iets wel zondig en de ander niet. Misschien weeeer een nieuwe topic over de invulling van het sabbatsgebod?
Gods wet eist van ons, dat we Zijn dag heiligen. En je kan lang of kort typen, Miscanthus, maar met een krat bier voor de buis hangen, kan niemand bestempelen als het heiligen van Zijn dag. En kom niet aan met de opmerking, dat we allemaal zondaars en sabbatschenders zijn. Want dat erken ik ogenblikkelijk, maar ik antwoord dan precies hetzelfde: er is een verschil om in te leven, dat je zondaar ben of openlijk een zondige levenswandel gaan propageren.
Miscanthus schreef:Ik houd geen sabbath en jij ook niet. Waarom niet? Ik ben geen Jood en jij ook niet.
Hoe weet jij dat nou weer? :roll:

That's all folks!
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Tiberius schreef:Begin met gospelmuziek, vervolgens popmuziek, dan hardrock
Je haalt twee dimensies door elkaar:

* gospelmuziek (God's eer centraal) - reguliere muziek (God's eer niet centraal)
* de muzieksoort (pop, rock etc)
Tiberius schreef:maar het is wel de praktijk
Kijk, dat wil Zosinus dus (wetenschappelijk?) bewezen zien. Een verhaal kan plausibel klinken, maar het toch niet zijn.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

rekcor schreef:
Tiberius schreef:maar het is wel de praktijk
Kijk, dat wil Zosinus dus (wetenschappelijk?) bewezen zien. Een verhaal kan plausibel klinken, maar het toch niet zijn.
Sterker nog. In mijn tijd op de middelbare school waren velen tegen gospelmuziek, maar werd wel seculiere muziek (van Marco Borsato tot DJ huppeldepup) geluisterd. In de trant van 'beter echt fout, dan met gospelmuziek net doen alsof je goede muziek beluistert'.... :roll:
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Pim schreef:
rekcor schreef:
Tiberius schreef:maar het is wel de praktijk
Kijk, dat wil Zosinus dus (wetenschappelijk?) bewezen zien. Een verhaal kan plausibel klinken, maar het toch niet zijn.
Sterker nog. In mijn tijd op de middelbare school waren velen tegen gospelmuziek, maar werd wel seculiere muziek (van Marco Borsato tot DJ huppeldepup) geluisterd. In de trant van 'beter echt fout, dan met gospelmuziek net doen alsof je goede muziek beluistert'.... :roll:
Verkeerde gedachtengang, maar de redenering heeft wel iets in zich.. als men dat dat 'echt foute' laat.. maar is Marco Bors. echt fout.. hij is toch 'neutraal'..... krijgen we die discussie er ook meteen bij.

Ik vindt dat als je gospel luistert 'omdat het goede muziek is' ben je net zo fout bezig als dat je psalmen luistert om God er met eerbied gesproken 'een plezier mee doet'.
Het wezenlijke zit em in de diepste intentie van het 'waarom luister ik dit'... afgewogen tegen (wat mij betreft) de vorm en de inhoud..
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Plaats reactie