Petrus schreef:memento schreef:@Petrus, ik bedoelde het dogma zoals de Paus dat, vanaf de stoel van Petrus, uitspreekt. Het alom bindende dogma dus. Hieronder vallen ook de nooit-ingetrokken leeruitspreken van Trente, die de leer van de reformatie veroordeelt, ja er zelfs een anathema over uitspreekt.
Ik vind het dus arrogant dat de RK denkt te kunnen bepalen wat je moet geloven om zalig te worden, ja sterker nog, mij en alle anderen hier op het forum uitsluit van de hemel...
Ik heb het nooit als zodanig op kunnen vatten dat het voor álle gelovigen geldt, katholiek of niet. Ook niet dat alle niet-katholieken daarom niet naar de hemel zouden gaan.
Maar dat kan een makke mijnerzijds zijn, omdat ik wil inzien dat elke kerk zijn eigen opvattingen cq "regels" heeft, dus geloofsopvattingen en geloofsleer die leiden tot zaligwording, los van wat een ándere kerk daar voor opvattingen over heeft.
Maar goed, dít is dus JOUW opvatting, en het zij je vergunt. Ik heb er een tikkie ándere opvatting over, hoewel we beiden van dezelfde Schrift en -opvattingen uitgaan in het heden. (zo ongeveer).
Petrus, dat is niet 'zoals ik dat zie', maar zoals Rome zich heeft uitgesproken. Dat veel RK-leden daar niet mee bekend zijn, of hun geestelijke leiders niet zo nauw volgen, is weer wat anders. Maar aangezien de RK een officiele kerkleer heeft, mag ik ze toch (ver)oordelen op die leer? En die leer is het, die een ieder verdoemd, die haar dogma's niet volgt.
De kerk was in de tijd van de concilies ook behoorlijk verdeeld hoor. De rest van de christenen werden echter door de mensen op de concilies niet zo erkend (misschien terecht) en hebben ook weinig stand gehouden. Denk aan de Montanisten, Donatisten, Gnostici, Monofysieten.
OK, maar de grote meerderheid zag hen als dwalenden. De verhoudingen lagen ietwat anders als nu.
Ook zijn we in protestantse kring niet zo dol op de resultaten van de laatste drie Oecumenische concilies. Je standpunt mag beter onderbouwd worden Memento.
Klopt, de vraag is ook in hoeverre de laatste 3 eucomene concilies daadwerkelijk eucomeen was. Er waren toen nogal wat onenigheden, die ertoe hebben geleid dat (mn oostersen) niet naar die concilies geweest zijn (zij hebben later weer andere concilies uitgeroepen tot eucomene concilies). Zie hierover Shaff, in Creeds of Christendom...