RKK traditie <---> Canon bijbel

Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:@Petrus, ik bedoelde het dogma zoals de Paus dat, vanaf de stoel van Petrus, uitspreekt. Het alom bindende dogma dus. Hieronder vallen ook de nooit-ingetrokken leeruitspreken van Trente, die de leer van de reformatie veroordeelt, ja er zelfs een anathema over uitspreekt.

Ik vind het dus arrogant dat de RK denkt te kunnen bepalen wat je moet geloven om zalig te worden, ja sterker nog, mij en alle anderen hier op het forum uitsluit van de hemel...
Ik heb het nooit als zodanig op kunnen vatten dat het voor álle gelovigen geldt, katholiek of niet. Ook niet dat alle niet-katholieken daarom niet naar de hemel zouden gaan.

Maar dat kan een makke mijnerzijds zijn, omdat ik wil inzien dat elke kerk zijn eigen opvattingen cq "regels" heeft, dus geloofsopvattingen en geloofsleer die leiden tot zaligwording, los van wat een ándere kerk daar voor opvattingen over heeft.

Maar goed, dít is dus JOUW opvatting, en het zij je vergunt. Ik heb er een tikkie ándere opvatting over, hoewel we beiden van dezelfde Schrift en -opvattingen uitgaan in het heden. (zo ongeveer).
Petrus

Bericht door Petrus »

Tégen de RK wordt nog aangevoerd de praxis van de Heiligen..................maar in BEIDE geloofsbelijdnissen wordt gesproken over "de gemeenschap der heiligen", waar zou dát dan vandaan komen, als in de ger.kerken de heiligen als zodanig niet erkend worden???????
Laatst gewijzigd door Petrus op 18 jul 2006, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Petrus schreef:
memento schreef:@Petrus, ik bedoelde het dogma zoals de Paus dat, vanaf de stoel van Petrus, uitspreekt. Het alom bindende dogma dus. Hieronder vallen ook de nooit-ingetrokken leeruitspreken van Trente, die de leer van de reformatie veroordeelt, ja er zelfs een anathema over uitspreekt.

Ik vind het dus arrogant dat de RK denkt te kunnen bepalen wat je moet geloven om zalig te worden, ja sterker nog, mij en alle anderen hier op het forum uitsluit van de hemel...
Ik heb het nooit als zodanig op kunnen vatten dat het voor álle gelovigen geldt, katholiek of niet. Ook niet dat alle niet-katholieken daarom niet naar de hemel zouden gaan.

Maar dat kan een makke mijnerzijds zijn, omdat ik wil inzien dat elke kerk zijn eigen opvattingen cq "regels" heeft, dus geloofsopvattingen en geloofsleer die leiden tot zaligwording, los van wat een ándere kerk daar voor opvattingen over heeft.

Maar goed, dít is dus JOUW opvatting, en het zij je vergunt. Ik heb er een tikkie ándere opvatting over, hoewel we beiden van dezelfde Schrift en -opvattingen uitgaan in het heden. (zo ongeveer).
Petrus, dat is niet 'zoals ik dat zie', maar zoals Rome zich heeft uitgesproken. Dat veel RK-leden daar niet mee bekend zijn, of hun geestelijke leiders niet zo nauw volgen, is weer wat anders. Maar aangezien de RK een officiele kerkleer heeft, mag ik ze toch (ver)oordelen op die leer? En die leer is het, die een ieder verdoemd, die haar dogma's niet volgt.
De kerk was in de tijd van de concilies ook behoorlijk verdeeld hoor. De rest van de christenen werden echter door de mensen op de concilies niet zo erkend (misschien terecht) en hebben ook weinig stand gehouden. Denk aan de Montanisten, Donatisten, Gnostici, Monofysieten.
OK, maar de grote meerderheid zag hen als dwalenden. De verhoudingen lagen ietwat anders als nu.
Ook zijn we in protestantse kring niet zo dol op de resultaten van de laatste drie Oecumenische concilies. Je standpunt mag beter onderbouwd worden Memento.
Klopt, de vraag is ook in hoeverre de laatste 3 eucomene concilies daadwerkelijk eucomeen was. Er waren toen nogal wat onenigheden, die ertoe hebben geleid dat (mn oostersen) niet naar die concilies geweest zijn (zij hebben later weer andere concilies uitgeroepen tot eucomene concilies). Zie hierover Shaff, in Creeds of Christendom...
Petrus

Bericht door Petrus »

@Memento, uiteraard mag je ze (ver)oordelen op grond van die leer.

Dat mag eenieder die niets op heeft met de RK-leer. Maar dan mag je ook verwachten dat dat wederkerig is.

Je kunt toch niet verwachten dat als jij de éne (niet per sé waarachtige kerk) kerk (ver)oordeelt op haar geloofsgronden en leer, ZIJ jouw kerkleer omhelzen??

het blijft immer "haat" en "nijd" (nou jahhh) om zo maar te zeggen tussen RK en andere kerken..............................
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Petrus schreef:@Memento, uiteraard mag je ze (ver)oordelen op grond van die leer.

Dat mag eenieder die niets op heeft met de RK-leer. Maar dan mag je ook verwachten dat dat wederkerig is.

Je kunt toch niet verwachten dat als jij de éne (niet per sé waarachtige kerk) kerk (ver)oordeelt op haar geloofsgronden en leer, ZIJ jouw kerkleer omhelzen??

het blijft immer "haat" en "nijd" (nou jahhh) om zo maar te zeggen tussen RK en andere kerken..............................
Het verschil is dat ik niet stel dat er geen zaligheid is buiten mijn kerk. Ja, sterker nog, ik geloof dat er ook in de RK mensen zijn die behouden zullen worden. De RK stelt heel expliciet dat er in een reformatorische kerk niemand zalig kan worden.

That's the difference.
Petrus

Bericht door Petrus »

memento schreef:
Petrus schreef:@Memento, uiteraard mag je ze (ver)oordelen op grond van die leer.

Dat mag eenieder die niets op heeft met de RK-leer. Maar dan mag je ook verwachten dat dat wederkerig is.

Je kunt toch niet verwachten dat als jij de éne (niet per sé waarachtige kerk) kerk (ver)oordeelt op haar geloofsgronden en leer, ZIJ jouw kerkleer omhelzen??

het blijft immer "haat" en "nijd" (nou jahhh) om zo maar te zeggen tussen RK en andere kerken..............................
Het verschil is dat ik niet stel dat er geen zaligheid is buiten mijn kerk. Ja, sterker nog, ik geloof dat er ook in de RK mensen zijn die behouden zullen worden. De RK stelt heel expliciet dat er in een reformatorische kerk niemand zalig kan worden.

That's the difference.
En dat zien ze dus glad verkeerd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

@Petrus & Memento: graag ontopic blijven

Het gaat mij om de vraag op basis waarvan wij menen te concluderen dat latere/andere dogma's (die niet in ons gereformeerde straatje passen) geen gezag hebben, als de basis waarop wij menen dat ze geen gezag hebben - de bijbel - ook door een dergelijk dogma 'tot stand is gekomen'.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:@Petrus & Memento: graag ontopic blijven

Het gaat mij om de vraag op basis waarvan wij menen te concluderen dat latere/andere dogma's (die niet in ons gereformeerde straatje passen) geen gezag hebben, als de basis waarop wij menen dat ze geen gezag hebben - de bijbel - ook door een dergelijk dogma 'tot stand is gekomen'.
Ik snap je probleem, Rekcor. Het gaat erom dat er in feite een instantie naast/boven de Bijbel is geweest, die heeft verklaard dat de Bijbel Gods Woord is (zo ongeveer dan).
Nu kun je het wellicht ook anders formuleren: wij ontvangen de Bijbel als Gods Woord, omdat de Bijbel zichzelf zo aandient.
Dan blijf je wel met die cirkelredenering zitten.
Misschien moet je het wat minder formeel stellen: wij geloven dat de Bijbel het getuigenis is van Gods openbaring in de OT en NT.
We zien de Bijbel dan als document van Gods openbaring.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Afgewezen schreef:Misschien moet je het wat minder formeel stellen: wij geloven dat de Bijbel het getuigenis is van Gods openbaring in de OT en NT.
We zien de Bijbel dan als document van Gods openbaring
En waarom geloven wij dat de zgn 'Heilige Traditie' van de RKK niet Gods openbaring is? Het gaat mij niet zozeer om delen van de de traditie die direct tegen de bijbel ingaan, want die vormen m.i. een inconsequentie met het accepteren van de bijbel als Gods Woord.

Het gaat mij om het principe van de Traditie als gezaghebbend, want het product van Gods openbaring.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

rekcor schreef:
Afgewezen schreef:Misschien moet je het wat minder formeel stellen: wij geloven dat de Bijbel het getuigenis is van Gods openbaring in de OT en NT.
We zien de Bijbel dan als document van Gods openbaring
En waarom geloven wij dat de zgn 'Heilige Traditie' van de RKK niet Gods openbaring is? Het gaat mij niet zozeer om delen van de de traditie die direct tegen de bijbel ingaan, want die vormen m.i. een inconsequentie met het accepteren van de bijbel als Gods Woord.

Het gaat mij om het principe van de Traditie als gezaghebbend, want het product van Gods openbaring.
Je bedoelt een voortschrijdende openbaring?

Je loopt hier wel tegen een aantal problemen op rekcor. Ook nu zijn er gedeelten in de Schrift die elkaar (lijken?) tegen te spreken. Toch hanteren we het tota scriptura. De ruimte wordt zo erg ruim en voor een vergelijking zie bij voorbeeld de beide Talmuds, de Misjnah, etc. Gezaghebbend bij een deel van de traditie, maar niet hét geinspireerde Woord.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

ndonselaar schreef:Je bedoelt een voortschrijdende openbaring?

Je loopt hier wel tegen een aantal problemen op rekcor. Ook nu zijn er gedeelten in de Schrift die elkaar (lijken?) tegen te spreken. Toch hanteren we het tota scriptura. De ruimte wordt zo erg ruim en voor een vergelijking zie bij voorbeeld de beide Talmuds, de Misjnah, etc. Gezaghebbend bij een deel van de traditie, maar niet hét geinspireerde Woord.
Ik begrijp je niet helemaal, wat bedoel je precies?
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:
Afgewezen schreef:Misschien moet je het wat minder formeel stellen: wij geloven dat de Bijbel het getuigenis is van Gods openbaring in de OT en NT.
We zien de Bijbel dan als document van Gods openbaring
En waarom geloven wij dat de zgn 'Heilige Traditie' van de RKK niet Gods openbaring is? Het gaat mij niet zozeer om delen van de de traditie die direct tegen de bijbel ingaan, want die vormen m.i. een inconsequentie met het accepteren van de bijbel als Gods Woord.

Het gaat mij om het principe van de Traditie als gezaghebbend, want het product van Gods openbaring.
Feitelijk zou je dan eerst helder moeten hebben wat 'traditie' is.
Dat de 'kerk', zowel van OT als NT, Gods Woorden als gezaghebbend heeft aanvaard is m.i. niet helemaal op een lijn te stellen met traditie.
En als dat wel zo is, dan sluit diezelfde traditie een voortgaande traditie uit door uitsluitend de kanonieke boeken als gezaghebbend te aanvaarden.
Petrus

Bericht door Petrus »

rekcor schreef:@Petrus & Memento: graag ontopic blijven
.
JA BAAS :?
Petrus

Bericht door Petrus »

Afgewezen schreef: wij geloven dat de Bijbel het getuigenis is van Gods openbaring in de OT en NT.
En dáár is de kern van alles: wij geloven maar een bewijs daarvoor is niet voorhanden.

ook kun je niet zeggen dat de DL dat zo stellen of een ander geschrift zoals de HC, want dat zijn mensengeschriften van later tijdstip en -geest
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Petrus schreef:
Afgewezen schreef: wij geloven dat de Bijbel het getuigenis is van Gods openbaring in de OT en NT.
En dáár is de kern van alles: wij geloven maar een bewijs daarvoor is niet voorhanden.

ook kun je niet zeggen dat de DL dat zo stellen of een ander geschrift zoals de HC, want dat zijn mensengeschriften van later tijdstip en -geest
Klopt. In feite is hier sprake van de 'sprong van het geloof'.
Er is naast Gods openbaring geen andere openbaring die ons zegt dat wij Gods openbaring moeten geloven...
Plaats reactie