Vraag: is er een toeleidende weg voor de wedergeboorte?

Dathenum

Bericht door Dathenum »

memento schreef:Well, de Schrift is duidelijk: Gelooft in de Heere Jezus Christus, en gij zult behouden worden. De volgende vraag is echter: Wat is de meest primitieve vorm van dat geloof in de Heere Jezus Christus. En dat is een moeilijk te beantwoorden vraag. Hierover zou ik graag, vanuit de Schrift, een discussie willen voeren.
Volgens mij hebben we hieronder de meest primitieve vorm van het geloof in de Here Jezus Christus.

Lucas 23:
40 Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt?
41 En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.
42 En hij zeide tot Jezus: Heere, gedenk mijner, als Gij in Uw Koninkrijk zult gekomen zijn.
43 En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.


En dat komt precies overeen met wat het avondmaalsformulier voor geloof houd: omdat wij ons leven buiten onszelf in Jezus Christus zoeken, belijden wij daarmee dat wij midden in de dood liggen.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Geka, een zeer waardige en knappe reactie! Heb je 'm ingestuurd naar de redactie van de Saambinder en/of ds Moerkerken? De vorm en inhoud van de reactie lenen zich er zeker voor!
Memento schreef:De volgende vraag is echter: Wat is de meest primitieve vorm van dat geloof in de Heere Jezus Christus. En dat is een moeilijk te beantwoorden vraag. Hierover zou ik graag, vanuit de Schrift, een discussie willen voeren.
Geloven in Christus is vertrouwen op Christus. Dus vertrouwen dat Zijn bloed reinigt van al je zonden. Het beantwoorden van de vraag: "Ik ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij gelooft zal leven, ook al is hij gestorven; en ieder die leeft en in Mij gelooft, zal niet sterven in eeuwigheid. Gelooft u dat?" (HSV)

Het primitieve geloof antwoord dan met 'Lord, I believe; help Thou mine unbelieve'. Een primitieve vorm van het uitspreken van je vertrouwen in Christus met de belijdenis van je onmacht daartoe die je gelijktijdig ervaart.

Ik denk dat het onderscheid voorwerpelijk/onderwerpelijk te ver is doorgevoerd in een deel van de bevindelijke kerken in NL. Wel geloven dat Christus de enige weg is om behouden te worden en van een afstand met verlangen blikken naar het kruis en liefde tot het Lam hebben, maar dan toch nog zeggen: "ik kan niet zeggen dat Hij voor mij gestorven is." Dat dilemma erken ik wel, maar het is voor/door velen te ver uit elkaar gedreven.

Pas hoorde ik het zo in een preek (GG): daar waar Christus zegt 'uw geloof heeft u behouden' of 'uw zonden zijn u vergeven' (bijv. bij Maria Magdalena) spreekt hij als Profeet. Christus vergeeft zelf namelijk geen zonden, maar dat doet God de Vader als Rechter.
Die taak hebben predikanten ook (zie ook HC over de sleutelen des hemelrijks). Dus zoiemand die naar Christus toe komt in het geloof dat Hij hun enige Redder kan zijn, die mogen het horen 'uw zonden zijn u vergeven'. En dat is wat anders dan die mensen voorhouden wat er nog allemaal moet gebeuren voor zij in een 'rechte' (om)weg bij Christus zullen komen......
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Heb het artikel gisteravond in De Saambinder gelezen en moet zeggen dat ik het lezenswaardig vond en ook evenwichtig. Met het afwijken 'ter rechterzijde' durft hij mijns inziens heel wat te zeggen.

Wat ik me wel afvroeg is dat er gezegd wordt dat er een toeleidende weg tot Christus is en dat die weg aanvangt met de wedergeboorte. Jezus zegt dat tenzij iemand wederom geboren kan worden hij het Koninkrijk Gods niet zien kan. Dus wedergeboorte zorgt ervoor dat je wél het koninkrijk Gods zien kan. Blijkbaar kan dat dan zonder (bewuste) kennis van Christus.

Maar daar zal ds. Moerkerken wellicht nog op ingaan.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Alleen dat trekken is in jouw visie dus niet zaligmakend, want er ontstaat pas leven als die trekking leidt tot het "mogen opzien". Voel je het bevindelijk en dogmatisch ongerijmde van zo'n opvatting?
Dit is voor mij precies de reden waarom ik het stellen dat er geen leven is voor de rechtvaardigmaking onhoudbaar vind. Dit is ook de insteek van mijn postings in deze topic.
Dan ga je ten diepste de zaligheid koppelen aan een activiteit van het mens: de beoefening van het geloof in het geloven.
Hier bespeur ik enige ‘Comriaanse’ speculatie. Volgens mij spreekt de Bijbel gewoon over de daad van het geloven. Tekstbewijzen hoef ik niet aan te voeren, die zijn in overvloed voorhanden.
De fout schuilt echter daarin dat men meent dat het werk in zichzelf zaligmakend is ofwel dat de Heilige Geest dit werk alleen kan volvoeren in een persoon die reeds zalig is. Juist dat is een ongerijmdheid. De Heilige Geest werkt ook reeds in onwedergeborenen.
Maar dan blijf je toch met het probeem zitten: is dan het zoeken en bidden van zo iemand als ‘zonde’ te bestempelen? Want al wat uit het geloof niet is, is zonde.
Christus vergeeft zelf namelijk geen zonden, maar dat doet God de Vader als Rechter.
Even een zijspoor. Maar die stelling klopt niet. Christus getuigd van zichzelf: Mij is gegeven alle macht, zowel in hemel als op aarde.. Het oordelen van de wereld. Zie ook Op 20:12 (samen met kanttek), en zoals ook heel duidelijk te zien in 2 Cor 5:10.
Toch geloof ik dat deze GG-dominee wel gelijk heeft. Christus is immers Middelaar tussen God en mens. God en mens moeten verzoend worden, niet Christus en de mens.
Overigens wordt in Kol. 3:13 ook gezegd: “gelijk Christus u vergeven heeft”.
Wellicht moet je het zo zien: als Christus vergeeft en als Hij oordeelt, doet Hij het altijd namens de Vader.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Adrianus,

Het is jammer dat je iedere keer opnieuw reageert. Je zette nogal zwaar in op een posting van mij. Dat mag. Je gaf vervolgens zelf aan niet meer te reageren. Ook dat recht heb je, maar helaas blijkt je geheugen op een bepaalde manier selectief. Je reageert vervolgens weer op een posting van Geka.

Memento,

Je vraagt je af wat is nu geloven, in haar meest primitieve vorm, de vorm die nodig is om behouden te kunnen worden.

Hierop is het antwoord: dat is nu dit geloof dat zijn of haar vertrouwen op Jezus Christus stelt. Geloven heeft alles te maken met vertrouwen. In een andere topic heb ik al eens het voorbeeld aangehaald van het bloed aan de post. In deze geschiedenis komt zo mooi het vertrouwensaspect van het geloof naar voren. Het is niet denken: God weet toch wel dat ik een Israëliet ben, dus Hij zal daarom mijn woning voorbijgaan. Nee! God eist het bloed aan de post. Wanneer de engel het bloed aan de post zag, wist God dat dit huis zijn vertrouwen stelde in het bloed. In het bloed van het volkomen geslachte paaslam. Dit geloof is aan de ene kant een onmogelijke zaak en aan de andere kant een eenvoudige zaak. Wanneer we zien op de omstandigheden, op ons mens zijn, dan is het geloof oefenen in dit bloed een onmogelijke, ja misschien wel dwaze zaak. Wanneer God dit geloof in het hart legt, dan is het geloven in het bloed de eenvoudigste zaak.

Een ander voorbeeld is de tollenaar in de tempel. Jezus gaf ons zelf dit voorbeeld. Deze tollenaar pleitte eveneens als de moordenaar aan het kruis op Gods genade in Christus. Dit pleiten / bidden kan alleen wanneer we weten dat God ín Christus genadig is.

Zolang we ons niet verlaten op Gods genade in Christus, dan kunnen we ons nog terugvinden in één van de bijlslagen van Thomas Boston. Dit kan zijn dat we ons een te grote zondaar vinden, terwijl God in Zijn Woord zegt dat er genade is voor de allergrootste der zondaren. Dit kan zijn dat we alleen zien op Gods gerechtigheid. Dan weten we niet dat God óók barmhartig is [vgl. Psalm 85]. Altijd is er nog een maar bij deze mens. Hij durft zich niet te verlaten op Christus alleen.

Tot slot denk ik dat voor sommige mensen deze discussie géén zin heeft. Men wíl elkaar niet begrijpen.

Wedergeboorte en geloofskennis van Christus vallen volledig samen. De geloofskennis van Christus is niet dat ik zeker weet dat mijn zonden vergeven zijn [dat kan de Heere wél geven]! De geloofskennis van Christus is dat het oog van het geloof op Christus ziet. Hij heeft deze Persoon van harte lief. Hij kent Zijn stem zoals een schaap de stem van zijn herder kent. Hij verlangt meer en meer op te wassen in de kennis van deze Persoon. Zijn hart gaat uit wanneer Hij in de prediking centraal staat. Wanneer dit kennen in welke mate dan ook ontbreekt, dan is het goed dat we alles nog eens ernstig nazien. Is Hij ons dierbaar, want dat is dé levensvraag.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Wat is dan geloven, in haar meest primitieve vorm, de vorm die nodig is om behouden te kunnen worden.
Een moeilijk te beantwoorden vraag. Want waar 'begint' nu precies het geloof? Ik denk al eerder dan bij de kennis van Christus. Bij de kennis van Christus echter is het geloof pas in 'zijn element'. Calvijn zegt dat "het geloof nooit vaststaat, voordat het gekomen is tot de genadige belofte; en vervolgens, dat wij niet anders door het geloof met God verzoend worden, dan omdat het ons met Christus verenigt".
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Met mijn vraag wat het primitieve geloof, wat nodig is om zalig te kunnen worden, inhoudt, was ik mn benieuwd wat ds. Moerkerken (en Adrianus) daarop zou antwoorden.

De reden tot de vraag is, omdat ik zo hoop een inhoudelijke discussie daarover aan de gang te brengen. Ik heb het idee dat veel discussies die gevoerd worden namelijk gaan over de gevolgen van die vraag, ipv over die vraag zelf...

@Afgewezen: Mijn vraag was niet waar het geloof begint, maar wat het geloof minimaal moet bevatten, wil het zaligmakend zijn. Een veelvoorkomend verschijnsel is nl. dat men in het begin een sterker geloof heeft, wat daarna gevolgt wordt door een periode van grote twijfel of koudheid.
Laatst gewijzigd door memento op 18 aug 2006, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:Met mijn vraag wat het primitieve geloof, wat nodig is om zalig te kunnen worden, inhoudt, was ik mn benieuwd wat ds. Moerkerken (en Adrianus) daarop zou antwoorden.

De reden tot de vraag is, omdat ik zo hoop een inhoudelijke discussie daarover aan de gang te brengen. Ik heb het idee dat veel discussies die gevoerd worden namelijk gaan over de gevolgen van die vraag, ipv over die vraag zelf...
U bent niet geheel duidelijk, broeder....
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Adrianus schreef:
memento schreef:Met mijn vraag wat het primitieve geloof, wat nodig is om zalig te kunnen worden, inhoudt, was ik mn benieuwd wat ds. Moerkerken (en Adrianus) daarop zou antwoorden.
Ik zie nu deze posting en ik hoop dat Ds Moerkerken deze vraag ook nog zal behandelen.
Dat hoop ik ook, het zou een hoop duidelijkheid scheppen.
Laat ik slechts wijzen op de moordenaar aan het kruis. Eerst spotte hij mee met die andere moordenaar. Wanneer ving de zaligmakende bearbeiding aan? Toen hij CHristus als zijn Middelaar mocht zien nadat Christus toe hem spraak "voorwaar, voorwaar...."? Nee, toen de Geest hem stilzette. Hoe lang die man toen heeft gezwegen voordat hij ging spreken weet ik niet, maar de eerste vrucht van de zaligmakende geloof, dat in de wedergeboorte met Christus vereniigt was een afkeer van de zonde en een smeken om genade. dat ales zijn daden van de zondaar, zijn geloofsdaden! Zo zie ik dat in het leven van veel van Gods kinderen: inkeer tot zichzelf, afkeer van de zonde en wederkeer tot de Heere. Dat is het Woord geloven, ook in z'n vloeken en bedreigingen, ja in de eerste plaats daarin.
Adrianus, je geeft geen antwoord op mn vraag. Op basis van het antwoord wat je hier geeft, denk ik dat je bedoelt dat het primitieve geloof (het minimale geloof wat nodig is om zalig te worden) inhoudt: geloven dat je zondig bent
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Adrianus schreef:
memento schreef:[Adrianus, je geeft geen antwoord op mn vraag. Op basis van het antwoord wat je hier geeft, denk ik dat je bedoelt dat het primitieve geloof (het minimale geloof wat nodig is om zalig te worden) inhoudt: geloven dat je zondig bent
nee, nu begrijp je me verkeerd. Nodig om zalig te worden is deel te hebben aan de toegerekende gerechtigheid van de Middelaar. Die toerekening vindt bij de wedergeboorte plaats. Dan ontvangt de zondaar ook het ware geloof. Waar jij naar zoekt, dacht ik, is naar de eerste vrucht van dat geschonken geloof: het geloven. Ik dat kader heb ik de voor beantwoording van die vraag volgens mij zeer teopasselike geschiedenis van de moordenaar genoemd.
OK, geloof komt dus na de wedergeboorte (met een tijd van ellendekennis ertussenin). Echter, dat zou betekenen dat je behouden kan worden, zonder te geloven...
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Adrianus schreef:Ik ben nu toch bezig.... dat geloven, Zonderling, gebeurt inderdaad meteen, meteen komen de daden openbaar. Alleen dat de eerste daad een omhelzing van de Middelaar zou zijn, is iets anders, Zie mijn vorige posting. Geloven is ook dat je verloren ligt.... Al zal eerst bij de openbaring van de Middelaar blijken dat het een zaligmakende overtuiging was.....
Adrianus,

Als het geloven niet is een komen tot, een zien op, en een omhelzing van de Middelaar, dan is het ook geen zaligmakend geloof of geloven, toch? Als één ding in Gods Woord en onze belijdenis duidelijk is, dan is het dát wel.

Wanneer je toestemt dat er bij de wedergeboorte ook direct dadelijk geloof is, dan ontkracht je dit weer volledig door aan te geven dat dit geloof nog niet ziet op Christus. Zeker, wanneer de Middelaar niet aan de zondaar geopenbaard is, is er ook geen geloven, en dat gaat dan ook vooraf in de inwendige roeping. En daarvoor wordt plaats gemaakt in het overtuigend werk.

Maar dit voorafgaande overtuigend werk is geen wedergeboorte en is ook geen geloof of geloven. In dit overtuigend werk wordt men juist overtuigd van ONGELOOF, zie Johannes 16.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik kan de GG op dit punt niet helemaal volgen. "De kleintjes zullen er zeker komen". Dan hebben die toch geen probleem? Waarom schrijven we weer een paar Saambinders vol met dat te verdedige?

Ik zou me als kerkverband, predikanten en ambtsdragers veel drukker maken om de 99% van de gemeenteleden die onwedergeboren zijn. Want daarvoor is het Evangelie toch? Dat onwedergeborenen wedergeborenen worden? En niet om wedergeborenen aan te wijzen op welk stukje van de toeleidende weg ze zich bevinden?

En als Memento een discussie start over: wat is geloof nou precies? Dan staat de wagen stil.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Ik zie nu deze posting en ik hoop dat Ds Moerkerken deze vraag ook nog zal behandelen. Laat ik slechts wijzen op de moordenaar aan het kruis. Eerst spotte hij mee met die andere moordenaar. Wanneer ving de zaligmakende bearbeiding aan? Toen hij CHristus als zijn Middelaar mocht zien nadat Christus toe hem spraak "voorwaar, voorwaar...."? Nee, toen de Geest hem stilzette. Hoe lang die man toen heeft gezwegen voordat hij ging spreken weet ik niet, maar de eerste vrucht van de zaligmakende geloof, dat in de wedergeboorte met Christus vereniigt was een afkeer van de zonde en een smeken om genade. dat ales zijn daden van de zondaar, zijn geloofsdaden! Zo zie ik dat in het leven van veel van Gods kinderen: inkeer tot zichzelf, afkeer van de zonde en wederkeer tot de Heere. Dat is het Woord geloven, ook in z'n vloeken en bedreigingen, ja in de eerste plaats daarin.
Een uitstekende argumentatie, waar ik nog geen tegenargument op heb gehoord. Het is ook een argumentatie gegrond op de Bijbel (en niet op de bijslagen van Boston of zo).
De fout schuilt echter daarin dat men meent dat het werk in zichzelf zaligmakend is ofwel dat de Heilige Geest dit werk alleen kan volvoeren in een persoon die reeds zalig is. Juist dat is een ongerijmdheid. De Heilige Geest werkt ook reeds in onwedergeborenen.
Maar dan blijf je toch met het probeem zitten: is dan het zoeken en bidden van zo iemand als ‘zonde’ te bestempelen? Want al wat uit het geloof niet is, is zonde.
Ook hier heb ik nog geen antwoord op gekregen.

[En misschien moet Adrianus niet steeds zeggen dat hij niet meer posten zal, maar gewoon mee blijven doen. :wink: ]
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Bericht door Geka »

Beste Adrianus,

Ja, ik heb me weer in deze discussie gemengd zoals je ziet. Zij het dat mijn oude forumnaam niet meer beschikbaar was. Ik hoop overigens dat je ook de aanleiding hiertoe gelezen hebt in mijn eerste posting in dit topic. Naar mijn gevoel heb ik in het verleden soms te ongenuanceerd hierover gesproken en te weinig rekening gehouden met het zwakke geloof.
Bestudering van Calvijn heeft mij dat geleerd; en heeft me tevens geleerd vast te houden aan mijn standpunt dat geestelijk leven er nooit kan zijn zonder kennis van Gods genade in Christus.

Inhoudelijk: het lust me niet om een discussie over te doen. Ook ga ik niet in op allerlei suggesties. Ik zou – in reactie op de stelling dat de zaligheid in mijn opinie af zou hangen van een daad van de mens- kunnen stellen dat de Schrift overduidelijk leert dat geloven alleen mogelijk is door de werking van de Heilige Geest: Want u is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden; Fil 1:29.
Ik zou –in reactie op de suggestie dat geloven een soort verdienstelijk iets zou zijn- allereerst willen zeggen dat de Schrift het tegendeel benadrukt: Doch dengene, die niet werkt, maar gelooft in Hem, Die den goddeloze rechtvaardigt, wordt zijn geloof gerekend tot rechtvaardigheid, Rom 4:5. En als er bevindelijk iets geleerd wordt van wat geloven is, zal toch elke gelovige deze gedachte met kracht willen verwerpen. Geloven is: met lege handen tot Christus gaan (ds. C. Smits). Dat gaat inderdaad nooit buiten de mens om; maar is verre van verdienstelijk. Of is het verdienste wanneer een bedelaar vragend zijn hand opheft en hem wat gegeven wordt?
Ik zou ook kunnen aangeven dat de trekking tot Christus door de Heilige Geest, altijd enige kennis van Hem veronderstelt! Trekken doet het Evangelie! Naar Christus, door Zijn heerlijkheid en gewilligheid als Zaligmaker uit te stallen in de prediking! Drijven doet alleen de wet, met stokslagen en de vloek van Sinai. Ik ga Boston maar weer aanhalen: Volgens hem doet eerst de wet zijn werk: ze vervloekt ons en zit ons op de hielen zoals de bloedwreker de doodslager achtervolgde. Echter, wanneer deze dan de vrijstad in het oog krijgt, komt het Evangelie erbij. Dan is het niet meer een (onvrijwillig) drijven, maar een gewillig gemaakt worden en getrokken worden om in te gaan in die heerlijke vrijstad Jezus Christus.

Als ik inhoudelijk terugzie op je reactie, kom ik tot de volgende conclusie:
- je gaat niet in op de aangehaalde Schriftbewijzen
- je gaat niet in op de bewijsplaatsen uit onze belijdenis. Ook niet wanneer Zonderling in feite je nogmaals dezelfde feiten voorhoudt

En juist dat zegt me – helaas- genoeg. Wat je verder schrijft zijn in feite dingen die hier niet ter zake doen. En waar ds. Moerkerken mij indeelt zal me eerlijk gezegd niet zoveel doen.
Overigens heb ik van hem geen
uitspraken gelezen over het innerlijk van degenen die het niet met hem eens zijn. Misschien moet je dat ook nog van hem leren broeder!

Beste Kislev,

“Wat ik me wel afvroeg is dat er gezegd wordt dat er een toeleidende weg tot Christus is en dat die weg aanvangt met de wedergeboorte. Jezus zegt dat tenzij iemand wederom geboren kan worden hij het Koninkrijk Gods niet zien kan. Dus wedergeboorte zorgt ervoor dat je wél het koninkrijk Gods zien kan. Blijkbaar kan dat dan zonder (bewuste) kennis van Christus.”

Scherp opgemerkt. Dat is ook wat ik bedoel wanneer ik inga op de afval der heiligen in het laatste punt. Hier schiet ds Moerkerken in feite in zijn eigen voet, wanneer hij wedergeboorte en geloof in Christus temporeel te scheiden acht. Alle wijzen op de noodzaak van Christuskennis heeft dan zijn kracht toch verloren. De zaligheid hangt er althans niet meer vanaf! En dat is de kern van mijn bezwaar.

Tenslotte; het is niet mijn bedoeling hier op het forum weer uitgebreid een discussie te gaan voeren. Wel wil ik reageren wanneer dergelijke artikelen (die naar mijn vaste overtuiging niet overeenstemmen met Schrift en belijdenis) geplaatst worden. Niet om een persoonlijk hetze te voeren tegen de persoon van ds. Moerkerken. Hoewel ik zijn opvattingen bestrijd wil ik nadrukkelijk aangeven dat zijn persoon of integriteit op geen enkele wijze ter discussie staat. Ik heb ook teveel gelezen waarin dat namelijk wel het geval was. En dat vind ik niet oprecht! (Denk aan de bewuste rondzendmail).
Ook niet om te ageren tegen het kerkverband van de GG. Ik wil daar nooit in het algemeen negatief over doen; aangezien ik me nog steeds met velen daarin (ook predikanten) van harte verbonden weet aan de Schriftuurlijk-bevindelijke prediking. Mijn reactie geeft dat ook duidelijk aan, dacht ik.
Waarom dan wel? Om de leer van Schrift en belijdenis te verdedigen! Geen ander Fundament te leggen dan Jezus Christus en Die gekruist. Daarom tot slot een toepasselijk citaat van de Schotse prediker Robert Traill: “Er word geen mens bekeerd en tot een gelovige gemaakt dan door een openbaring van Jezus Christus. Een mens kan ontwaakt zijn door een gezicht van Gods heerlijkheid, hij kan gealarmeerd zijn door een gezicht van zonde en hel, hij kan uit de slaap der gerustheid ontwaakt zijn door de donderslagen van de Sinai; maar hij wordt nooit bekeerd en een christen genaamd dan door een openbaring van Jezus Christus, heerlijk zijnde in de klederen van Zijn heil” (Geciteerd uit L. J. van Valen, Een voorloper van de Marrow Men, Reformatorisch Dagblad, 22 mei 2003).

Hartelijke groet,
Laatst gewijzigd door Geka op 18 aug 2006, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Polemicus
Berichten: 152
Lid geworden op: 17 jun 2004, 11:09

Bericht door Polemicus »

Adrianus schreef:
Zoals in het tweede deel van mijn posting aan Geka tussen de regels door al aangegeven zit de pijn van de boodschap die vanuit de Schrift loopt via reformatie en nadere reformatie naar hetgeen Ds Moerkerken schrijft naar ik weleens vrees ten diepste daarin, dat het buigen voor die waarheid voor critici zou betekenen dat zij er buiten worden geplaatst. Dat bedoel ik voor niemand persoonlijk, maar laat een ieder zich eraan toetsen waarom hij zich ten diepste tegen deze leer verzet.

Allen hartelijk gegroet
Adrianus, al jouw argumentatie is niets anders dan de filosofie van de habitus en de actus. Lees eens over het verschil tussen de grote reformatoren en de theologen van Heidelberg enerzijds en Comrie anderzijds.

DE REFORMATIE EN COMRIE

Er is een groot verschil tussen iemand een hand geven om de gift aan te nemen en hem te bewegen tot het aannemen en het aannemen zelf en het genieten van de vrucht. Als je per se wilt spreken over habitus en actus, doe het dan zo dat de habitus de hand is en het vermogen om aan te nemen. Maar de actus is toch altijd nog het aannemen zelf. En die actus is geen daad van God, maar van de mens, door God daartoe bewogen. Die daad is onmisbaar en noodzakelijk. Zonder die daad, is er geen sprake van het genieten van de gift. Onze catechismus zegt gelukkig nog altijd dat wij door (middel van) een waar geloof Christus worden ingelijfd en dat waar geloof wordt dan toch nog altijd maar gedefinieerd als "ook een vast vertrouwen (inderdaad: actus)... door het Evangelie". En om van waar geloof te kunnen spreken, kan het één er niet zijn zonder het ander. Want drie stukken zijn nodig te kennen.

Wil je benadrukken dat er zonder de habitus (de hand en het vermogen om te handelen) geen actus is, prima, maar zeg dan ook dat er zonder de actus (het aannemen) geen genieten is van de gift. Geka heeft dus gelijk, als hij zegt dat er ook buiten het geloven in Jezus geen zaligheid is. Want de zaligheid bestaat niet uit het verlenen van een geloofsvermogen, maar uit de gemeenschap met Christus. En die is er echt niet zonder dat de zondaar Hem aanneemt.

Wat Comrie (in zijn laatste werken) en ds Moerkerken (voortdurend) dus schrijven, loopt niet via de reformatie hoor. Zal ik je eens wat zeggen? Weet je waar ik bang voor ben? Dat een eenvoudige erkenning van de schriftuurlijke gegevens, zoals Geka die aandraagt (en ieder kind van God dat ervaart), eigenlijk betekent, dat je op al je ervaringen die niet zijn een kennis van Christus als Zaligmaker van zonden, simpelweg de dood moet schrijven. Tekort. Buiten Jezus is geen leven. En dat het diepe, innerlijke verzet zich ten slotte hiertegen richt, dat de hele bekering hiermee is samen te vatten: een iegelijk die gelooft dat Jezus is de Christus, die is uit God geboren. En verder geen grote verhalen en dikke woorden. Want er is maar één groot verhaal: dat God alzo lief de wereld gehad heeft, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Laatst gewijzigd door Polemicus op 18 aug 2006, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie