'Vergeving van zonden' en 'sleutelen van het hemelrijk'

Plaats reactie
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Pas hoorde ik het zo in een preek (GG): daar waar Christus zegt 'uw geloof heeft u behouden' of 'uw zonden zijn u vergeven' (bijv. bij Maria Magdalena) spreekt hij als Profeet. Christus vergeeft zelf namelijk geen zonden, maar dat doet God de Vader als Rechter.
Even een zijspoor. Maar die stelling klopt niet. Christus getuigd van zichzelf: Mij is gegeven alle macht, zowel in hemel als op aarde.. Het oordelen van de wereld. Zie ook Op 20:12 (samen met kanttek), en zoals ook heel duidelijk te zien in 2 Cor 5:10:

Want wij allen moeten geopenbaard worden voor den rechterstoel van Christus, opdat een iegelijk wegdrage, hetgeen door het lichaam geschiedt, naardat hij gedaan heeft, hetzij goed, hetzij kwaad.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

"Ik en de Vader zijn één". Christus zal ook komen op de wolken om te oordelen de levenden en de doden.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Christus vergeeft zelf namelijk geen zonden, maar dat doet God de Vader als Rechter.
Even een zijspoor. Maar die stelling klopt niet. Christus getuigd van zichzelf: Mij is gegeven alle macht, zowel in hemel als op aarde.. Het oordelen van de wereld. Zie ook Op 20:12 (samen met kanttek), en zoals ook heel duidelijk te zien in 2 Cor 5:10.
Toch geloof ik dat deze uitspraak wel waar is. Christus is immers Middelaar tussen God en mens. God en mens moeten verzoend worden, niet Christus en de mens.
Overigens wordt in Kol. 3:13 ook gezegd: “gelijk Christus u vergeven heeft”.
Wellicht moet je het zo zien: als Christus vergeeft en als Hij oordeelt, doet Hij het altijd namens de Vader.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Prof. Baars pleitte onlangs voor 'trinitarisch' denken. Dit is denk ik een goede zaak.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Uiteraard Afgewezen, want ze zijn één. Ook wat Jezus in Mattheus 25 verteld over de wederkomst, dat hij de schapen van de bokken zal scheiden etc, lijkt aan te geven dat de Zoon op de jongste dag oordeelt... Ook de Apostolische Geloofsbelijdenis belijdt dit.

Ik ben benieuwd welke tekst het oordelen specifiek aan de Vader toewijst?

Je maakt een fout in je stukje, Afgewezen. God en mens moesten verzoend worden... niet Christus en mens? God en mens moesten verzoend worden, inderdaad. Maar God is niet God de Vader alleen... God is God de Vader, de Zoon en de Geest, de drieenig God. Ik merk vaker dat als mensen het over God hebben, ze vaak God de Vader bedoelen... terwijl de Zoon en de Geest net zo diezelfde God zijn.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Je maakt een fout in je stukje, Afgewezen. God en mens moesten verzoend worden... niet Christus en mens? God en mens moesten verzoend worden, inderdaad. Maar God is niet God de Vader alleen... God is God de Vader, de Zoon en de Geest, de drieenig God. Ik merk vaker dat als mensen het over God hebben, ze vaak God de Vader bedoelen... terwijl de Zoon en de Geest net zo diezelfde God zijn.
Tussen wie en wie is Christus dan Middelaar?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

tussen God en Mens. Omdat Hij zelf tegelijk God én mens is.

Dankzij het offer van Christus is het weer goed tussen God (de Vader, de Zoon en de Geest) en mens.

Je kan hierin de drie Godheden niet van elkaar los gaan koppelen... want was het tussen de mens en de Zoon en tussen de mens en de Geest niet net zo goed niet goed? Het was niet goed tussen de drieënig God en de mens. En God stuurt niet zomaar iemand naar de aarde... God de Vader stuurt God de Zoon, God komt zelfs in Jezus Christus naar de aarde toe omdat hij ziet dat we niet bij Hem kunnen komen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

tussen God en Mens. Omdat Hij zelf tegelijk God én mens is.

Dankzij het offer van Christus is het weer goed tussen God (de Vader, de Zoon en de Geest) en mens.

Je kan hierin de drie Godheden niet van elkaar los gaan koppelen... want was het tussen de mens en de Zoon en tussen de mens en de Geest niet net zo goed niet goed? Het was niet goed tussen de drieënig God en de mens. En God stuurt niet zomaar iemand naar de aarde... God de Vader stuurt God de Zoon, God komt zelfs in Jezus Christus naar de aarde toe omdat hij ziet dat we niet bij Hem kunnen komen.
Je gaat voorbij aan wat ik wil zeggen. God de Vader wordt in de Bijbel, ook het NT, heel vaak als 'God' aangeduid, in onderscheiding van Zijn Zoon, Jezus Christus. Dat is geen kwestie van loskoppelen van de drie Goddelijke Personen, dat is bijbels spraakgebruik.
Zie bijvoorbeeld 2 Kor. 5: 17,18: "Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, zie, het is alles nieuw geworden. En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelf verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft." En wat er verder volgt in dit hoofdstuk.
Plaats reactie