SGP-burgemeester: Bijwonen mis voor mij geen probleem

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

olfie schreef: mi geldt hier gewoon fout=fout, een beetje fout is ook fout.
Ik sta er weer versteld van dat dergelijk onbenullige zaak zo breed uitgemeten wordt.
Laat meneer de burgemeester zelf fijn uitzoeken wat hij zondag's doet.
Ik snap niet dat er zoveel refo's zijn die daar hun bemoeizucht op los moet laten.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

limosa schreef:
olfie schreef:Ik vindt dat Leonius een sterk punt heeft.
hoe zou jij deze vraag beantwoorden
limosa schreef:kom dan eens met een idee over de mate waarin de burgelijke overheid interresse mag tonen voor de kerken (of vind je dat geheel overbodig?) en hoe moet een burgemeester er dan wel mee omgaan?
Allereerst mbt. het punt van scheiding van kerk en staat: Wat heeft een burgervader te zoeken in een kerk?

Ik vindt het een goed punt dat hij zich vertoont in de RK kerk, wat mij betreft heeft hij ook de taak om zich daar te laten zien, dit geldt voor alle sociale en geestelijke voorzieningen in zijn gemeente.
Ik zou alleen liever zien dat hij dat op een andere dag dan de zondag zou doen, mocht dit ten ene male niet mogelijk blijken, dan zou ik zeggen dat hij om wille van de broederen én het feit dat het verderfelijke afgoderij is, zéker geen MIS bij moet gaan wonen.

1kor5:10 - "Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan."

Maar... ik ben zeer benieuwd naar zíjn motivatie voor dit tweedracht zaaiende geval, en zijn reactie op het veroorzaken van tweedracht.
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
Gebruikersavatar
olfie
Berichten: 836
Lid geworden op: 26 jan 2006, 21:00
Locatie: Ergens in Zuid-Holland

Bericht door olfie »

Gian schreef:
olfie schreef: mi geldt hier gewoon fout=fout, een beetje fout is ook fout.
Ik sta er weer versteld van dat dergelijk onbenullige zaak zo breed uitgemeten wordt.
Laat meneer de burgemeester zelf fijn uitzoeken wat hij zondag's doet.
Ik snap niet dat er zoveel refo's zijn die daar hun bemoeizucht op los moet laten.
Als deze quote al breeduit is :wink:
Zijn Naam moet eeuwig eer ontvangen
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Mag ik toch een paar posters er op wijzen dat:
-vanavond en morgen er ook in de rkk gebeden wordt en uit de Heilige Schrift gelezen word.(!)
-dat uw voorvaderen, van voor de reformatie, ook ter kerke gingen, zij hadden geen keus; zijn zij allen hiermee veroordeeld. (?)
Is het aan jullie om hierover op een internetforum even een "Bijbels gebaseerd oordeel" te vellen of laten we dat over aan Hem(?)

-dat ik me toch erger aan de aanmatigende toon, hoe je ook denkt over mariaverering, mis en de paus; daar is inderdaad zat van te zeggen.
Jullie zijn reformatorisch geboren en getogen...maakt je dat beter of verheven?
Alsof je dankbaar zou moeten zijn dat je niet rkk geboren of later geworden bent?
Ik denk in dit verband toch aan Jezus met de sameritaanse vrouw en het aanspreken van de tollenaar in de boom.
Is gebed voor die -in jullie ogen- dolerende het spoor bijster geraakte rk kerk niet beter?
OK we dwalen af van het topic zelf.
David J
Berichten: 863
Lid geworden op: 21 jun 2004, 18:18

Bericht door David J »

Allereerst mbt. het punt van scheiding van kerk en staat: Wat heeft een burgervader te zoeken in een kerk?

Ik vindt het een goed punt dat hij zich vertoont in de RK kerk, wat mij betreft heeft hij ook de taak om zich daar te laten zien, dit geldt voor alle sociale en geestelijke voorzieningen in zijn gemeente.
Ik zou alleen liever zien dat hij dat op een andere dag dan de zondag zou doen, mocht dit ten ene male niet mogelijk blijken, dan zou ik zeggen dat hij om wille van de broederen én het feit dat het verderfelijke afgoderij is, zéker geen MIS bij moet gaan wonen.

1kor5:10 - "Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan."

Maar... ik ben zeer benieuwd naar zíjn motivatie voor dit tweedracht zaaiende geval, en zijn reactie op het veroorzaken van tweedracht.
Wat die tweedracht betreft: gaat hij niet, dan zaait hij tweedracht in zijn (burgerlijke) gemeente. Gaat hij wel, dan valt Refoforum over hem heen. Dus goed doet hij het nooit.

Ik begrijp verder niet helemaal waarom je juist deze Bijbeltekst citeert. Paulus betuigt hier nu juist dat je niet helemaal kunt breken met alle zondaars, omdat je eenmaal in deze wereld bent. Mij lijkt dit dus juist ondersteunig voor de visie van Noordegraaf.
limosa

Bericht door limosa »

olfie schreef:
limosa schreef:
olfie schreef:Ik vindt dat Leonius een sterk punt heeft.
hoe zou jij deze vraag beantwoorden
limosa schreef:kom dan eens met een idee over de mate waarin de burgelijke overheid interresse mag tonen voor de kerken (of vind je dat geheel overbodig?) en hoe moet een burgemeester er dan wel mee omgaan?
Allereerst mbt. het punt van scheiding van kerk en staat: Wat heeft een burgervader te zoeken in een kerk?

Ik vindt het een goed punt dat hij zich vertoont in de RK kerk, wat mij betreft heeft hij ook de taak om zich daar te laten zien, dit geldt voor alle sociale en geestelijke voorzieningen in zijn gemeente.
Ik zou alleen liever zien dat hij dat op een andere dag dan de zondag zou doen, mocht dit ten ene male niet mogelijk blijken, dan zou ik zeggen dat hij om wille van de broederen én het feit dat het verderfelijke afgoderij is, zéker geen MIS bij moet gaan wonen.

1kor5:10 - "Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan."

Maar... ik ben zeer benieuwd naar zíjn motivatie voor dit tweedracht zaaiende geval, en zijn reactie op het veroorzaken van tweedracht.
geen RK op zondag dus, maar een vrijzinnige protestantse dienst dan? ik bedoel, waar leg je dan de grens?
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Is gebed voor die -in jullie ogen- dolerende het spoor bijster geraakte rk kerk niet beter?
Ik vind dit wel een héél relevante opmerking. Want ik hoo rdat niet zo vaak. Wellicht is de RKK voor ons al zo afgeschreven, dat bekering niet meer mogelijk is. Ik ga dat punt zeker meenemen.

Overigens: weet je wie dit wél doet? De man die gezien wordt als de grootste katholiekenhater ter wereld: Dr. Ian Paisley. Hij heeft de katholieke mensen lief en daarom bidt hij gedurig voor hun eeuwige behoud. En daarom veroordeelt hij de katholieke kerk met al haar dwalingen.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Leonius

Bericht door Leonius »

Ik vindt het een goed punt dat hij zich vertoont in de RK kerk, wat mij betreft heeft hij ook de taak om zich daar te laten zien, dit geldt voor alle sociale en geestelijke voorzieningen in zijn gemeente.
Ik zou alleen liever zien dat hij dat op een andere dag dan de zondag zou doen, mocht dit ten ene male niet mogelijk blijken, dan zou ik zeggen dat hij om wille van de broederen én het feit dat het verderfelijke afgoderij is, zéker geen MIS bij moet gaan wonen.
De Eucharistie is ook doordeweeks een ‘verderfelijke afgoderij’ hoor….! Nee, dat hij dat niet op zondag zou mogen doen vind ik dan onzin. Het is wat mij betreft óf wel, óf niet.
dit begrijp ik niet helemaal, hij legt anderen toch niks op?
Tja, als hij af wil van het SGP-imago, en zich zo duidelijk provocatief opstelt, getuigt dat weinig van collegialiteit. Daarmee zegt hij m.i. impliciet dat al zijn SGP-collega’s zijn voorbeeld dienen te volgen.
Als hij deel zou nemen aan de eucharistieviering zou ik er moeite mee hebben, als hij alleen toeschouwer was zou ik het niet bij voorbaat afkeuren.
Tja, gezien de reacties op dit forum vinden meer mensen dit. Mensen vergeten alleen, zoals ik al eerder zei, dat dit onderscheid ALLEEN binnen de protestantse traditie wordt gemaakt, en NIET binnen de Rooms-Katholieke Kerk.
Mag ik toch een paar posters er op wijzen dat:
-vanavond en morgen er ook in de rkk gebeden wordt en uit de Heilige Schrift gelezen word.(!)
Getuige de positieve reactie van Noordergraaf deelt hij deze mening. Tja, dan ben je snel tevreden zou ik zeggen. Zal ik je eens wat vertellen? Dat was voor en tijdens de Reformatie ook al zo. Dus waarom die Reformatie dan? Wat een gruwelijke zonde bedreven Luther en consorten. Dan had de Rooms-Katholieke Kerk gelijk toen zij hem en de zijnen excommuniceerden en het anathema over hen en hun volgelingen uitsprak!
-dat uw voorvaderen, van voor de reformatie, ook ter kerke gingen, zij hadden geen keus; zijn zij allen hiermee veroordeeld. (?)
Wat een gruwelijk gemis aan historisch besef spreekt uit zo’n opmerking! Tussen Augustinus en Luther is er wel het één en ander gebeurd zou ik zo denken. Er zijn voortdurend mensen geweest die de kerk van binnenuit hebben willen hervormen.
Is het aan jullie om hierover op een internetforum even een "Bijbels gebaseerd oordeel" te vellen of laten we dat over aan Hem(?)
Wie doet dat, en op welke grond?
-dat ik me toch erger aan de aanmatigende toon, hoe je ook denkt over mariaverering, mis en de paus; daar is inderdaad zat van te zeggen.
Jullie zijn reformatorisch geboren en getogen...maakt je dat beter of verheven?
Tja, wat is aanmatigend? Is elke kerk dan niet aanmatigend, niet in de laatste plaats de Rooms-Katholieke Kerk zelf die meent dat zij alleen de waarheid en zaligheid in pacht heeft? Dat laatste zal je protestantse kerken nooit horen zeggen. Dus het is maar wat je precies bedoelt….
Alsof je dankbaar zou moeten zijn dat je niet rkk geboren of later geworden bent?
Wel, ben jij dat niet? Jij vindt het dus verschrikkelijk geboren te zijn in de protestantse traditie? Jij bent dus neem ik aan onverwijld lid geworden van deze kerk? Want waarom zou jij nog protestant zijn?
Ik denk in dit verband toch aan Jezus met de sameritaanse vrouw en het aanspreken van de tollenaar in de boom.
Dat verband ontgaat mij ten enenmale.
Is gebed voor die -in jullie ogen- dolerende het spoor bijster geraakte rk kerk niet beter?
Jij gaat er dus vanuit dat dit niet gebeurt, daarmee dus al anderen veroordelend?? Het één (kritiek) hoeft het ander (gebed) niet uit te sluiten!! Zie het voorbeeld van de Unionist van ds. Paisley: “Hij heeft de katholieke mensen lief en daarom bidt hij gedurig voor hun eeuwige behoud. En daarom veroordeelt hij de katholieke kerk met al haar dwalingen.”

En ik geloof niet dat hij als ‘burgemeester’ een eucharistieviering zou bijwonen…..
limosa

Bericht door limosa »

Leonius schreef:
dit begrijp ik niet helemaal, hij legt anderen toch niks op?
Tja, als hij af wil van het SGP-imago, en zich zo duidelijk provocatief opstelt, getuigt dat weinig van collegialiteit. Daarmee zegt hij m.i. impliciet dat al zijn SGP-collega’s zijn voorbeeld dienen te volgen.
oh, dat had ik er echt niet in gelezen, dat hij vind dat ze een betere keuze maken als ze zijn voorbeeld volgen zou kunnen (anders had hij zelf die keuze ook niet gemaakt) maar dat hij vind dat ze zijn voorbeeld "dienen" te volgen waag ik te betwijfelen
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

moderne gelovige schreef:Mag ik toch een paar posters er op wijzen dat:
-vanavond en morgen er ook in de rkk gebeden wordt en uit de Heilige Schrift gelezen word.(!)
-dat uw voorvaderen, van voor de reformatie, ook ter kerke gingen, zij hadden geen keus; zijn zij allen hiermee veroordeeld. (?)
Is het aan jullie om hierover op een internetforum even een "Bijbels gebaseerd oordeel" te vellen of laten we dat over aan Hem(?)

-dat ik me toch erger aan de aanmatigende toon, hoe je ook denkt over mariaverering, mis en de paus; daar is inderdaad zat van te zeggen.
Jullie zijn reformatorisch geboren en getogen...maakt je dat beter of verheven?
Alsof je dankbaar zou moeten zijn dat je niet rkk geboren of later geworden bent?
Ik denk in dit verband toch aan Jezus met de sameritaanse vrouw en het aanspreken van de tollenaar in de boom.
Is gebed voor die -in jullie ogen- dolerende het spoor bijster geraakte rk kerk niet beter?
OK we dwalen af van het topic zelf.
Hulde!
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

limosa schreef:Je bent toch geen burgemeester namens een partij? Ik dacht dat je op persoonlijke titel burgemeester wordt. Er is overigens op z'n minst één burgemeester in Nederland die lid is van een lokale partij. Overigens is inherent aan het ambt van burgemeester dat hij/zij boven de partijen staat, dat lijkt me trouwens een gezond uitgangspunt.

Ik zou Noordergraaf niet willen verdenken van hang naar pluche. Ik denk dat hij naar eer en geweten een afweging gemaakt heeft. Dat niet iedereen hem daarin kan volgen is duideijk.
Het is denk een gegeven dat je als burgemeester met een politieke kleur meer kans hebt.

Mijn uitspraak over Noordergraaf wordt mede ingegeven door het interview wat hij dit jaar gaf. Ik vond dat erg zwak.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

moderne gelovige schreef:Mag ik toch een paar posters er op wijzen dat:
-vanavond en morgen er ook in de rkk gebeden wordt en uit de Heilige Schrift gelezen word.(!)
-dat uw voorvaderen, van voor de reformatie, ook ter kerke gingen, zij hadden geen keus; zijn zij allen hiermee veroordeeld. (?)
Is het aan jullie om hierover op een internetforum even een "Bijbels gebaseerd oordeel" te vellen of laten we dat over aan Hem(?)

-dat ik me toch erger aan de aanmatigende toon, hoe je ook denkt over mariaverering, mis en de paus; daar is inderdaad zat van te zeggen.
Jullie zijn reformatorisch geboren en getogen...maakt je dat beter of verheven?
Alsof je dankbaar zou moeten zijn dat je niet rkk geboren of later geworden bent?
Ik denk in dit verband toch aan Jezus met de sameritaanse vrouw en het aanspreken van de tollenaar in de boom.
Is gebed voor die -in jullie ogen- dolerende het spoor bijster geraakte rk kerk niet beter?
OK we dwalen af van het topic zelf.
Het maakt mij niet beter of ik reformatorisch geboren ben. Ik mag God dankbaar zijn dat ik geboren ben als kind van het verbond.

Beste moderne gelovige, natuurlijk werkt[e] God ook in de RK-kerk. Daar waar Zijn Woord gepredikt wordt, daar is Zijn Geest! Aan de andere kant is de RK-Kerk volledig het spoor bijster. Het verschil tussen Rome en de Reformatie is van een totaal andere orde als dat tussen de Joden en Samaritanen!

Ook moeten we voorbede doen voor de RK-Kerk. Niet vanuit de hoogte, maar eronder! Dit zonder uit het oog te verliezen dat de Roomse Kerk godlasterlijke dwalingen heeft! Die mogen, nee moeten benoemd worden. Een kerk gaat ten onder als hier geen ruimte meer voor is.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

limosa schreef:
olfie schreef:
limosa schreef:
olfie schreef:Ik vindt dat Leonius een sterk punt heeft.
hoe zou jij deze vraag beantwoorden
limosa schreef:kom dan eens met een idee over de mate waarin de burgelijke overheid interresse mag tonen voor de kerken (of vind je dat geheel overbodig?) en hoe moet een burgemeester er dan wel mee omgaan?
Allereerst mbt. het punt van scheiding van kerk en staat: Wat heeft een burgervader te zoeken in een kerk?

Ik vindt het een goed punt dat hij zich vertoont in de RK kerk, wat mij betreft heeft hij ook de taak om zich daar te laten zien, dit geldt voor alle sociale en geestelijke voorzieningen in zijn gemeente.
Ik zou alleen liever zien dat hij dat op een andere dag dan de zondag zou doen, mocht dit ten ene male niet mogelijk blijken, dan zou ik zeggen dat hij om wille van de broederen én het feit dat het verderfelijke afgoderij is, zéker geen MIS bij moet gaan wonen.

1kor5:10 - "Doch niet geheellijk met de hoereerders dezer wereld, of met de gierigaards, of met de rovers, of met de afgodendienaars; want anders zoudt gij moeten uit de wereld gaan."

Maar... ik ben zeer benieuwd naar zíjn motivatie voor dit tweedracht zaaiende geval, en zijn reactie op het veroorzaken van tweedracht.
geen RK op zondag dus, maar een vrijzinnige protestantse dienst dan? ik bedoel, waar leg je dan de grens?
Die grens heb je als gelovige al gemaakt. Je komt op zondag samen met de gemeente van Jezus Christus. Daar ligt de grens. Dat de gereformeerde gezindte tot op het versplinterd en verscheurd is, zou er voor kunnen zorgen dat je iedere keer keuzes moet maken. Keuzes die sommigen koesteren, anderen weer met afgrijzen aanhoren. Verstandiger is om als burgervader in je kerkelijke gemeente te kerken. Die keuze heb je vóóraf kenbaar gemaakt. Ze weten dat je lid bent van de ..... gemeente.

Wat ik ook zo vreemd vindt dat de keuze mééstal van rechts naar links gaat. Waar is de imam, de pastoor, de priester in een protestantse eredienst. De koningin accepteert ál dat de imam haar geen hand wil geven. Ook wij doen onze schoenen al uit!
Leonius

Bericht door Leonius »

ndonselaar schreef:Beste moderne gelovige, natuurlijk werkt[e] God ook in de RK-kerk. Daar waar Zijn Woord gepredikt wordt, daar is Zijn Geest!
Toch vind ik dit een gevaarlijke opmerking. Want wat is er dan nog op tegen terug te keren naar de RKK. Volgens mij was dát namelijk het punt van de Reformatoren destijds.
Aan de andere kant is de RK-Kerk volledig het spoor bijster. Het verschil tussen Rome en de Reformatie is van een totaal andere orde als dat tussen de Joden en Samaritanen!
Precies!
Ook moeten we voorbede doen voor de RK-Kerk. Niet vanuit de hoogte, maar eronder! Dit zonder uit het oog te verliezen dat de Roomse Kerk godlasterlijke dwalingen heeft! Die mogen, nee moeten benoemd worden. Een kerk gaat ten onder als hier geen ruimte meer voor is.
Uit m'n hart gegrepen deze opmerking!!
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Bedankt voor de reacties! Leonidus, hoe ziek en verdorven je de rkk ook acht, toch is het ook de kerk van uw voorvaderen!
Met de sameritaanse vrouw en de tollenaar bedoelde ik te zeggen dat Jezus de hand reikt aan diegenen aan wie "de gelovige" voorbij loopt en zijn neus ophaalt.
Over Nu: tsja ik denk niet dat we de 80-jarige oorlog nog eens over moeten gaan doen. Natuurlijk weet ik ook dat we mijlenver van elkaar verwijderd zijn. Toch zijn protestanten nu voor de rkk "broeders en zusters in het geloof". Kwam daar pakweg 50 jaar geleden maar eens mee aanzetten!

Tot slot:
N. Donselaar, Rekcor en Unionist bedankt voor jullie warme en liefdevolle reacties! Uw standpunt is helder maar komt niet voort uit hoogmoed.
Ik wens toch allen een goede en gezegende zondag!
Plaats reactie