prof. Blaauwendraad in Trouw

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

de man was dominee geweest en was blijkbaar niet geschikt voor iets anders. heb gehoord dat hij ook les heeft gegeven. de rechterflank van de nhk kennende ligt dat ongeveer op hetzelfde nivo als de gg. volgens mij nodigen ze daar ook niet zo makkelijk een uit de gg 'gevallen' dominee uit. dat hij links in de nhk wel kon preken, zegt niets over zijn preken. hij preekte altijd erg eenvoudig, zoiets als moerkerken, zal 'k maar zeggen.

al die uitspraken zeggen evenveel over de kerkeraad van toen. de gemeente bestaat uit een predikant en een kerkeraad. niemand had behoefte hem terug te fluiten.

de gemeente waar blaauwendraad inkwam was (nog) van een heel ander allooi dan die waar hij tenslotte in verzandde. uitzonderingen daargelaten is het nu een heel verstard gebeuren. als er maar geen tv's of lange broeken zijn, zitten we al aardig goed.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door lily
Words of Wind-What is your point in this discussion exactly?
en jouw punt?? :pu
Jacq
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2004, 23:02

Bericht door Jacq »

Inderdaad ds. H. Rijksen behoorde nu niet tot het "rechtse" deel van de Geref. Gem.
In 1981 is hij geschorst. Ik kan daar een heel verhaal over houden. Maar boven op zolder vond ik in een doos een paar nummers van het blad "Verantwoording" onder reactie van dhr. B. Wallet te Kampen. Dit blad was wel een beetje een blad van de ontevrede GerGem´ers in die dagen.
Daar kun je heel het reilen en zeilen lezen over de kwestie rond ds. H. Rijksen, de kwestie rond ds. R. Kok etc. Artikelen die denk ik vandaag de dag nog heel actueel zijn. Jammer dat het blad niet meer bestaat. Ik weet trouwens niet wat er met dhr. Wallet later gebeurt is. Ik las in een "Verantwoording" over dat hij onder censuur stond van de kerkenraad van de Ger. Gem. te Kampen.

Maar even over ds. H. Rijksen. Hij trad in 1981 uit de Ger. Gem, en ging over naar de Nederlandse Hervormde Kerk. Daar was hij een meer confensioneel predikant. Hij diende de gemeenten van Raamsdonksveer en Wijhe (ergens in Overijssel).
In het jaarverslag van 1993 opgenomen in het kerkelijk jaarboekje van de Ger. Gem. van 1994 schrijft ds. H. Paul: Andere in ons kerkelijk leven bekende personen die in 1993 overleden zijn: Ds. H. Rijksen (62 jaar) die vele jaren onze gemeenten heeft gediend.
Dus de kwestie-Rijksen werd niet in de Ger. Gem. doodgezwegen.
Trouwens, het vertrek van ds. Rijksen uit de Ger. Gem. in 1981 had meer problemen. Vele leden van de Ger. Gem. te Zoetermeer verlieten de gemeente en sloten zich aan bij de Hervormde Morgensterkerkgemeente.

[Aangepast op 7/6/04 door Jacq]
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Jacq
Maar boven op zolder vond ik in een doos een paar nummers van het blad "Verantwoording" onder reactie van dhr. B. Wallet te Kampen. Dit blad was wel een beetje een blad van de ontevrede GerGem´ers in die dagen.
Daar kun je heel het reilen en zeilen lezen over de kwestie rond ds. H. Rijksen, de kwestie rond ds. R. Kok etc. Artikelen die denk ik vandaag de dag nog heel actueel zijn. [Aangepast op 7/6/04 door Jacq]
Zou het niet interessant zijn om die artikelen -zeker de artikelen over de kwestie Kok- hier in gescande vorm te plaatsen? Dat lijkt me een boeiende aanvulling op de artikelenserie van ds. Visscher m.b.t. het boek van ds. C. Harinck. Zou dat lukken, Jacq?
~~Soli Deo Gloria~~
Jacq
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 jun 2004, 23:02

Bericht door Jacq »

Als ik binnenkort tijd heb dan zal ik dat zeker een keer doen Hendrikus!
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Adrianus
En ik vraag me af wat je met die stukken van Wallet nog wil, aangezien de synode zich over de uitspraken van die man allang heeft uitgesproken.
En dus heeft het geen zin meer dat wij ze lezen? Kom nou!
~~Soli Deo Gloria~~
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Oorspronkelijk gepost door Hendrikus
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
En ik vraag me af wat je met die stukken van Wallet nog wil, aangezien de synode zich over de uitspraken van die man allang heeft uitgesproken.
En dus heeft het geen zin meer dat wij ze lezen? Kom nou!
Tsja, de synode doet kennelijk onfeilbare uitspraken.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23855
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Is hele enge synodeuitspraak. Nul bijbelteksten.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Oorspronkelijk gepost door Jacq
Hij trad in 1981 uit de Ger. Gem, en ging over naar de Nederlandse Hervormde Kerk. Daar was hij een meer confessioneel predikant. Hij diende de gemeenten van Raamsdonksveer en Wijhe (ergens in Overijssel).
Nou je 't zegt... Toen ik als diensplichtig militair m'n rij-opleiding in Raamsdonksveer genoot (nou ja, genieten...) heb ik 'm nog gesproken daar.
Oorspronkelijk gepost door Jacq
In het jaarverslag van 1993 opgenomen in het kerkelijk jaarboekje van de Ger. Gem. van 1994 schrijft ds. H. Paul: Andere in ons kerkelijk leven bekende personen die in 1993 overleden zijn: Ds. H. Rijksen (62 jaar) die vele jaren onze gemeenten heeft gediend.
Dus de kwestie-Rijksen werd niet in de Ger. Gem. doodgezwegen.
Behalve het feit dat de kwestie Rijksen dus niét is doodgezwegen, blijkt hier nog maar weer eens dat verontrusting over de leer van de Ger. Gem. niet iets van de laatste jaren is: die was er al vóór Blauwendraad en Van der Zwaag. Daar is ook reden toe. Naar mijn overtuiging zijn er rond ds. Kok ernstige fouten gemaakt, die -als ze niet worden rechtgezet- altijd als een schaduw over de Ger.Gem. zullen blijven liggen, om niet te zeggen: als een ban in het leger.
~~Soli Deo Gloria~~
Plaats reactie