Inderdaad. :mrgreen:Christiaan schreef:Dat een apart geval, net als de organisten.
Oude muziek
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Bedankt voor je moeite en kritiek.Jongere schreef:Mooi, op z'n tijd. Ik kan hier ontzettend van genieten maar wil me niet op één periode vastpinnen. Na een uur Bach koralen hoor ik graag weer iets moderns. Waarmee de koralen even sterk blijven.Christiaan schreef:Niet nodig. Maar wat vindt je van de door mij geplaatste muziek??Jongere schreef:Mijn excuses.Christiaan schreef: Nou, dat noem ik geen oude muziek. Die houd toch wel op bij 1850!
Ik kon niet al je muziek beluisteren maar dat lag denk ik aan mijn computer. "O mensch" heb ik wel eens mooier gehoord, maar net wat Hendrikus zei: erg mooi C.F. register.
Chopin valt over te twisten. Zo vraag ik me bij deze prelude altijd af of het eind nu echt een crescendo moet zijn of dat het niet veel beter een dimenuendo kan zijn, beide opties worden door serieuze uitgevers aangegeven. Ik kies toch liever voor het laatste.
Deze prelude wordt overigens heel vaak uit z'n verband gerukt. Ken je de andere preludes? Eigenlijk zijn ze één geheel.
Tip voor jou (die je wellicht kent): de variaties van Rachmaninov op de prelude van Chopin die je hebt geplaatst. En dan met voorkeur de versie die zacht eindigt!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
En zo vraag ik me bij deze prelude altijd af of Jan Zwart het begin van deze Chopin-prelude bewust heeft geciteerd in zijn Toccata over Psalm 146, of dat hier de bekende formulering van toepassing is "Elke overeenkomst met bestaande personen, gebeurtenissen of noten berust op toeval"....Jongere schreef:Zo vraag ik me bij deze prelude altijd af of het eind nu echt een crescendo moet zijn of dat het niet veel beter een dimenuendo kan zijn, beide opties worden door serieuze uitgevers aangegeven.
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Daar kan ik mij inieder geval niet over uitlaten. Hendrikus, want ik ken de Toccatta over psalm 146 niet. Maar ja moderne orgelmuziek he.Hendrikus schreef:En zo vraag ik me bij deze prelude altijd af of Jan Zwart het begin van deze Chopin-prelude bewust heeft geciteerd in zijn Toccata over Psalm 146, of dat hier de bekende formulering van toepassing is "Elke overeenkomst met bestaande personen, gebeurtenissen of noten berust op toeval"....Jongere schreef:Zo vraag ik me bij deze prelude altijd af of het eind nu echt een crescendo moet zijn of dat het niet veel beter een dimenuendo kan zijn, beide opties worden door serieuze uitgevers aangegeven.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Nou, in dit geval mis je er niet veel aan. Het is een posthuum werk, na de dood van de componist pas uitgegeven. Veel geschreeuw, weinig wol. Maar om dat nou modern te noemen...Christiaan schreef:Daar kan ik mij inieder geval niet over uitlaten. Hendrikus, want ik ken de Toccatta over psalm 146 niet. Maar ja moderne orgelmuziek he.
Hij 'had' wel wat met Chopin dacht ik. De bewerking van psalm 103 heeft ook iets te maken met de 'treurmars' uit de 2e sonate van Chopin. Het zou dus best kunnen.Hendrikus schreef:En zo vraag ik me bij deze prelude altijd af of Jan Zwart het begin van deze Chopin-prelude bewust heeft geciteerd in zijn Toccata over Psalm 146, of dat hier de bekende formulering van toepassing is "Elke overeenkomst met bestaande personen, gebeurtenissen of noten berust op toeval"....Jongere schreef:Zo vraag ik me bij deze prelude altijd af of het eind nu echt een crescendo moet zijn of dat het niet veel beter een dimenuendo kan zijn, beide opties worden door serieuze uitgevers aangegeven.
Jan Zwart was niet modern. Ik vind de link Mendelssohn - Zwart altijd wel interessant. Op die stijl zijn in ieder geval veel Zwart-bewerkingen gebaseerd.
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Het is 20ste eeuwse muziek. Zo goed. Ik heb niets met Jan Zwart.Hendrikus schreef:Nou, in dit geval mis je er niet veel aan. Het is een posthuum werk, na de dood van de componist pas uitgegeven. Veel geschreeuw, weinig wol. Maar om dat nou modern te noemen...Christiaan schreef:Daar kan ik mij inieder geval niet over uitlaten. Hendrikus, want ik ken de Toccatta over psalm 146 niet. Maar ja moderne orgelmuziek he.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Nou, daar hoor ik niets van. Menselssohn-Bartholdy vindt ik fantastisch maar Zwart zeker niet af en toe aardig, meestal saai.Jongere schreef:Hij 'had' wel wat met Chopin dacht ik. De bewerking van psalm 103 heeft ook iets te maken met de 'treurmars' uit de 2e sonate van Chopin. Het zou dus best kunnen.Hendrikus schreef:En zo vraag ik me bij deze prelude altijd af of Jan Zwart het begin van deze Chopin-prelude bewust heeft geciteerd in zijn Toccata over Psalm 146, of dat hier de bekende formulering van toepassing is "Elke overeenkomst met bestaande personen, gebeurtenissen of noten berust op toeval"....Jongere schreef:Zo vraag ik me bij deze prelude altijd af of het eind nu echt een crescendo moet zijn of dat het niet veel beter een dimenuendo kan zijn, beide opties worden door serieuze uitgevers aangegeven.
Jan Zwart was niet modern. Ik vind de link Mendelssohn - Zwart altijd wel interessant. Op die stijl zijn in ieder geval veel Zwart-bewerkingen gebaseerd.
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Hij had juist iets tegen Chopin, of beter gezegd: tegen het feit dat organisten bij droevige gelegenheden die (niet koraalgebonden en voor piano geschreven) Marche Funèbre op het orgel speelden tijdens de kerkdiensten. Met de Sombere Muziek over Psalm 103:8 wilde hij juist echte koraalgebonden orgelmuziek bieden voor treurige gelegenheden, om een einde te maken aan het spelen van die Chopin-mars.Jongere schreef:Hij 'had' wel wat met Chopin dacht ik. De bewerking van psalm 103 heeft ook iets te maken met de 'treurmars' uit de 2e sonate van Chopin. Het zou dus best kunnen.
Jan Zwart was niet modern. Ik vind de link Mendelssohn - Zwart altijd wel interessant. Op die stijl zijn in ieder geval veel Zwart-bewerkingen gebaseerd.
Zwart was niet modern, inderdaad. Bijzonder is wel zijn grote belangstelling voor de oud-Hollandse koraalkunst van Sweelinck, Speuy en Van Noordt: dat tref je bij z'n navolgers zelden aan...
En dus boeit het je niet? Christiaan toch, dan mis je een heleboel.Christiaan schreef:Het is 20ste eeuwse muziek.
Luister dit dan eens: dat is ook muziek uit de 20e eeuw, maar die zal jou toch als muziek in de oren klinken!
Of vind je dit ook maar niks?
Ja die. Die orgelversie is me niet meer bijgebleven. Ik houd me doorgaans verre van orgel :mrgreen: . Erg leuk en niet eens duur. Volgens mij nog steeds bij het RPhO te bestellen.Jongere schreef:Ja, dat lesmateriaal? Met Gergiev? Als het goed is heb je dan nog een dvdtje met interviews met allerlei muzikanten en de versie op orgel door Geert Bierling enzo. Ontzettend leuke en leerzame dvd's!wim schreef:Zeg dat wel! Heb een DVD'tje van het RPhO met uitvoeringen voor piano (oorspronkelijk), orkest (Ravel) en voor slagwerk. Moessorgsky zou als componist niet veel voorstellen, maar de sfeer die hij weet op te roepen.... Dat vind ik heel knap.Jongere schreef:Christiaan,
mijns inziens is de opvatting dat je muziek op het instrument moet spelen waarvoor het is gemaakt een beetje ouderwets. Kijk, voor hele gekke dingen ben ik niet in, maar ik vind de bewerking van Ravel op de Schilderijententoonstelling van Moessorgsky 10 keer zo indrukwekkend als de oorspronkelijke versie.
- Christiaan
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: 01 sep 2006, 10:03
- Locatie: Zeeland
Niet onaardig, Hendrikus.Hendrikus schreef:En dus boeit het je niet? Christiaan toch, dan mis je een heleboel.Christiaan schreef:Het is 20ste eeuwse muziek.
Luister dit dan eens: dat is ook muziek uit de 20e eeuw, maar die zal jou toch als muziek in de oren klinken!
Of vind je dit ook maar niks?
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)