Popmuziek

Em.

Bericht door Em. »

Ik luisterde vaak sky...nu nooit meer, het hoeft van mij niet meer. Het is zo ontzettend leeg.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Met alle respect voor iedereen hier maar... zijn sommige niet wat zwaar op de hand ? Wordt er niet overal een duiveltje achtergezocht??

Kun je nog wel door de kalverstraat lopen ?? Snap je wat ik bedoel ? Laat je toch niet zo beinvloeden door .... en juist het woordje beinvloeden wil ik benadrukken ... hor een en ander aan en alshet leuk is maar fout is!!!! handel er dan niet naar !

Heb veel gewerkt vandaag ga naar bed want ik moet morgen de kerkautodienst rijden

Fijne dienst / mis morgen

groetjes bart
Rinie

Bericht door Rinie »

Sailor, je krijgt mijn fiat ;-) ;) (volgens mij zijn we nog steeds bij de titel 'Popmuziek')

Nog even een vraagje: het feit dat een uur SkyRadio (of 538) luisteren een enorme verzameling rotzooi oplevert (volgens mij sluit ik me totaal bij Jacob aan), betekent dat ook dat popmuziek per definitie verkeerd moet zijn. Ik heb geen enkele affiniteit met dit soort muziek, maar ik geloof niet dat het eerlijk is om de muziekstijl af te keuren.

Bart, volgens mij is het nog wat anders om door de Kalverstraat te lopen (daar ga je niet bewust heen voor de rotzooi) dan om een cd / zender te luisteren die niet veel anders dan rotzooi uitbraakt.
jacob

Bericht door jacob »

Oorspronkelijk gepost door Bart-rk
Met alle respect voor iedereen hier maar... zijn sommige niet wat zwaar op de hand ? Wordt er niet overal een duiveltje achtergezocht??

groetjes bart
ik dacht dat ik hem had laten zien. Als je dat dan toch nog zwaar op de hand vindt, waar ben je dan nog wel door te overtuigen?
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Beste Jacob ik denk dat het grote verschil hierin zit Een katholiek is mischien wat makkelijker in bepaalde dingen


Ojee deze opmerking kon wel eens een storm veroorzaken :t nou ja ik wacht maar af :bo
jacob

Bericht door jacob »

Het gaat er niet om van een katholiek of een protestant of een heiden vindt. Het gaat er om wat God vindt. Of je dat nou leuk vindt of niet.
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Jacob Godlasterlijke taal is niet goed dat weet ik maar om nou het hele pop gebeuren af te doen als heidens dat gaat me toch even te ver
jacob

Bericht door jacob »

Nou hierdan MIJN beoordelingscriteria voor muziek

Let vooral op het woordje MIJN, omdat mijn visie niet perse de juiste is. Ik heb een aantal handicaps bij het beoordelen.

Deze zijn.
Het radicaal (met mijn gevoel) afzweren van pop (house, rock, ed.) omdat ik meende dat deze muziek mij verkeerd beïnvloede, en omdat ik meende dat dit de innerlijke onrust in mij veroorzaakte.
Ik ben me ervan bewust dat ik ook muziek heb weggegooid waar waarschijnlijk niets mis mee was. Maar ik stond toen op het standpunt; alles wat me aan die tijd herinnerde gaat overboord.
Ik heb zelf geen wetenschappelijke kennis van pop muziek. Wat ik weet is van publicaties maar nog meer werk ik met mijn gevoel. En ik weet dat gevoel niet altijd de waarheid is.


mijn beoordelingscriteria.

Criterium 1 oorspong van een muziekstijl

Bij het beoordelen van een muziekstijl bijvoorbeeld Barok, House, Rock n roll ed. Moet worden gekeken naar de oorsprong. Waar is deze muziek gemaakt (uit welke sub cultuur komt dit, wat is de gedachte in deze sub cultuur)
Bij het niet beoordelen van deze zaken doe je ( m.i) je op zeer gevaarlijk terrein begeven. Als je echt iets niet kan weten dan ben je m.i. vrij.
Bij maken van Geestelijke muziek (gospel muziek) zal rekening moeten worden gehouden met de muziek stijl die je gebruikt. De rock n roll stijl (en stromingen die daar weer vanaf zijn gesplitst) vind ik een heel dubieuze stijl omdat deze is ontstaan in de jaren 50 en samenging met het vrijheidsdenken zonder God. Verder als ik naar de E.O jongere dagkijk. Kan ik weinig verschil zien tussen een concert van bijvoorbeeld Roxette, of een populaire jongensband met de optredens op een E.O jongerdag. Ik vraag me werkelijk af of je dan niet de ene afgod voor de andere inruil. Toch meen ik ook dat we dat soort muziek niet direct moeten afschrijven. Ik ben ervan overtuigd dat daar muzikanten zijn die weldegelijk Gods eer bedoelen. Maar als het alleen maar om het feesten gaat……….?

Criterium 2 bedoeling van de componist / uitvoerende

Welk doel heeft de uitvoerende met zijn/ of van een ander gecomponeerd muziek stuk. Je zal begrijpen dat de drive achter bv Bach heel anders was als die van John lennon en de Mick Jagger (Beatles en Stones). M.i. ben je verplicht bij het luisteren van muziek je daar nader in te verdiepen.

v.b.
Klein klein kleutertje wat doe je in mijn hof……. Je kan kwalijk zeggen dat dit tot Gods eer is. Is het dan fout?
Dit vind ik zelf heel moeilijk
Ik meen dat dit soort muziek kan. Waarom?
De volgende teksten heb ik kunnen vinden maar ik gebruik ze met voorzichtigheid

Mattheus 11:17 En zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen, en gij hebt niet geweend.
Ik ben me er van bewust dat dit niet direct de bedoeling is geweest met deze tekst maar ik meen toch dat gewoon kinderspel niet strijdig was met de opvattingen over een heilig leven.

1 Samuel 16:16 Onze heer zegge toch tot uw knechten, die voor uw aangezicht staan, dat zij een man zoeken, die op de harp spelen kan; en het zal geschieden, als de boze geest Gods op u is, dat hij met zijn hand spele, dat het beter met u worde.

Staat hier niet direct dat het Geestelijke muziek is geweest. Er werd in ieder geval niet bij gezongen. Het was voor De Heere behaaglijk want Hij kwam er in mee.
Ik denk hier (hoewel heel voorzichtig) te kunnen denken wat Bach bedoelde met de volgende woorden.
Dat het einddoel en de eindoorzaak van alle muziek niet anders dienen te zijn dan Gods eer en de verkwikking van het gemoed.
Ik doel dan op de verkwikking van het gemoed. Bach heeft zelf ook muziek gemaakt aan een Calvinistisch hof (waar dus geen grote plaats was voor kerkelijke muziek) die over het leven gingen. Niet direct over het geestelijk leven.
Ik denk wel dat juist bij dit soort muziek (ook instrumentale) in welke vorm dan ook Zeer goed moet worden gekeken naar de achtergrond voordat zulke muziek kan worden geconsumeerd. Ik wil hiermee dus zeggen dat bv klein klein kleutertje moet worden onderzocht op haar herkomst en oorsprong. En dan kan het worden gezongen op bijvoorbeeld school. Als ontspanning of andere doeleinden.

Een uitvoering van een christelijk koor. Dit koor zingt prachtige psalmen. Maar een (groot aantal) leden kent Christus niet als Zaligmaker. Kan iemand die God niet kent wel tot zijn eer zingen? Ofwel mag je als onbekeerde wel psalmen zingen.
Deze vraag zal denk ik iedereen op dit forum met; natuulijk mag dat wel beantwoorden, dan kan je ook het onze Vader niet meer zingen……. . Maar kijk eens naar de volgende vragen:
Als uitvoerende van bijvoorbeeld de Matheus passie van JS Bach zal heel vaak het goed uitvoeren boven de inhoud worden gesteld.
Handell componeerde de Messiah. Handell was niet erg gelovig. Toch kan niemand iets tegen de inhoud van de Messiah hebben want het is Gods Woord.?

2 vragen die m.i. veel met elkaar te maken hebben.
Mag je naar een door niet christenen uitgevoerde MP?
Mag je wel naar de Messiah luisteren omdat het door een “niet christenâ€
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Jacob

Allereerst ik respecteer je besluiten maar ik wil toch nog wat zeggen
Verder als ik naar de E.O jongere dagkijk. Kan ik weinig verschil zien tussen een concert van bijvoorbeeld Roxette, of een populaire jongensband met de optredens op een E.O jongerdag. Ik vraag me werkelijk af of je dan niet de ene afgod voor de andere inruil
Niet dat ik ooit bij een dergelijke dag geweest ben maar het verschil tussen deze artiesten en roxette lijkt mij toch wel duidelijk
dat de drive achter bv Bach heel anders was als die van John lennon en de Mick Jagger (Beatles en Stones). M.i. ben je verplicht bij het luisteren van muziek je daar nader in te verdiepen.
De stones en de beatles waren tegen de gevestigde orde dacht ik daar zongen zingen ze over en een vergelijk met Bach is een vergelijken van een koe en een paard (overeenkomst …ze staan in de wei en vwb de Bach en de de stones …ze maken muziek die bij hun tijd horen hoorde

Je aanhaling klein klein kleuterje ! Sorry hoor maar denk je hier nu echt over na ? hele generaties zijn opgegroeid met dit liedje. Dan je vergelijk met de bijbelteksten die welliswaar waarheid zijn begrijp ik niet helemaal daar er in die tijd moeilijk gezegd kon worden speel op je electrische gitaar en of zet de ritme box aan
Ik denk hier (hoewel heel voorzichtig) te kunnen denken wat Bach bedoelde met de volgende woorden.
Dat het einddoel en de eindoorzaak van alle muziek niet anders dienen te zijn dan Gods eer en de verkwikking van het gemoed.
Denk niet dat meneer Bach even voor alles en iedereen een einddoel en eindoorzaak mag geven Komt mij nog al benauwend over en zou bijna willen zeggen wie is dit ventje dan wel om dit even te bepalen ?
Ik wil hiermee dus zeggen dat bv klein klein kleutertje moet worden onderzocht op haar herkomst en oorsprong
Dit gaat echt wel ver hoor als je nou al een onderzoek moet gaan doen naar liedjes voor kinderen in de leeftijdscatogorie van 3 tot 5. Ik geloof niet dat ze op een kleuterschool die kleintjes Godslasterlijke taal leren of andere ranzige dingen
Handell was niet erg gelovig. Toch kan niemand iets tegen de inhoud van de Messiah hebben want het is Gods Woord.?
Hee !? dit is tegenstrijdig met watje zegt je moet dus wel onderzoek doen naar het liedje maar niet naar de zanger? Ga ik jouw een voorbeeld geven en ik weet haast zeker dat je antwoord nee is (net zoals dit mijn antwoord is) Stel Herman Brood leeft nog en zingt in paradiso (waar de hash en weed dampen je tegemoet komen… je tot aan je enkels in het bier staat en je weet ook dat alles wat Brood verdient direct wordt omgezet in drugs) Psalm 23 ten gehore brengt zou jij deze cd dan kopen het immers een psalm die er gezongen werd (okee die ritme box is niet origineel maar de tekst wel)
Maar als ik dan dat afschuwelijke geklap aan het einde hoor (als ik nog niet ben weggevlucht) denk ik; o wat een armoede.
Armoede ????
Welke invloed heeft de muziek op je. Welke gedachte komen er bijvoorbeeld op als je muziek beluistert. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een muziek stuk een zondige gedachte oproept
Kijk en daar moet je zelf bij zijn Als Christen kan en zal een dergelijke tekst mij niet tot zondige gedacht brengen (ik ben niet heilig en doe veel dingen verkeerd) maar een liedje op de radio kan mij echt niet beinvloeden als dat wel zo zou zijn dan is dat pas armoede (en niet het applaus)
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Bericht door lebaoth »

[quote]Oorspronkelijk gepost door jacob
Nou hierdan MIJN beoordelingscriteria voor muziek

Let vooral op het woordje MIJN, omdat mijn visie niet perse de juiste is. Ik heb een aantal handicaps bij het beoordelen.

Deze zijn.
Het radicaal (met mijn gevoel) afzweren van pop (house, rock, ed.) omdat ik meende dat deze muziek mij verkeerd beïnvloede, en omdat ik meende dat dit de innerlijke onrust in mij veroorzaakte.
Ik ben me ervan bewust dat ik ook muziek heb weggegooid waar waarschijnlijk niets mis mee was. Maar ik stond toen op het standpunt; alles wat me aan die tijd herinnerde gaat overboord.
Ik heb zelf geen wetenschappelijke kennis van pop muziek. Wat ik weet is van publicaties maar nog meer werk ik met mijn gevoel. En ik weet dat gevoel niet altijd de waarheid is.


mijn beoordelingscriteria.

Criterium 1 oorspong van een muziekstijl

Bij het beoordelen van een muziekstijl bijvoorbeeld Barok, House, Rock n roll ed. Moet worden gekeken naar de oorsprong. Waar is deze muziek gemaakt (uit welke sub cultuur komt dit, wat is de gedachte in deze sub cultuur)
Bij het niet beoordelen van deze zaken doe je ( m.i) je op zeer gevaarlijk terrein begeven. Als je echt iets niet kan weten dan ben je m.i. vrij.
Bij maken van Geestelijke muziek (gospel muziek) zal rekening moeten worden gehouden met de muziek stijl die je gebruikt. De rock n roll stijl (en stromingen die daar weer vanaf zijn gesplitst) vind ik een heel dubieuze stijl omdat deze is ontstaan in de jaren 50 en samenging met het vrijheidsdenken zonder God. Verder als ik naar de E.O jongere dagkijk. Kan ik weinig verschil zien tussen een concert van bijvoorbeeld Roxette, of een populaire jongensband met de optredens op een E.O jongerdag. Ik vraag me werkelijk af of je dan niet de ene afgod voor de andere inruil. Toch meen ik ook dat we dat soort muziek niet direct moeten afschrijven. Ik ben ervan overtuigd dat daar muzikanten zijn die weldegelijk Gods eer bedoelen. Maar als het alleen maar om het feesten gaat……….?

Criterium 2 bedoeling van de componist / uitvoerende

Welk doel heeft de uitvoerende met zijn/ of van een ander gecomponeerd muziek stuk. Je zal begrijpen dat de drive achter bv Bach heel anders was als die van John lennon en de Mick Jagger (Beatles en Stones). M.i. ben je verplicht bij het luisteren van muziek je daar nader in te verdiepen.

v.b.
Klein klein kleutertje wat doe je in mijn hof……. Je kan kwalijk zeggen dat dit tot Gods eer is. Is het dan fout?
Dit vind ik zelf heel moeilijk
Ik meen dat dit soort muziek kan. Waarom?
De volgende teksten heb ik kunnen vinden maar ik gebruik ze met voorzichtigheid

Mattheus 11:17 En zeggen: Wij hebben u op de fluit gespeeld, en gij hebt niet gedanst; wij hebben u klaagliederen gezongen, en gij hebt niet geweend.
Ik ben me er van bewust dat dit niet direct de bedoeling is geweest met deze tekst maar ik meen toch dat gewoon kinderspel niet strijdig was met de opvattingen over een heilig leven.

1 Samuel 16:16 Onze heer zegge toch tot uw knechten, die voor uw aangezicht staan, dat zij een man zoeken, die op de harp spelen kan; en het zal geschieden, als de boze geest Gods op u is, dat hij met zijn hand spele, dat het beter met u worde.

Staat hier niet direct dat het Geestelijke muziek is geweest. Er werd in ieder geval niet bij gezongen. Het was voor De Heere behaaglijk want Hij kwam er in mee.
Ik denk hier (hoewel heel voorzichtig) te kunnen denken wat Bach bedoelde met de volgende woorden.
Dat het einddoel en de eindoorzaak van alle muziek niet anders dienen te zijn dan Gods eer en de verkwikking van het gemoed.
Ik doel dan op de verkwikking van het gemoed. Bach heeft zelf ook muziek gemaakt aan een Calvinistisch hof (waar dus geen grote plaats was voor kerkelijke muziek) die over het leven gingen. Niet direct over het geestelijk leven.
Ik denk wel dat juist bij dit soort muziek (ook instrumentale) in welke vorm dan ook Zeer goed moet worden gekeken naar de achtergrond voordat zulke muziek kan worden geconsumeerd. Ik wil hiermee dus zeggen dat bv klein klein kleutertje moet worden onderzocht op haar herkomst en oorsprong. En dan kan het worden gezongen op bijvoorbeeld school. Als ontspanning of andere doeleinden.

Een uitvoering van een christelijk koor. Dit koor zingt prachtige psalmen. Maar een (groot aantal) leden kent Christus niet als Zaligmaker. Kan iemand die God niet kent wel tot zijn eer zingen? Ofwel mag je als onbekeerde wel psalmen zingen.
Deze vraag zal denk ik iedereen op dit forum met; natuulijk mag dat wel beantwoorden, dan kan je ook het onze Vader niet meer zingen……. . Maar kijk eens naar de volgende vragen:
Als uitvoerende van bijvoorbeeld de Matheus passie van JS Bach zal heel vaak het goed uitvoeren boven de inhoud worden gesteld.
Handell componeerde de Messiah. Handell was niet erg gelovig. Toch kan niemand iets tegen de inhoud van de Messiah hebben want het is Gods Woord.?

2 vragen die m.i. veel met elkaar te maken hebben.
Mag je naar een door niet christenen uitgevoerde MP?
Mag je wel naar de Messiah luisteren omdat het door een “niet christenâ€
Plaats reactie