Moeilijk te verteren...

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9202
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Oorspronkelijk gepost door Robert
Ik vraag me echt af hoe wij als protestanten ons geluid kunnen laten horen zoals de paus dat weet te doen?
Sorry, maar de paus laat alleen een ethisch geluid horen, en bewijst telkens de grootste pascifist ter wereld te zijn.
Maar een geluid over wie onze Redder en Verlosser is heb ik hem nog nooit gehoord.

Hij lijkt meer op een anti-abortus-celebaat-dalai lama / ghandi, dan op de 'leider' van de wereldwijde kerk van Christus.
Laten wij dan een manier zoeken om ook het geluid van verlossing laten horen. En daarbij niet vergeten dat wij als mens hier ook als rentmeester een taak op aarde hebben. Christendom gaat over veel meer dan verlossing alleen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
gerrit de 2e
Berichten: 754
Lid geworden op: 15 dec 2003, 22:38
Contacteer:

Bericht door gerrit de 2e »

Oorspronkelijk gepost door parsifal


de kritiek van Lebaoth is in dit geval wel terecht.
:,:,
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Bericht door Robert »

En daarbij niet vergeten dat wij als mens hier ook als rentmeester een taak op aarde hebben. Christendom gaat over veel meer dan verlossing alleen.
waar krijgen wij die opdracht precies?
Ik ken maar 1 opdracht: "Gaat dan heen in en verkondig het evangelie........"
Carpe Diem tamen Memento Mori
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door refo
Blijft altijd lastig. Wie bepaalt dat iets 'canoniek' is? Dat is nou net het menselijke trekje van de Bijbel. We belijden dat de Schriften door de Geest geïnspireerd zijn, maar nergens heeft die Geest vastgelegd: dit wel, dat niet.
Wij belijden dat de vroeg-christelijke kerk, op haar eucomene concilies, geïnspireerd door de bijzondere leiding van de Geest, heeft uitgesproken wát de kononieke Schrift is, en wat niet.
Is dat zo Memento? Is hier geen proces aan vooraf gegaan? Een proces van herkenning van Góds Woord. Zo is langzaam maar zeker de canon ontstaan.
In necessariis unitatem custodiant, in non necessariis libertatem, in utrisque prudentiam et charitatem, in omnibus conscientiam inoffensam in diem Domini
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Oorspronkelijk gepost door ndonselaar
Oorspronkelijk gepost door memento
Oorspronkelijk gepost door refo
Blijft altijd lastig. Wie bepaalt dat iets 'canoniek' is? Dat is nou net het menselijke trekje van de Bijbel. We belijden dat de Schriften door de Geest geïnspireerd zijn, maar nergens heeft die Geest vastgelegd: dit wel, dat niet.
Wij belijden dat de vroeg-christelijke kerk, op haar eucomene concilies, geïnspireerd door de bijzondere leiding van de Geest, heeft uitgesproken wát de kononieke Schrift is, en wat niet.
Is dat zo Memento? Is hier geen proces aan vooraf gegaan? Een proces van herkenning van Góds Woord. Zo is langzaam maar zeker de canon ontstaan.
Daar is zeker een proces aan vooraf gegaan. Shaff heeft in zijn 'Creeds of Christendom' een mooie opsomming van welke kerken welk canon hadden. Hierin was veel overeenkomst, maar mn. de OTA, Openbaringen, en een paar brieven, waarover géén overeenkomst bestond. Op het concilie is uiteindelijk de definitieve lijst samengesteld, en verkreeg het canon zoals wij dit nu kennen autoritaire kracht binnen het gehele christendom.

Je zou dus kunnen zeggen dat het concilie het getuigenis van de kerken bekrachtigde en autoriteit gaf. Tevens scheidde het concilie het kaf van het koren, door zowel de OTA als de NTA niet op te nemen in de canon.
moderne gelovige

Bericht door moderne gelovige »

Okay was een paar dagen niet online en ik lees een stortvloed aan reacties...
zal trachten een beetje chronologisch te reageren.
1) zinloos is de discussie zeker niet temeer daar er goed werd uitgelegd waar dit nu allemaal op gebaseerd is.
uiteraard wist ik van te voren wat voor antwoorden er kwamen.
2) Ben echt geen relishopper die "daar" maar gaat wat me het beste lijkt, dus nu eens bij kerk A en dan weer eens naar B.
3) Neem rustig de tijd om me maar eens te bezinnen op dit alles.....

In ieder geval bedankt voor de reacties en indien iemand nog wat zinnigs weet lees ik het graag hier!
Plaats reactie