verhalen in boekje Stichting Zondagsrust

Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Hendrikus schreef:
Oude Paden schreef:En m.i. wordt er door velen juichend geroemd in een God die voor het bid als Hogepriester zonder eigen zonden (en dus de smarten van de Middelaar) recht te hebben leren zien!
Oordelen, oordelen, oordelen...

Pas daar toch mee op. Het is niet aan ons om over het hart te oordelen!
Op zich ben ik het best wel met OP eens. Alleen snap ik niet waarom deze geluiden altijd uit een bepaalde hoek klinken, terwijl er uit betreffende hoek zelf zoveel andere dingen mis is. Het klinkt uiterst rechtzinnig om met dergelijke uitspraken te komen, maar ik ben bang dat het eerder veroordelend gezegd wordt ipv uit bezorgdheid.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5504
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

zondagsrust en ng wat anders

Bericht door pierre27 »

K snap veel posters op dit forum echt niet.Zijn er nu werkelijk zoveel mensen die Jezus kennen.?
Overal is kritiek op, alles wat in vroegere tijden onbetwist was, wordt nu volop van kritiek voorzien..K doel nu ff op bekeringsverhalen en het blad Oude Paden.
Is het niet dat we er tegen schrijven omdat we zelf niks van God kennen.?
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

Oude Paden schreef:Naar mijn bescheiden mening kun je geen recht Pasen vieren als je niets hebt beleeft wat het de Zoon gekost heeft om te lijden en te sterven.
(...)
Met Hem de dood in en met Hem opstaan.
Wij kunnen niet eens ook maar bij benadering beseffen van wat het Jezus gekost moet hebben om voor de zonden van anderen te lijden en te sterven, laat staan dat we daar iets van kunnen meebeleven. Juist omdat Hij de dood heeft overwonnen, hoeven wij die dood niet meer in en mogen wij als Koningen heersen! Het enige dat we nodig hebben, is geloof. Niets meer en niets minder.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6329
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

pierre27 schreef:K snap veel posters op dit forum echt niet.Zijn er nu werkelijk zoveel mensen die Jezus kennen.?
Overal is kritiek op, alles wat in vroegere tijden onbetwist was, wordt nu volop van kritiek voorzien..K doel nu ff op bekeringsverhalen en het blad Oude Paden.
Is het niet dat we er tegen schrijven omdat we zelf niks van God kennen.?
Ik denk dat je laatste regel juist het tegenovergestelde is in veel gevallen. Verder ben ik bang dat je visie mist, en ook dat zal oorzaken hebben. Vooral als je eigen bekering en komaf veelal overeen komt met de betreffende bekeringsgeschiedenissen snap ik dat wel. In hoeverre deze verhalen en ervaringen naar het Woord zijn is een volgende vraag. Ik heb eerlijk gezegd weinig zin om daarop in te gaan.
Verder hoop ik dat er idd veel mensen de verschijning van Christus kennen. Jij ook?
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5504
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Bericht door pierre27 »

Gian schreef:
pierre27 schreef:K snap veel posters op dit forum echt niet.Zijn er nu werkelijk zoveel mensen die Jezus kennen.?
Overal is kritiek op, alles wat in vroegere tijden onbetwist was, wordt nu volop van kritiek voorzien..K doel nu ff op bekeringsverhalen en het blad Oude Paden.
Is het niet dat we er tegen schrijven omdat we zelf niks van God kennen.?
Ik denk dat je laatste regel juist het tegenovergestelde is in veel gevallen. Verder ben ik bang dat je visie mist, en ook dat zal oorzaken hebben. Vooral als je eigen bekering en komaf veelal overeen komt met de betreffende bekeringsgeschiedenissen snap ik dat wel. In hoeverre deze verhalen en ervaringen naar het Woord zijn is een volgende vraag. Ik heb eerlijk gezegd weinig zin om daarop in te gaan.
Verder hoop ik dat er idd veel mensen de verschijning van Christus kennen. Jij ook?
Tja je kunt het gebrek aan visie noemen, maar ik constateer gewoon wat.
Wat je laatste wens betreft ik sluit me daar van harte bij aan, wat mezelf betreft, k hoop op Gods Werk in mijn leven,.
Verder wil ik niet een doe-het-zelver worden, maar Genade echt Genade laten.
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Gian schreef:Iemand die aangenomen wordt op de school van de gereformeerde gemeente moet stoppen met andere ambten, mag nergens meer les geven, moet het eigen bedrijf van de hand doen, en alle bestuurs en nevenfuncties van partij, vereniging of stichting opzeggen.
off-topic. Ik ken een predikant [geen student meer dus] die weliswaar zijn eigen bedrijf van de hand gedaan heeft maar via de opstallen nog een belang in het bedrijf heeft. Mag dit wel?
Loyalus
Berichten: 86
Lid geworden op: 02 jun 2004, 16:25

Bericht door Loyalus »

Ik ken het boekje ook [ik ben geen lid van de vereniging] voorin staat dat ze een aantal verhalen niet konden verifiëren of het wel waar gebeurt zou zijn. Misschien is er wel geen enkel verhaal waar gebeurt en is het er alleen om het sappige gehalte ingezet. Ze zouden er goed aangedaan hebben die verhalen die ze niet konden verifiëren eruit te laten en zodoende het waarheidsgehalte hoog te houden. Nu geven ze zelf aan fantasie en werkelijkheid door elkaar te gooien en zodoende hun eigen naam [die toch bij mij al niet hoog stond] te grabbel gooien. Het is een wat sectarisch clubje aan de rechterzijde van de rechterzijde dus misschien wel links. Laat het daar en besteedt er geen aandacht aan.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18777
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

pierre27 schreef: k hoop op Gods Werk in mijn leven,.
als het maar de hoop is dan uit Hebr 11:
"Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet"
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: zondagsrust en ng wat anders

Bericht door memento »

Oude Paden schreef: Naar mijn bescheiden mening kun je geen recht Pasen vieren als je niets hebt beleeft wat het de Zoon gekost heeft om te lijden en te sterven. En m.i. wordt er door velen juichend geroemd in een God die voor het bid als Hogepriester zonder eigen zonden (en dus de smarten van de Middelaar) recht te hebben leren zien!

Met Hem de dood in en met Hem opstaan.
en
pierre27 schreef:K snap veel posters op dit forum echt niet.Zijn er nu werkelijk zoveel mensen die Jezus kennen.?
Overal is kritiek op, alles wat in vroegere tijden onbetwist was, wordt nu volop van kritiek voorzien..K doel nu ff op bekeringsverhalen en het blad Oude Paden.
Is het niet dat we er tegen schrijven omdat we zelf niks van God kennen.?
Pierre en OP, het kennen van Jezus, en het beleven van de zaken volgens de 'gezelsschaps theologie' is twee. Ds. C. Harinck geeft hier mooie lezingen over, waarin hij oa. noemt dat de 'gezelsschaps theologie' slechts een kleine stroming is geweest binnen de (Nadere) Reformatie. Daarbij moeten we niet vergeten dat de synode van Dordt de gezelsschappen verboden heeft, en niet zonder oorzaak.

Ik houdt het er op dat het vaak een verwarring van terminologie is, ipv wezenlijke verschillen. Maargoed, mijn insteek dat een zekere beleving van zonde en verlorenheid noodzakelijk is om Christus in al Zijn schoonheid nodig te krijgen, wordt ook niet door iedereen gewaardeerd ter linkerzijde.

Ik vind de terminologie dat men Christus gangen bevindelijk moet leren kennen gevaarlijk. Naast het feit dat ik er geen bijbelse grond voor weet, brengt het meer verwarring dan duidelijkheid. Want wát wordt er nu mee bedoelt? Als ik een gesprek met iemand heb die deze termen bezigt herken ik niets (de terminologie is mij vreemd), echter als hij/zij in eigen woorden tracht te zeggen wat hij/zij beleefd heeft, mag er wel eens herkenning zijn.

Daarbij vind ik de gezelschaps theologie gevaarlijk, in die zin dat:
1. Er zijn bepaalde patronen waaraan een bekering moet voldoen. Men vergeet dat Brakel meerdere wegen noemt waarop God Zijn volk kan bekeren.
2. Er wordt gewaarschuwd tegen het staan naar groei in de genade, wat soms ook wel 'boven je stand leven' genoemd wordt. Alhoewel de standenleer in haar wezen niet verkeerd is, is het berusten in je stand verkeerd.
3. Zekerheid des geloofs wordt gezien als zeldzaamheid, terwijl onze belijdenisgeschriften dit toch duidelijk een kenmerk van het geloof noemen.
4. Armoede alleen wordt goedgepraat, terwijl men zonder de bevindelijke kennis van Christus, en het eigenen van Hem (ook al is het maar bij momenten) verloren gaat. Helaas ken ik hiervan voorbeelden, bv een ouderling die Christus niet kent, maar bij iedereen hoog aangeschreven staat, want hij heeft zulke diepe zelf- en ellendekennis...
5. Bevinding wordt boven de Schrift gesteld, en dus niet aan de Schrift getoetst. Dit is erg gevaarlijk, en strikt genomen sectarisch.
5. De gezelschappen hebben tot veel ellende geleidt. Bv. de verhalen van vrouwen die man en kinderen achterlieten, en voor een paar maanden het land doortrokken langs gezelschappen.

Résumé: De gezelschappen vertegenwoordigen niet de breedte van Gods volk van vroeger, maar slechts een zeer klein gedeelte. Het is dus onjuist om mensen die kritisch zijn tegenover de gezelschappen van afwijken van de oude paden te beschuldigen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33552
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Oude Paden schreef:Deze tijd lees ik nogal eens "bekeringen": Rijk in zichzelf met God

In dit blad lees ik nog van mensen die gedaante en heerlijkheid zien in een vernederde Borg.
Deze tijd kenmerkt zich veelal met mensen die alleen rijk willen zijn met de Verhoogde Koning
Hebben we niet genoeg aan de Bijbelse bekeringsgeschiedenissen?
Dan weten we ook zeker dat we niet het slachtoffer zijn van broodje-aap-verhalen en mensen-in-het-middelpunt.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

OP, ik denk dat je mijn kritiek toch wat anders opvat dan dat ik bedoel. Ik stel niet de bekeringen van vroegere tijden in discussie. Ik stel het publiceren van bekeringen tot discussie. Of ze nu oud of nieuw zijn.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23986
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Tiberius schreef:
Oude Paden schreef:Deze tijd lees ik nogal eens "bekeringen": Rijk in zichzelf met God

In dit blad lees ik nog van mensen die gedaante en heerlijkheid zien in een vernederde Borg.
Deze tijd kenmerkt zich veelal met mensen die alleen rijk willen zijn met de Verhoogde Koning
Hebben we niet genoeg aan de Bijbelse bekeringsgeschiedenissen?
Dan weten we ook zeker dat we niet het slachtoffer zijn van broodje-aap-verhalen en mensen-in-het-middelpunt.
Er staan er zo weinig in de Bijbel, dus daarom moeten we er bijmaken.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

refo schreef:
Tiberius schreef:
Oude Paden schreef:Deze tijd lees ik nogal eens "bekeringen": Rijk in zichzelf met God

In dit blad lees ik nog van mensen die gedaante en heerlijkheid zien in een vernederde Borg.
Deze tijd kenmerkt zich veelal met mensen die alleen rijk willen zijn met de Verhoogde Koning
Hebben we niet genoeg aan de Bijbelse bekeringsgeschiedenissen?
Dan weten we ook zeker dat we niet het slachtoffer zijn van broodje-aap-verhalen en mensen-in-het-middelpunt.
Er staan er zo weinig in de Bijbel, dus daarom moeten we er bijmaken.
Ik denk dat de bekeringen in de bijbel eerder vaak te dadelijk worden bevonden. Wat moet een refo nu met de Nineveeërs of met Matheus die volgens hemzelf opstond en Jezus navolgde. Of die mensen die eigenlijk helemaal niet voor hun zonden naar Jezus kwamen, maar meer omdat hij als toverdokter bekent stond en toch op beide fronten genezen werden.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33552
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

refo schreef:
Tiberius schreef:
Oude Paden schreef:Deze tijd lees ik nogal eens "bekeringen": Rijk in zichzelf met God

In dit blad lees ik nog van mensen die gedaante en heerlijkheid zien in een vernederde Borg.
Deze tijd kenmerkt zich veelal met mensen die alleen rijk willen zijn met de Verhoogde Koning
Hebben we niet genoeg aan de Bijbelse bekeringsgeschiedenissen?
Dan weten we ook zeker dat we niet het slachtoffer zijn van broodje-aap-verhalen en mensen-in-het-middelpunt.
Er staan er zo weinig in de Bijbel, dus daarom moeten we er bijmaken.
Precies. Daar ben ik ook wel eens bang voor.
Ik ben dan ook niet zo'n liefhebber van bekeringsgeschiedenissen, sporadische uitzonderingen daargelaten. Ik lees liever het werk van die man of vrouw. Als het goed ligt, zou hij of zij dat zelf ook beter hebben gevonden...
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
refo schreef:
Tiberius schreef:
Oude Paden schreef:Deze tijd lees ik nogal eens "bekeringen": Rijk in zichzelf met God

In dit blad lees ik nog van mensen die gedaante en heerlijkheid zien in een vernederde Borg.
Deze tijd kenmerkt zich veelal met mensen die alleen rijk willen zijn met de Verhoogde Koning
Hebben we niet genoeg aan de Bijbelse bekeringsgeschiedenissen?
Dan weten we ook zeker dat we niet het slachtoffer zijn van broodje-aap-verhalen en mensen-in-het-middelpunt.
Er staan er zo weinig in de Bijbel, dus daarom moeten we er bijmaken.
Precies. Daar ben ik ook wel eens bang voor.
Ik ben dan ook niet zo'n liefhebber van bekeringsgeschiedenissen, sporadische uitzonderingen daargelaten. Ik lees liever het werk van die man of vrouw. Als het goed ligt, zou hij of zij dat zelf ook beter hebben gevonden...
Vroeger zeiden ze ook dat je beter geen bekeringsgeschiedenissen kon lezen. Het gevaar is dat je jezelf er aan gaat spiegelen. Tegenwoordig zijn er ouders die blij zijn dat hun kinderen weleens een bekeringsgeschiedenis lezen. Dan zitten ze tenminste niet achter de PC en horen ze wat grote dingen God doet in het leven van een zondaar. Uit enquetes en onderzoeken blijkt namelijk dat jongeren dat bijna niet meer horen. Is dat de schaamte van Gods volk?
Plaats reactie