Componisten/Uitvoerenden moeten bekeerd zijn!?

Componisten/uitvoerenden moeten bekeerd zijn.

Ja, natuurlijk
16
42%
Nee, voor mij niet
22
58%
 
Totaal aantal stemmen: 38

Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Klavier schreef:
Labyrinth schreef:Dus, als de stelling niet klopt, is de zinsnede van degeen die hem in een andere topic zo verwoorde ook niet juist.

Snappie?????
Quote het even hier, dan kunnen we weer on topic.
Ik heb de stelling vrijwel woordelijk zo overgezet in de openingsposting, en ga me nu niet vragen vanuit welke topic dat nu was, want al schiet je me zo lek als een zeef: ik weet het écht niet meer. Zal wel in een muziektopic zijn neem ik voetstoots aan. Want in zo'n onderwerp had het alleen kunnen staan.
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

Labyrinth schreef:
Jongere schreef:
Klomp schreef:
Mister schreef:Mogen er überhaupt mensen onbekeerd zijn???

Deze vraag komt nogal eens terug bij ambtsdragersverkiezingen. Mag een ouderling/diaken onbekeerd zijn?
Mag een componist/vertolker onbekeerd zijn?
Mag er sowieso iemand onbekeerd zijn?
Mag jij onbekeerd zijn?
Mag ik onbekeerd zijn?
Precies!
Ok, dat de formulering van de topicstarter niet deugd zijn we het nu wel over eens geloof ik. En nu even over zijn essentie discussieren want dat is wel een wezenlijke vraag.

Zie ook mijn eerdere post.
Hou éven in de smiezen dat deze topic is gestart op basis van een zinsnede uit een ándere topic, waar deze stelling werd neergeschreven, en die ik niet ter zake doende vind.

Dus, als de stelling niet klopt, is de zinsnede van degeen die hem in een andere topic zo verwoorde ook niet juist.

Snappie?????
Ook goed, het maakt mij niet uit wie de fout heeft gemaakt. Dat was ook niet echt mijn punt.
Duuk
Berichten: 523
Lid geworden op: 05 jul 2006, 19:33

Bericht door Duuk »

jvdg schreef:
Duuk schreef:Dit opent wel de weg om naar muziek te luisteren van, om er een paar te noemen, Rebecca st. James, M.W. Smith, Third Day, Bono + band, Bob Dylan enz. Allemaal gelovige christenen.
Krijgen we nu wéér de discussie wat of wie een gelovig christen is?
Hmm, ik had toch wel meer reacties verwacht :D

Ik zwengel die discussie niet aan. Ik zeg alleen dat dit de weg opent naar het luisteren naar hun muziek. Niet dat ik daarvoor afhankelijk ben van deze discussie, hoor.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Duuk schreef:Hmm, ik had toch wel meer reacties verwacht :D

Ik zwengel die discussie niet aan. Ik zeg alleen dat dit de weg opent naar het luisteren naar hun muziek. Niet dat ik daarvoor afhankelijk ben van deze discussie, hoor.
Volgens mij was de conclusie juist dat de inhoud van de muziek de maatstaf is en niet de uitvoerende/componist. Dus er is helemaal geen opening naar het luisteren van onverantwoorde muziek. Wel naar het luisteren van verantwoorde muziek, maar vertolkt of gecomponeerd door een (in onze ogen) "onbekeerde".
Laatst gewijzigd door wim op 27 okt 2006, 10:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Duuk schreef:
jvdg schreef:
Duuk schreef:Dit opent wel de weg om naar muziek te luisteren van, om er een paar te noemen, Rebecca st. James, M.W. Smith, Third Day, Bono + band, Bob Dylan enz. Allemaal gelovige christenen.
Krijgen we nu wéér de discussie wat of wie een gelovig christen is?
Hmm, ik had toch wel meer reacties verwacht :D

Ik zwengel die discussie niet aan. Ik zeg alleen dat dit de weg opent naar het luisteren naar hun muziek. Niet dat ik daarvoor afhankelijk ben van deze discussie, hoor.
Als je dan zit te wachten op reactie's, hier dan nog een :

Ken je dat gezegde : Spreken is zilver , zwijgen is goud....
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Ja natuurlijk moet dat, want wie heeft er een recht om onbekeerd te zijn?
Petrus

Bericht door Petrus »

caprice schreef:Ja natuurlijk moet dat, want wie heeft er een recht om onbekeerd te zijn?
Ik heb al eens eerder gezegd, maar herhaal het voor Caprice (Welkom overigens) maar even:

Om te bepalen of je naar iemands muziek kunt luisteren zou je dus eerst diens levensgeschiedenis moeten navlooien (is hij wel bekeerd, heeft hij nooit een scheve schaats gereden etc......) voor je naar iemands muziek gaat luisteren (of niet natuurlijk).

Feitelijk baarlijke nonsens natuurlijk, want dan zou je boekenkast moeten uitpuilen van levensbeschrijvingen van componisten om je te laten bepalen of iemands muziek je wel beluisteren mag.

Bovendien is er maar Een die wéét of een componist wel of niet bekeerd is. Diegene Die harten kent en nieren proeft, en dat is de mens niet gegeven.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

caprice schreef:Ja natuurlijk moet dat, want wie heeft er een recht om onbekeerd te zijn?
hehe. De vraag is vooral of je er naar kan luisteren als ze dat niet zijn. Mag je genieten van Soejardi, Tchaikovski etc?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb ja gestemt. Maar is het eerlijk om bekeerheid te eisen van de uitvoerende musici en niet van ouders die kinderen laten dopen, jongeren die beleidenis doen, diakenen die niet aan het avondmaal gaan (of in extreme gevallen ook ouderlingen) en juffen en meesters die de kinderen moeten onderwijzen?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Kaw schreef:Ik heb ja gestemt. Maar is het eerlijk om bekeerheid te eisen van de uitvoerende musici en niet van ouders die kinderen laten dopen, jongeren die beleidenis doen, diakenen die niet aan het avondmaal gaan (of in extreme gevallen ook ouderlingen) en juffen en meesters die de kinderen moeten onderwijzen?
Ben ik met je eens, Kaw.

Aan een ieder is de plicht om zich te bekeren.

In wezen zou het censurabel moeten zijn als men niet des Heeren Avondmaal zou vieren, vooral voor kerkeraadsleden.

Zo is de vraag of een uitvoerend musicus bekeerd moet zijn in wezen de verkeerde vraag. De vraag moest zijn of de bepaalde muziek stichtend is. Omdat wij geen hartenkenners (mogen) zijn.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Petrus schreef:
caprice schreef:Ja natuurlijk moet dat, want wie heeft er een recht om onbekeerd te zijn?
Ik heb al eens eerder gezegd, maar herhaal het voor Caprice (Welkom overigens) maar even:

Om te bepalen of je naar iemands muziek kunt luisteren zou je dus eerst diens levensgeschiedenis moeten navlooien (is hij wel bekeerd, heeft hij nooit een scheve schaats gereden etc......) voor je naar iemands muziek gaat luisteren (of niet natuurlijk).

Feitelijk baarlijke nonsens natuurlijk, want dan zou je boekenkast moeten uitpuilen van levensbeschrijvingen van componisten om je te laten bepalen of iemands muziek je wel beluisteren mag.

Bovendien is er maar Een die wéét of een componist wel of niet bekeerd is. Diegene Die harten kent en nieren proeft, en dat is de mens niet gegeven.
Dag Petrus,
dank voor uw welkom.

Ik heb de vraag letterlijk opgevat, en het is dus zo dat geen enkel mens het recht heeft om onbekeerd te zijn. Als je het hebt over mensen die niet meer leven, dan hebben we het over componisten waarvan hun genadetijd voorbij is. Het is heel erg als deze mensen onverzoend voor God moesten verschijnen, Die buiten Christus een verterend vuur is, en een eeuwige gloed bij wie niemand wonen kan.

Het is zo dat wij niet mogen oordelen over de staat van een mens, al kunnen er wel aanwijzingen zijn daarvoor, want aan de vruchten kent men de boom.
Mag men naar hun muziek luisteren? Dan moet je dus wél oordelen over iemands staat om in deze situatie die vraag te beantwoorden.
Daarom denk ik dat je bij elke muziek moet kijken of je het luistert tot Gods eer, en niet op een andere wijze. En het spreekt dan voor zich dat muziek die invloeden heeft van de satan bij ons niet thuishoort.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Ballerina

Bericht door Ballerina »

Uiteraard moeten ze wedergeboren zijn! Dat moet tenslotte iedereen. :)

Er wordt natuurlijk gedoeld op het luisteren naar hun muziek. Ik heb daar verder geen moeite mee. (klassieke/instrumentale muziek dan) Als je de vraag met 'Ja' zou beantwoorden, zou je het dan alleen bij muziek moeten houden? Dat lijkt me wat vreemd.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Ik denk dat er nog steeds veel schoonheid zit in een Bach-cantate, uitgevoerd door niet-christenen. Het is een oppervlakkige schoonheid, maar wel: schoonheid. En schoonheid komt van God.
Adorote

Bericht door Adorote »

Vreemde draad; discussie om de discussie wellicht.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Bericht door Josephus »

rekcor schreef:Ik denk dat er nog steeds veel schoonheid zit in een Bach-cantate, uitgevoerd door niet-christenen.
Natuurlijk! Nog los van het feit of je het verschil hoort. Ik hoor liever een professioneel niet-religieus koor Bach uitvoeren, dan een gemiddeld christelijk gemengd koor. Waarmee ik uiteraard niets lelijks wil zeggen over amateurkoren in de meest letterlijke betekenis van het woord.

Ik moet wel bekennen dat de uitvoeringen en interpretaties van iemand als Masaaki Suzuki mij toch een soort extra dimensie geven vanwege diens belijdend christen zijn. Maar ik kan niet zeggen dat zijn uitvoeringen daarom "beter" of "schoner" zijn dan bijvoorbeeld die van Ton Koopman.
Plaats reactie