Schandalige beloning topman

Petrus

Schandalige beloning topman

Bericht door Petrus »

Topman Numico beurt 14 miljoen
Van onze verslaggever Xander van Uffelen


Amsterdam - Jan Bennink, de bestuursvoorzitter van het babyvoedingsbedrijf Numico, incasseert dit jaar een beloning van naar schatting 14 miljoen euro. In juni krijgt hij een bonus in aandelen met een waarde van 8 miljoen euro. Daarnaast kan hij 4 miljoen aan opties verzilveren. Deze bedragen komen boven op zijn jaarinkomen van 2 miljoen. Met een inkomen van 14 miljoen euro laat Bennink de grootverdieners bij Shell, Philips en Unilever ver achter zich.

Jaap Jongejan van de CNV Bedrijvenbond is verbijsterd. ‘De directeuren weten zich niet te gedragen. De politiek moet nu echt paal en perk stellen.’ Beloningskenner Teun Hettinga van de Vereniging van Effectenbezitters noemt de bedragen exorbitant. ‘Wij waren in 2004 al tegen deze regeling.’

Numico wijst erop dat Bennink in 2002 aantrad toen het voedingsmiddelenbedrijf in een deplorabele staat verkeerde. ‘Het bedrijf moest in die lastige periode goede mensen aan zich binden’, zegt de woordvoerder. ‘Dit beleid pakt gunstig uit voor de aandeelhouders.’

Numico betaalt meer dan bedrijven die eerder een redder in nood binnenhaalden. De saneerder van Ahold, Anders Moberg, zou 10 miljoen gaan verdienen; een inkomen waar de Zweed na maatschappelijke ophef deels afstand van deed. Ook de optiebonus (3,6 miljoen euro) van Ad Scheepbouwer, die KPN uit het moeras moest halen, was lager.

Bennink kan de komende jaren vergelijkbare pakketten van aandelen en opties verzilveren.

De aandelenbonus is een nieuw beloningsmiddel dat drie jaar geleden in Nederland ingang vond. Bestuurders krijgen daarbij een pakket aandelen voorgeschoteld die ze (deels) mogen behouden als bepaalde doelen worden bereikt. Numico voldeed de afgelopen drie jaar aan deze voorwaarden, blijkt uit jaarcijfers. ‘Dat betekent dat zeer waarschijnlijk alle aandelen worden uitgekeerd’, aldus de woordvoerder.

Bennink krijgt zo 200 duizend aandelen die bij de huidige beurskoers 8 miljoen euro waard zijn. De vijf andere bestuurders van Numico mogen samen 8 miljoen euro aan aandelen verdelen.

Tja daar steekt € 1156,= p/m wel erg schril bij af
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Krijgen en verdienen zijn verschillend. De vraag is of hij het verdiend en het bestuur en de aandeelhouders zijn gemiddeld positief over zijn functioneren. Als zij vinden dat hij het verdiend... Waarom niet?

Ik snap dat je er een wat wrang gevoel bij hebt. Toch krijgt die man niet zomaar geld. Hij heeft er bikkelhard voor gewerkt.
Petrus

Bericht door Petrus »

Kaw schreef: Toch krijgt die man niet zomaar geld. Hij heeft er bikkelhard voor gewerkt.
Ik ken hele volksstammen mensen die eveneens BIKKELHARD werken, maar hooguit zo'n € 3000,= per maand op de loonstrook hebben staan. En veelal is het nog minder ook.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23987
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

't Is een smak geld, dat is zeker.

Maar even het perspectief:
De koers van de aandelen is sinds zijn aantreden opgelopen van 26 euro naar 39 euro. En heeft begin 2003 op 5 euro gestaan.
Er zijn 190 miljoen aandelen.

Vanaf zijn aantreden is de waarde van Numico 2,5 miljard toegenomen. Vanaf het dieptepunt zelfs 6,5 miljard.

De verbijstering van beide genoemde heren is dus vooral beroepsmatig.

Het Anders Moberg verhaal was anders. Die zou gewoon harde euro's krijgen terwijl het slecht ging.

De vraag is wel of het alleen aan Bennink te danken is.
En of de prestatiedrang van één man in het langetermijn belang is geweest van Numico. Maar daar weet ik niets van.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9131
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

What's the problem? Die kerel draagt wel verantwoording voor een gigantisch groot concern. Laat die kerel daar ook lekker voor cashen. Als die kerel een fout maakt is de verantwoording ook vele malen groter dan als ik een fout maak.

Het is ook volkomen legaal. Als een bedrijf hem zoveel geld wil geven, en hij gaat daar zelf ook mee akkoort is dit een overeenkomst tussen 2 partijen. Daar hebben wij niets mee te maken. En verder ben ik absoluut niet jaloers op de betreffende man. Gij zult niet begeren.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Petrus schreef:
Kaw schreef: Toch krijgt die man niet zomaar geld. Hij heeft er bikkelhard voor gewerkt.
Ik ken hele volksstammen mensen die eveneens BIKKELHARD werken, maar hooguit zo'n € 3000,= per maand op de loonstrook hebben staan. En veelal is het nog minder ook.
Nou, dan moet je communist worden.

Maar ff serieus. Er is in onze maatschappij een onderscheid op 2 punten. 1 opleidingsniveau 2 werkinzet. Punt 2 heb ik al genoemd. Je hebt dus nog opleidingsniveau over.
Als punt 3 en 4 zou je netwerken en geluk kunnen noemen. Alle 4 heb je nodig om zo ver te komen. Ik zou dat niet onrechtvaardig willen noemen. Zo gaat het spel nu eenmaal.

Maar je kunt in Nederland toch ook supergelukkig zijn met 2000 euro bruto?
Petrus

Bericht door Petrus »

Kaw schreef: Nou, dan moet je communist worden.
En dat zeg je tegen iemand die 24 jaar de CPN gediend heeft in diverse bestuurslagen, van laag (afdelingsvoorzitter) tot hoog (spindoctor en ideoloog van de partij), daarna ongeveer in dezelfde posities binnen de NCPN en later op diverse posten binnen de SP??????????

mmmmmmmmmwwwwwwwwwwwwwwwaaahhhhhhhh, dan kún je zeggen dat ik aardig door de comm. wol geverfd ben hé???
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Petrus schreef:
Kaw schreef: Nou, dan moet je communist worden.
En dat zeg je tegen iemand die 24 jaar de CPN gediend heeft in diverse bestuurslagen, van laag (afdelingsvoorzitter) tot hoog (spindoctor en ideoloog van de partij), daarna ongeveer in dezelfde posities binnen de NCPN en later op diverse posten binnen de SP??????????

mmmmmmmmmwwwwwwwwwwwwwwwaaahhhhhhhh, dan kún je zeggen dat ik aardig door de comm. wol geverfd ben hé???
:mrgreen: Het verklaard...

Maar vanwaar nu SGP? Dat is toch een beetje de VVD van de christelijke partijen?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tja, het is oneerlijk verdeeld in de wereld, daarin heb je gelijk Petrus. In weer andere landen hebben ze helemaal geen babyvoeding en leven mensen in nog veel armoediger omstandigheden.Je wou dit gewoon nog eens extra onder de aandacht brengen? ;)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Petrus

Bericht door Petrus »

Kaw schreef: :mrgreen: Het verklaard...

Maar vanwaar nu SGP? Dat is toch een beetje de VVD van de christelijke partijen?
beetje aan je (kerk-)stand verplicht hé, maar je denkkaders veranderen nooit ofte nimmer op een flink aantal punten.

bovendien, de comm. groeperingen hebben geen énkele invloed (meer) in Nld.....................en op de SP ben ik aardig uitgekeken door hun constante verwatering van hun oorspronkelijke principes.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23987
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het communisme leert: al het uwe is het mijne.
Het christendom leert: al het mijne is het Uwe .
Petrus

Bericht door Petrus »

Marnix schreef:Tja, het is oneerlijk verdeeld in de wereld, daarin heb je gelijk Petrus. In weer andere landen hebben ze helemaal geen babyvoeding en leven mensen in nog veel armoediger omstandigheden.Je wou dit gewoon nog eens extra onder de aandacht brengen? ;)
Overal in de wereld is de rijkdom geconcentreerd in de handen van de elite, en de bevolking kan creperen...........daar hebben ze geen énkele boodschap aan (behalve als er weer eens "verkiezingen" worden georganiseerd, beter gezegd "georkestreerd"
Petrus

Bericht door Petrus »

refo schreef:Het communisme leert: al het uwe is het mijne.
Het christendom leert: al het mijne is het Uwe .
die cretologie is mij niet geheel onbekend, maar tevens niet aan mij besteedt. ik kén het systeem van binnenuit, en heb veel goeds gezien, náást het vele fouten maken in de USSR.

Maar als je jouw visie nu eens ontleed, dan kun je voor verrassende uitkomsten komen:

zowel het eerste als het tweede houdt in dat wat van jou is, je aan een (A)ander kwijt bent.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Petrus schreef:beetje aan je (kerk-)stand verplicht hé, maar je denkkaders veranderen nooit ofte nimmer op een flink aantal punten.
Nou, dat vind ik te betwijfelen. Je kerklidmaatschap is niet gekoppeld aan een politieke partij. Dat is een persoonlijke afweging en als jij de SGP niet sociaal genoeg vind, dan heb jij het recht om een andere afweging te maken.
Petrus

Bericht door Petrus »

Kaw schreef:
Petrus schreef:beetje aan je (kerk-)stand verplicht hé, maar je denkkaders veranderen nooit ofte nimmer op een flink aantal punten.
Nou, dat vind ik te betwijfelen. Je kerklidmaatschap is niet gekoppeld aan een politieke partij. Dat is een persoonlijke afweging en als jij de SGP niet sociaal genoeg vind, dan heb jij het recht om een andere afweging te maken.
Kaw,

stél, stél, dát ik zou uitwijken naar een púúr linkse partij (voor mijn part de NCPN of GroenLinks of desnoods de SP), en je geeft blijk van je linkse ideën, dan is de kerkenraad daar niet écht blij mee (om het wat eufemistisch te zeggen)..........

het is het één of het ánder, bovendien zou je dan in een mentale spagaat komen te verkeren die je nooit lang kan volhouden!!
Plaats reactie