Ja., maar (in het komen tot Christus)

Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Mona Lisa schreef:
die schrijvers kan ik wel waarderen in de regel, bij die ja-maar lezing krijg ik een beetje zo'n gevoel van: als we nou allemaal van elkaar zeggen dat we bekeerd zijn dan zeggen we dat het echt niet zo moeilijk is als velen zeggen om bekeerd te worden en vervolgens vertellen we elkaar nog dat het nog niet meevalt om bekeerd te zijn en dan gaan we aan het einde allemaal blij naar huis . . .
Wat bedoel je hier dan mee? Moeten we dan vooral niet vertellen dat we bekeerd zijn, dat het eigenlijk onmogelijk is en dat het zo gemakkelijk is om bekeerd te zijn? Voor mij persoonlijk is het vaak erg moeilijk om te zeggen dat je bekeerd bent, vaak wordt er gereageerd met ja...maar als het werkelijk zo is. Of, laat het maar eens bezinken, of, het wordt vaak in twijfel getrokken. Is bekering onmogelijk? Het is Gods werk, dus liggen er oneindige mogelijkheden hiervoor open!! En of het gemakkelijk is? Lees Romeinen 7 dan maar eens!!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Bericht door Mona Lisa »

jvdg schreef:Met deze uitspraken maak je heel vele los!
Ik ben heel benieuwd wat dit "losmaakt" bij de mede-forummers.
tja, dat gevoel krijg ik erbij, daar kan ik ook niks aan doen
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Mona Lisa schreef:
Klavier schreef:
Mona Lisa schreef:
Tiberius schreef:Is het ergens te downloaden/lezen?

Niet dat ik op de doe-het-zelf toer wil, overigens.

En wie heeft het geschreven? Het is al veelzeggend, dat er geen schrijver bij staat.
ik denk dat het een nieuwe uitgaven van deze lezing is: http://www.jongerenavonden.nl/lezingen/jamaar.doc

de lezing van ds. Pronk met de titel "Ja, maar . . ." kun je hier downloaden: http://www.de-levensbron.nl/SRA.htm
(als de site weer in de lucht is, ligt nu even op z'n gat)
Zo op het eerste gezicht lijken het citaten van Hooker, Spurgeon en de Erskines. Het zijn de bekende jamaars die veel voorkomen bij deze predikers.
die schrijvers kan ik wel waarderen in de regel, bij die ja-maar lezing krijg ik een beetje zo'n gevoel van: als we nou allemaal van elkaar zeggen dat we bekeerd zijn dan zeggen we dat het echt niet zo moeilijk is als velen zeggen om bekeerd te worden en vervolgens vertellen we elkaar nog dat het nog niet meevalt om bekeerd te zijn en dan gaan we aan het einde allemaal blij naar huis . . .
Hallo, iemand getuigt hier van Gods werk en vertelt over hoe hij bekeerd werd. God krijgt daarin de eer, en hij roept anderen op ook te gaan zoeken naar die schat die hij heeft gevonden. Wat is daar mis mee? Waarom gelijk die argwaan, het afkeuren etc. terwijl getuigen iets volkomen Bijbels is. Waarom altijd die angst en argwaan als mensen voor hun geloof uitkomen? En waarom bij ieder bekeringsverhaal roepen: Ja maar leer hier vooral uit dat het niet zo makkelijk gaat...
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

Marnix schreef:Misschien moeten de ciritici eens wat bekeringsverhalen in de Bijbel lezen en oproepen van Jezus tot mensen, wat ze moeten doen, ter harte nemen.
Misschien moet Marnix zich niet te veel mengen in discussies die hij niet begrijpt.
Ik ga toch ook niet op de GKV-site allemaal kritiek zitten spuien op de GKV?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9131
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Mona Lisa schreef:die schrijvers kan ik wel waarderen in de regel, bij die ja-maar lezing krijg ik een beetje zo'n gevoel van: als we nou allemaal van elkaar zeggen dat we bekeerd zijn dan zeggen we dat het echt niet zo moeilijk is als velen zeggen om bekeerd te worden en vervolgens vertellen we elkaar nog dat het nog niet meevalt om bekeerd te zijn en dan gaan we aan het einde allemaal blij naar huis . . .
Bekering en geloof zijn geen zeer ingewikkelde dingen: de wijzen en verstandigen hebben het niet begrepen, maar het is de kinderkens geopenbaard. Maar dat is nu ook de moeilijkheid. Onze vervloekte hoogmoed wil zich net als Naaman niet onderdompelen in het bloed van Christus, maar wil meer. Werken erbij, een extatische bekeringservaring erbij, een tekstje dit erbij, een indrukje zo erbij. Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jonas, den profeet. Als we aan het Woord en de beloften Gods niet genoeg denken te hebben, dan zal het kwalijk met ons gaan. Dan raken we in dopers vaarwater.

Als de Heere ons in de prediking van Zijn evangelie en door Zijn woord ons tegemoed komt met zijn welgemeende beloften die een ieder zonder onderscheid voorgesteld worden met het bevel tot geloof en bekering (Dortse Leerregels 2.5), en wij gehoorzamen niet, dan is het probleem niet dat een bekering zo moeilijk is. Dat is van toepassing: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk. Om de Dortse Leerregels maar weer erbij te nemen: Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.

De nodiging is zo eenvoudig en welmenend bij God vandaan. Maar als we "ja maar" blijven zeggen zal er tegen ons gezegt worden: "Gij hebt niet gewilt dat ik koning over u was". Zo eenvoudig liggen de zaken.
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Misschien moeten de ciritici eens wat bekeringsverhalen in de Bijbel lezen en oproepen van Jezus tot mensen, wat ze moeten doen, ter harte nemen.
Misschien moet Marnix zich niet te veel mengen in discussies die hij niet begrijpt.
Ik ga toch ook niet op de GKV-site allemaal kritiek zitten spuien op de GKV?
Misschien is het juist goed als je deze discussies niet begrijpt. Sommige dingen wil ik ook helemaal neit begrijpen.

Een frisse kijk, zonder bril van decennialange tradities, kan heel verhelderend zijn.
AlgeheleOvergave
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2007, 11:31
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Ja, maar

Bericht door AlgeheleOvergave »

Ik ben de schrijver van het boekje Ja, maar. Ik ben een simpel mens, maar ik heb veel gebruik gemaakt van oudvaders en enkele nieuwvaders (zoals Spurgeon).

Het is nu dus opnieuw herschreven. Taalkundig en inhoudelijk. De versie op internet is dus niet de meest recente. Misshcien komt de nieuwe versie wel weer eens op internet. Nu nog even niet.

De nieuwe versie vind ik zelf stukken beter..

Nogmaals: eerst maar eens aanschaffen (maar 2 euro) en dan verder discussieren.

Gr.
Peter
Christ is Lord of all or He is not Lord (Hudson Taylor)
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Kaw schreef:Oke, dit is misschien wat te ruig gesteld, maar laat ik het uitleggen: Ik heb 2 jaar lang verkeerd onder prediking die er van uitging dat niemand in de gemeente (2300 leden ofzo) bekeerd is. Ik was gewoon om aan het avondmaal te gaan, maar de prediking had zodanig invloed op mij en mijn geloof dat ik begon te twijfelen of het allemaal wel echt was. Ik ging niet meer aan het avondmaal en ik verloor het rotsvaste geloof in mijn Vader. Ik vocht en vocht tegen de prediking. Ik verloor het toch, omdat het 2 keer per zondag er in gehamerd werd. Ik heb nog steeds de grootste moeite om weer constructief te kunnen geloven. Ja, het moet me nu gegeven worden en ik heb echt een wonder nodig. Maar wel om een bizarre reden. En ik ben niet de enige.
Het aantal avondmaalsgangers is onder de prediking gestaag aan het afnemen zover ik weet. In iedergeval in die 2 jaar dat ik er was. Op een gegeven moment gingen er nogmaar rond de 50 mensen aan.
Ik kom er inmiddels niet meer. De HHK mag de schade repareren.
Ik wil dit toch even naar boven halen.

Het gaat wel om mensen.

@Adrianus: dat God álles doet, wil toch niet zeggen dat je als mens je verstand moet uitschakelen? Dat kan nooit sowieso.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:Misschien moeten de ciritici eens wat bekeringsverhalen in de Bijbel lezen en oproepen van Jezus tot mensen, wat ze moeten doen, ter harte nemen.
Misschien moet Marnix zich niet te veel mengen in discussies die hij niet begrijpt.
Ik ga toch ook niet op de GKV-site allemaal kritiek zitten spuien op de GKV?
gaan we weer zo beginnen?

Misschien is mijn geluid wel verhelderend, omdat ik als niet-bevindelijk christen, er een andere kijk op heb, en het niet gewoon vind om alle bekeringsverhalen gelijk zeer argwanend te bekijken.

En misschien is het niet jou taak om me de mogelijkheid om kritisch te kijken naar de gang van zaken hier, te willen ontnemen. Overigens ook flauw dat je hier alleen op mij reageert terwijl er meer mensen kritisch zijn richting hen die gelijk het verhaal hier gaan lopen afkraken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Ja, maar

Bericht door Marnix »

AlgeheleOvergave schreef:Ik ben de schrijver van het boekje Ja, maar. Ik ben een simpel mens, maar ik heb veel gebruik gemaakt van oudvaders en enkele nieuwvaders (zoals Spurgeon).

Het is nu dus opnieuw herschreven. Taalkundig en inhoudelijk. De versie op internet is dus niet de meest recente. Misshcien komt de nieuwe versie wel weer eens op internet. Nu nog even niet.

De nieuwe versie vind ik zelf stukken beter..

Nogmaals: eerst maar eens aanschaffen (maar 2 euro) en dan verder discussieren.

Gr.
Peter
Welkom op het forum!
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Bericht door Mona Lisa »

J.C. Philpot schreef:
Mona Lisa schreef:die schrijvers kan ik wel waarderen in de regel, bij die ja-maar lezing krijg ik een beetje zo'n gevoel van: als we nou allemaal van elkaar zeggen dat we bekeerd zijn dan zeggen we dat het echt niet zo moeilijk is als velen zeggen om bekeerd te worden en vervolgens vertellen we elkaar nog dat het nog niet meevalt om bekeerd te zijn en dan gaan we aan het einde allemaal blij naar huis . . .
Bekering en geloof zijn geen zeer ingewikkelde dingen: de wijzen en verstandigen hebben het niet begrepen, maar het is de kinderkens geopenbaard. Maar dat is nu ook de moeilijkheid. Onze vervloekte hoogmoed wil zich net als Naaman niet onderdompelen in het bloed van Christus, maar wil meer. Werken erbij, een extatische bekeringservaring erbij, een tekstje dit erbij, een indrukje zo erbij. Maar Hij antwoordde en zeide tot hen: Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jonas, den profeet. Als we aan het Woord en de beloften Gods niet genoeg denken te hebben, dan zal het kwalijk met ons gaan. Dan raken we in dopers vaarwater.

Als de Heere ons in de prediking van Zijn evangelie en door Zijn woord ons tegemoed komt met zijn welgemeende beloften die een ieder zonder onderscheid voorgesteld worden met het bevel tot geloof en bekering (Dortse Leerregels 2.5), en wij gehoorzamen niet, dan is het probleem niet dat een bekering zo moeilijk is. Dat is van toepassing: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk. Om de Dortse Leerregels maar weer erbij te nemen: Doch dat velen, door het Evangelie geroepen zijnde, zich niet bekeren, noch in Christus geloven, maar in ongeloof vergaan, zulks geschiedt niet door gebrek of ongenoegzaamheid van de offerande van Christus, aan het kruis geofferd, maar door hun eigen schuld.

De nodiging is zo eenvoudig en welmenend bij God vandaan. Maar als we "ja maar" blijven zeggen zal er tegen ons gezegt worden: "Gij hebt niet gewilt dat ik koning over u was". Zo eenvoudig liggen de zaken.
Het gaat mij er niet om de dingen zo maar moeilijk te maken. Zeker niet. Ik hoor een aantal dingen noemen in die lezing waar ik mee kan instemmen. Zoals bekeringen die geheel volgens een uitgestippelde route zouden moeten verlopen voordat ze "echt" zijn etc. Daar heb ik ook niks mee. Maar het is in die lezing "de toon die de muziek maakt" . En die maakt me huiverig om er geheel in mee te gaan. We hoeven echt niet altijd en overal te spreken alsof iedereen per definitie onbekeerd is, alsof bekeringen alleen in het verleden hebben plaatsgevonden en nu niet meer. Maar als we doorslaan naar het beredeneren waarom we er vooral allemaal bij horen zit er ook iets niet goed. En dat laatste proef ik teveel in die lezing.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9131
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

Mona Lisa schreef:Maar als we doorslaan naar het beredeneren waarom we er vooral allemaal bij horen zit er ook iets niet goed.
Daar ben ik het inderdaad mee eens.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 22 feb 2007, 10:53, 1 keer totaal gewijzigd.
AlgeheleOvergave
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 feb 2007, 11:31
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Bericht door AlgeheleOvergave »

Dat is inderdaad het geval. Ik heb niet mijn naam in de eerste versie geschreven, omdat het dan om mij ging. Dat is waar ik het minst behoefte aan had.

We hebben toen wel duidelijk gemaakt (op de voorkant) dat het van S.R.A. was. dus weet je toch uit welke hoek het komt (want dat wil men zo graag weten.....hokjes...vakjes...).

In de nieuwe (2e) versie staat wel mijn naam, omdat sommige de behoefte hadden om te reageren. Vandaar ook een emailadres erbij.
Maar niet om mezelf in het middelpunt te plaatsen!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

marnix schreef:En misschien is het niet jou taak om me de mogelijkheid om kritisch te kijken naar de gang van zaken hier, te willen ontnemen. Overigens ook flauw dat je hier alleen op mij reageert terwijl er meer mensen kritisch zijn richting hen die gelijk het verhaal hier gaan lopen afkraken.
Ik vind het van weinig stijl getuigen om binnen een doelgroep waar je niet toe behoort, kritiek te gaan geven, waarvan je van tevoren weet dat je die hebben zult.
Of het mijn taak is om je hierop te attenderen weet ik niet; ik behoud me in elk geval wel het recht voor om dat te doen, zeker omdat je weer eens met een grote anti-refotrompet rondloopt. Een tikje bescheidener zou al prettig zijn.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
marnix schreef:En misschien is het niet jou taak om me de mogelijkheid om kritisch te kijken naar de gang van zaken hier, te willen ontnemen. Overigens ook flauw dat je hier alleen op mij reageert terwijl er meer mensen kritisch zijn richting hen die gelijk het verhaal hier gaan lopen afkraken.
Ik vind het van weinig stijl getuigen om binnen een doelgroep waar je niet toe behoort, kritiek te gaan geven, waarvan je van tevoren weet dat je die hebben zult.
Of het mijn taak is om je hierop te attenderen weet ik niet; ik behoud me in elk geval wel het recht voor om dat te doen, zeker omdat je weer eens met een grote anti-refotrompet rondloopt. Een tikje bescheidener zou al prettig zijn.
En als die kritiek nou onterecht is? Dan zeg je dus: Jij hoort niet bij die groep, dus mag je niks zeggen over de fouten die ze maken?

En binnen de groep vindt iedereen het normaal... dus zegt ook niemand wat...

lekker handig om op die manier iedere vorm van kritiek te voorkomen... en als er dan toch nog iemand komt hem met zo'n opmerking monddood te maken. Erg sterk.

ga nou maar discussieren over of al die kritiek op het boekje wel terecht is.... en of het veroordelende van sommigen wel zo Bijbels is. In plaats van tegen een criticus te zeggen: Jij hoort er niet bij dus je mag helemaal geen kritiek leveren.

Wel 1 voordeel als je een beetje consequent bent, dan wordt er hier ook vast geen kritiek meer op Jongerendagen, de evangelische stroming, GKV etc. Alles waar jij niet bij hoort. Zoals je wil dat de mensen jou behandelen, behandel zo ook de ander.

Maar weer inhoudelijk gaan discussieren?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie