Ideeën welkom!

Plaats reactie
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Ideeën welkom!

Bericht door H.M.H. »

Binnenkort hebben wij op school een project. Best leuk allemaal, maar ik heb nog niet zoveel ideeën om uit te voeren. Dus dacht ik: misschien zijn er hier op het forum nog mensen met leuke ideeën (aangezien ik niet zo héél geweldig creatief ben).
Het onderwerp van het project is tegenstellingen. Ik heb voor de tegenstelling vroeger - nu gekozen. Ik wil iets doen met de school van vroeger en nu en/of winkels van vroeger en nu. En dat allemaal op groep 5 niveau.

Heeft iemand leuke ideeën om hierover:
- iets te maken (dan denk ik aan tekenen/handvaardigheid)
- leuke info
- interessante sites
- leuke én goedkope excursiemogelijkheden

Zelf heb ik het idee om naar het schoolmuseum in Rotterdam te gaan, waar de geschiedenis van de klaslokalen te zien is. Heeft iemand ervaringen met een bezoek aan het schoolmuseum?
Ook staat er op deze site boeiende informatie, want ik vind wel dat de kinderen van het project wat moeten leren.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Als het gaat om tegenstellingen nu en toen, adviseer ik je het boekske "Thuis in de jaren '50" aan te schaffen.
Ondertiteling is: dagelijks leven in een gemoedelijke tijd.

Dat gemoedelijke is een enorme tegenstelling tegenover de stress van heden ten dage.

Ik adviseer je om het heden af te zetten tegen de sfeer zoals in dit boekske is weergegeven. Dan wordt m.i. heel veel helder.

Maar let wel, het was niet beter, maar anders...........
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Leuk! Lang geleden heb ik ook ooit een thema georganiseerd over vroeger. Alleen... de doelgroep was niet 'groep 5' maar een dac met mensen met een verstandelijke handicap, van (zeer)ernstig tot matige- en sommigen ook met een meervoudige handicap. Wellicht dat je de ideeen wat aan kan passen!
Tijdens de muziek activiteit zongen we oudhollandse kinderliedjes zoals: "'t Knaapje zaq een roosje staan", en "Klein vogelijn op groene tak"
We deden spelletjes van vroeger zoals hinkelen en ezeltje prik.
De groepen hadden we ingericht met allerlei spullen van vroeger zoals oude lampet stelletjes, oude wasrekken en tobbe's. Hiermee gingen we echt aan de slag. De handdoeken werd op een dag met de hand gewassen. In plaats van brood aten we gruttenbrei.
De laatste dag van dit thema hadden we een eigenaar van huifkarren benaderd die voor ons een dag lang met de huifkar op en rond het terrein reed. Echt heel leuK! Daarbij kwam een ijscoman met oudhollandsschepijs.
De creatieve activiteiten vulden we per groep verschillend in. We maakten schortjes van oude lappen, maakten een muurschilderij ala Ot en Sien, of trokken poppen zelf gemaakte kleren aan die natuurlijk ook al van 'vroeger' waren.
Was echt een heel leuk thema waar ik met veel plezier op terug kijk. (Ook al is het al bijna 8 jaar geleden...)
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Bedankt voor de reacties! Kijk, hier heb ik wat aan!

- Leuk idee! Vooral omdat je dan ook een stukje theorie behandelt. Weet jij toevallig ook, jvdg, waar dit boek verkrijgbaar is?
- Geweldig leuke ideeën, edele strijdster! Kijk, aan zulke dingen had ik nog helemaal niet gedacht, maar het past er ontzettend goed bij!

Hopelijk komen er nog meer van die goede ideeën binnen :wink: !
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

H.M.H. schreef:Bedankt voor de reacties! Kijk, hier heb ik wat aan!

- Leuk idee! Vooral omdat je dan ook een stukje theorie behandelt. Weet jij toevallig ook, jvdg, waar dit boek verkrijgbaar is?
Bij de onder ons bekende boekhandels. :wink:

Ik geloof dat een RD/Terdege uitgave is.
Ma Vis
Berichten: 386
Lid geworden op: 31 jan 2007, 21:26
Locatie: Zvwovp

Bericht door Ma Vis »

Welke regio zit je school?
Je hebt in Hoorn ook een museum met school geloof ik.

Ot en Sien erbij?
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

In de regio Alblasserwaard.
Enne, op excursie gaan is leuk, maar het zit nogal eens vast op de centjes... :? Maar ik zal eens kijken of het betaalbaar is.

Bedankt trouwens nog!

Enne, als er nog meer ideeën of creatieve zaken te melden zijn: welkom!
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Bericht door edele strijdster »

Is het niet een idee om dan naar een oudheidskamer te gaan o.i.d.? Vaak is dat gratis en geeft dit een goed beeld van vroeger!
Of is dat te saai?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Op school kwamen alle jongens toen in blauwe overal met rode zakdoek en meisjes in die sien kleertjes. Iedereen op klompjes!
Verder had onze juf nog veel gereedschap en huishoudelijke spullen gebruikt. Bijv. zoń oud strijkijzer.
Bij ons kwam ook een molenaar op school vertellen over zijn werk. Toen mochten we zelf korreltjes pletten tussen 2 bakstenen. Excursie naar een molen die maalt vonden wij ook geweldig!
Op mijn werk gebruiken wij voor zintuiglijke prikkeling nog wel boenwas. Van die gele was.
Verder is in Arnhem het openluchtmuseum echt een aanrader, maar zal niet binnen het kostenplaatje passen. Daar zijn bleekvleden, huisjes helemaal ingericht als vroeger! (misschien kun je daar wel leuke info vandaan krijgen!
Verder kun je info opvragen bij zuiderzeemuseum in Enkhuizen.
Ten slotten heb je een speelgoed en oude ambachten museum
Kinderen: 6,50 euro en jij kunt als juf je 65+ kaart gebruiken :mrgreen: Dat museum is ook erg leuk. Ligt in Terschuur bij Barneveld.

Verder gingen wij op school met kroontjespen schrijven en losse inkt (wel oude kleren aan) Oude typmachines in de klas en oude telefoons! Tip: maak themaś . Kantoor, werk voor moeders, werk voor vaders....enz.
Laatst gewijzigd door vlinder op 21 apr 2007, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

jvdg schreef:Als het gaat om tegenstellingen nu en toen, adviseer ik je het boekske "Thuis in de jaren '50" aan te schaffen.
Ondertiteling is: dagelijks leven in een gemoedelijke tijd.
De tijd van de huidige 50+ generatie. Mensen die het hardst klagen en het minst te klagen hebben...
Gebruikersavatar
myster
Berichten: 331
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24
Locatie: gelderland

Bericht door myster »

Bij mijn dochter op school is ook een keer over toen en nu gewerkt. De juf had toen bij een babyzaak stof gekocht van Ot en Sien, de plaatjes uitgeknipt en die op een wit t-shirt genaaid (of laten naaien :lol: ) en de kinderen eromheen een stukje van het verhaal dat bij het plaatje hoorde laten schrijven. Het resultaat was boven verwachting leuk.
H.M.H.
Berichten: 188
Lid geworden op: 22 apr 2004, 13:07

Bericht door H.M.H. »

Bedankt voor de ideeën. Ik kom steeds een stapje verder.

Enne, vlinder, mogen meesters ook met hun 65+ kaart naar binnen? :wink:

Nieuwe ideeën nog steeds welkom. We werken behoorlijk lang aan het project.
Gebruikersavatar
Eppie
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 mar 2004, 02:28

Bericht door Eppie »

H.M.H. schreef:Bedankt voor de ideeën. Ik kom steeds een stapje verder.

Enne, vlinder, mogen meesters ook met hun 65+ kaart naar binnen? :wink:

Nieuwe ideeën nog steeds welkom. We werken behoorlijk lang aan het project.
Ik heb jaren geleden, toen het schoolmuseum nog in Zoetermeer huisde, een aantal spullen daar vandaan gehaald om de school waar mijn vrouw werkt op te leuken naar een 'oude school' Misschien doen ze dat nog steeds.
Maar wie ben ik?
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

he, zijn straatspelletjes uit die tijd geen leuk idee? Volgens mij is er wel het een en ander te huur. Je zou dat eens moeten nakijken op internet.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie