geloofsoverdracht

Bezai

Bericht door Bezai »

Ik denk toch dat jongeren bij de kerk blijven als ze de vruchten van het geloof zien in de gemeente.

En eentje daarvan is de LIEFDE. Sla de concordantie er maar eens op na. Hoe vaak gebruikt Paulus wel niet het woordje "liefde". Dit is erg belangrijk! Liefde voor elkaar en voor de naaste.
Een vrucht die voortkomt uit het geloof. Liefde en blijdschap. Veel jongeren zien alleen maar sombere mensen in de kerk zitten, nu is het leven voor Gods volk ook niet altijd plezierig, maar als de blijdschap en de liefde gemist en niet gezien wordt, dan mag je je volgens mij wel eens afvragen als de Heilige Geest wel werkt in de gemeente, want dat zijn toch écht vruchten van het geloof. En de liefde sticht zegt Paulus.

Worden de jongelui nog tot jaloezie gewekt? of tot afkeer gewekt?
Als het tot afkeer leidt neemt de secularisatie in de toekomst nog meer toe.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Moeten we niet 2 dingen scheiden?

1. Geloof kan niet overgedragen worden. Gelovigen moeten in hun tot jaloersheid opwekken, maar meer kunnen ze niet doen (even kort door de bocht gezegd)

2. Geloofsleer en historische feiten kunnen (en moeten) daarentegen wel overgedragen worden (bijv. op Cathechisatie). Daar kan je dan toch ook multimedia voor gebruiken? Het zou bijzonder fijn zijn als de jeugd bijbelse, dogmatische en kerkhistorische zaken/feiten ook daadwerkelijk snapt en kent.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
de enige echte goeie manier om jongeren te trekken (en ouderen te trekken) en om ze bij de kerk te houden is deze:

voluit
met warmte
vol vuur
gedreven

DE HERE JEZUS CHRISTUS EN DIE GEKRUISIGD

preken
aanbieden
voorstellen
beschrijven
omschrijven

HEM EN HEM ALLEEN opheffen in de preek, zoals ook het bevel luidt:
zoals mozes de koperen slang verhoogde,
alzo MOET de Christus verhoogd worden
en dat met name in de preken!

en ik ben ervan overtuigd dat niets maar dan ook niets anders de mensen, jong of oud, echt kan trekken en vasthouden!

en ik ben ervan overtuigd dat niets maar dan ook niets anders werkelijke waarde heeft voor de mensen, jong of oud!

laten we veel bidden dat al onze predikanten, voorgangers en evangelisten, vol mogen zijn van Christus, dat ze mogen overstromen van de liefde van Christus, dat hun hart boordevol mag zijn van Hem en van Hem alleen

want waar het hart vol van is, loopt de mond van over

en wat zal een mens beter kunnen aansteken, dan juist de liefde van Christus?

NIETS NIETS NIETS
alle goeie voorstellen en bedoelingen en beamers ten spijt!
En ondanks al je stelligheid kan jij ook niemand de zaligheid schenken...... Die indruk moeten we dan ook niet wekken.....

Volgens mij kunnen we nuchter omgaan met de kennisoverdracht inzake geloofsleer, etc.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Bezai

Bericht door Bezai »

Oorspronkelijk gepost door Pim
Moeten we niet 2 dingen scheiden?

1. Geloof kan niet overgedragen worden. Gelovigen moeten in hun tot jaloersheid opwekken, maar meer kunnen ze niet doen (even kort door de bocht gezegd)

2. Geloofsleer en historische feiten kunnen (en moeten) daarentegen wel overgedragen worden (bijv. op Cathechisatie). Daar kan je dan toch ook multimedia voor gebruiken? Het zou bijzonder fijn zijn als de jeugd bijbelse, dogmatische en kerkhistorische zaken/feiten ook daadwerkelijk snapt en kent.
Pim, als het geloof gezien wordt in de gemeente, blijven jongeren bij de kerk, en kunnen we ook de geloofsleer overdragen.

Daarom, als er geen vruchten van het geloof worden gezien, bereik je de jongeren ook niet mijns inziens.
Bezai

Bericht door Bezai »

OM maar een voorbeeld te noemen.

Laatst stond er een grote artikelen in de krant over LMP Scholten. Hij nam afscheid van de GBS. Een grote foto van hem in de krant. En er stond: " een sombere man".

Als ik eerlijk moet zijn, vind ik niet dat LMP met zijn sombere blik nou echt jarloers makend is.

Als ik ds. P. de Vries met een blijmoedig gezicht door het dorp zie fietsen of wandelen, dat is veel meer jaloers makend. Daar gaat wat vanuit. Die man leeft getroost en is gelukkig. Dat straalt er vanaf. LMP precies het tegenover gestelde.

Dit alles gelet op de buitenkant dan. We kunnen gelukkig het binnenste niet zien. We hebben daarom ook geen oordeel te vellen. Maar de vruchten van het geloof is voor de buitenwereld alleen maar te zien vanaf de buitenkant.
En die vruchten zijn geen vruchten waar je een afkeer van krijgt, maar wat tot jaloezie wekt, dunkt me.
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
1:
zou je even willen quoten, pim, waar ik heb geschreven dat ik de mensen de zaligheid kan schenken?

2:
zou je even willen aangeven waar ik die indruk heb gewekt?

3:
er staat in mijn bijbel dat het geloof is:
uit het gehoor
en het gehoor door het gepreekte WOORD...

het het WOORD is vlees geworden en heeft onder ons gewoond

het WOORD IS DUS CHRISTUS

en er staat ook
dat het God heeft behaagd om de dwaasheid der prediking te gebruiken om mensen zalig te maken

let wel: dan is het kringetje weer rond:
het geloof is uit het gehoor en het gehoor door het gepreekte woord...
Ik begrijp wel wat voor kringetje je wilt maken, maar je pretendeert een antwoord te hebben op de vraag inzake geloofsoverdracht.

Nou, m.i. is het geloof niet overdraagbaar, dus zou je dit verhaal hoogstens kunnen plaatsen onder de noemer: 'hoe maak ik mijn omgeving jaloers'
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Bezai
Oorspronkelijk gepost door Pim
Moeten we niet 2 dingen scheiden?

1. Geloof kan niet overgedragen worden. Gelovigen moeten in hun tot jaloersheid opwekken, maar meer kunnen ze niet doen (even kort door de bocht gezegd)

2. Geloofsleer en historische feiten kunnen (en moeten) daarentegen wel overgedragen worden (bijv. op Cathechisatie). Daar kan je dan toch ook multimedia voor gebruiken? Het zou bijzonder fijn zijn als de jeugd bijbelse, dogmatische en kerkhistorische zaken/feiten ook daadwerkelijk snapt en kent.
Pim, als het geloof gezien wordt in de gemeente, blijven jongeren bij de kerk, en kunnen we ook de geloofsleer overdragen.

Daarom, als er geen vruchten van het geloof worden gezien, bereik je de jongeren ook niet mijns inziens.
Je kan alleen maar iets geloven wat je ook eerst verstandelijk weet, toch? Dus is kennis denk ik wel belangrijk. Daarnaast zou het ook niet verkeerd zijn als een aantal dogmatische zaken duidelijk bekend zijn bij jongeren.

Vruchten zijn onmisbaar, voor ons allemaal, maar de simpele vraag of het nuttig is moderne media te gebruiken in het kerkelijk leven kan daarnaast ook losstaand beantwoord worden.

Ik zou zeggen, gebruik moderne media (en onderwijs methodieken) als didactisch hulpmiddel op de Cathechisaties.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door anemoon
o, neem me niet kwalijk, pim, dat ik mijn posting op een verkeerde plaats heb gezet
maar ik zat gewoon na te denken over die beamer en al die toestanden die genoemd zijn in deze topic
vandaar...
Ik neem je niets kwalijk, maar ik heb een andere mening. Dat kan natuurlijk ;)
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Oorspronkelijk gepost door Rhodé
Ik zie het meningsverschil niet....:pu
Houwen zo, er zijn al genoeg verschillen.
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Pim
. . .
Ik zou zeggen, gebruik moderne media (en onderwijs methodieken) als didactisch hulpmiddel op de Cathechisaties.
Dat lijkt me een prima idee, handig hulpmiddel, en de jeugd kijkt er niet van op, op school zien ze niet anders. Maar het blijft een hulpmiddel en niet meer dan dat. Uiteindelijk gaat het erom dat er iemand voor de groep staat die bereid en in staat is een tweerichtingsverkeer tot stand te brengen, de jongeren erbij te betrekken, anders helpt een beamer ook niet.
Bezai

Bericht door Bezai »

Iedereen heel hartelijk bedankt voor de reacties.
i.v.m. een presentatie op school heb ik dit topic geopend.

Ik heb een 7.5 gehaald. Hoogste cijfer over dit onderwerp was een 8.

Bezai
Plaats reactie