Nieuwe predikant OGGiN/Grafhorst

Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Bericht door Mona Lisa »

Erasmiaan schreef:
Mona Lisa schreef:
Erasmiaan schreef:
Lassie schreef: :?:
Door een misstap van een dominee die een grote positie innam binnen dit kerkverband. En de daaropvolgende verdeeldheid die typisch OGG is.
dit is onzin, of we moeten het niet over hetzelfde hebben

er is geen sprake van "een grote positie" en ook niet van "een misstap", voor velen was het al lang duidelijk hoe de vork aan de steel zit, het duurde alleen even voordat het formele gevolgen had, gelukkig is nu helder hoe de zaken liggen

wat je met een "verdeeldheid die typisch OGG is" bedoeld begrijp ik niet
Voor jou nam hij misschien geen grote positie in maar voor vele anderen wel. Dat weet jij net zo goed als ik. Er zijn er genoeg die een scheuring voor lief zouden nemen als ze weer onder zijn gehoor konden komen. Zeker in jouw gemeente.
Die paar figuren die liever onder zijn gehoor zitten dan een gezonde prediking horen moeten vooral gaan. Wat mij betreft per direct. En als het er veel zijn moeten ze ook vooral gaan. Ik heb liever een paar honderd mensen die er een gezonde visie op na houden dan een paar duizend die blind achter allerlei vermeende rechtzinnigheid aan draven.
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Bericht door Mona Lisa »

Oude Paden schreef:Hoe denken bijvoorbeeld OGG-ers (en hun predikanten) over vereniging met andere kerken? Laten ze zich daar wel eens over uit (In kerkbodes of op de preekstoel o.i.d.)
Plaatselijk nogal verschillend ('t is een rekverband hé), wordt niet veel over geschreven. Van oudsher is er een deel dat altijd nog terug wilde keren naar de NHK. Die stonden ook redelijk dicht bij de Gekrookte Rieters. Er zullen ook wel andere meningen zijn. Ikzelf heb altijd meer met de NHK gehad dan met de erfenis van ds. Kersten.

dan is er ook nog een (inmiddels voormalig) predikant die met een aantal aanhangers meent dat hij de enig overgebleven bekeerde leraar is ;-)
die zal zich wel nergens meer mee kunnen verenigen
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Beste mensen , ik heb nergens gezegd dat mijn opmerking in verband stond met het vertrek cq schorsing van Van der Meer. Dat jullie dat er wel in lezen kan zijn, maar klopt absoluut niet. Ik schreef 'op dit moment' omdat ik juist de laatste tijd geleerd heb wat oudgereformeerd zijn werkelijk betekend. Het hooghouden van de 'zuivere waarheid' blijkt in de praktijk van het dagelijks leven - waarin je geconfronteerd wordt met "velerhande ellende en tegenspoed vanwege de zonde" - totaal niets te betekenen. Ik ga hier op een openbaar forum niet in details treden, maar als mensen vrijwel letterlijk uit de kerk getreiterd worden vanwege een begane fout, dan knapt er bij mij wel iets. Verder, een gemeente die leeft bij gratie van haat en nijd, laster en leugen - of daar in elk geval behagen in heeft - vertoont niet het beeld van de Bruid van Christus, zoals de Bijbel ons dat voorhoudt. En juist als je weet dat je medekerkgangers zich toch wel zien als het summum van rechtzinnigheid, doet het extra veel pijn om dit te ervaren. En dan zeg ik met evenveel pijn dat ik me op dit moment schaam om Oud Gereformeerd te zijn.
Gebruikersavatar
sunlover
Berichten: 119
Lid geworden op: 08 feb 2007, 23:11

Bericht door sunlover »

Dat geldt voor jouw gemeente. In de gemeente waar ik zondags zit zijn er in het verleden ook strubbelingen geweest. Maar de laatste jaren is er in de gemeente onderling toch een band gegroeid en vooral in de laatste weken hebben we dat mogen werken.
Je kunt dus niet zeggen dat heel OGG haat,nijd en laster is.

Ondanks dat heb ik hier en daar wel moeite met wat accentsverschillen maar dat is wat anders.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Je kunt dus niet zeggen dat heel OGG haat,nijd en laster is.
Nee, dat zeg ( of iig: bedoel) ik ook absoluut niet!
Plaats reactie