Ger. Gem. kansels open voor zendelingen uit zendingkerken?

Gefopt
Berichten: 143
Lid geworden op: 07 jan 2006, 10:25

Bericht door Gefopt »

Predikanten uit Amerika en Canada, ook zusterkerken (NRC), mogen anders hier wel voorgaan. Bijv. ds. Van Ruitenburg a.s. zondag in Nijkerk. Ook worden er wederzijds beroepen op elkaar uitgebracht én aangenomen.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Gefopt schreef:Predikanten uit Amerika en Canada, ook zusterkerken (NRC), mogen anders hier wel voorgaan. Bijv. ds. Van Ruitenburg a.s. zondag in Nijkerk. Ook worden er wederzijds beroepen op elkaar uitgebracht én aangenomen.
Tsja, die zijn blank..
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

't Zal wel vloeken in de kerk zijn, maar ik kan die terughoudendheid wel begrijpen (overigens ook de vraag van die 'zendings'gemeenten).
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Erasmiaan schreef: 1. Overigens, wat mij betreft mogen de dominees uit zendingskerken gewoon bij ons voorgaan.

2. Ik heb echter wel respect voor degenen die daar moeite mee hebben.
1. Hartelijk eens
2. Respect is goed, maar je mag duidelijk stellen dat het wat tweeslachtig overkomt, zeker gezien het voorgaan van predikers uit onze Amerikaanse zusterkerken.
Of nu mijn oude getrouwde of mijn jongere zuster op bezoek komt (als ik ze beide al zou hebben) ze zijn beide hartelijk welkom ! :wink:
De sacramenten vind ik in het licht van het taalverschil en het daaruit voortvloeiende punt van orde, wel een punt, maar dat zouden ze dan toch af kunnenspreken om dat niet te doen ?
Leopard
Berichten: 64
Lid geworden op: 01 mar 2007, 10:05

Bericht door Leopard »

1. Zou goed zijn als Nigeriaanse en Papuase predikanten hier voorgaan... Zouden we er wel eens aan ontdekt kunnen worden hoe dicht christenen uit deze verre, arme landen bij God en Zijn Woord leven.
2. Net of zo iemand dan gelijk de sacramenten komt bedienen. Predikanten uit Amerika etc. bedienen hier toch ook nooit avondmaal (voor zover ik weet).
Veritas odium parit
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

De Amerikaanse zusterkerken hebben een wezenlijk andere oorsprong dan de zendingskerken. Je kunt ze niet met elkaar vergelijken.
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

BJD schreef:Ds Nekwek
Ds. M. Nekwek kon de aarzeling bij de vergadering wel begrijpen. Maar, zei hij tegen de afgevaardigden, „u moet twee dingen wel goed uit elkaar houden, de traditie, en het beginsel. Vanuit het beginsel zouden wij het zeer waarderen als wij mogen voorgaan in uw diensten.”
Die ds Nekwek weet nu al waar de schoen wringt... Ze moeten leren de traditie los te laten.
Dit is inderdaad een zeer essentieel punt wat ds. Nekwek hier aan de orde brengt.
Hier zijn (bijna) alle probleempunten binnen de gergem van dit moment op terug te voeren: traditie is belangrijker dan beginsel. Wat dat betreft zijn we weer binnen de Roomse Kerk terecht gekomen, daar was dat ook al zo.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Mensen,

Er is nog geen keuze gemaakt! Een discussie is goed maar laten we het dan bij de voor- en tegenargumenten houden, dat is wat er de komende periode ook door het deputaatschap voor de zending zal gebeuren.

De algemene indruk die ik van synodeleden kreeg was dat een deel voor onmiddelijke kanselruil was, een ander deel ook wel voor kanselruil maar nu nog niet.

En laten we niet vergeten; deze mensen brengen het Woord nu ook al op een groot aantal gemeenteavonden in verschillende gemeentes. Dus er is geen sprake van dat ze monddood zouden zijn of gehouden worden.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Uiteraard begrijp ik de vragen wel.
Amerikaanse zusterkerken zijn veelal onstaan vanuit de emigratie van Nederlanders naar Amerika/Canada. Er is geen cultuurverschil.
Ik ben op de synode geweest en heb een zendingsavond meegemaakt waar de ds. Malchus Nekwek en ouderling Kokpan Nekwek aanwezig waren. Ik moet helaas zeggen dat de toespraak van ds. Nekwek niet zo bijzonder inhoudsvol was op de gemeenteavond, al heb ik diep respect voor het vele werk wat ds. Nekwek voor de kerk op Papua doet!
Op de synode vond ik de toespraak van de Nigeriaanse dominee ook behoorlijk wat meer inhoud hebben dat de toespraak van ds. Nekwek. Ik ben dan ook erg terughoudend. Overigens vel ik hiermee geen oordeel!!
Bovendien, de toespraak van ds. Nekwek op de zendingsavond was voor de kinderen behoorlijk lachwekkend. Voorgaan in Nederlandse gemeenten gaat dan toch meer lijken op entertainment. Hou het lekker bij gemeenteavonden, waar ze, zoals we nu rond de synodetijd zien, van harte welkom zijn!
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Wat zit iedereen nu te leuteren over cultuurverschillen??

Is dat er niet als Nederlandse predikanten in de zendingskerken voorgaan??
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

jan03 schreef:Wat zit iedereen nu te leuteren over cultuurverschillen??

Is dat er niet als Nederlandse predikanten in de zendingskerken voorgaan??
Daar leg je precies de vinger op zere plek.
Als Nederlands predikanten naar het zendingsveld gaan, hebben ze een gedegen opleiding achter de rug, waarin ook de cultuurverschillen aan bod komen.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

jan03 schreef: Is dat er niet als Nederlandse predikanten in de zendingskerken voorgaan??
precies Jan, dan is het er ook. Daarom blijven de meesten gewoon lekker in Nederland. Werk zat hier. :wink:
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Ander schreef:Uiteraard begrijp ik de vragen wel.
Amerikaanse zusterkerken zijn veelal onstaan vanuit de emigratie van Nederlanders naar Amerika/Canada. Er is geen cultuurverschil.
Mmmm, toen Ds. Lamain er voor het eerst voorging en hij hoorde ze zingen, dacht hij dat hij bij het Leger des Heils terechtgekomen was.
I Ik moet helaas zeggen dat de toespraak van ds. Nekwek niet zo bijzonder inhoudsvol was op de gemeenteavond,
Dat gevoel heb ik ook regelmatig tijdens avonden in Nederland, dus wat dat betreft...
Bovendien, de toespraak van ds. Nekwek op de zendingsavond was voor de kinderen behoorlijk lachwekkend. Voorgaan in Nederlandse gemeenten gaat dan toch meer lijken op entertainment.
Dan ligt het vooral aan de achterlijkheid van ons en niet aan het vreemde van hen.

Overigens staan er in Nederland ook entertainers op de preekstoel hoor.
Hou het lekker bij gemeenteavonden, waar ze, zoals we nu rond de synodetijd zien, van harte welkom zijn!
Wow!! Entertainment op onze gemeente-avonden! Hoezo mag dat wel, overigens? Zijn gemeente-avonden dan bedoeld om eens lekker te lachen omdat we voor het eerst van ons leven een neger van dichtbij zien?

Wij vinden negers raar. Ligt dat aan hen of aan ons? Volgens mij is dat nog een overblijfsel van ons racistische kolonialisme.

Vroeger thuis hadden wij een zendingskalender. Daar stonden halfblote vrouwen op. Stel je nou eens voor dat er halfblote blanke vrouwen opstonden? De wereld was te klein! Maar waarom dan wel zwarte vrouwen?
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

Tjoh, unionist, het raakt je geloof ik! Je draaft wel door.

Ik vind een gemeenteavond wezenlijk anders dan een eredienst.
Gevolg van racistische kolonialisme of niet, ik heb smakelijk gelachen om Kokpan, wat een komiek. Hij had overigens ook een heldere boodschap voor ons hoor!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Ander schreef:Uiteraard begrijp ik de vragen wel.
Amerikaanse zusterkerken zijn veelal onstaan vanuit de emigratie van Nederlanders naar Amerika/Canada. Er is geen cultuurverschil.
Nou, vind ik dat er wel degelijk cultuurverschil is. En dat cultuurverschil zal alleen groeien hoemeer de eerste generatie uitsterft. Het overgrote gedeelte van die kerken zijn of tweede, of derde en hogere generatie. En dat geldt vooral voor de kerken in de USA. In Canada zijn ze iets jonger, en zullen het meest 2e generatie zijn, schat ik.

Dus dat betekend, ten eerste, dat nagenoeg niemand Nederlands zal kunnen...
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 14 sep 2007, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie