Ger. Gem. kansels open voor zendelingen uit zendingkerken?
1. Hartelijk eensErasmiaan schreef: 1. Overigens, wat mij betreft mogen de dominees uit zendingskerken gewoon bij ons voorgaan.
2. Ik heb echter wel respect voor degenen die daar moeite mee hebben.
2. Respect is goed, maar je mag duidelijk stellen dat het wat tweeslachtig overkomt, zeker gezien het voorgaan van predikers uit onze Amerikaanse zusterkerken.
Of nu mijn oude getrouwde of mijn jongere zuster op bezoek komt (als ik ze beide al zou hebben) ze zijn beide hartelijk welkom !
De sacramenten vind ik in het licht van het taalverschil en het daaruit voortvloeiende punt van orde, wel een punt, maar dat zouden ze dan toch af kunnenspreken om dat niet te doen ?
1. Zou goed zijn als Nigeriaanse en Papuase predikanten hier voorgaan... Zouden we er wel eens aan ontdekt kunnen worden hoe dicht christenen uit deze verre, arme landen bij God en Zijn Woord leven.
2. Net of zo iemand dan gelijk de sacramenten komt bedienen. Predikanten uit Amerika etc. bedienen hier toch ook nooit avondmaal (voor zover ik weet).
2. Net of zo iemand dan gelijk de sacramenten komt bedienen. Predikanten uit Amerika etc. bedienen hier toch ook nooit avondmaal (voor zover ik weet).
Veritas odium parit
Dit is inderdaad een zeer essentieel punt wat ds. Nekwek hier aan de orde brengt.BJD schreef:Ds NekwekDie ds Nekwek weet nu al waar de schoen wringt... Ze moeten leren de traditie los te laten.Ds. M. Nekwek kon de aarzeling bij de vergadering wel begrijpen. Maar, zei hij tegen de afgevaardigden, „u moet twee dingen wel goed uit elkaar houden, de traditie, en het beginsel. Vanuit het beginsel zouden wij het zeer waarderen als wij mogen voorgaan in uw diensten.”
Hier zijn (bijna) alle probleempunten binnen de gergem van dit moment op terug te voeren: traditie is belangrijker dan beginsel. Wat dat betreft zijn we weer binnen de Roomse Kerk terecht gekomen, daar was dat ook al zo.
Mensen,
Er is nog geen keuze gemaakt! Een discussie is goed maar laten we het dan bij de voor- en tegenargumenten houden, dat is wat er de komende periode ook door het deputaatschap voor de zending zal gebeuren.
De algemene indruk die ik van synodeleden kreeg was dat een deel voor onmiddelijke kanselruil was, een ander deel ook wel voor kanselruil maar nu nog niet.
En laten we niet vergeten; deze mensen brengen het Woord nu ook al op een groot aantal gemeenteavonden in verschillende gemeentes. Dus er is geen sprake van dat ze monddood zouden zijn of gehouden worden.
Er is nog geen keuze gemaakt! Een discussie is goed maar laten we het dan bij de voor- en tegenargumenten houden, dat is wat er de komende periode ook door het deputaatschap voor de zending zal gebeuren.
De algemene indruk die ik van synodeleden kreeg was dat een deel voor onmiddelijke kanselruil was, een ander deel ook wel voor kanselruil maar nu nog niet.
En laten we niet vergeten; deze mensen brengen het Woord nu ook al op een groot aantal gemeenteavonden in verschillende gemeentes. Dus er is geen sprake van dat ze monddood zouden zijn of gehouden worden.
Uiteraard begrijp ik de vragen wel.
Amerikaanse zusterkerken zijn veelal onstaan vanuit de emigratie van Nederlanders naar Amerika/Canada. Er is geen cultuurverschil.
Ik ben op de synode geweest en heb een zendingsavond meegemaakt waar de ds. Malchus Nekwek en ouderling Kokpan Nekwek aanwezig waren. Ik moet helaas zeggen dat de toespraak van ds. Nekwek niet zo bijzonder inhoudsvol was op de gemeenteavond, al heb ik diep respect voor het vele werk wat ds. Nekwek voor de kerk op Papua doet!
Op de synode vond ik de toespraak van de Nigeriaanse dominee ook behoorlijk wat meer inhoud hebben dat de toespraak van ds. Nekwek. Ik ben dan ook erg terughoudend. Overigens vel ik hiermee geen oordeel!!
Bovendien, de toespraak van ds. Nekwek op de zendingsavond was voor de kinderen behoorlijk lachwekkend. Voorgaan in Nederlandse gemeenten gaat dan toch meer lijken op entertainment. Hou het lekker bij gemeenteavonden, waar ze, zoals we nu rond de synodetijd zien, van harte welkom zijn!
Amerikaanse zusterkerken zijn veelal onstaan vanuit de emigratie van Nederlanders naar Amerika/Canada. Er is geen cultuurverschil.
Ik ben op de synode geweest en heb een zendingsavond meegemaakt waar de ds. Malchus Nekwek en ouderling Kokpan Nekwek aanwezig waren. Ik moet helaas zeggen dat de toespraak van ds. Nekwek niet zo bijzonder inhoudsvol was op de gemeenteavond, al heb ik diep respect voor het vele werk wat ds. Nekwek voor de kerk op Papua doet!
Op de synode vond ik de toespraak van de Nigeriaanse dominee ook behoorlijk wat meer inhoud hebben dat de toespraak van ds. Nekwek. Ik ben dan ook erg terughoudend. Overigens vel ik hiermee geen oordeel!!
Bovendien, de toespraak van ds. Nekwek op de zendingsavond was voor de kinderen behoorlijk lachwekkend. Voorgaan in Nederlandse gemeenten gaat dan toch meer lijken op entertainment. Hou het lekker bij gemeenteavonden, waar ze, zoals we nu rond de synodetijd zien, van harte welkom zijn!
Daar leg je precies de vinger op zere plek.jan03 schreef:Wat zit iedereen nu te leuteren over cultuurverschillen??
Is dat er niet als Nederlandse predikanten in de zendingskerken voorgaan??
Als Nederlands predikanten naar het zendingsveld gaan, hebben ze een gedegen opleiding achter de rug, waarin ook de cultuurverschillen aan bod komen.
Mmmm, toen Ds. Lamain er voor het eerst voorging en hij hoorde ze zingen, dacht hij dat hij bij het Leger des Heils terechtgekomen was.Ander schreef:Uiteraard begrijp ik de vragen wel.
Amerikaanse zusterkerken zijn veelal onstaan vanuit de emigratie van Nederlanders naar Amerika/Canada. Er is geen cultuurverschil.
Dat gevoel heb ik ook regelmatig tijdens avonden in Nederland, dus wat dat betreft...I Ik moet helaas zeggen dat de toespraak van ds. Nekwek niet zo bijzonder inhoudsvol was op de gemeenteavond,
Dan ligt het vooral aan de achterlijkheid van ons en niet aan het vreemde van hen.Bovendien, de toespraak van ds. Nekwek op de zendingsavond was voor de kinderen behoorlijk lachwekkend. Voorgaan in Nederlandse gemeenten gaat dan toch meer lijken op entertainment.
Overigens staan er in Nederland ook entertainers op de preekstoel hoor.
Wow!! Entertainment op onze gemeente-avonden! Hoezo mag dat wel, overigens? Zijn gemeente-avonden dan bedoeld om eens lekker te lachen omdat we voor het eerst van ons leven een neger van dichtbij zien?Hou het lekker bij gemeenteavonden, waar ze, zoals we nu rond de synodetijd zien, van harte welkom zijn!
Wij vinden negers raar. Ligt dat aan hen of aan ons? Volgens mij is dat nog een overblijfsel van ons racistische kolonialisme.
Vroeger thuis hadden wij een zendingskalender. Daar stonden halfblote vrouwen op. Stel je nou eens voor dat er halfblote blanke vrouwen opstonden? De wereld was te klein! Maar waarom dan wel zwarte vrouwen?
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Nou, vind ik dat er wel degelijk cultuurverschil is. En dat cultuurverschil zal alleen groeien hoemeer de eerste generatie uitsterft. Het overgrote gedeelte van die kerken zijn of tweede, of derde en hogere generatie. En dat geldt vooral voor de kerken in de USA. In Canada zijn ze iets jonger, en zullen het meest 2e generatie zijn, schat ik.Ander schreef:Uiteraard begrijp ik de vragen wel.
Amerikaanse zusterkerken zijn veelal onstaan vanuit de emigratie van Nederlanders naar Amerika/Canada. Er is geen cultuurverschil.
Dus dat betekend, ten eerste, dat nagenoeg niemand Nederlands zal kunnen...
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 14 sep 2007, 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.