Bijbel bij oud papier?

Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Ik zou graag een andere vraag binnen dit topic plaatsen. Indien iemand dit ongewenst vind, haal ik hem weer weg.

Ik liep eens op een rommelmarkt met iemand en daar lag een hele oude Bijbel. Diegene zei: zo'n bijbel is wel een paar duizend euro waar en hier ligt hij voor een paar Euro. Mijn vraag is: Mag je je verrijken aan een Bijbel? Daar bedoel ik mee: Mag je een Bijbel kopen en voor veel meer geld verkopen omdat het "antiek" is? Handelen met de Bijbel..
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

vlinder schreef:Ik zou graag een andere vraag binnen dit topic plaatsen. Indien iemand dit ongewenst vind, haal ik hem weer weg.

Ik liep eens op een rommelmarkt met iemand en daar lag een hele oude Bijbel. Diegene zei: zo'n bijbel is wel een paar duizend euro waar en hier ligt hij voor een paar Euro. Mijn vraag is: Mag je je verrijken aan een Bijbel? Daar bedoel ik mee: Mag je een Bijbel kopen en voor veel meer geld verkopen omdat het "antiek" is? Handelen met de Bijbel..
Ik denk dat je best (maar met mate) geld mag verdienen aan een bijbel, zolang het geld maar geen afgod voor je wordt. Bijv. als je een bijbel bij je hebt van E5000,- en iemand vraagt erom (iemand die God niet kent), geef je die bijbel dan weg?
Adorote

Bericht door Adorote »

freek schreef:
Adorote schreef:
Marnix schreef:Gaat men de Bijbel dan ook dopen? :D

Het stof zijt u en tot stof zult u wederkeren was blijkbaar ook tot de Bijbel gericht. En daar ligt de Bijbel dan, als een zaadje in de akker te wachten... wat zullen er op de nieuwe aarde veel Bijbels zijn... die worden natuurlijk ook weer volmaakt daar teruggevonden, waar papiervisjes en de tijd ze niet meer kunnen aantasten. :)

Wat een overdreven gedoe allemaal. Een bijbel is geen mens, het is gewoon bedrukt papier. Het gaat niet om het boek, het papier, maar om de inhoud. Dit begint echter sterk op afgoderij te lijken, waarbij niet God en in dit geval zijn Woord maar een stom voorwerp verheerlijkt wordt.

Iemand die geen lid van een Kerk is ,maar lid van een kerkelijke gezelligheidsvereniging zoals de gkv reageren zo,dat soort clubs zijn ook niet terzake doende.


Hen die het wezen van de Kerk weten en de gebruiken rondom een Bijbel die niet meer te gebruiken is zijn bekend wat er dan met zo n Bijbel gaat gebeuren.

Voor sommigen hier zou het verstandig zijn eerst is wat onderzoek te doen dan zo maar wat dom te reageren .
Kerkelijke gezelligheidsvereniging :shock: . Ik heb weinig met de GKV, maar met jouw bewering worden gelijk de andere kerken van de Ger. Gezindte en daarbuiten gedegradeerd tot gezelligheidsvereniging. :shock: :shock:

De gereformeerde gezindte is wel iets anders dan de gkv.En in ieder geval is er binnen de gereformeerde gezindte eerbied van de dingen des Heren en wat daar voor afgezonderd is.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Mag naar de GKV wèl geschopt worden op dit forum?

Je kunt beter heel vaak een stukgelezen bijbel weggooien, dan een mooie pronkbijbel op de kast hebben staan (zoals Rembrandtbijbels of bijbels met prachtig hang- en sluitwerk)
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Adorote schreef:
freek schreef:
Adorote schreef:
Marnix schreef:Gaat men de Bijbel dan ook dopen? :D

Het stof zijt u en tot stof zult u wederkeren was blijkbaar ook tot de Bijbel gericht. En daar ligt de Bijbel dan, als een zaadje in de akker te wachten... wat zullen er op de nieuwe aarde veel Bijbels zijn... die worden natuurlijk ook weer volmaakt daar teruggevonden, waar papiervisjes en de tijd ze niet meer kunnen aantasten. :)

Wat een overdreven gedoe allemaal. Een bijbel is geen mens, het is gewoon bedrukt papier. Het gaat niet om het boek, het papier, maar om de inhoud. Dit begint echter sterk op afgoderij te lijken, waarbij niet God en in dit geval zijn Woord maar een stom voorwerp verheerlijkt wordt.

Iemand die geen lid van een Kerk is ,maar lid van een kerkelijke gezelligheidsvereniging zoals de gkv reageren zo,dat soort clubs zijn ook niet terzake doende.


Hen die het wezen van de Kerk weten en de gebruiken rondom een Bijbel die niet meer te gebruiken is zijn bekend wat er dan met zo n Bijbel gaat gebeuren.

Voor sommigen hier zou het verstandig zijn eerst is wat onderzoek te doen dan zo maar wat dom te reageren .
Kerkelijke gezelligheidsvereniging :shock: . Ik heb weinig met de GKV, maar met jouw bewering worden gelijk de andere kerken van de Ger. Gezindte en daarbuiten gedegradeerd tot gezelligheidsvereniging. :shock: :shock:

De gereformeerde gezindte is wel iets anders dan de gkv.En in ieder geval is er binnen de gereformeerde gezindte eerbied van de dingen des Heren en wat daar voor afgezonderd is.
Natuurlijk is de Ger. gezindte niet te vereenzelvigen met de GKV. Dat snap ik ook wel. En dat er binnen de Ger. Gez meer eerbied is voor de dingen des Heren zal ook wel (soms betwijfel ik dat), maar dat neemt neit weg dat we de GKV kunnen degraderen tot een gezelligheidsvereniging. En naar mijn idee behoren de GKV wél tot de Ger. Gezindte, want de Ger. Gez is breder dan alleen enkele rechtse kerkverbanden.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

wim schreef:Mag naar de GKV wèl geschopt worden op dit forum?
Natuurlijk niet.
Adorote

Bericht door Adorote »

wim schreef:Mag naar de GKV wèl geschopt worden op dit forum?

Je kunt beter heel vaak een stukgelezen bijbel weggooien, dan een mooie pronkbijbel op de kast hebben staan (zoals Rembrandtbijbels of bijbels met prachtig hang- en sluitwerk)

De zogenaamde pronkbijbel die als sier op de kast staat is natuurlijk ook verwerpelijk en totaal af te keuren .Maar het gaat er om er is een stukgelezen Bijbel wat gaat men daar mee doen als het niet meer te repareren;die gooi je niet zo maar weg , maar daar zijn handelingen voor .die respect en eerbied uitdrukken tegen over een Heilige Boek het Heiligste Boek de Bijbel de Heilige Schrift de Woorden van de Heilige Drievuldigheid zelf , Woorden van Eeuwig Leven .
Laatst gewijzigd door Adorote op 26 sep 2007, 14:54, 1 keer totaal gewijzigd.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Adorote schreef:[...]Maar het gaat er om er is een stukgelezen Bijbel wat gaat men daar mee doen als het niet meer te repareren;die gooi je niet zo maar weg , maar daar zijn handelingen voor die respect en eerbied uitdrukken tegen over een Heilige Boek [...]
Nou zeg, zolang de inhoud nog steeds toegankelijk is, kan een oude bijbel best wel weggegooid worden. Het boekwerk als produkt is totaal niet heilig. Sterker: het is gewoon een commercieel produkt dat waarschijnlijk wordt gedrukt en ingebonden door morsige figuren in een lawaaiige omgeving.
En wat te denken van een digitale versie van de Bijbel? Mag je die de-installeren van je pc? Of heb jij daar ook rituelen voor verzonnen? En bijbelteksten in programmaboekjes voor zangavonden en concerten? Moet je die ook met eerbied behandelen?
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

wim schreef:
Adorote schreef:[...]Maar het gaat er om er is een stukgelezen Bijbel wat gaat men daar mee doen als het niet meer te repareren;die gooi je niet zo maar weg , maar daar zijn handelingen voor die respect en eerbied uitdrukken tegen over een Heilige Boek [...]
Nou zeg, zolang de inhoud nog steeds toegankelijk is, kan een oude bijbel best wel weggegooid worden. Het boekwerk als produkt is totaal niet heilig. Sterker: het is gewoon een commercieel produkt dat waarschijnlijk wordt gedrukt en ingebonden door morsige figuren in een lawaaiige omgeving.
En wat te denken van een digitale versie van de Bijbel? Mag je die de-installeren van je pc? Of heb jij daar ook rituelen voor verzonnen? En bijbelteksten in programmaboekjes voor zangavonden en concerten? Moet je die ook met eerbied behandelen?
Ik denk dat je eerbied moet hebben voor de inhoud van de bijbel, niet de 'drager' van die inhoud. Aan de andere kant: een liefdesbrief gooi je ook niet zomaar bij het oud vuil (en dat is ook maar een stukje papier met wat inkt erop...)
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2481
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Bericht door Bonny »

vlinder schreef:Ik zou graag een andere vraag binnen dit topic plaatsen. Indien iemand dit ongewenst vind, haal ik hem weer weg.

Ik liep eens op een rommelmarkt met iemand en daar lag een hele oude Bijbel. Diegene zei: zo'n bijbel is wel een paar duizend euro waar en hier ligt hij voor een paar Euro. Mijn vraag is: Mag je je verrijken aan een Bijbel? Daar bedoel ik mee: Mag je een Bijbel kopen en voor veel meer geld verkopen omdat het "antiek" is? Handelen met de Bijbel..

Ik denk het niet. zo zou je niet met Gods woord om moeten springen. Overigens vind ik bij nader inzien een pronkbijbel ook niet zo goed. Ja, het ziet er mooi uit. Maar het Woord Gods is verpakt in 'het slijk der aarde' en het wekt alleen maar afgunst op.

Om even bij het onderwerp te blijven: de Joden stoppen oude Torarollen in de grond.
The Groom's still waiting at the altar
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Vlinder, zo'n Bijbel is interessant voor een verzamelaar. Als die zo'n Bijbel voor veel geld wil kopen, waarom dan niet? Zolang er ook maar Bijbels tegen een normale prijs worden aangeboden en gratis verstrekt worden aan hen die er een willen maar hem niet kunnen betalen... zie ik het probleem niet zo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Bericht door Afgewezen »

rekcor schreef:Aan de andere kant: een liefdesbrief gooi je ook niet zomaar bij het oud vuil (en dat is ook maar een stukje papier
met wat inkt erop...)
Wel als er miljoen exemplaren van zijn....
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Afgewezen schreef:
rekcor schreef:Aan de andere kant: een liefdesbrief gooi je ook niet zomaar bij het oud vuil (en dat is ook maar een stukje papier
met wat inkt erop...)
Wel als er miljoen exemplaren van zijn....
Zo, jouw vriend(in)/echtgeno(ot/te) kan geen luiheid verweten worden. Respect!
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

rekcor schreef:
Afgewezen schreef:
rekcor schreef:Aan de andere kant: een liefdesbrief gooi je ook niet zomaar bij het oud vuil (en dat is ook maar een stukje papier
met wat inkt erop...)
Wel als er miljoen exemplaren van zijn....
Zo, jouw vriend(in)/echtgeno(ot/te) kan geen luiheid verweten worden. Respect!
Nou nou afgewezen, binnen een maand ben je gebombadeerd tot moeder en echtgenote :mrgreen:
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

vlinder schreef: Mijn vraag is: Mag je je verrijken aan een Bijbel?(...) Handelen met de Bijbel..
Deze zaak heeft het goed begrepen :
Het Nederlands Dagblad schreef: Boekhandel Alblasserdam verspreidt gratis bijbels
redactie: Daniël Gillissen
Boekhandel de Schuilplaats in Alblasserdam verspreidt vanaf volgende week gratis bijbels in het dorp ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan van de winkel. De AlblasserdamBijbel is een speciale editie van het Nieuwe Testament, gebaseerd op de Citybijbel die in diverse steden is uitgebracht.
De Schuilplaats werd 25 jaar geleden opgericht om geld in de la te brengen van stichting Evangelische Tractaatzending, zegt Erik Verhagen. ,,Een gratis boek leek ons een leuk gebaar naar het dorp, al zal de een een bijbel meer waarderen dan de ander.''

Verhagen beseft dat de meeste inwoners van Alblasserdam al een bijbel in huis hebben. ,,Toch hoop ik dat er ook mensen komen die nog geen bijbel hebben. En degenen die al een exemplaar in huis hebben, vragen wij de AlblasserdamBijbel weg te geven.'' In de uitgave staan tips voor het leven van de Bijbel en een Bijbelstudie. Volgende week komt bij alle 7500 woningen in Alblasserdam en Kinderdijk een kaart in de bus waarmee een bijbel kan worden afgehaald. De presentatie is donderdagavond 4 oktober. Er zijn 3500 exemplaren gedrukt
Plaats reactie