Generale Synode Gereformeerde Gemeenten 2007

Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef: Ik vraag me weleens af in hoeverre je de 'kerk' gehoorzaam moet zijn. In alles wat ze je op leggen? Tot hoever strekt je ja-woord?
Moet je dan in alle dingen gehoorzaam zijn ook al zijn bep. dingen niet Bijbels gefundeerd?
Bijv. Gebedskring, Bijbelkring, bezoek aan jongerenavonden of bep kerkdiensten, Heart Cry e.d.
Mág de kerk zulke dingen verbieden?
Nee. Dat mag ze zeker niet.
Dat is haar verantwoording jegens God.
(Wel mogen en moeten ze ertegen waarschuwen.)

Maar als ze het toch doet (verbieden), moet je krachtens het 5e gebod gehoorzamen. (Tenzij ze iets gebieden dat in strijd is met Gods Woord.) Dat is jouw verantwoording jegens God.
Hmm, dat klinkt een beetje als "ik ben niet bevoegd om dat jou te verbieden, maar áls ik het je verbied, moet je toch gehoorzamen". Erg geloofwaardig is dat natuurlijk niet.
Hoezo niet geloofwaardig?
Als ouders iets verbieden moeten kinderen ook gehoorzamen. Ook al staat het niet rechtstreeks in de Bijbel.
Ik lees in het NT ook andere dingen, tegen wetticisme, het je laten opleggen van een slavenjuk, allerlei zelfbedachte regels. Dus het zou beter zijn als de kerk dat soort regels niet zou opleggen als het geen bijbelse regels zijn. De kerkleiding is geen autocratie maar is vertegenwoordigt Christus op aarde als hoofd van de kerk en mag dan ook niet zelf naar eigen goedkeuren allerlei regels opleggen. Die regels van de kerk en de regels van Christus zouden nooit met elkaar in strijd moeten zijn maar helaas is dat soms wel zo.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Josephus schreef:Overigens, ik denk dat sommige verboden sneller in strijd zijn met Gods Woord dan soms gedacht wordt. Neem bijvoorbeeld Paulus, die schrijft dat iedereen ten aanzien van middelmatige zaken in zijn of haar eigen geweten ten volle verzekerd is. Op het moment dat een kerkenraad toch bindende regels over zulke zaken opstelt (inclusief sanctiemogelijkheden), gaat hij feitelijk over andermans geweten heersen en daarmee dus ook tegen de Bijbel in.
Het is wat off-topic, maar hier ben ik het heel erg mee eens.
Een kerkelijke overheid mág in middelmatige zaken niet allerlei geboden of verboden opleggen, omdat:
a) Dit niet hun opdracht is. De leraren hebben de volken te onderwijzen, lerende hen onderhouden wat Christus hen geboden heeft, alleen dát, niets meer.
b) Het zou de gewetens ook binden buiten Gods Woord om.

Geboden of verboden in middelmatige zaken mogen wél worden gegeven door de burgerlijke overheid en door ouders, leraren, enz.
Het onderscheid tussen kerkelijke overheid en burgerlijke overheid moet wat dit betreft goed worden onderscheiden.

Onder andere Calvijn heeft over de middelmatige zaken mooie dingen gezegd.

(Overigens off-topic.)
Gebruikersavatar
Unionist
Berichten: 5738
Lid geworden op: 22 mei 2004, 16:13

Bericht door Unionist »

Tiberius schreef:
Josephus schreef:
Tiberius schreef:
helma schreef: Ik vraag me weleens af in hoeverre je de 'kerk' gehoorzaam moet zijn. In alles wat ze je op leggen? Tot hoever strekt je ja-woord?
Moet je dan in alle dingen gehoorzaam zijn ook al zijn bep. dingen niet Bijbels gefundeerd?
Bijv. Gebedskring, Bijbelkring, bezoek aan jongerenavonden of bep kerkdiensten, Heart Cry e.d.
Mág de kerk zulke dingen verbieden?
Nee. Dat mag ze zeker niet.
Dat is haar verantwoording jegens God.
(Wel mogen en moeten ze ertegen waarschuwen.)

Maar als ze het toch doet (verbieden), moet je krachtens het 5e gebod gehoorzamen. (Tenzij ze iets gebieden dat in strijd is met Gods Woord.) Dat is jouw verantwoording jegens God.
Hmm, dat klinkt een beetje als "ik ben niet bevoegd om dat jou te verbieden, maar áls ik het je verbied, moet je toch gehoorzamen". Erg geloofwaardig is dat natuurlijk niet.
Hoezo niet geloofwaardig?
Als ouders iets verbieden moeten kinderen ook gehoorzamen. Ook al staat het niet rechtstreeks in de Bijbel.
Nee. Dat klopt niet. Als mijn ouders mij iets verbieden, hoef ik ze niet te gehoorzamen. Ik heb een eigen verantwoordelijkheid. Er staat niet geschreven: Gehoorzaamt uw vader en uw moeder. Er staat: Eert uw vader en uw moeder. Ik moet ze met alle respect bejegenen.

Gehoorzamen geldt wel voor kinderen die nog thuiswonen. Mijn kinderen moeten mij wel gehoorzamen. Maar als zij volwassen zijn zullen ze zelf beslissingen moeten nemen.

Als volwassen kerklid zal ik de kerkenraad respecteren. Maar als zij zeggen: jij mag niet dit of dat, dan gaan zij hun boekje te buiten.

Prof Ouweneel heeft hier heel behartenswaardige dingen over gezegd in zijn Bijbellezing over het 5e gebod. Zie http://www.groeieningeloof.com
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Zonderling schreef:
Josephus schreef:Overigens, ik denk dat sommige verboden sneller in strijd zijn met Gods Woord dan soms gedacht wordt. Neem bijvoorbeeld Paulus, die schrijft dat iedereen ten aanzien van middelmatige zaken in zijn of haar eigen geweten ten volle verzekerd is. Op het moment dat een kerkenraad toch bindende regels over zulke zaken opstelt (inclusief sanctiemogelijkheden), gaat hij feitelijk over andermans geweten heersen en daarmee dus ook tegen de Bijbel in.
Het is wat off-topic, maar hier ben ik het heel erg mee eens.
Een kerkelijke overheid mág in middelmatige zaken niet allerlei geboden of verboden opleggen, omdat:
a) Dit niet hun opdracht is. De leraren hebben de volken te onderwijzen, lerende hen onderhouden wat Christus hen geboden heeft, alleen dát, niets meer.
b) Het zou de gewetens ook binden buiten Gods Woord om.

Geboden of verboden in middelmatige zaken mogen wél worden gegeven door de burgerlijke overheid en door ouders, leraren, enz.
Het onderscheid tussen kerkelijke overheid en burgerlijke overheid moet wat dit betreft goed worden onderscheiden.

Onder andere Calvijn heeft over de middelmatige zaken mooie dingen gezegd.

(Overigens off-topic.)
Niet mee eens, Zonderling.
Ook de kerkelijke overheid mag geboden en verboden geven inzake middelmatige zaken.
Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen

Het is niet leuk voor de moderne mens, maar wel Bijbels.
Juist Calvijn gebiedt heel veel over "middelmatige" zaken; zie een citaat door Afgewezen gepost elders op dit forum.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

35) gehoorzaam,
Namelijk in alles wat zij u uit Gods woord en volgens Gods woord gebieden, gelijk Ezech. 3:2, wordt uitgedrukt. Anders beveelt ook Christus Zijn discipelen, dat zij zich zullen wachten voor den zuurdesem, dat is, kwade leringen der Farizeën, Matth. 16:6,12.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Over gehoorzamen gesproken. Stel dat je kerkenraad zegt: Naar die en die bijeenkomsten mag je niet, want dat is van de Satan. Moet je dát dan gehoorzamen??
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

jan03 schreef:
Tiberius schreef:(Wel mogen en moeten ze ertegen waarschuwen.)
Wat bedoel je nu precies? Bedoel je te zeggen dat een kerkenraad moet waarschuwen tegen gebedskringen en bijbelkringen?
Dat heb ik van dichtbij meegemaakt. Mensen die op eigen initiatief bij elkaar kwamen voor bijbelstudie, kregen van de desbetreffende kerkenraad te horen dat ze daarmee moesten stoppen. Bijbelstudie mag alleen onder ambtelijk toezicht, was het argument. En het werd hoog gespeeld, tot dreiging met afhouding van het avondmaal toe!
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

Hendrikus schreef:
jan03 schreef:
Tiberius schreef:(Wel mogen en moeten ze ertegen waarschuwen.)
Wat bedoel je nu precies? Bedoel je te zeggen dat een kerkenraad moet waarschuwen tegen gebedskringen en bijbelkringen?
Dat heb ik van dichtbij meegemaakt. Mensen die op eigen initiatief bij elkaar kwamen voor bijbelstudie, kregen van de desbetreffende kerkenraad te horen dat ze daarmee moesten stoppen. Bijbelstudie mag alleen onder ambtelijk toezicht, was het argument. En het werd hoog gespeeld, tot dreiging met afhouding van het avondmaal toe!
Ik weet het. Heel triest. Vandaar mijn vraag!
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Hendrikus schreef:
jan03 schreef:
Tiberius schreef:(Wel mogen en moeten ze ertegen waarschuwen.)
Wat bedoel je nu precies? Bedoel je te zeggen dat een kerkenraad moet waarschuwen tegen gebedskringen en bijbelkringen?
Dat heb ik van dichtbij meegemaakt. Mensen die op eigen initiatief bij elkaar kwamen voor bijbelstudie, kregen van de desbetreffende kerkenraad te horen dat ze daarmee moesten stoppen. Bijbelstudie mag alleen onder ambtelijk toezicht, was het argument. En het werd hoog gespeeld, tot dreiging met afhouding van het avondmaal toe!
Flauw.
elbert
Berichten: 1361
Lid geworden op: 30 jul 2004, 09:04
Contacteer:

Bericht door elbert »

jan03 schreef:
Tiberius schreef:(Wel mogen en moeten ze ertegen waarschuwen.)
Wat bedoel je nu precies? Bedoel je te zeggen dat een kerkenraad moet waarschuwen tegen gebedskringen en bijbelkringen?
In elk geval zijn de jongerenavonden van JijDaar verboden toegang voor GG-ers uit Terwolde-de Vecht, zie dit artikel.
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

elbert schreef:
jan03 schreef:
Tiberius schreef:(Wel mogen en moeten ze ertegen waarschuwen.)
Wat bedoel je nu precies? Bedoel je te zeggen dat een kerkenraad moet waarschuwen tegen gebedskringen en bijbelkringen?
In elk geval zijn de jongerenavonden van JijDaar verboden toegang voor GG-ers uit Terwolde-de Vecht, zie dit artikel.
:( :? :shock:
Gebruikersavatar
jan03
Berichten: 542
Lid geworden op: 08 sep 2004, 22:24

Bericht door jan03 »

elbert schreef:
jan03 schreef:
Tiberius schreef:(Wel mogen en moeten ze ertegen waarschuwen.)
Wat bedoel je nu precies? Bedoel je te zeggen dat een kerkenraad moet waarschuwen tegen gebedskringen en bijbelkringen?
In elk geval zijn de jongerenavonden van JijDaar verboden toegang voor GG-ers uit Terwolde-de Vecht, zie dit artikel.
Het begint aardig op de Roomse kerk te lijken. Leken mogen en kunnen niet denken.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

elbert schreef:
jan03 schreef:
Tiberius schreef:(Wel mogen en moeten ze ertegen waarschuwen.)
Wat bedoel je nu precies? Bedoel je te zeggen dat een kerkenraad moet waarschuwen tegen gebedskringen en bijbelkringen?
In elk geval zijn de jongerenavonden van JijDaar verboden toegang voor GG-ers uit Terwolde-de Vecht, zie dit artikel.
Verbieden gaat mij te ver, maar waarschuwen is m.i. terecht.
Helaas heeft deze stichting naast goede avonden toch echt wel avonden waar sprekers komen die men niet in de reformatorische leer en traditie stellen kan.
Klaas-Jan
Berichten: 477
Lid geworden op: 14 mei 2007, 15:59
Locatie: Wemeldinge
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

geledu schreef:
elbert schreef:
jan03 schreef:
Tiberius schreef:(Wel mogen en moeten ze ertegen waarschuwen.)
Wat bedoel je nu precies? Bedoel je te zeggen dat een kerkenraad moet waarschuwen tegen gebedskringen en bijbelkringen?
In elk geval zijn de jongerenavonden van JijDaar verboden toegang voor GG-ers uit Terwolde-de Vecht, zie dit artikel.
Verbieden gaat mij te ver, maar waarschuwen is m.i. terecht.
Helaas heeft deze stichting naast goede avonden toch echt wel avonden waar sprekers komen die men niet in de reformatorische leer en traditie stellen kan.
Ik deel de mening van de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente te Terwolde-De Vecht. Er zullen ongetwijfeld goede avonden zijn, het is niet aan mij dat te beoordelen, maar de Satan verschijnt menigmaal in de gedaante van een Engel des Lichts, zoals het artikel vermeldt. Laten we daar niet te gering over denken...
Laatst gewijzigd door Klaas-Jan op 27 sep 2007, 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Klaas-Jan schreef:
geledu schreef:
elbert schreef:
jan03 schreef: Wat bedoel je nu precies? Bedoel je te zeggen dat een kerkenraad moet waarschuwen tegen gebedskringen en bijbelkringen?
In elk geval zijn de jongerenavonden van JijDaar verboden toegang voor GG-ers uit Terwolde-de Vecht, zie dit artikel.
Verbieden gaat mij te ver, maar waarschuwen is m.i. terecht.
Helaas heeft deze stichting naast goede avonden toch echt wel avonden waar sprekers komen die men niet in de reformatorische leer en traditie stellen kan.
Ik deel de mening van de kerkenraad van de Gereformeerde Gemeente te Terwolde-De Vecht. Er zullen ongetwijfeld goede avonden zijn, het is niet aan mij dat te beoordelen, maar de Satan verschijnt menigmaal in de gedaante van een Engel des Lichts, zoals het artikel vermeldt. Laten we daar niet te gering over denken...
Nee laten we daar idd niet gering over denken. Hij kan zelfs als een engels des lichts verscijnen in de Gereformeerde Gemeente van Terwolde - De Vecht. Of Elspeet. Of in welk verband dan ook.
Gesloten