Intrededienst

Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Bericht door caprice »

Kand. Heijkamp doet intrede te Enkhuizen

ENKHUIZEN - Kandidaat G. Heijkamp is woensdagmiddag bevestigd tot predikant van de gereformeerde gemeente te Enkhuizen.

De bevestigingsdienst werd geleid door ds. A. Moerkerken, rector van de Theologische School. De tekst voor de bevestiging was 2 Timotheus 2:15, over 'De beproefdheid van een dienaar des Woords',
1. Voor wie die beproefdheid dan blijken moet.
2. Waaruit die beproefdheid dan blijken moet.

Aan de handoplegging namen deel: ds. G. J. van Aalst, ds. L. Blok, ds. R. Boogaard, ds. A. Moerkerken, ds. C. Neele en ouderling G. J. van Pijkeren.

Ds. Heijkamp deed ’s avonds intrede met een preek over Psalm 146:10, over 'Sions Verbondsgod',
1. Is eeuwig regerend.
2. Is trouwhoudend.

De predikant werd daarna toegesproken door ds. J. W. Verweij namens het curatorium, door ds. C. Neele namens classis en particuliere synode, door K. Boeder namens de studenten van de Theologische School, door wethouder D. van Pijkeren namens de burgerlijke gemeente en door ouderling Van Pijkeren namens kerkenraad en gemeente.

Beide diensten vonden plaats in de Westerkerk.

Bron: Reformatorisch Dagblad + eigen toevoeging.
Laatst gewijzigd door caprice op 27 sep 2007, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Geledu schreef:
Anti-quoq schreef:
Geledu schreef:Hoewel offtopic, even een vraag : Is het kerkrechtelijk in orde om een ouderling deel te laten nemen aan de handoplegging ?
Je ziet het de laatste tijd steeds vaker , ook wel in andere kerkverbanden.
Het komt mij een beetje onkerkordelijk over.


Is niet onkerkrechtelijk. Er staat niets over in de DKO, dan alleen dat er handoplegging plaatsvindt. Bovendien staan ouderling en predikant in de brief aan Timotheüs vrijwel op één lijn: de ouderling die wel en die niet regeert.
Maar een bevestiging mag niet door een ouderling gebeuren, daar zijn ernstige kerkelijke twisten uit ontstaan.
En volgens mij was het in het verleden ook bij de handoplegging niet gebruikelijk.
Hier even een quote uit een inmiddels gesloten topic, omdat o.a. deze vraag offtopic zou zijn...

Ook bij Kand. Heijkamp nam een ouderling deel aan de handoplegging .
Was dit vroeger ook gebruikelijk ?
Een ouderling mag een kandidaat niet bevestigen, waarom dan wel de handoplegging ?
Wie kan mij hier een antwoord op geven ?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

geledu schreef:
Geledu schreef:
Anti-quoq schreef:
Geledu schreef:Hoewel offtopic, even een vraag : Is het kerkrechtelijk in orde om een ouderling deel te laten nemen aan de handoplegging ?
Je ziet het de laatste tijd steeds vaker , ook wel in andere kerkverbanden.
Het komt mij een beetje onkerkordelijk over.


Is niet onkerkrechtelijk. Er staat niets over in de DKO, dan alleen dat er handoplegging plaatsvindt. Bovendien staan ouderling en predikant in de brief aan Timotheüs vrijwel op één lijn: de ouderling die wel en die niet regeert.
Maar een bevestiging mag niet door een ouderling gebeuren, daar zijn ernstige kerkelijke twisten uit ontstaan.
En volgens mij was het in het verleden ook bij de handoplegging niet gebruikelijk.
Hier even een quote uit een inmiddels gesloten topic, omdat o.a. deze vraag offtopic zou zijn...

Ook bij Kand. Heijkamp nam een ouderling deel aan de handoplegging .
Was dit vroeger ook gebruikelijk ?
Een ouderling mag een kandidaat niet bevestigen, waarom dan wel de handoplegging ?
Wie kan mij hier een antwoord op geven ?
Het zou mij eerder vreemd over komen als de ouderling niet meedeed aan de handoplegging. In de GerGem hebben immers de plaatselijke gemeenten het primaat. De ouderlingen zijn de opzieners der gemeente. Lijkt me logisch dat een ouderling deelneemt aan de handoplegging. Een predikant doet immers de eigenlijke bevestiging.

Dat een ouderling geen kandidaat mag bevestigen heeft hele andere argumenten die niet relevant zijn voor de handoplegging.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33488
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Ik geef toe, dat het misschien niet zo praktisch is om dat na een leesdienst te doen, maar waarom mag een ouderling een kandidaat niet tot predikant bevestigen?
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23960
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Omdat zij nooit met handoplegging bevestigd zijn. Die kunnen zij daarom niet doorgeven.
Daarom staat een ouderling er bij de handoplegging wel bij, maar juist of nuttig is dat niet. Waarschijnlijk omdat men de ceremonie meer symbolisch is gaan zien dan goed is. Maar zolang er maar minstens 1 wettig geordende predikant bijstaat is het verder wel goed.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33488
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

En hoe zit het dan met ds. Ippel, die door zijn kerkenraad tot predikant is bevestigd?
Dat zou niet wettig zijn, volgens jou?
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Erasmiaan schreef:
Het zou mij eerder vreemd over komen als de ouderling niet meedeed aan de handoplegging. In de GerGem hebben immers de plaatselijke gemeenten het primaat. De ouderlingen zijn de opzieners der gemeente. Lijkt me logisch dat een ouderling deelneemt aan de handoplegging. Een predikant doet immers de eigenlijke bevestiging.

Dat een ouderling geen kandidaat mag bevestigen heeft hele andere argumenten die niet relevant zijn voor de handoplegging.
Vanuit dit oogpunt is het idd gerechtvaardigd dat een ouderling deelneemt aan de handoplegging.
Maar dan blijft er toch wat openstaan : waarom gebeurde dat vroeger veel minder ?
En ook wat uiteindelijk het verschil is tussen handoplegging en bevestiging.
Waarom wel handopleggen ondanks dat we zelf niet met handoplegging bevestigd zijn en waarom dan niet bevestigen ?
M.i. heeft Refo hier een punt als hij zegt dat het meer symbolisch van aard is.

In het verleden zijn er predikers bevestigd door ouderlingen, dit werd als onwettig gezien , in dit licht is de vraag van Tiberius ook heel begrijpelijk.
Zijn zulke door ouderlingen bevestigde predikers eigenlijk lerend ouderling ?
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

geledu schreef:
Erasmiaan schreef:
Het zou mij eerder vreemd over komen als de ouderling niet meedeed aan de handoplegging. In de GerGem hebben immers de plaatselijke gemeenten het primaat. De ouderlingen zijn de opzieners der gemeente. Lijkt me logisch dat een ouderling deelneemt aan de handoplegging. Een predikant doet immers de eigenlijke bevestiging.

Dat een ouderling geen kandidaat mag bevestigen heeft hele andere argumenten die niet relevant zijn voor de handoplegging.
Vanuit dit oogpunt is het idd gerechtvaardigd dat een ouderling deelneemt aan de handoplegging.
Maar dan blijft er toch wat openstaan : waarom gebeurde dat vroeger veel minder ?
En ook wat uiteindelijk het verschil is tussen handoplegging en bevestiging.
Waarom wel handopleggen ondanks dat we zelf niet met handoplegging bevestigd zijn en waarom dan niet bevestigen ?
M.i. heeft Refo hier een punt als hij zegt dat het meer symbolisch van aard is.

In het verleden zijn er predikers bevestigd door ouderlingen, dit werd als onwettig gezien , in dit licht is de vraag van Tiberius ook heel begrijpelijk.
Zijn zulke door ouderlingen bevestigde predikers eigenlijk lerend ouderling ?
Geachte Geledu, predikanten ZIJN lerend ouderling, in tegenoverstelling tot regerend ouderling, normaal gewoon ouderling genoemd. Andere naam voor het zelfde ambt.

Uit het formulier:
Allereerst de ouderlingen. Het woord ouderling of "oudste," dat uit het Oude Testament afkomstig is en een persoon aanduidt die in een hoog regeringsambt is geplaatst, wordt toegekend aan tweeërlei personen die in de kerk van Jezus Christus dienen. Want de apostel Paulus zegt: "De ouderlingen die wél regeren, zullen dubbele eer waardig geacht worden, voornamelijk die arbeiden in het Woord en in de leer."

Daaruit blijkt dat er in de eerste christelijke gemeente tweeërlei ouderlingen zijn geweest. Ten eerste dienaren des Woords, herders en leraars die het Evangelie verkondigden en de sacramenten bedienden. Ten tweede degenen die niet het Woord bedienden maar opzicht hadden over de gemeente en haar regeerden samen met de dienaren van het Woord. ...
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Intrededienst

Bericht door helma »

ik zag in het verslag van de intrede van Kand. D Bos in de CGK dat er bij de handoplegging ook HHKpredikanten betrokken waren.
Nu viel mij dat eigenlijk voor het eerst op; maar is dat gebruikelijk?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... m_1_588686
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Intrededienst

Bericht door Ander »

helma schreef:ik zag in het verslag van de intrede van Kand. D Bos in de CGK dat er bij de handoplegging ook HHKpredikanten betrokken waren.
Nu viel mij dat eigenlijk voor het eerst op; maar is dat gebruikelijk?

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... m_1_588686
Gebeurt meer, bij een persoonlijke band met een dominee uit een andere kerkverband. Ik weet dat bij ds. Lassche ds. Tanis (CGK) aan de handoplegging meedeed, bij ds. Flapper (VOGG) wijlen ds. Veenendaal. Zomaar twee voorbeelden die bij me opkwamen.
Plaats reactie