Ds. A.P. v/d Meer

Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Ik vind het allemaal verwarrend.
Volgens het Kerkblad der OGG heeft men ds. Van der Meer tweemaal verzocht "op zijn schreden terug te keren", doch tevergeefs.
Ook begrijp ik niet dat een predikant, die naar eigen zeggen zijn ambt heeft neergelegd, een appèlschrift kan indienen tegen zijn schorsing - die hij immers niet erkent?

Afwachten maar, de tijd zal leren wat er werkelijk gaat gebeuren.

Het is nog steeds een goede mogelijkheid dat een predikant losgemaakt kan worden van een gemeente om elders beroepen te kunnen worden, vóórdat de zaak escaleert. Dat kan veel pijn en verdriet en ook schade voorkomen.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

jvdg schreef:
freek schreef:
Gian schreef:Hij preekt al weer voor z'n fanclub in een schuurtje.
Ongekend!
Hoezo?

Weet jij soms meer? :wink:
Nee hoor, maar ik vind het bizar om te horen.
Lydianne
Berichten: 276
Lid geworden op: 17 mei 2005, 14:00
Locatie: waar de troon des satans is

Bericht door Lydianne »

Janneman schreef:Ook begrijp ik niet dat een predikant, die naar eigen zeggen zijn ambt heeft neergelegd, een appèlschrift kan indienen tegen zijn schorsing - die hij immers niet erkent?
Dit had ik mezelf ook al afgevraagd. Hier klopt iets niet.
Ook ik heb gehoord dat ds. van der Meer in een schuurkerk preekt. Dus het zal heus wel waar zijn.
DFG

Schuurkerk preek

Bericht door DFG »

Er is en wordt veel gezegd en gesproken over deze zaak. Positief maar ook negatief. Nadat hijzelf zijn ambt bij de OGG in Ned heeft neergelegd. En dat na 25 jaar predikant te zijn geweest bij de OGGiN

Zelf ben ik van de tijd ná 1980 toen er in korte tijd zoveel predikanten binnen de OGG in Ned zijn overleden. Ik kan me niet voorstellen dat ditzelfde ook gebeurd zou zijn. Echter moeten wij deze predikanten zoals ds. Mieras, ds. du Marchie van Voorthuysen, en nog vele anderen missen. Zelfs de leer van de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland is niet meer zoals het geweest is.

Hierbij wil ik opmerken dat het grotendeel van de huidige predikanten van huisuit niet bij de Oud Gereformeerde Gemeente zijn grootgebracht.

Tevens vraag ik mij af of dit eerlijk is tegenover God om op die manier een predikant en waarheidsgetrouwe dienstknecht op deze manier te behandelen. Ieder mens heeft zijn zwakheden en gebreken. Dit is ook niet goed te praten. Maar de OGGiN heeft in deze niet juist gehandeld, en begrijp ik ds. A.P. van der Meer in zijn beslissing.

Het feit dat hij zou preken. Waar dan ook... ,,,wat doet het er toe waar er gepreekt wordt? Paulus was aan de rivier, hagepreken in het open veld, Schotse predikanten in de dalen... bevestigd hij alleen zijn roeping tot het predikambt.

"17 Mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen."
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Re: Schuurkerk preek

Bericht door Mona Lisa »

DFG schreef:Er is en wordt veel gezegd en gesproken over deze zaak. Positief maar ook negatief. Nadat hijzelf zijn ambt bij de OGG in Ned heeft neergelegd. En dat na 25 jaar predikant te zijn geweest bij de OGGiN

Zelf ben ik van de tijd ná 1980 toen er in korte tijd zoveel predikanten binnen de OGG in Ned zijn overleden. Ik kan me niet voorstellen dat ditzelfde ook gebeurd zou zijn. Echter moeten wij deze predikanten zoals ds. Mieras, ds. du Marchie van Voorthuysen, en nog vele anderen missen. Zelfs de leer van de Oud Gereformeerde Gemeente in Nederland is niet meer zoals het geweest is.

Hierbij wil ik opmerken dat het grotendeel van de huidige predikanten van huisuit niet bij de Oud Gereformeerde Gemeente zijn grootgebracht.

Tevens vraag ik mij af of dit eerlijk is tegenover God om op die manier een predikant en waarheidsgetrouwe dienstknecht op deze manier te behandelen. Ieder mens heeft zijn zwakheden en gebreken. Dit is ook niet goed te praten. Maar de OGGiN heeft in deze niet juist gehandeld, en begrijp ik ds. A.P. van der Meer in zijn beslissing.

Het feit dat hij zou preken. Waar dan ook... ,,,wat doet het er toe waar er gepreekt wordt? Paulus was aan de rivier, hagepreken in het open veld, Schotse predikanten in de dalen... bevestigd hij alleen zijn roeping tot het predikambt.

"17 Mensenkind! Ik heb u tot een wachter gesteld over het huis Israëls; zo zult gij het woord uit Mijn mond horen, en hen van Mijnentwege waarschuwen."
Ik ben het beslist met je oneens en moet je posting tegenspreken.

Ik ken ds. Van der Meer redelijk goed. Ik kerk nu zo'n 40 jaar in de OGGiN en een aantal jaren daarvan onder Van der Meer. Overal waar hij gestaan heeft is ruzie gekomen, tot bijna slaande ruzie aan toe. Dat heeft mij aan het twijfelen gebracht over z'n roeping. Dat jij zijn (als het waar is) doorgaan met preken ziet als een bevestiging van zijn roeping snap ik maar ik zeg je: dat heeft in dat geval alles te maken met zijn karakter en niks met zijn roeping.

Altijd ruzie, keer op keer de kansel gebruiken voor het aanwijzen van degenen met wie hij overhoop ligt. Niet voor niks wordt gezegd dat Van der Meer niet op een "preekstoel" maar op een "steekstoel" staat, inmiddels stond. Zou God zó met Zijn knechten handelen? Dat kan echt niet. De OGGiN hebben uitermate veel geduld gehad met deze ds. en hem zijn oplossingen aangeboden. Oplossingen die zeer sociaal en pastoraal waren en tot rust voor Van der Meer zelf en zijn gezin en voor het kerkverband hadden kunnen zijn. Die oplossingen heeft hij echter niet gewild. Tja, als je dan doorgaat met het zoeken van conflicten houd het een keer op. Wat mij betreft was deze stap al veel eerder genomen. Veel te lang is een situatie gedoogd die eigenlijk ontoelaatbaar was. Als de commissie van de OGGiN iets te verwijten is dan zou dat zijn dat men te lang gewacht heeft met deze stappen en zeker niet dat die nu onterecht genomen zijn.

Zijn preken waren waarheidsgetrouw in die zin dat er geen onwaarheden in directe zin in voorkomen. Maar eenzijdigheid leidt op den duur toch ook tot preken die beslist niet waarheidsgetrouw zijn. En altijd dezelfde preken maar weer herhalen is bepaald ook niet de manier waarop het zou moeten.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10508
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Bericht door Zita »

ds. Van der Meer heeft zijn lidmaatschap van de OGG opgezegd, zie http://www.refdag.nl/artikel/1316950/Pr ... +neer.html
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

't Lijkt me dat de predikant uiteindelijk de weg van de minste weerstand heeft gekozen.
Persoonlijk vind ik dat jammer, voor hem en alle betrokkenen.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Zita schreef:ds. Van der Meer heeft zijn lidmaatschap van de OGG opgezegd, zie http://www.refdag.nl/artikel/1316950/Pr ... +neer.html
Eigenlijk een regelrechte schande. Ook richting de mensen/gezinnen die kapot zijn gemaakt voordat er bij mensen lampjes gaan branden en er maatregelen werden genomen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23914
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Waarmee weer eens is aangetoond dat de 'tucht, welke onder ons nog gehandhaafd wordt' een wassen neus is.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

refo schreef:Waarmee weer eens is aangetoond dat de 'tucht, welke onder ons nog gehandhaafd wordt' een wassen neus is.
Joh! Tucht is volgens mij alleen maar mogelijk als er één kerk is in Nederland. Of iig: één Gereformeerde Kerk en er a.h.w. geen andere 'keuzemogelijkheden' zijn. (Of je moet het in een hele andere ricting gaan zoeken)

Maar dit bedoelde je misschien wel.
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

refo schreef:Waarmee weer eens is aangetoond dat de 'tucht, welke onder ons nog gehandhaafd wordt' een wassen neus is.
Precies! Het gaat hier echt niet om een leerverschil zoals V/d Meer ons wil doen geloven maar het feit dat hij aangesproken wordt op zijn karakter e.d. Vervolgens ontrekt hij zich van de tucht. De OGG handhaaft de tucht wel goed, maar wat mij betreft is de prediking van v/d Meer een wassen neus.
Janneman
Berichten: 135
Lid geworden op: 31 mei 2007, 14:30
Locatie: Amsterdam

Bericht door Janneman »

Deze geschiedenis illustreert wat ik eerder schreef in een topic over "vrije gemeenten". Juist het kerkverband (ieder kerkverband) wil de tucht handhaven, en dat is een positief punt van het wezen van een kerkverband.
Dat de predikant zich onttrekt aan het kerkverband impliceert dat hij zich ook onttrekken wil aan de tucht, zoals hiervoor door anderen ook al wordt geschreven.

Helemaal los daarvan is het verlies van een predikant altijd een verdrietige zaak voor gemeente en kerkverband. Er is immers ook heel veel goed werk door hem verricht.
Mede daarom vind ik het heel jammer wat er nu gebeurt.
laat uw woorden weinig zijn; pred. 5: 1b
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Wat me een beetje onduidelijk blijft is wat voor leerverschil Ds. v/d Meer op het oog heeft.
Niet om vervelend te gaan doen, maar ik ben best benieuws wat zijn verhaal in deze is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12200
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Bericht door Herman »

Er is denk ik niet meer te zeggen, dan dat het krantenbericht meld. Tenzij dan dat men persoonlijk betreffende ds. spreekt.

Vandaar dit topic op slot, voordat we alle ins en outs van betreffende ds. gaan bespreken.

mvg

Herman
Moderator
Gesloten