100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23899
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

entiteitxx schreef:
refo schreef:
entiteitxx schreef:
Het grote euvel van deze dagen is dat men of dogmatisch of evangelisch preekt, maar de oude --- gereformeerde prediking is bijna niet meer te vinden
Helemaal waar als je één woordje weghaalt. Bevindelijk is namelijk niet echt oud, hoewel het langzamerhand wel oud aan het worden is. Prediking hoeft alleen gereformeerd te zijn (2 Sola's). Iedere andere toevoeging (oud, bevindelijk) geeft er een verkeerde smaak aan.
oud en bevindelijk moet er bij in 2007 (helaas)

Tis beter een van verrestaande te zijn, dan een nabijkomende
't Is allebei nix.
De laatste staat dichterbij dan de eerste, maar beiden zijn er niet.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:
Kaw schreef:
Ander schreef:maar daar zijn ook nog mensen die weten dat ze gebeten zijn, dan loop je niet meer zo hard naar de avondmaalstafel! Zien is immers nog geen hebben.
Ik zal je de geschiedenis van de koperen slang even citeren:
Maak u een vurige slang, en stel ze op een stang; en het zal geschieden, dat al wie gebeten is, als hij haar aanziet, zo zal hij leven.
En Mozes maakte een koperen slang, en stelde ze op een stang; en het geschiedde, als een slang iemand beet, zo zag hij de koperen slang aan, en hij bleef levend.

Jezus zei: En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

Zien is dus hebben. Dat is het wonder. Dat is geloof.
Dit is het Evangelie, inderdaad. Maar citeer ook even de rest erbij:

3 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien.
4 Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan, en geboren worden?
5 Jezus antwoordde: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Zo iemand niet geboren wordt uit water en Geest, hij kan in het Koninkrijk Gods niet ingaan.
6 Hetgeen uit het vlees geboren is, dat is vlees; en hetgeen uit den Geest geboren is, dat is geest.
7 Verwonder u niet, dat Ik u gezegd heb: Gijlieden moet wederom geboren worden.
8 De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.
9 Nicodemus antwoordde en zeide tot Hem: Hoe kunnen deze dingen geschieden?
10 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Zijt gij een leraar van Israël, en weet gij deze dingen niet?
11 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Wij spreken, wat Wij weten, en getuigen, wat Wij gezien hebben; en gijlieden neemt Onze getuigenis niet aan.
12 Indien Ik ulieden de aardse dingen gezegd heb, en gij niet gelooft, hoe zult gij geloven, indien Ik ulieden de hemelse zou zeggen?
13 En niemand is opgevaren in den hemel, dan Die uit den hemel nedergekomen is, namelijk de Zoon des mensen, Die in den hemel is.
14 En gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden;


De Heere Jezus spreekt over Zijn hemelvaart en over Zijn verhoging. En dan zegt hij: gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden. Dit is dus voorwerpelijk door Christus aangehaald! En niet onderwerpelijk. Ieder die in die verhoogde Christus geloofd zal niet verderven, omdat Hij verhoogd is! Dat wil Christus zeggen.

Geen eenzijdig Evangelie. Wel een vol Evangelie. Maar wel: zegen en vloek, dood en leven, wet en Evangelie. Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding;

En dan is het wel eenvoudig en met de armen over elkaar zalig worden, zeiden vroeger de ouden. Eén blik door het oog des geloofs in dat bloed is voldoende.
Alleen een wedergeboren iemand geniet van die eenvoud. Daar is niets eenzijdigs aan.

Spurgeon heeft een ingrijpende serie preken gemaakt over Jezus en de koperen slang. Als ik jou was zou ik die eens opsporen.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Erasmiaan schreef:Sorry hoor, maar separatie is het verschil aanwijzen tussen schijn en zijn. Dat je daar zelfs Rome nog bij moet halen...
Dat zeg ik dus ook. Alleen jij stopt daar en ik zeg: Het separeren is niet met het doel om uit te sluiten, maar om mensen die buiten staan en menen binnen te zijn, alsnog in te sluiten, maar dan door de enge poort! De binnenklimmers worden zo naar de enge poort gewezen. Wat jij lijkt te stellen is dat het schijn van genade wordt onthouden. Nee zeg ik dan. Wat schijn is, wordt ook genade aangeboden, maar dan met verwijzing naar de Zaligmaker en niet op basis van eigen gerechtigheid.
Separeren is genade uitdelen. Separeren is mensen wijzen op zelfbedrog en daarbij de juiste weg aanwijzen. De zandgrond afkeuren en de Steenrots ervoor in de plaats stellen. Dat is wat anders dan een eenzijdig afbreken van het gebouw op de zandgrond.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

refo schreef:
entiteitxx schreef:
refo schreef:
entiteitxx schreef:
Het grote euvel van deze dagen is dat men of dogmatisch of evangelisch preekt, maar de oude --- gereformeerde prediking is bijna niet meer te vinden
Helemaal waar als je één woordje weghaalt. Bevindelijk is namelijk niet echt oud, hoewel het langzamerhand wel oud aan het worden is. Prediking hoeft alleen gereformeerd te zijn (2 Sola's). Iedere andere toevoeging (oud, bevindelijk) geeft er een verkeerde smaak aan.
oud en bevindelijk moet er bij in 2007 (helaas)

Tis beter een van verrestaande te zijn, dan een nabijkomende
't Is allebei nix.
De laatste staat dichterbij dan de eerste, maar beiden zijn er niet.
Jij snapt hem dus duidelijk niet
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23899
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

In wezen is alles hier op aarde maar schijn. Wij zijn niet eens in staat die twee te onderscheiden. Daarom is de opdracht alleen maar kant en klaar: predik het evangelie. Dan zal dat Woord Zijn werk kunnen doen. Gaan we onderscheidingen aanbrengen, dan zitten we op een verkeerd spoor. Zeker als de aanbideing erdoor vertroebeld wordt. En door al die onderscheidingen tot zes cijfers achter de komma wordt het allemaal maar ingewikkeld.

Pas bij de opstanding wordt de separatie gemaakt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Doch meer: om elk verstandelijk gebrek in de mens te hulp te komen, is de in zich zelf reeds zo eenvoudige waarheid in de Bijbel onder zulke eenvoudige beelden voorgesteld dat niemand zeggen kan dat hij het niet verstaat. Hoe eenvoudig is het beeld van de koperen slang, opgericht voor de ogen van de door slangen gebeten Israëlieten, terwijl hun bevolen wordt er op te zien om in het leven te blijven. Wie begrijpt niet dat een blik op Christus, die sterft voor en in de plaats van de mensen, hen zal doen leven? "Zo iemand dorst, die kome tot mij en drinke." Wie begrijpt het beeld niet van een fontein, vloeiende in de straten, opdat iedere voorbijganger die dorst heeft, er zijn lippen onder kan houden om te drinken? "Ziet het Lam Gods." Wie verstaat het offer niet? Hier is een lam, geslacht voor de zonde van Israël. En evenzo sterft Christus voor de zonde van hen die in Hem geloven. De daad van het geloof is eenvoudig, de beelden verduidelijken het. En zo is dan hij die het Evangelie van Christus niet verstaat, niet te verontschuldigen.
[Spurgeon]
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb niet één evangelie voor Hare Majesteit, de koningin. En een ander evangelie voor de bedelares. Neen, er is slechts één weg der zaligheid, Slechts één fondament, slechts één verzoening, slechts één evangelie. Ziet op Christus' kruis en leeft. Hoog opgericht was de koperen slang. En al wat Mozes zei, was: "Ziet." Was er een vorst uit het huis van Juda gebeten, zo werd hem gezegd te zien. Zonder dat zien zou zijn leeuwenstandaard met zijn kostbaar blazoen hem niet hebben gebaat. Was er een arme, een onaanzienlijke gebeten, hij moest zien. En de kracht en uitwerking was voor hem hetzelfde als voor de grootste en machtigste in het leger. Ziet! O ziet op Jezus! Gelooft in de Zoon van God en leeft. Eén koperen slang voor geheel het leger, één Christus voor alle standen en rangen van mensen. Hoe heerlijk zou het wezen als wij heden allen in staat waren om op Christus te vertrouwen! Mijn broeders, waarom zou dit ook niet kunnen? Hij is ons aller vertrouwen waardig. De geest Gods is machtig het geloof in allen te werken. O zondaar, zie op hem! Waarde hoorders, wellicht zal ik nooit weer tot sommigen van u spreken. En daarom zou ik zeer bijzonder bij u op deze zaak willen aandringen. Bij de ure des doods, bij het plechtige en ontzaglijke der eeuwigheid smeek ik u. Neemt toch de enige medicijn aan tegen de zonde, welke God zelf de stervende mensenkinderen aanbiedt. De medicijn van een bloedende Plaatsbekleder voor u. En in uw plaats lijdende, geloofd en met het hart aangenomen. De weg der zaligheid bestaat uit niets anders dan dit: rust alleen en uitsluitend in Christus! Wees geheel en al van Hem afhankelijk. Men vroeg eens aan een neger wat hij deed. En hij antwoordde: "Ik val maar op de rots. En die op de rots is gevallen, kan niet lager vallen." Werpt u op die rots, zondaar! Werp u op die Rots, de Rots der eeuwen. Lager kunt gij niet vallen.
[Spurgeon]
Kijk, dat is nu eens het evangelie!
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

helma schreef:
Ander schreef:Opvallend, Ik gooi er eens een bevindelijk-gereformeerde term in en het 'juichend' christendom staat op z'n achterste benen.

Heere, bekeer ons...

Juicht aarde, juicht alom den Heer' ......


Juicht, o volken juicht, handklapt en betuigt......


Jesaja 12 [1 v.] Juich en zing vrolijk, gij inwoners van Sion! want de Heilige Israëls is groot in het midden van u.

Zefanja 3 [1 v.] Zing vrolijk, gij dochter Sions, juich, Israël; wees blijde, en spring op van vreugde van ganser harte, gij dochter Jeruzalems!

Zacharia 2 [1 v.] Juich en verblijd u, gij dochter Sions; want zie, Ik kom, en Ik zal in het midden van u wonen, spreekt de HEERE.

Zacharia 9 [1 v.] Verheug u zeer, gij dochter Sions! juich, gij dochter Jeruzalems! Ziet, uw Koning zal u komen, rechtvaardig, en Hij is een Heiland; arm, en rijdende op een ezel, en op een veulen, een jong der ezelinnen.
Precies Helma; er is niets vies' aan juichen.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Zullen we proberen weer on-topic weder te keren? Want men begint weer zijn stokpaardjes te berijden.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Erasmiaan schreef:Zullen we proberen weer on-topic weder te keren? Want men begint weer zijn stokpaardjes te berijden.
Ik zou zeggen: doe een voorzetje...
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

Erasmiaan schreef:Zullen we proberen weer on-topic weder te keren? Want men begint weer zijn stokpaardjes te berijden.
Tja voor je het weet zijn we bij het 125 jarig bestaan aangeland....
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

Ander schreef:Opvallend, Ik gooi er eens een bevindelijk-gereformeerde term in en het 'juichend' christendom staat op z'n achterste benen.

Heere, bekeer ons...
Ik weet niet op welke term je nu doelt, maar als je doelt op de term : "Zien is nog geen hebben " dan is het niet alleen het juichend christendom wat vragen stelt.
Even terzijde : Juichen zouden we na ontvangen genade allemaal moeten doen , want alleen dan bedoelen we Zijn eer.

Ik zou ook wel wat toelichting van je willen hebben op de genoemde term.
Persoonlijk kan ik me meer vinden in wat Erasmiaan schrijft :
Erasmiaan schreef:En dan is het wel eenvoudig en met de armen over elkaar zalig worden, zeiden vroeger de ouden. Eén blik door het oog des geloofs in dat bloed is voldoende.

Dan is zien eeuwig hebben, en dan kan het soms met een verduisterde blik, dan kunnen er soms nog vragen zijn , maar in het zien , daar ligt zoveel ruimte, dat er dan geen ruimte meer is voor twijfel.

Ook nog een opmerking over het citaat door jou aangehaald door een prediker die trachte de boodschap van de puriteinen te beperken tot een bepaalde geschikte tijd voor zo een prediking.

Ik ben met je van mening dat Gods Knechten een boodschap hebben die je moet lezen in het licht van de tijd.
Soms is er een ernstig waarschuwen en vermanen nodig en en soms moeten en mogen Gods knechten extra het accent leggen op een vertoostend woord in de prediking.
Maar de kern van de prediking is voor alle tijden hetzelfde.
En dan denk ik dat we juist in deze tijd nu die ruime lokkende en nodigende prediking zo van node hebben.
Er wordt zo gewaarschuwd voor remonstrantisme, en natuurlijk is dat gevaar ook aanwezig.
Maar hoevelen zijn er niet in onze reformatorische kerken die vol lijdelijkheid en vol van matrealisme , voor een stukje sociale binding, zondag aan zondag onder de prediking zitten.
Waar enkel gerekend wordt met uitverkiezing en belevingen die men niet kent.
Waar zonder ook maar enige emotie, gewezen wordt op het feit dat het gegeven moet worden.

Dat is een grote zorg in deze tijd.
Verstandelijk alles weten, soms dogmatisch nog correct ook, maar anderzijds mensen veroordelen die er iets anders over denken.
Wijzen met afschuw op volle avondmaaltafels en zeker op de jongeren die er aangaan.
Het wordt als het "ware" gezien als de ambten niet, of heel moeilijk vervuld kunnen worden.
Leesdienst , wat een hulpmiddel is , wordt gezien als gewoon en de nood wordt menigmaal niet eens meer gevoeld dat er een ambt gemist wordt.
Aanwas van buitenaf blijft uit en wordt niet meer betreurd maar als teken gezien van de donkere tijd waar we als kerk nu eenmaal toch geen invloed op hebben.
Wat een armoe allerwege....

Juist deze tijd gelijkt aan de tijd waarin de genoemde predikers mochten dienen.
Ik heb wel eens gelezen dat bv ook Spurgeon stond voor een gemeente die zeer lijdelijk was.
En wat een vrucht mochten deze predikers ontvangen op hun arbeid.
Laten we toch bidden en smeken om zulk een prediking .
Laten we bidden om een opleving, een herleving.
De Heere is nog dezelfde , Hij gaat door !
Geen tijd zo donker of er kunnen wonderen plaatsvinden.
Het gaat juist vaak door het donker heen, laat dat onze hoop zijn.
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Bericht door Ander »

refo schreef:
Ander schreef:Opvallend, Ik gooi er eens een bevindelijk-gereformeerde term in en het 'juichend' christendom staat op z'n achterste benen.

Heere, bekeer ons...
Doe jij ff gewoon.
Was ik even vergeten, wie vraagt er tegenwoordig om bekering. We zijn het immers allemaal allang!

Karikaturen maken, daar kun je alle kanten mee op! Ik hou er mee op overigens, 't komt allemaal op hetzelfde neer tenslotte.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

jvdg schreef:
Erasmiaan schreef:Zullen we proberen weer on-topic weder te keren? Want men begint weer zijn stokpaardjes te berijden.
Tja voor je het weet zijn we bij het 125 jarig bestaan aangeland....
Incl HHK, GGIN, OGG, Chr Geref. enz ?
Dat zou te hopen zijn.
:D
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

geledu schreef: :!:
Geledu mijn broeder!
Gesloten