Het Wilhelmus in de kerk.

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9241
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Bij het zingen van het Wilhelmus is het staan een principiele houding. Zelfs in het voetbalstadion wordt het volkslied staande gezongen. Op zich is hier weinig bezwaar tegen. Wij hebben respect te hebben voor de overheid over ons gesteld, waar het koningshuis nog steeds toe behoort.
Echter in de kerk zie ik dit anders. Bij de psalmen hebben we deze principiele houding niet. Niet alle psalmen hoeven staande te worden gezongen om gepast te zijn, in dit verband. Maar ik vind het bijvoorbeeld wel volslagen ongepast om eerst psalm 150, of 96 zittend te zingen en vervolgens het Wilhelmus staande. Hiermee geeft men aan de wereldse macht meer eer, dan aan Degene Die deze macht gegeven heeft.
Dat er sommige psalmen wel staande worden gezongen doet hier niets aan af. Als we het Wilhelmus zittend zouden zingen, zou het voor mij ook minder bezwaarlijk zijn.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Hebben jullie afgelopen zondag ook het Wilhelmus gezongen? Wij wel en ik vond het echt schitterend! Zeker het 6de couplet van het Wilhelmus. Er ligt in dit couplet zo een diepe inhoud en grond! Echt schitterend!
Jelle

Bericht door Jelle »

Ook bij ons is het weer gezongen, alleen vind ik het eigenlijk wel erg dat de twee coupletten in de kerkbode afgedrukt worden zodat iemand die ze niet kent ze vanaf een briefje kan meezingen.
En ik zie er toch wel verscheidene die het briefje bij zicht hebben.
Jammer zeker deze twee coupletten zou men uit het hoofd moeten kennen.
Billy
Berichten: 1740
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:49
Locatie: NL

Bericht door Billy »

WE KENNEN ons WILHELMUS TOCH ZEKER WEL????????????????????


Ik had een leraar op de lagere school die kon ze allemaal!!!!!!!!!!!!! dat was nog eens een oranje man!!!!
"Indien het hier in 't Vaderland zoo gelegen is, dat men de waarheid niet mag spreken, zoo ist er ellendig gesteld. Nochtans zal ik die spreken, zoo lang als mijn oogen open staan."

Michiel Adriaanszoon de Ruyter
Gerrie

Bericht door Gerrie »

Origineel geplaatst door Jelle

Jammer zeker deze twee coupletten zou men uit het hoofd moeten kennen.
Eigenlijk moeten we ze vaker zingen. Ik vergis me weleens in de woorden of gooi de coupletten door elkaar. Maar gelukkig zingt de meerderheid het goed en kan ik me daaraan optrekken:).
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Bij ons wordt het niet gedaan. Maar vaak is er wel een zangavond op Koninginnedag en dan zingen we wel staande het Wilhelmus.
Het valt me op dat veel mensen vers 1 wel helemaal kennen maar bij vers 6 het soms niet meer weten. Wij moesten op de basisschool al vers 1 en 6 leren, en is gelukkig nog aardig blijven hangen bij mij. Vooral vers 6 vind ik ook een erg mooi couplet.
Christina

Bericht door Christina »

Bij ons in de kerk word alleen vers 6 gezongen. Ik begrijp niet goed hoe je vers 1 tijdens of na een kerkdienst kan zingen.
Dr. A van Ruler

Bericht door Dr. A van Ruler »

Na de zegenbede vers 1 en 6. Staande!!!
Gebruikersavatar
Klomp
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:28
Locatie: Drenthe

Bericht door Klomp »

Bij ons gebeurt het ook: vers 1 en 6 staande na de dienst.
De laatste psalm van de dienst wordt bij ons ook al staande gezongen.

Verder wordt het wilhelmus ook gezongen op de zondag na de verjaardag van de koningin.


Klomp
Christina

Bericht door Christina »

Vinden jullie het wel verantwoord om vers 1 in de kerk te zingen?
kridje
Berichten: 1193
Lid geworden op: 07 mar 2002, 22:59
Locatie: Moerkapelle
Contacteer:

Bericht door kridje »

Waarom zou het niet verantwoord zijn? Waarom kan bijvoorbeeld een klassiek concert wel kunnen en een lied met vaderlandse liefde niet?

Verder denk ik dat je het Wilhelmus ook in het verband moet zien. Het eerste vers kan niet zonder het zesde vers en andersom ook niet. Misschien geld dit wel voor alle verzen!
In het eerste vers verwoorden we de liefde voor ons land en in het zesde vers verwoorden dat we deze liefde alleen maar van God kunnen verwachten en krijgen.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9241
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Bericht door parsifal »

Even ingaan op de vraag van Christina, Hoewel ik er niet een pasklaar antwoord op heb.

Het is denk ik niet goed om te zeggen dat het zingen van het Wilhelmus in de kerk ongepast is. Dit zou kunnen leiden tussen een te grote scheiding van het Heilige en het wereldse. Wij hebben als Christen ook te maken met een land waar wij in wonen, wij hebben te bidden voor de overheid (en niet alleen voor de bekering van de individuen die deze overheid vormen). In die zin zou het goed kunnen om het Wilhelmus te zingen.

Aan de andere kant moeten we wel weten voor wie we zingen. Het moet duidelijk onderscheiden zijn van het zingen voor God. Er is niets in het koningshuis wat het op een hoogte naast God kan zetten. Ik blijf het daarom absurd vinden dat het Wilhelmus staande wordt gezongen, terwijl het grootste deel van de psalmen zittend wordt gedaan. Omgekeerd zou ik er meer voor voelen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie