Mag je iets op de Bijbel leggen? (letterlijk)

accoord
Berichten: 180
Lid geworden op: 07 jun 2007, 23:12
Locatie: Verweggistan

Mag je iets op de Bijbel leggen? (letterlijk)

Bericht door accoord »

Onlangs werd ik geconfronteerd met een voor mij nieuw 'fenomeen'. Iemand kreeg een berisping voor het feit een broodtrommel op de huisbijbel gelegd te hebben.
Dit was voor mij nieuw. Is het boek de Bijbel zo heilig dat we er geen voorwerp op mogen leggen of is het een kaft met papier en is alleen de inhoud heilig.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

bij ons thuis mocht het ook niet....
zelf ben ik niet heel strak daarin maar vind wel dat er respectvol met Gods Woord moet worden omgegaan.
(voorzichtig dragen, niet boven je hoofd zwaaien of zo dat de bijbel dreigt te vallen ofzo; daar hebben de kinders nogal eens een handje van)

We kunnen wel een voorbeeld nemen aan hoe Moslims met de koran omgaan;
op kinderevangelisatie moesten we er altijd opletten dat je je Bijbel niet op de grond legde; dat zou voor Moslimkinderen onbegrijpelijk zijn.
Sindsdien let ik daar ook altijd op
ik heb er ook moeite mee als mijn kinderen hun bijbeltje in de kerk gebruiken als stootkussen omdat ze anders een zere knie krijgen of hun bijbeltje onder hun snelbinders stoppen.
Misschien een gevoelskwestie?
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Re: Mag je iets op de Bijbel leggen? (letterlijk)

Bericht door Miscanthus »

accoord schreef:Onlangs werd ik geconfronteerd met een voor mij nieuw 'fenomeen'. Iemand kreeg een berisping voor het feit een broodtrommel op de huisbijbel gelegd te hebben.
Dit was voor mij nieuw. Is het boek de Bijbel zo heilig dat we er geen voorwerp op mogen leggen of is het een kaft met papier en is alleen de inhoud heilig.
Het Woord is heilig, het papier en de kaft niet. Daarom schrijven we de bijbel (als exemplaar) met een kleine letter en Bijbel als Woord van God met een hoofdletter.
Als een bijbel in de boekenkast staat, staat hij ook op 1 lijn met andere boeken.
Het gaat mij te ver. Er valt er ook wel eens eentje. Dat lijkt me geen heiligschennis....
Het Woord horen en doen is belangrijk, zegt onze Heere Jezus.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Mag je iets op de Bijbel leggen? (letterlijk)

Bericht door Zonderling »

accoord schreef:Onlangs werd ik geconfronteerd met een voor mij nieuw 'fenomeen'. Iemand kreeg een berisping voor het feit een broodtrommel op de huisbijbel gelegd te hebben.
Dit was voor mij nieuw. Is het boek de Bijbel zo heilig dat we er geen voorwerp op mogen leggen of is het een kaft met papier en is alleen de inhoud heilig.
Het is waar dat alleen de inhoud heilig is.
Maar daarom mogen (en moeten) we het Boek ook in letterlijke zin nog wel een ereplaats geven.
Daarbij vind ik het inderdaad minder passend om er iets anders op te leggen.
Gebruikersavatar
Jo-Ann
Berichten: 979
Lid geworden op: 01 jan 2008, 20:06

Bericht door Jo-Ann »

Ik ken dit standpunt en ben van mening dat dit snel kan verworden tot 'wet': lerende leringen die geboden van mensen zijn.

Aan de andere kant vind ik er wel iets in zitten. Als je er andere dingen opzet, geef je daarmee de indruk dat je de Bijbel niet of minder belangrijk vindt.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Re: Mag je iets op de Bijbel leggen? (letterlijk)

Bericht door Vincent »

accoord schreef:Onlangs werd ik geconfronteerd met een voor mij nieuw 'fenomeen'. Iemand kreeg een berisping voor het feit een broodtrommel op de huisbijbel gelegd te hebben.
Dit was voor mij nieuw. Is het boek de Bijbel zo heilig dat we er geen voorwerp op mogen leggen of is het een kaft met papier en is alleen de inhoud heilig.
Dan moet je de volgende keer maar vragen of ze uitleggen wat "DE" (???) bijbel is. Die bestaat niet, bij mijn weten (hoogstens (vertalingen van) een standaardtekst).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Ds. L.G.C. Ledeboer was heilig verontwaardigd als er zelfs maar een blaadje op de Bijbel lag.
Waarschijnlijk komt het bij hem vandaan.
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Bericht door MarthaMartha »

ja, gevoelsmatig doe ik het eigenlijk ook niet.
Maar om te zeggen dat het niet mag.... zou ik niet kunnen bewijzen ofzo... maar automatisch als ik iets weg wil leggen waar een bijbel ligt, leg ik die bijbel toch bovenop. Ik vind het ook niet fijn als anderen de bijbel op de grond leggen (in de kerk onder de stoel bijvoorbeeld, zo gemakkelijk zet een ander de voet erop of schopt er per ongeluk tegen). gevoelskwestie denk ik?!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Hoe de Bijbel te behandelen?

De inhoud met het grootste respect. Het is het Woord van God. De kracht Gods ter zaligheid.

Wat het 'papier' betreft - we hebben stapels Bijbels thuis. Dus niet opstapelen?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Bericht door Zonderling »

Bert Mulder schreef:Hoe de Bijbel te behandelen?

De inhoud met het grootste respect. Het is het Woord van God. De kracht Gods ter zaligheid.

Wat het 'papier' betreft - we hebben stapels Bijbels thuis. Dus niet opstapelen?
Bijbels (zeker de kleinere edities) stapelen we wel op.
Maar ik leg er nooit iets anders boven.
Tegelijk moeten we ons wachten voor bijgeloof, maar ik denk wel dat een beetje piëteit op zijn plaats is.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Een beetje piëteit is op z'n plaats, ja; een beetje (veel) nuchterheid ook.

Als ik bij ons in de keuken kijk, liggen de drie bijbels die we binnen handbereik hebben én de twee dagboekjes die we gebruiken door elkaar opgestapeld, in wisselende volgorde.

Als ik naar de cursus Theologische Vorming fiets, zitten de twee bijbels die ik meeneem samen met de boeken en m'n multomap in één tas. In willekeurige volgorde.

En de meeste damestasjes laten zondags een bonte mengeling zien van pepermunten, zakdoekjes, bijbels en... zovoort. :wink:
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
En de meeste damestasjes laten zondags een bonte mengeling zien van pepermunten, zakdoekjes, bijbels en... zovoort. :wink:
jaja... de echte SGP-ers (snoep geld psalmboek)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

MarthaMartha schreef:
Hendrikus schreef:
En de meeste damestasjes laten zondags een bonte mengeling zien van pepermunten, zakdoekjes, bijbels en... zovoort. :wink:
jaja... de echte SGP-ers (snoep geld psalmboek)
Dat bedoel ik maar: dan maalt er toch ook niemand om dat de P pas na de S en de G komt?
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Bericht door wim »

Nooit van gehoord. :shock:
Ik heb vast enorm veel gezondigd tegen dit (voor mij nieuwe) 'gebod'. En mijn ouders ook. :?
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33316
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Bericht door Tiberius »

Dan mag je er ook niets in leggen (een bladwijzer of zo).
Want dat ligt dan weer op een deel van de Bijbel. En als je de Bijbel openlegt, op de gehele Bijbel.
Plaats reactie