sacrale dans

Plaats reactie
Ronk

sacrale dans

Bericht door Ronk »

In mijn gemeente wordt ik met dit verschijnsel geconfronteerd. Wie weet hier meer over te melden ( inhoudelijk, achtergrond e.d.)
Marjan
Berichten: 1009
Lid geworden op: 17 jan 2005, 21:02

Bericht door Marjan »

Als je even googled kom je wel wat tegen. Sacraledans.com bijvoobeeld.

Dit stukje tekst plukte ik van internet:

"Wat is Sacred Dance?

Sacred Dance of sacrale dans is een vorm van meditatief dansen rond het energetische licht in het midden van de cirkel. Vaak is dit middelpunt aangeduid door bloemen, licht of een ander symbolisch voorwerp. Hierdoor kan verbondenheid opgeroepen worden met het eigen middelpunt, het Goddelijke/spirituele middelpunt of met elkaar. Het woord sacraal wordt nogal eens in een speciale betekenis opgevat als heilig of gewijd, maar het kan ook breder worden verstaan als heelmakend en al dansend verbinding ervaren tussen voeten en hoofd, hemel en aarde, binnen en buiten. Er zijn vele vormen mogelijk om vanuit het sacrale midden te bewegen en zo vindt ieder zijn eigen wijze."
Be yourself, there are plenty of others.
limosa

Bericht door limosa »

Oorspronkelijk gepost door Ronk
In mijn gemeente wordt ik met dit verschijnsel geconfronteerd. Wie weet hier meer over te melden ( inhoudelijk, achtergrond e.d.)
"in mijn gemeente" zeg je, dat is niet best, waar sacraal gedanst wordt is God niet te vinden, daar is de duivel

kijk er maar mee uit, heel gevaarlijk
Jelle

Bericht door Jelle »

een beetje een occult gebeuren?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Alhoewel de dans de laatste tijd weer in begint te worden, mn in evangelische gemeenten en in jeugdkerken, blijf ik er huiverig voor. Meestal zijn de dansvormen óf afkomstig uit de pop-wereld, óf uit de occulte wereld (mn. uit de wereld van de zgn witte magie, heel sierlijke en mystieke dansen, vaak icm met gothic of Enya-achtige muziek).

Eren we God met de dans? Ik vraag het me af. Dansen als uiten van emoties zou ik niet af willen keuren (denk bv aan neger-kerken, of David die voor de ark danste), maar ik denk niet dat ons westerlingen dansen in het bloed zit (wij uitten onze emoties meestal veel gematigder). Laten we liever het zekere voor het onzekere nemen, en dit verschijnsel buiten onze kerken houden. We weten niet zeker of het tot eer van God is, en de kans is heel groot dat we er de satan mee in de ere-dienst halen...
limosa

Bericht door limosa »

Waar men zonder God toch zoekt naar "goddelijke" ervaringen is de mystiek te vinden. Met behulp van allerlei technieken zoals meditaties, muziek met de bedoeling trance-ervaringen op te roepen (het mantra-effect) en dus ook dansen wordt gepoogd "gods-ervaringen" te beleven. Het is volgens mij geen dansen in de zin van het uiten van emoties. Ze hebben duidelijk tot doel een "hogere" ervaring te bewerkstelligen. Maar het is een zoeken in zichzelf. Laten wij het maar, in de lijn van de Reformatie, zoeken buiten onszelf.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16750
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Wie een beetje Duits leest kan ook hier terecht.
~~Soli Deo Gloria~~
Sabra

Bericht door Sabra »

Ik kom weleens in een gemeente waar ze ook zo'n dans opvoeren. Het wordt dan wel aanbiddingsdans genoemd. Ik kan er helemaal niets mee.
MS

Bericht door MS »

Het is volgens mij zoals er al gezegt werd in 2 Tim 4 en zij zullen hun gehoor van de waarheid afwenden enzullen zich keren tot fabelen

Voor ons geld dat we de bijbel moeten volgen, niet zelf dingen moeten gaan verzinnen, maar de bijbel navolgen.
Plaats reactie