Bijna alle orthodoxen geloven dat God zieke mensen kan genez

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ada
Berichten: 9
Lid geworden op: 05 okt 2005, 23:20

Bijna alle orthodoxen geloven dat God zieke mensen kan genez

Bericht door ada »

DIT STUK STAAT VANMORGEN IN DE PROVINCIALE ZEEUWSE KRANT :zelf ben ik er van overtuigd dat er nog veel wonderen met zieke mensen gebeuren,en dat het echt Gods hand is die de artsen bestuurd,wat vinden jullie van dit krantestukje?????
_____________________________________________________

Bijna alle orthodoxen geloven dat God zieke mensen kan genezen



Maandag 12 november 2007 - DEN HAAG - Negen op de tien orthodoxe christenen gelooft dat God ziekten kan genezen. Bijna 10 procent van de christenen heeft dat ook zelf ervaren.


VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
In vrijwel alle gevallen ging dat echter om klachten met een 'sterke psychische component', zoals slapeloosheid, depressie en burn-out. Voor wonderen is er geen bewijs. Dat stelt Joke van Saane, docent godsdienstpsychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam, die met een collega onderzoek deed naar de relatie tussen geloof en gezondheid.


"Bij gebedsgenezingdiensten zie je wel 'dingen' gebeuren, maar geen wonderen. Zieken die er in een grote zaal worden uitgepikt, krijgen veel aandacht. Dat is positief voor hun zelfbeeld, wat weer goed is voor psychische aandoeningen." Het is de eerste keer dat de relatie tussen geloof en gezondheid in Nederland zo uitgebreid is onderzocht.

Van Saane deed onderzoek onder bijna duizend leden uit de achterban van de Evangelische Omroep. Van de ondervraagden zeiden er 80 é 85 procent te zijn genezen door gebed. Het ging daarbij uitsluitend om psychische klachten, of klachten als rugpijn en onverklaarbare onvruchtbaarheid. Bijna iedereen die genas (95 procent) schreef die genezing toe aan God.

In haar onderzoek kwam Van Saane geen genezingen tegen van aandoeningen als kanker of een gebroken been. "Het gaat vaak om onbegrepen klachten, waarbij de arts met een mond vol tanden staat. Bij genezingsdiensten worden die zieken aangesproken als persoon, en niet als iemand met alleen een klacht. Dat helpt."

Gebedsgenezingdiensten zijn volgens de docent dan ook 'zo gek nog niet', al schuilt er wel een gevaar in. Van Saane bekritiseert de claim van gebedsgenezers als Jan Zijlstra uit Leiderdorp, die stellen dat alle ziektes te genezen zijn als je maar gelooft. "Daar moet je erg voorzichtig mee zijn. Want als je niet genezen wordt, zit je nog steeds met je ziekte én denk je dat er iets mis is met je geloof."

Van Saane heeft kritische reacties gehad van gelovigen, die haar onderzoek een bedreiging van het geloof vinden. In de bijbel staan veel passages over genezingen. "Maar wij zijn Jezus niet", aldus de onderzoekster, die vindt dat de huidige medische werkelijkheid niet zomaar kan worden vergeleken met de tijd van de bijbel.



Tien procent van de christenen heeft ervaren dat God ziekten geneest. In bijna alle gevallen ging dat echter om klachten met een 'sterke psychische component'.
Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: Bijna alle orthodoxen geloven dat God zieke mensen kan g

Bericht door Josephus »

PZC schreef:Negen op de tien orthodoxe christenen gelooft dat God ziekten kan genezen.
Is dat zo opzienbarend? Het is eigenlijk schokkender dat één op de tien dat dus blijkbaar niet gelooft...
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

van Saane schreef:


Tien procent van de christenen heeft ervaren dat God ziekten geneest. In bijna alle gevallen ging dat echter om klachten met een 'sterke psychische component'.


niet mee eens
Heb in mijn omgeving o.a. een dove 'zien' genezen; een kreupele zien gaan lopen. In een jaar tijd binnen één kerkelijke gemeente.

wel is mijn ervaring dat bij een genezing achteraf gauw gezegd wordt: het zal wel psychisch geweest zijn
entiteitxx
Berichten: 324
Lid geworden op: 13 okt 2007, 13:30
Locatie: Dordrecht (NL)

Bericht door entiteitxx »

Een 'wetenschappelijk' artikel

Bidden helpt niet

Bidden voor mensen die herstellen van een hartoperatie heeft geen enkel effect. Behalve als de patiënt weet dat er voor hem of haar gebeden wordt. In dat geval is de kans op complicaties groter.

Dat volgt uit het grootste onderzoek in zijn soort dat is uitgevoerd door wetenschappers van - onder meer - Harvard Medical School in Boston. Ze verdeelden 1800 hartpatiënten die een bypass-operatie ondergingen in drie groepen. Tegen 1200 van hen werd verteld dat er misschíen voor ze gebeden zou worden. Voor 600 van hen werd daadwerkelijk gebeden, voor de andere helft niet. De derde groep, ook 600 patiënten, kreeg te horen dat er voor ze gebeden zou worden - wat ook daadwerkelijk gebeurde. De namenlijsten van de patiënten in kwestie werden doorgestuurd naar drie Christelijke groepen in de VS, die telkens gedurende een periode van twee weken voor zo'n patiënt gebeden zeiden.

Artsen hielden in de tussentijd de medische conditie van de patiënten in de gaten. Bij patiënten tegen wie verteld was dat er misschíen voor ze gebeden zou gaan worden, was geen enkel effect te merken. Niet als er voor ze gebeden werd, en ook niet als er niet voor ze gebeden was. Opmerkelijk was dat bij de patiënten in de derde groep - die van te voren wisten dat er voor ze gebeden zou gaan worden - vaker complicaties optraden, 14 procent meer dan bij de andere patiënten. Ze hadden vooral meer last van ritmestoornissen.

De Harvard-onderzoekers hebben in gedragspsycholoog Richard Sloan van Columbia University, expert op het gebied van bidden en gezondheid, een felle criticus gevonden. Een verspilling, vindt hij het onderzoek dat 2,4 miljoen dollar heeft gekost. "Bidden is voor veel mensen waardevol,' zegt hij. En niemand zit te wachten op wetenschappers die experimenteel bewijs komen leveren of het werkt of niet. "Daarmee trivialiseer je de religieuze ervaring", aldus Sloan.
"............................................................."
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Waarom schreeuwen de ongelovigen hun mening van de daken en zwijgen de gelovigen over het genezingswonder?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18756
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Bericht door helma »

JolandaOudshoorn schreef:Waarom schreeuwen de ongelovigen hun mening van de daken en zwijgen de gelovigen over het genezingswonder?
tja....

heb eens een dominee horen zeggen: sommige predikanten worden zenuwachtig als er ineens veel mensen tot bekering komen.
Dat geldt denk ik in Refonederland ook voor genezingen.

Verwachten we te weinig van de Heere?
Denk dat het daar alles mee te maken heeft. We belijden wel een almachtig God; maar gelóven we het ook echt?
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4811
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Als je God mag kennen, dan is er toch een heel groot wonder gebeurt! Meen dat de Ned. Gel. Bel. toch spreekt dat dat even groot is als een dode die weder levend wordt!
Nou dan zouden we ook moeten geloven dat Hij alle ziekten kan genezen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

JolandaOudshoorn schreef:Waarom schreeuwen de ongelovigen hun mening van de daken en zwijgen de gelovigen over het genezingswonder?
Ik denk dat het vooral de vrijheid van God zelf is die ervoor zorgt dat we hier voorzichtig mee moeten zijn. Als er een genezing plaatsvindt is dat groot en moet God daarvoor gedankt worden.

Maar vergeet niet dat er ook veel (gelovige) mensen zijn die hun leven lang een ziekte met zich mee zullen moeten dragen. Die dit als kruis hebben gekregen en misschien al heel lang om genezing bidden maar voor wie God dit anders heeft bedoeld. Met dat in het achterhoofd kun je volgens mij als gelovige niet zomaar de genezingsverhalen van de daken schreeuwen. God is er niet in de eerste plaats om mensen beter te maken, maar om zonden te vergeven. Zodat na dit leven er geen ellende meer zal zijn voor zijn kinderen, hoe moeilijk ze het hier ook gehad zullen hebben.

Het telkens benadrukken dat Gods wonderen in de harten van mensen daarom veel belangrijker zijn dan uiterlijke wonderen zijn niet alleen maar theologische argumenten. Het is ook bewogenheid tegenover die mensen die hun leven lang moeten lijden. Roep dus niet te makkelijk dat het allemaal in de refowereld weer mis is en dat we niet goed geloven. Daar gaat het hier denk ik niet om, al zal dat bij sommigen ook zeker het geval zijn.

Dus: houdt dit soort dingen als ze gebeuren voor jezelf. Laat de buitenwereld weten waarom God ècht gediend moet worden: en dat is niet omdat hij ziekten kan genezen. Als het gaat om wonderen biedt de Bijbel denk ik genoeg aanknopingspunten om Gods daden te vertellen. Maar de Bijbel (God) weet daarnaast heel goed dat er ook anderen zijn die deze verhalen juist niet voor hun geloof nodig hebben.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
Dus: houdt dit soort dingen als ze gebeuren voor jezelf. Laat de buitenwereld weten waarom God ècht gediend moet worden: en dat is niet omdat hij ziekten kan genezen. Als het gaat om wonderen biedt de Bijbel denk ik genoeg aanknopingspunten om Gods daden te vertellen. Maar de Bijbel (God) weet daarnaast heel goed dat er ook anderen zijn die deze verhalen juist niet voor hun geloof nodig hebben.
Met name met het dikgemaakte gedeelte vind dik vrij bizar. Je maakt een tegenstelling die mi helemaal niet bestaat. En waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. Bovendien, waarom altijd terugwijzen naar het verleden. God was niet iets van vroeger, maar Hij is er nu oko en is net zo machtig als toen!!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Jongere
Berichten: 7757
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Bericht door Jongere »

JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:
Dus: houdt dit soort dingen als ze gebeuren voor jezelf. Laat de buitenwereld weten waarom God ècht gediend moet worden: en dat is niet omdat hij ziekten kan genezen. Als het gaat om wonderen biedt de Bijbel denk ik genoeg aanknopingspunten om Gods daden te vertellen. Maar de Bijbel (God) weet daarnaast heel goed dat er ook anderen zijn die deze verhalen juist niet voor hun geloof nodig hebben.
Met name met het dikgemaakte gedeelte vind dik vrij bizar. Je maakt een tegenstelling die mi helemaal niet bestaat. En waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. Bovendien, waarom altijd terugwijzen naar het verleden. God was niet iets van vroeger, maar Hij is er nu oko en is net zo machtig als toen!!
Ik hoop dat je ook op de rest van mijn post wilt reageren. Daarin staat de uitleg van de bovenstaande woorden.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Jongere schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:
Dus: houdt dit soort dingen als ze gebeuren voor jezelf. Laat de buitenwereld weten waarom God ècht gediend moet worden: en dat is niet omdat hij ziekten kan genezen. Als het gaat om wonderen biedt de Bijbel denk ik genoeg aanknopingspunten om Gods daden te vertellen. Maar de Bijbel (God) weet daarnaast heel goed dat er ook anderen zijn die deze verhalen juist niet voor hun geloof nodig hebben.
Met name met het dikgemaakte gedeelte vind dik vrij bizar. Je maakt een tegenstelling die mi helemaal niet bestaat. En waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. Bovendien, waarom altijd terugwijzen naar het verleden. God was niet iets van vroeger, maar Hij is er nu oko en is net zo machtig als toen!!
Ik hoop dat je ook op de rest van mijn post wilt reageren. Daarin staat de uitleg van de bovenstaande woorden.
ga iknog op in!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:
Dus: houdt dit soort dingen als ze gebeuren voor jezelf. Laat de buitenwereld weten waarom God ècht gediend moet worden: en dat is niet omdat hij ziekten kan genezen. Als het gaat om wonderen biedt de Bijbel denk ik genoeg aanknopingspunten om Gods daden te vertellen. Maar de Bijbel (God) weet daarnaast heel goed dat er ook anderen zijn die deze verhalen juist niet voor hun geloof nodig hebben.
Met name met het dikgemaakte gedeelte vind dik vrij bizar. Je maakt een tegenstelling die mi helemaal niet bestaat. En waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. Bovendien, waarom altijd terugwijzen naar het verleden. God was niet iets van vroeger, maar Hij is er nu oko en is net zo machtig als toen!!
Ik hoop dat je ook op de rest van mijn post wilt reageren. Daarin staat de uitleg van de bovenstaande woorden.
ga iknog op in!
Gods arm is niet verkort. En het grootste bewijs daarvan is, dat deze wereld nog staat. Er zijn nog steeds degenen die tot Zijn Kerk toegevoegd worden, tot de laatste dag toe. God is genadig, en lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.

En maar een heel bleek voorbeeld daarvan is toch nog ook dat God, behalve het grote Wonder, ook nog vele andere wonderen doet. Zoals bijvoorbeeld elke dag op de onveilige wegen. En hoewel het God behaagt meest door de middelen te werken, zien we ook nog soms dat God zonder middelen werkt, zoals mijn eigen vrouw ook gezien heeft in haar genezing van kanker. En daar zat helemaal geen psysich element aan. Maar de dokters zeiden, ten eerste, ga je klaarmaken om te sterven. Toen ze een aantal maanden later terug kwam, waren de tests gewoon schoon, waar ze daarvoor toonden dat de kanker terug gekomen was. En dat konden ze niet uitleggen, behalve het lamme antwoord dat de eerste testen fout moesten geweest zijn. Maar wij weten beter, omdat ze eerst doodziek was, en meest in een rolstoel. Daarna heeft de Heere ons nog met 6 kinderen gezegend (de laatse ervan nog ongeboren op het moment, verwacht in April).

Wat zijn wij, wat is mijn vaders huis, dat Hij ons zo rijkelijk gezegend heeft met zover 6 jongens en 1 meisje?
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.

34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.

35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?

36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)

37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,

39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Laatst gewijzigd door Bert Mulder op 08 feb 2008, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9042
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Bericht door J.C. Philpot »

De titel "Bijna alle orthodoxen geloven dat God zieke mensen kan genezen " is onjuist. Iemand die dit niet gelooft is niet orthodox.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Bert Mulder schreef:
JolandaOudshoorn schreef:
Jongere schreef:
JolandaOudshoorn schreef: Met name met het dikgemaakte gedeelte vind dik vrij bizar. Je maakt een tegenstelling die mi helemaal niet bestaat. En waar het hart vol van is, daar loopt de mond van over. Bovendien, waarom altijd terugwijzen naar het verleden. God was niet iets van vroeger, maar Hij is er nu oko en is net zo machtig als toen!!
Ik hoop dat je ook op de rest van mijn post wilt reageren. Daarin staat de uitleg van de bovenstaande woorden.
ga iknog op in!
Gods arm is niet verkort. En het grootste bewijs daarvan is, dat deze wereld nog staat. Er zijn nog steeds degenen die tot Zijn Kerk toegevoegd worden, tot de laatste dag toe. God is genadig, en lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen.

En maar een heel bleek voorbeeld daarvan is toch nog ook dat God, behalve het grote Wonder, ook nog vele andere wonderen doet. Zoals bijvoorbeeld elke dag op de onveilige wegen. En hoewel het God behaagt meest door de middelen te werken, zien we ook nog soms dat God zonder middelen werkt, zoals mijn eigen vrouw ook gezien heeft in haar genezing van kanker. En daar zat helemaal geen psysich element aan. Maar de dokters zeiden, ten eerste, ga je klaarmaken om te sterven. Toen ze een aantal maanden later terug kwam, waren de tests gewoon schoon, waar ze daarvoor toonden dat de kanker terug gekomen was. En dat konden ze niet uitleggen, behalve het lamme antwoord dat de eerste testen fout moesten geweest zijn. Maar wij weten beter, omdat ze eerst doodziek was, en meest in een rolstoel. Daarna heeft de Heere ons nog met 6 kinderen gezegend (de laatse ervan nog ongeboren op het moment, verwacht in April).

Wij zijn wij, wat is mijn vaders huis, dat Hij ons zo rijkelijk gezegend heeft met zover 6 jongens en 1 meisje?
31 Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?

32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?

33 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen Gods? God is het, Die rechtvaardig maakt.

34 Wie is het, die verdoemt? Christus is het, Die gestorven is; ja, wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechter hand Gods is, Die ook voor ons bidt.

35 Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking, of benauwdheid, of vervolging, of honger, naaktheid, of gevaar, of zwaard?

36 (Gelijk geschreven is: Want om Uwentwil worden wij den gansen dag gedood; wij zijn geacht als schapen ter slachting.)

37 Maar in dit alles zijn wij meer dan overwinnaars, door Hem, Die ons liefgehad heeft.

38 Want ik ben verzekerd, dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch overheden, noch machten, noch tegenwoordige, noch toekomende dingen,

39 Noch hoogte, noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in Christus Jezus, onzen Heere.
Bert, ik vind het prachtig. Nog gefeliciteerd met de verwachte komst van jullie kind. Wat is God toch goed! Nooit verwacht en toch, door zijn oneindige goedheid....waarom zouden we dat dan verzwijgen?
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Zoals beloofd :wink:
JolandaOudshoorn schreef:Waarom schreeuwen de ongelovigen hun mening van de daken en zwijgen de gelovigen over het genezingswonder?
Jongere schreef:[Ik denk dat het vooral de vrijheid van God zelf is die ervoor zorgt dat we hier voorzichtig mee moeten zijn. Als er een genezing plaatsvindt is dat groot en moet God daarvoor gedankt worden.
mee eens, maar doe dat in het openbaar. Zeker als het gaat om een "zichtbare genezing"
Maar vergeet niet dat er ook veel (gelovige) mensen zijn die hun leven lang een ziekte met zich mee zullen moeten dragen. Die dit als kruis hebben gekregen en misschien al heel lang om genezing bidden maar voor wie God dit anders heeft bedoeld. Met dat in het achterhoofd kun je volgens mij als gelovige niet zomaar de genezingsverhalen van de daken schreeuwen.
Waarom niet? Mogen we ook niet vertellen dat God aan ons het grootste wonder heeft verricht, nl. ik was dood en ik ben levend geworden. Hij heeft mij gered, mijn zonden vergeven. Moeten we dat dan ook voor onszelf houden? Zou juist een wonder niet een emoediging kunnen zijn? Als het bij mij kan, dan ook bij jou. En als je niet genezen wordt, dan wil Hij je wel bemoedigen, steunen, helpen het kruis te dragen. Hij heeft toch alle krankheden op zich genomen?
God is er niet in de eerste plaats om mensen beter te maken, maar om zonden te vergeven. Zodat na dit leven er geen ellende meer zal zijn voor zijn kinderen, hoe moeilijk ze het hier ook gehad zullen hebben.
Mee eens. Maar dat sluit het andere niet uit. En nogmaals, waarom zijn wij zo zwijgzaam, ook als het om dat grootste wonder gaat. Zijn we bang voor veroordeling van mensen? Soms speelt die angst mee, ook bij mij, maar het is zo onterecht. Moeten we onze mond houden, omdat misschien anderen, die nog niet zijn "bekeerd" dan ontmoedigd raken, boos worden, jaloers worden? Laten ze maar jaloers worden. Ik herinner me het berhaal van een vrouw die dt ook werd. Ze was boos op God, omdat een buurvrouw vanuit de wereld krachtdadig bekeerd werd. Terwijl ze er zelf voor gebeden had en haar het evangelie verteld had. Waarom zij wel? ik bid al zo lang. Ik ben een net kerkmens. En dat werd uiteindelijk haar redding, zodat ze samen God konden loven en danken!
Het telkens benadrukken dat Gods wonderen in de harten van mensen daarom veel belangrijker zijn dan uiterlijke wonderen zijn niet alleen maar theologische argumenten. Het is ook bewogenheid tegenover die mensen die hun leven lang moeten lijden. Roep dus niet te makkelijk dat het allemaal in de refowereld weer mis is en dat we niet goed geloven. Daar gaat het hier denk ik niet om, al zal dat bij sommigen ook zeker het geval zijn.
Het gaat mij niet om om allerlei misstanden in de zgn refo-wereld uitgebreid aan de kaak te stellen. Dat kan je ook wel opmaken uit andere postings van mij. Volgens mij ben ik niet zo schopperig, en als dat wel zo is, corrigeer me dan. De refo-wereld is me lief! Maar we mogen ons wel afvragen, waarom straalt er zo weinig van ons uit?
Dus: houdt dit soort dingen als ze gebeuren voor jezelf. Laat de buitenwereld weten waarom God ècht gediend moet worden: en dat is niet omdat hij ziekten kan genezen. Als het gaat om wonderen biedt de Bijbel denk ik genoeg aanknopingspunten om Gods daden te vertellen. Maar de Bijbel (God) weet daarnaast heel goed dat er ook anderen zijn die deze verhalen juist niet voor hun geloof nodig hebben.
Ik hoop dat je nu vind dat ik genoeg op je posting ben ingegaan. Nogmaals, we mogen wel meer durven om Gods grote daden, zowel in het tijdelijke als het eeuwige meer te verkondigen, Want daarvoor zijn wij geroepen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Plaats reactie