Verstandelijke handicapten mogen die trouwen

timo

Bericht door timo »

Respect hoor. Misschien kunnen we voor deze vrou bidden. Laten we het menemen in onze stille tijd.
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

ja zo weet ik er nog wel een paar waar we voor kunnen bidden. Mijn lijstje is al zo lang.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pim
Berichten: 4033
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Bericht door Pim »

Verstandelijk gehandicapte schiet tekort als ouder

DEN HAAG - Verstandelijk gehandicapten schieten als ouder vaak tekort. In tweederde van die gezinnen zijn de problemen zo groot dat het kind uit huis moet worden geplaatst of moet de Raad voor de Kinderbescherming er anderzins aan te pas komen.

In eenzesde van de gevallen is de situatie problematisch en in de helft schiet de opvoeding ernstig tekort. Dit blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid. Het onderzoeksrapport is donderdag naar de Tweede Kamer gestuurd.

Slechts in eenderde van de gevallen is uithuisplaatsing of andere bemoeienis van de Raad voor de Kinderbescherming niet nodig. Volgens de onderzoekers is er dan sprake van "goed genoeg" ouderschap. Dat betekent dat er dan geen aanwijzingen zijn voor verwaarlozing of mishandeling.

Ouderschap

De onderzoekers hebben ook gekeken wat factoren zijn voor "goed genoeg" ouderschap. Dan blijk dat een sociaal netwerk en het kunnen inschakelen van ondersteunende hulpverlening van belang zijn. De hoogte van het IQ blijkt geen doorslaggevende factor.

Vorig jaar stelde staatssecretaris Ross van Volksgezondheid voor verstandelijk gehandicapten te ontmoedigen aan kinderen te beginnen als blijkt dat zij niet in staat zijn hun kinderen op te voeden. Het ondersteunen van hun kinderwens als in redelijkheid kan worden vastgesteld dat het kind grote schade gaat lijden, vindt het kabinet te ver gaan.

Voor Ross staat voorop dat moet worden voorkomen dat een kind een toekomst vol verwaarlozing tegemoet gaat. Het belang van verstandelijk gehandicapten met een kinderwens moet worden afgewogen tegen het belang van het eventuele kind. Voor het kabinet weegt het belang van het kind zwaar. Als verantwoord ouderschap niet mogelijk blijkt, dan moet worden ingezet op een ontmoedigigingsbeleid, aldus Ross vorig jaar.

[Aangepast op 19/5/05 door Pim]
Hartelijke groet,

Pim.

Het is vandaag een dag van Goede Boodschap. PrekenWeb.nl
Gebruikersavatar
Lizzy
Berichten: 1335
Lid geworden op: 17 feb 2005, 11:45
Locatie: Benthuizen

Bericht door Lizzy »

Als zulke mensen kinderen krijgen dan zouden ze begeleid moeten worden. In de praktijk valt het zowiezo niet mee om kinderen op te voeden en zeker als je wat minder sociale vaardigheden hebt.
Ik vraag me af of mensen met een verstandelijke handicap wel beseffen dat ze anders zijn, want ze hebben ook hun trots. Ze weten het misschien wel, maar ik merk toch vaak dat ze er niet over willen praten.
Niemand is volmaakt en daarvan ben ik het perfecte voorbeeld.

Afbeelding
Gebruikersavatar
MW
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jan 2005, 13:54
Locatie: Urk/Hilversum

Bericht door MW »

dat ligt eraan hoe 'zwaar' de verstandelijke handicap is.

Als ik kijk naar mijn broer en zussen:
mijn broer van 34 heeft het niet door dat hij anders is. Hij heeft het goed.
Maar mijn zus van 33 die heeft niet echt door dat ze verstandelijk gehandicapt is, maar ziet wel dat haar leeftijdsgenoten getrouwd zijn en kinderen krijgen. Dat wil zij ook.. zij denkt dat ze net als de anderen is.

Mijn zus van 17 heeft ook niet door dat ze verstandelijk gehandicapt is. Dan vraag ze bijv aan mij (ik ben aan haar tweelingzusje) heb jij ook op school geleerd wat 15+15 is? Of dan heeft ze EHBO gehad en dan vraagt ze of ik ook al weet hoe ik een mitella aan moet leggen. (dan is het voor mij wel even slikken).
Mijn zusje van 14 heeft het soms wel door. Dan wil ze spelen met kinderen uit de buurt. Met leeftijdsgenoten kan ze niet spelen, met kinderen van een jaar of 5 wel weer, maar die willen dat niet altijd omdat ze gaat bemoederen... ze beseft wel dat ze anders is, maar kan het niet plaatsen. Als dan een leeftijdsgenootje zegt dat ze niet met haar wil spelen roept ze: waarom dan niet... ik ben niet gerendicapt hoor!! (ze bedoeld gehandicapt)
Als terugkijken pijn doet...
en vooruitkijken je bang maakt...
kijk dan naast je:
Ik ga met je mee,
Ik ben altijd bij je, alle dagen

mijn weblog
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Oorspronkelijk gepost door MW
dat ligt eraan hoe 'zwaar' de verstandelijke handicap is.

Als ik kijk naar mijn broer en zussen:
mijn broer van 34 heeft het niet door dat hij anders is. Hij heeft het goed.
Maar mijn zus van 33 die heeft niet echt door dat ze verstandelijk gehandicapt is, maar ziet wel dat haar leeftijdsgenoten getrouwd zijn en kinderen krijgen. Dat wil zij ook.. zij denkt dat ze net als de anderen is.

Mijn zus van 17 heeft ook niet door dat ze verstandelijk gehandicapt is. Dan vraag ze bijv aan mij (ik ben aan haar tweelingzusje) heb jij ook op school geleerd wat 15+15 is? Of dan heeft ze EHBO gehad en dan vraagt ze of ik ook al weet hoe ik een mitella aan moet leggen. (dan is het voor mij wel even slikken).
Mijn zusje van 14 heeft het soms wel door. Dan wil ze spelen met kinderen uit de buurt. Met leeftijdsgenoten kan ze niet spelen, met kinderen van een jaar of 5 wel weer, maar die willen dat niet altijd omdat ze gaat bemoederen... ze beseft wel dat ze anders is, maar kan het niet plaatsen. Als dan een leeftijdsgenootje zegt dat ze niet met haar wil spelen roept ze: waarom dan niet... ik ben niet gerendicapt hoor!! (ze bedoeld gehandicapt)
Ik hoop voor jullie maar ook voor je ouders (als je die nog mag hebben) dat ze niet erg bang zijn voor de toekomst hoe het moet als hun er niet meer zijn. Wat erg.

Maar ik hoop dat jullie wel veel liefde in jullie gezin mogen ervaren,

een meelevend fladdertje van vlinder
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gebruikersavatar
MW
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 jan 2005, 13:54
Locatie: Urk/Hilversum

Bericht door MW »

dankje vlindertje voor je lieve vladdertje...
meeleven van anderen doet ons veel
Als terugkijken pijn doet...
en vooruitkijken je bang maakt...
kijk dan naast je:
Ik ga met je mee,
Ik ben altijd bij je, alle dagen

mijn weblog
Plaats reactie