remonstrantie
Re: remonstrantie
Ja, leuke manier van omgaan met elkaar. Eerst elkaar beschuldigen zonder een daadwerkelijke grond te hebben. En dan mag Refo zich gaan verdedigen. Ik zou het niet vreemd vinden als hij niet eens zou reageren. Waarom moet je ook reageren op zo'n domme ongefundeerde beschuldiging?
Re: remonstrantie
Ondanks dat de argumenten bijna 400 jaar oud zijn en ze bij aanmelding voor dit forum ondertekend zijn nog maar even een korte samenvatting.
Oppervlakkig gezien mogen het goede papieren zijn (altans: zeer oppervlakkig). In feite komt dit artikel neer op de algemene verzoening: Christus is voor iedereen gestorven, de mens is vrij om het aan te nemen of niet.
Voorbij gaat men dus aan wat Christus zegt: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke."
Men verwart hier de algenoegzaamheid met algemene verzoening.
Het wederstaan van de Geest is inderdaad mogelijk (Jezus kon ook in Nazareth niet veel krachten doen vanwege hun ongeloof), maar dat betreft de algemene werkingen. Het zaligmakende werk is onwederstandelijk.
Het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid.
Om de vragen van de topicstarter te beantwoorden:
Beide ja.
Je ziet op dit forum (alleen in dit topic dus al) hoeveel onkunde er is. Men onderkent niet eens het gevaar van remonstrantisme en (in het verlengde daarvan) algemene verzoening.
Hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk de belijdenisgeschriften zijn en onderwijs daaruit.
Ik verwijs bij dezen graag naar de artikelenserie in Om Sions Wil over de Dordtse Leerregels.
Daar zijn we het allen wel over eens: dat is duidelijk het hart van de remonstrantie; de uitverkiezing wegens voorgezien geloof.refo schreef:Laten we het over artikel 1 maar even niet hebben.
Dat men naar de Schrift verwijst houdt geen steek: elke ketter heeft wel zijn letter.refo schreef:Artikel 2 heeft goede papieren. Men verwijst zelf naar de Schrift. Zoalng niet gezegd wordt dat iedereen daadwerkelijk zalig wordt, is er niets mis mee.
Oppervlakkig gezien mogen het goede papieren zijn (altans: zeer oppervlakkig). In feite komt dit artikel neer op de algemene verzoening: Christus is voor iedereen gestorven, de mens is vrij om het aan te nemen of niet.
Voorbij gaat men dus aan wat Christus zegt: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke."
Men verwart hier de algenoegzaamheid met algemene verzoening.
Kennelijk heb je die nog nooit (goed) gelezen.refo schreef:Artikel 3 was al akkoord, daarom hebben we een artikel 3/4 in de DL
Ook hier geldt weer: het klinkt leuk, maar het is een grove dwaling. God wordt afhankelijk gemaakt van de mens.refo schreef:Artikel 4 heeft ook goede papieren. De Geest heeft Zelf laten opschrijven dat er mensen zijn die Hem weerstaan.
Het wederstaan van de Geest is inderdaad mogelijk (Jezus kon ook in Nazareth niet veel krachten doen vanwege hun ongeloof), maar dat betreft de algemene werkingen. Het zaligmakende werk is onwederstandelijk.
Voor dat laatste laat ik de Catechismus spreken:refo schreef:Artikel 5 Zou inderdaad eens onderzocht moeten worden. Met name het NT houdt ons voor dat 'wie volharden zal tot het einde' zalig zal worden. Aangezien 'geloof' er blijkbaar in vele varianten is, is een aansporing tot volharding wel dienstig. Meteen te zeggen dat wie gelooft ook persé volharden gaat, kan luie christenen opleveren. En die verdienen dan die naam dus niet.
Het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid.
Om de vragen van de topicstarter te beantwoorden:
Jo-Ann schreef:Zijn jullie het er ook mee eens, dat de aanhangers van deze vijf artikelen van de remonstranten in 1619 afgezet zijn?
En vinden jullie dat dit ook in 2008 leringen zijn die in een kerk van gereformeerde belijdenis geweerd behoren te worden?
Beide ja.
Je ziet op dit forum (alleen in dit topic dus al) hoeveel onkunde er is. Men onderkent niet eens het gevaar van remonstrantisme en (in het verlengde daarvan) algemene verzoening.
Hieruit blijkt maar weer hoe belangrijk de belijdenisgeschriften zijn en onderwijs daaruit.
Ik verwijs bij dezen graag naar de artikelenserie in Om Sions Wil over de Dordtse Leerregels.
Re: remonstrantie
Sterker nog: ik zou het vreemd vinden als hij wel eens zou reageren.Kaw schreef:En dan mag Refo zich gaan verdedigen. Ik zou het niet vreemd vinden als hij niet eens zou reageren.
Re: remonstrantie
Kun je dit onderscheid ook met de schrift bewijzen?Tiberius schreef:Ook hier geldt weer: het klinkt leuk, maar het is een grove dwaling. God wordt afhankelijk gemaakt van de mens.refo schreef:Artikel 4 heeft ook goede papieren. De Geest heeft Zelf laten opschrijven dat er mensen zijn die Hem weerstaan.
Het wederstaan van de Geest is mogelijk (Jezus kon ook in Nazareth niet veel krachten doen vanwege hun ongeloof), maar dat betreft de algemene werkingen. Het zaligmakende werk is onwederstandelijk.
Een voorbeeldje uit de schrift:
En Stefanus, vol van geloof en kracht, deed wonderen en grote tekenen onder het volk.
En er stonden op sommigen, die waren van de synagoge, genaamd der Libertijnen, en der Cyreneers, en der Alexandrijnen, en dergenen, die van Cilicie en Azie waren, en twistten met Stefanus.
En zij konden niet wederstaan de wijsheid en den Geest, door Welken hij sprak.
Toen maakten zij mannen uit, die zeiden: Wij hebben hem horen spreken lasterlijke woorden tegen Mozes en God.
Gij hardnekkigen en onbesnedenen van hart en oren, gij wederstaat altijd den Heiligen Geest; gelijk uw vaders, [alzo] ook gij.
Ik wil hiermee niet zeggen dat de wij een rol hebben in de wortel van de onberouwelijke keuze, maar het is te simpel gestelt alsof het allemaal niet uitmaakt wat we doen of denken. Je houding maakt echt wel uit. Dat is onze praktische kant. Dat in de onzichtbare Goddelijke kant die kracht en wil enkel van Hem komt is voor ons onzichtbaar, maar even waar.
Re: remonstrantie
Refo:
Artikel 5 Zou inderdaad eens onderzocht moeten worden. Met name het NT houdt ons voor dat 'wie volharden zal tot het einde' zalig zal worden. Aangezien 'geloof' er blijkbaar in vele varianten is, is een aansporing tot volharding wel dienstig. Meteen te zeggen dat wie gelooft ook persé volharden gaat, kan luie christenen opleveren. En die verdienen dan die naam dus niet.
Tib:
Voor dat laatste laat ik de Catechismus spreken:
Het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid.
Dat zijn appels en peren. Het is onmogelijk om het ware geloof te bezitten en geen vruchten te dragen, maar het is wel mogelijk om te geloven en dat niet tot het einde toe vol te houden.
Artikel 5 Zou inderdaad eens onderzocht moeten worden. Met name het NT houdt ons voor dat 'wie volharden zal tot het einde' zalig zal worden. Aangezien 'geloof' er blijkbaar in vele varianten is, is een aansporing tot volharding wel dienstig. Meteen te zeggen dat wie gelooft ook persé volharden gaat, kan luie christenen opleveren. En die verdienen dan die naam dus niet.
Tib:
Voor dat laatste laat ik de Catechismus spreken:
Het is onmogelijk, dat, zo wie Christus door een waarachtig geloof ingeplant is, niet zou voortbrengen vruchten der dankbaarheid.
Dat zijn appels en peren. Het is onmogelijk om het ware geloof te bezitten en geen vruchten te dragen, maar het is wel mogelijk om te geloven en dat niet tot het einde toe vol te houden.
Re: remonstrantie
Klopt. Maar dat is geen zaligmakend geloof, maar een tijdgeloof.Kaw schreef:Dat zijn appels en peren. Het is onmogelijk om het ware geloof te bezitten en geen vruchten te dragen, maar het is wel mogelijk om te geloven en dat niet tot het einde toe vol te houden.
Het volharden tot het einde is een kenmerk van het zaligmakend geloof.
Re: remonstrantie
Dus daarom moet daar niet voor gewaarschuwd worden? Ik miste het al in de prediking. De woorden van Jezus en Paulus hebben dus geen betrekking op ons? Wij hebben immers de onwederstandelijke roeping die leidt tot een gewisse hemel? En als we maar voldoende kenmerkenprediking horen, dan weten ook precies of we een waar geloof hebben of een tijdgeloof die zal leiden tot falen en afval.Tiberius schreef:Klopt. Maar dat is geen zaligmakend geloof, maar een tijdgeloof.Kaw schreef:Dat zijn appels en peren. Het is onmogelijk om het ware geloof te bezitten en geen vruchten te dragen, maar het is wel mogelijk om te geloven en dat niet tot het einde toe vol te houden.
Het volharden tot het einde is een kenmerk van het zaligmakend geloof.
Let op, het had hier betrekking op:
Artikel 5 Zou inderdaad eens onderzocht moeten worden. Met name het NT houdt ons voor dat 'wie volharden zal tot het einde' zalig zal worden. Aangezien 'geloof' er blijkbaar in vele varianten is, is een aansporing tot volharding wel dienstig. Meteen te zeggen dat wie gelooft ook persé volharden gaat, kan luie christenen opleveren. En die verdienen dan die naam dus niet.
Re: remonstrantie
Juist daarop geven de Dordtse Leerregels in het kopje "Verwerping der dwalingen" een gedegen Bijbelse onderbouwing.Kaw schreef:Dus daarom moet daar niet voor gewaarschuwd worden? Ik miste het al in de prediking. De woorden van Jezus en Paulus hebben dus geen betrekking op ons? Wij hebben immers de onwederstandelijke roeping die leidt tot een gewisse hemel? En als we maar voldoende kenmerkenprediking horen, dan weten ook precies of we een waar geloof hebben of een tijdgeloof die zal leiden tot falen en afval.Tiberius schreef:Klopt. Maar dat is geen zaligmakend geloof, maar een tijdgeloof.Kaw schreef:Dat zijn appels en peren. Het is onmogelijk om het ware geloof te bezitten en geen vruchten te dragen, maar het is wel mogelijk om te geloven en dat niet tot het einde toe vol te houden.
Het volharden tot het einde is een kenmerk van het zaligmakend geloof.
Let op, het had hier betrekking op:
Artikel 5 Zou inderdaad eens onderzocht moeten worden. Met name het NT houdt ons voor dat 'wie volharden zal tot het einde' zalig zal worden. Aangezien 'geloof' er blijkbaar in vele varianten is, is een aansporing tot volharding wel dienstig. Meteen te zeggen dat wie gelooft ook persé volharden gaat, kan luie christenen opleveren. En die verdienen dan die naam dus niet.
Eigenlijk kan ik daar weinig meer aan toevoegen, hooguit citeren (als je dat wenst).
Ook wordt daarin gewaarschuwd tegen "luie", in zonden vallende christenen, artikel 5-5.
Re: remonstrantie
Ik snap het niet Tiberius? Is het nu verkeerd om te zeggen dat er waarschuwingen klinken over de volharding tot het eind toe? Of is dit nu ook de taal van de DL?
Re: remonstrantie
KUNNEN WE ELKAAR FATSOENLIJK BEHANDELEN?Kaw schreef:Ja, leuke manier van omgaan met elkaar. Eerst elkaar beschuldigen zonder een daadwerkelijke grond te hebben. En dan mag Refo zich gaan verdedigen. Ik zou het niet vreemd vinden als hij niet eens zou reageren. Waarom moet je ook reageren op zo'n domme ongefundeerde beschuldiging?
Re: remonstrantie
Precies Jvdg,
Tiberius is de eerste die een poging heeft gedaan om inhoudelijk kritiek te hebben op Refo. Laten we daar een voorbeeld aan nemen.
Tiberius is de eerste die een poging heeft gedaan om inhoudelijk kritiek te hebben op Refo. Laten we daar een voorbeeld aan nemen.
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: remonstrantie
Dan moet je daar voor bij je kerkeraad zijn, die toezicht hebben op de prediking. Daarover hier op dit forum aanklacht te doen, is achterklap en roddelarij.Kaw schreef: Dus daarom moet daar niet voor gewaarschuwd worden? Ik miste het al in de prediking. De woorden van Jezus en Paulus hebben dus geen betrekking op ons? Wij hebben immers de onwederstandelijke roeping die leidt tot een gewisse hemel? En als we maar voldoende kenmerkenprediking horen, dan weten ook precies of we een waar geloof hebben of een tijdgeloof die zal leiden tot falen en afval.
Let op, het had hier betrekking op:
Artikel 5 Zou inderdaad eens onderzocht moeten worden. Met name het NT houdt ons voor dat 'wie volharden zal tot het einde' zalig zal worden. Aangezien 'geloof' er blijkbaar in vele varianten is, is een aansporing tot volharding wel dienstig. Meteen te zeggen dat wie gelooft ook persé volharden gaat, kan luie christenen opleveren. En die verdienen dan die naam dus niet.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: remonstrantie
Als er in dit topic niet inhoudelijk gediscussieerd kan worden gaat het dicht.
Re: remonstrantie
En als de kerkenraad dat nu al weet en er mee instemt, maar niet bij machte zijn om elke bezoekende dominee van onze vacante gemeente instructies daarover te geven?
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: remonstrantie
Wordt het toch hoog tijd dat ze dat de classis ter behandeling geven.Kaw schreef:En als de kerkenraad dat nu al weet en er mee instemt, maar niet bij machte zijn om elke bezoekende dominee van onze vacante gemeente instructies daarover te geven?
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.