Partner met ander geloof

Plaats reactie
Henriette

Partner met ander geloof

Bericht door Henriette »

Las net op een andere site een artikel over een man die een vriendin had die niet gelovig is .Dit bracht nij eigenlijk op dit onderwerp .

Iedereen kan op zijn werk of waar dan ook iemand leren kennen die niet tot zijn of haar kerk behoort , of zelfs helemaal niet gelovig is .Ik weet er wordt nog steeds gezegd 2 geloven op 1 kussen daar slaapt de duivel tussen .Persoonlijk vindt ik dit een erge crue tekst en een beetje achterhaald. Zelf ben ik chr.gereformeerd opgevoed tot m'n 18 -e jaar en leerde een paar jaar later m'n huidige man kennen die rooms katholiek is . Voor mijn moeder en m'n stiefvader een reden om me voor de keus te stellen en de deur te wijzen . In één woord verschrikkleijk , gewoon omdat ik een rk vriend had , inmiddels m'n man . Ik ben dus ook mede door allerlei minder goede ervaringen rk geworden .Toen ik rk werdt met mijn eerste H.Communie ben ik niet overgedoopt .Dit daar de katholieke kerk de doop van de protestanten als de doop erkent . De tekst bij mijn eerst communie was dan ook dat Ruth tot Naomi zegt Uw God is mijn God. Het belangrijkste voor mijn man en mij is dat we samen geloven in de zelfde God en onze kinderen daar ook in opvoeden .Ik ben thuis ook opgevoed met al die afgod-beelden dat is maar niets en die hele rk kerk dat is maar vreemd. Ik denk vele die hier op het forum komen zullen dit herkennen .Dit is niet bedoelt om iemand te kwetsen of voor het hoofd te stoten . Ik ben op een gegeven moment meegegaan naar de rk kerk en had dus heel veel vragen en heb dan ook vle gesprekken gehad met een pater.Door alle gesprekken werden veel dingen duidelijk ook waarom er beelden zijn. het wil niet zeggen dat ik het met alles eens ben , de zalig verklaringen bv vind ik vreemd evenals het biechten . Maria heeft een belangrijke plaats in het geloof , ze is dan ook een bijzondere vrouw , nl de moeder van Jezus en wordt dan ook als zodanig geerd.Ik heb thuis geleerd je gaat op je knieën en vertel het in je gebed . Zo leren wij het onze kinderen trouwens ook weer .Wij zijn katholiek getrouwd en hebben dus Gods zegen gevraagd over ons huwelijk , maar voeden onze kinderen op met de normen en waarden die wij mijn man en ik van thuis hebben meegekregen . We lezen dus ook uit de bijbel , want zoals de pater onlangs nog zei de bijbel is voor ons allemaal . Ik ben dus heel benieuwd naar jullie reactie's.Nogmaals het is niet m'n bedoeling om iemand te kwetsen met deze discussie , want ik weet hoe hier over gedacht wordt in bepaalde christelijk kringen .(mischien overdreven dat ik het erbij zet , maar toch )
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Waar moet ik nou op reageren? Je wilt denk ik mijn mening weten over twee geloven op een kussen. Nou, daar slaapt zeker de duivel tussen.
Ik vind dat jij wel heel gemakkelijk over bepaalde wezelijke verschillen heenstapt. Er is wel degelijk een heeeeeel groot verschil tussen de Roomse leer en de Christelijke. Neem alleen al het avondmaal. Hun beweren dat de wijn echt het bloed van Christus is en het brood Zijn lichaam. Datis dus niet zo . De wijn is het symbool van het bloed van Christus.

En over de kinderen. Nu kun je wel zeggen we lezen uit de bijbel. Maar naar welke school gaan je kinderen straks???? Naar een Roomse og een Christelijke. Komen ze ook straks in beide kerken??? Denk het niet.

Kortom, ik vind dat je het Roomse geloof absoluut niet mag vergelijken met het Christelijke.

Groetjes Tukkertje
Quazzy

Bericht door Quazzy »

....


Kortom, ik vind dat je het Roomse geloof absoluut niet mag vergelijken met het Christelijke.
Zou je daarvoor ook een onderbouwing kunnnen geven? Het woordje 'kortom' geeft de schijn dat er een soort van onderbouwing vooraf gaat, en dat er nu een soort van conclusie komt.
Ik mis de hele onderbouwing en zie alleen een ontzettend zwart-witte onderbouwing die alle Rk-ers niet christelijk noemt (en daarmee meteen meer dan de helft van alle christenen die nu leven, en alle christenen voor pakweg 1500 veroordelend)

Voor mij is iedereen die kan belijden dat Jezus Christus Heer is, ook in zijn leven, mjn broeder/zuster!
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Volgens mij heb jij niet goed gelezen. Er zijn toch wezelijke verschillen tuusen de Roomse leer en de Christelijke. Als je dat niet met mij eens bent dan zou ik wel eens willen weten hoe je die verschillen goed wilt praten. Denk aan Heilig Avondmaal, denk aan beeldendienst, denk aan biechten enz.

Dit kun je met de bijbel in de hand niet verdedigen. Dit zijn zelfgemaakte en bedachte wetten en gewoontes.

Denk jij nu eerlijk dat je door goede werken te doen bekeerd kunt worden. Dacht het niet. En dat door even een gesprekje te voeren met de pastoor je zonden weer vergeven zijn. Makkelijk zou dat zijn, je kunt alles doen wat God verbied, en door even te biechten is het je weer vergeven.

Ben benieuwd naar je antwoord

groetjes tukkertje
Henriette

Bericht door Henriette »

Allereerst lees eens goed wat ik schrijf!!!
Je zult dan lezen dat ik rk ben, in de plaats waar wij wonen is veel keus in scholen , maar onze kinderen gaan naar het speciaal onderwijs .En daar is weinig keus in .Je zal mij nooit horen zeggen dat het rk geloof het zelfde is als het christelijke .Alleen er zijn veel overeenkomsten . Bij het avondmaal of de communie net hoe je het noemt , is het zo dat de wijn symbolisch wordt aangeduid als het bloed van christus en het brood symbolisch als het lichaam van christus .
Het biechten daar heb ik al m'n mening over gegeven , er zullen altijd verschillen blijven zoals je die ook hebt tussen protestantse kerken .Maar het belangrijkste is dat je samen gelooft in God . Ook rk zijn mensen die in God geloven evenals de christelijk mensen in onze samenleving , je bent allemaal kinderen van één God. Laten we vooral niet vergeten dat iemand van een ander geloof ook je mede mens is en er staat niet voor niets Heb u naaste lief als u zelf . Dus waarom dan veroordelen . Want dat is wat er gebeurt , mensen kijken niet verder dan ze zelf willen . Een rk iemand is niets meer of minder dan een protestant iemand. Ik kan alleen maar zeggen ga eens een gesprek aan met een geestelijke van een andere kerk of het nu protestant is of rk . In een gesprek kom je erdan achter dat er meer herkenningspunten zijn dan je denkt .Je kan wel altijd op de dingen die vroeger zij gebeurt blijven hameren , maar wat schiet je daar mee op .Laten we open staan voor elkaar en elkaars geloof respecteren i.pv. te veroordelen . Want je kan je rk buren weleens heel hard nodig hebben of andersom .Als iemand bij je aanklopt die niet van je kerk is , zeg je dan SORRY maar ik help u niet , want u bent niet van mijn kerk .Als dat zo is , dan vind ik dat om je te schamen .
Gebruikersavatar
tukkertje
Berichten: 3358
Lid geworden op: 07 mar 2002, 19:26
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Laat een ding heel duidelijk zijn. Ik veroordeel de Roomse mensen niet. Je hebt gelik dat je zegt het zijn je naaste. Tuurlijk is het mijn naaste. Net zo goed als de Moslims en de Islamieten. Dat heb ik ook niet gezegd. Maar als jij begint over een God. De moslims geloven ook in een God. Is dat dan ook dezelfde God ?? En dat geloof heeft ook wel overeenkomsten met de onze. Als je het zo gaat bekijken maakt het niet uit welk geloof je hebt. Je bid dan allemaal tot een God. Of dat nu Jezus is allah of mohammed. Zo lust ik er nog wel een.

Als je een beetje kijk op de zaak hebt moet je bekennen dat er vee ldwalingen in de RK kerk zijn. Dwalingen die je niet vind in christelijke kerk. Kijk tuurlijk heb je binnen de christelijke kerken ook nuanceverschillen. Maar allemaal belijden ze hetzelfde.

Groetjes TUkkertje
zekharyahu

Bericht door zekharyahu »

Het staat natuurlijk als een paal boven water dat de Rooms-K. kerk dezelfde God dient als de Protestantse Kerk. Dat kun je echt niet vergelijken met de islam of het boedhisme.
De Protestante kerken vloeien voort uit de RK!!!

Ik weet niet of in de tegenwoordige RK nog steeds beelden aangebeden worden, of gewoon Heiligen, maar dat is natuurlijk fout! Je mag ze wel eren (zoals je Beatrix bijvoorbeeld eert), maar niet aanbidden, want dan plaats je mensen op de plek van God.

Groeten,
Zeckie.


PS. Let wel op je woorden aub, probeer niet kwetsend over te komen.
Quazzy

Bericht door Quazzy »

Henriëtte,
Je zal mij nooit horen zeggen dat het rk geloof het zelfde is als het christelijke.
Je wilt toch niet zeggen dat jij als RK-er het Rooms-Katholicisme niet christelijk vindt? :confused:

Trek je niet zoveel van aan hoor, al bijna 2000 jaar zijn christenen elkaar figuurlijk de kop aan het inslaan. Ook nu nog. De gereformeerde gemeentes noemen evangelisch niet christelijk en evangelische gemeentes noemen gereformeerde gemeentes weer onchristelijk.
Waar zijn wij mee bezig als wij over de dienstknecht van een ander oordelen?

Sander.
jaop
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mar 2002, 15:59

Bericht door jaop »

Het kernverschil van de rk en de prot. is dat in de rkkerk de het offer van Christus wordt ondergewaardeerd. oftewel het is niet alleen het offer van Christus maar je moet er zelf ook een bijdrage aanleveren. daarom is Luther destijds uit de rkkerk gestapt. en het is dan te simpel om te zeggen, maar we aanbidden toch dezelfde God? heb je Galaten 5 wel eens gelezen? Als je ook maar denkt iets zelf te kunnen doen dan ben je het offer van Christus onwaardig, sterker nog dan moet je de rest ook zelf doen(dat zeg ik niet, dat staat in de Bijbel) in die zin is rkkerk dus niet Christelijk, letterlijk gezien(navolger van Christus) en wat het betreft het avondmaal/communie. volgens de officiele leer is het dus wel iets meer dan symbolisch, want zo wordt het in de protestante ook vaak gebruikt. nee, het wordt LETTERLIjk het lichaam van Christus, en het bloed.
Dat heeft niets te maken met veroordelen of met niet liefhebben, maar de kern van het verhaal is de Bijbel! het is dan ook onzin om te zeggen, als er kritiek wordt geleverd je hebt me niet lief, je veroordeeld me. ga altijd bij jezelf te rade, hoeveel is waar? Wat je zegt van SORRy ik help je niet, dat vind ik pure onzin en niks met deze materie te maken hebben. het lijkt sterk op een zeer postmoderne houding als je zegt laten we elkaar respecteren en verder niks. ware respect vind ik als je elkaar in liefde kunt vermanen en zeggen wat er op je hart ligt. Als je als protestant dingen in de kerk ziet die je absoluut niet met de bijbel kunt rijmen, mogen we dat dan niet meer zeggen? is dat respect????
wat mij betreft niet.
Ik geloof overigens zeker wel dat dezelfde God zowel bij de protestanten als roomsen wordt aanbeden.
de pater heeft die beelden uitgelegd. ik heb dr misschien een heel verkeerd beeld van, maar mij is altijd geleerd dat die beelden zijn geplaatst om 'leken' meer begrip voor de leer te geven(als je dan even terug denkt in de tijd is dat heel hypocriet, want ze lazen de bijbel in het latijn voor. dat dat inmiddels niet meer zo is weet ik ook wel(heb zelf ook wel eens een roomse dienst bijgewoond ;-)))
Oskar

Bericht door Oskar »

Lieve mensen,

Hoe moet ik reageren op mensen, die mij onrechtvaardig hebben behandeld? Stel dat ik RK ben, wat dan?
Geloof ikmdan niet, of maakt het juist dat ik Jezus dan wel zal vinden! Stel nu eens dat ik mijn hele leven RK zou blijven (ik nem het zelf niet hoor!) hoe kijkt Jezus daar dan tegen aan?

Ik moet onbeweust denken aan twee dingen:

Het feitelijke behandelen:
-Kolossenzen 3:13
-Matt. 18:15-17

En de grondslag van mijn opdracht:

-Matt. 28:19

"Gaat dan henen, maakt al de volkeren tot Mijn discipelen en doopt hen in de naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb. En zie (dan) ben ik met u al de dagen tot aan de voleinding der wereld".

Ik kan mij vinden in het feit dat het van belang is, dat wij een partner vinden die de Christelijke waarden van een trouw volgeling van Jezus kan ondersteunen.
Ik kan het minder goed begrijpen dat men andersdenkenden als 'niet Christelijk' kan aanmerken, als ze notabene op dezelfde zondag naar de kerk gaan. Want in hoeverre is het dan nog mogelijk om het Zendingsbevel van Jezus, naar Zijn inzettingen, uit te kunnen voeren.

Roderik
:cheeburga:

[Gewijzigd om 20-3-2002 door Roderik]
jaop
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mar 2002, 15:59

Bericht door jaop »

bedoel je daarmee te zeggen dat je als je dan kans krijgt moet trouwen met een andersdenkende om die te bekeren tot het christendom? ik snap niet helemaal wat er nu tegen het zendingsbevel ingaat
wil

Bericht door wil »

ik snap het niet zo. jij gelooft niet alles van de rk maar wel het meeste. kan je dan hellemaal geen kerk vinden die wel bij jouw geloof past?
en gelooft je man wel in alles wat er in die kerk wordt gelooft?
ik denk dat het best kan 2 verschillende geloven maar het is wel moeilijk. zoals met het opvoeden van je kinderen. zeg je dan tegen hun wat jij niet gelooft en papa wel? wat moeten ze dan, je brengt ze daarmee wel in verwaring denk ik.
Adryan_123

Bericht door Adryan_123 »

Even een korte reactie. Ik zal het voorzichtig doen, want er wordt in dit topic zoveel “geschotenâ€
Plaats reactie