Spurgeon

Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

Origineel geplaatst door england
Inderdaad zijn ze niet dol op Spurgeon. Zelfs Whitefield werd bot af arminiaan genoemd... Ik weet niet wat hij dan van Spurgeon wilde zeggen...
Weet men nog wel wat Arminianen zijn? Want volgens mij klopt dat dan niet meer...
Spurgeon heeft daar zelf een antwoord op in een preek.

Ik moet echter bekennen dat sommige mensen deze leer(leer van de uitverkiezing) wel brengen, maar daarmee tienduizend keer meer kwaad dan goed doen. Want zij preken niet dat wat ik u nu ga zeggen, terwijl dat even waar is! Zij kunnen wel over het ene preken, maar niet over het andere. Zij maken een karikatuur van Gods Woord. En sta mij toe hier te zeggen dat een bepaalde groep hypercalvinisten de gewoonte heeft om hen die preken dat een mens zich moet bekeren en geloven, aan te duiden als ‘remonstranten’.
Wanneer u een van hen zo’n opmerking hoort maken, wilt u dan mijn complimenten overbrengen en vragen of zij in hun leven ooit de werken van Calvijn gelezen hebben? Niet dat ik me druk maak om wat Calvijn gezegd – of niet gezegd heeft; vraag hen slechts of zij zijn werken gelezen hebben of niet. Als zij antwoorden ‘nee!’ – en dat moeten ze wel, want zijn werk bestaat uit 48 dikke delen – vertel hen dan dat de man die zij een ‘bastaard-calvinist’ noemen (dit was de scheldnaam van Spurgeon), wèl een belangrijk deel van die delen gelezen heeft. Zodat hij de lijn die er in zit, wel kent. Hij weet dat hij wezenlijk het-zelfde brengt als wat Calvijn preekte. Ieder leerstuk wat hij verkondigt, is terug te vinden in de Schriftverklaringen van Calvijn. Wij zijn echter zuivere calvinisten: Calvijn is niets voor ons, maar Jezus Christus en Dien gekruisigd en de ouderwetse Bijbel vormen onze standaard. Geliefden, laten wij Gods Woord nemen zoals het er staat. Wij moeten ons geen andere standaard veroorloven dan de Bijbel. Laten we nu overgaan tot ons tweede punt. ‘Let op’, zegt mijn hypercalvinistische vriend, ‘nu gaat hij zichzelf tegenspreken’. Nee, waarde vriend, dat ga ik niet! Ik ga slechts ú tegenspreken!
En dan komt Spurgeons beroemde vrije nodiging.
england

Bericht door england »

Echt goed! Ja, Spurgeon had aardig te lijden van die hoek... De namen die ze hem gaven... Niet echt fraai meer!

Zoals sommigen misschien wel weten hebben de 5artikelen hier in het Engels de naam TULIP. Dat is een samenvatting van de 5 punten. De L staat voor Limited Atonement. Eigenlijk is Particular Redemption beter, maar de P paste er niet in...

Het houdt in dat Christus getorven is voor de Zijnen, al is Zijn bloed genoeg voor de hele wereld, maar alleen effectief voor de uitverkorenen.
Nu werd Spurgeon door de Arminianen verweten dt de Calvinsiten de verzoening beperkten. In een van zijn preken draaide hij het om en toonde dat de arminianen degenen waren die de verzoening beperkten...
Hij was heel vlug met zijn tong...
Kislev
Berichten: 2528
Lid geworden op: 08 apr 2002, 16:20

Bericht door Kislev »

En gelukkig maar dat hij Jezus tot leidsman had en niet Spurgeon. De laatste laat hem speuren en zoeken naar datgene wat hij niet ziet en voor hem onbereikbaar en veel te hoog is. Sorry Kislev. ik heb heel wat boeken, maar geen daarvan is van Spurgeon. En ik hoef ze ook niet.
Dit bovenstaande citaat is van Voorbijganger en werd geplaatst in het privé-forum. Omdat het daar van de discussie af zou leiden ga ik er daar niet op in.

Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd wat er fout is aan Spurgeon. Ik wacht af.
england

Bericht door england »

Well, veel mensen nemen er aanstoot aan dat hij zo direct was... Hij schudt ze wakker, en daar houden veel mensen niet van!

Bovendien zijn er hier wat mensen , zgn 4 punt calvinisten (geloven maar in 4 van de 5 artikelen) die hem niet mogen omdat Spurgeon een volbloed Calvinist was...

Het vreemde is dat men schrijvers als Boston, Owen, Erskines, Brookes a Brakel enzo wel mag, terwijl zij het zelfde zeggen als Spurgeon... Alleen is hun stijl wat ouderwetser, en wat oubolliger, terwijl Spurgeon heel direct is...

Mensen die roepen dat Spurgeon remonstrant is weten niet wat een arminiaan is, en ook niet wat een calvinist is...

Wist je dat Spurgeon zei dat hij net niet erg zou vinden om zijn leven op een groot doek te zien, zichtbaar voor iedereen... Is mijn geweten dat zuiver...? :#
Plaats reactie