Een betere wereld?

england

Bericht door england »

Zou het...? Ik betwijfel dat een klein beetje! Ik weet niet of er hier nog meer mensen zijn die daar ervaring mee hebben? Zelf vind ik het heel moeilijk om vrienden er op aan te spreken. Wel is het zo dat mensen misschien eerder zeggen wat er leeft bij hun als ze je beter kennen, maar denk bijvoorbeeld aan een predikant...die heeft ook niet een kerk vol vrienden!

en een discipel is geen vriend, maar een leerling...

[Veranderd op 13/11/02 door england]
Bart-rk

Bericht door Bart-rk »

Madtice
je vroeg
Hoe ben jij van plan aan de Grote Opdracht die Jezus vlak voor de Hemelvaart gaf te voldoen en uit te gaan om van alle volkeren zijn discipelen te maken?


Nou ik denk dat jeallereerst duidelijk moet zijn tegenover andere mensen dat je gelovig bent
Vervolgens (meestal de wat rare) reactie van de atheist moet afwachten en met simpele vragen om een motivatie vragen dus in de trant van
Wat weet jij van de bijbel welke 2 delen zijn er Of wat betekend pasen,hemelvaart enz. Indien ze dan raar reageren de vraag stellen Luister ik wil het je vertellen maar wat doe je er mee mij voor schut zetten of wil je het echt weten. Vervolgens weet je of iemand toch wel nieuwsgierig is als ie de antwoorden wil weten zoniet dan is het jammer want je moet je nooit opdringen
Door je vraag en antword "spel" kom je erachter of iemand meer nieuwsgierig geprikkeld wordt dan kun je hem uitnodigen om eens mee te gaan naar een viering (onder het mom indien nodig "het is niet eng je hoeft niets te zeggen en of te doen en je hoeft ook niet naar voren te komen) Op deze manier haal je vele vooroordelen bij iemand weg

Nou dit in vogelvlucht verteld te hebben kan ik je zeggen dat ik 2 mensen heb mee gekregen naar de kerk ze zijn niet verder gegaan maar een nieuwsgierigheid hebben ze wel. Ik heb dan ook gezegd als ze wat meer willen weten vraag!
Eeen goed boek hierover is hoe wordt je een aanstekelijk Christen (onderdeel van de alpha cursus ISBN 9060677242 uitgeverij gideon of van Lee Stobel wat beweegt onkerkelijke John en Anita in dit boek leer je de atheist kennen en veel tips hoe ze te benaderen isbn 9060676742 uitgeverij gideon
007

Bericht door 007 »

Origineel geplaatst door england
Zou het...? Ik betwijfel dat een klein beetje! Ik weet niet of er hier nog meer mensen zijn die daar ervaring mee hebben? Zelf vind ik het heel moeilijk om vrienden er op aan te spreken. Wel is het zo dat mensen misschien eerder zeggen wat er leeft bij hun als ze je beter kennen, maar denk bijvoorbeeld aan een predikant...die heeft ook niet een kerk vol vrienden!

en een discipel is geen vriend, maar een leerling...

[Veranderd op 13/11/02 door england]
Nee dat is niet wat ik bedoelde.
Dmv relatie met mensen op te bouwen en stapsgewijs het evangelie aan hen vertellen, en niet in 5 min. tijd door hun strot te duwen.
Het kan al een vriend/kennis van je zijn, hoeft niet, maar kan wel worden.

Ok je hebt gelijk, een discipel is een leerling van Jezus. Maar Hij kende ze wel.
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Als iemand met mij bevriend zou worden en ik zou er achter komen dat hij dat alleen deed om mij tot zijn geloof te bekeren, dan zou ik woedend worden. Relaties met ongelovigen zijn altijd ten zeerste aan te bevelen, maar ik denk niet dat we ze moeten proberen te bekeren door middel van ons geloof op te dringen. Ik denk zelfs niet dat we dat als eerste reden moeten hebben om vriendschappen met niet-gelovigen te starten, dat is je reinste bedriegerij.

Wees liever een voorbeeld, onder andere door niets op te dringen en niets te vragen, alleen jezelf te zijn, interesse te tonen en er voor je vrienden, gelovig of ongelovig, klaar te staan, no matter what
england

Bericht door england »

inderdaad Madtice!
Ik denk da de praktijk genoeg bewezen heeft dat het juist de levenswandel van iemand die die overtuigd.
Ook is gebleken uit de praktijk dat mensen die bijvoorbeeld trouwden met iemand die ongelovig was, en zeiden dat het wel zou veranderen. Praktijk wijst dat het juist andersom is.. Zij werden beinvloed door de ongelovige, en afgetrokken van God en Zijn dienst...

Vriendschap is inderdaad geen evangelisatie project...
Madtice
Berichten: 1070
Lid geworden op: 06 sep 2002, 10:24

Bericht door Madtice »

Maar dat betekent niet dat vriendschap met niet-gelovigen niet kan!!! Vriendschap is geen evangelisatie-methode, maar wel hartstikke goed!!! Vooral met mensen die niet geloven. In principe zou het je wat betreft jou (in het algemeen) niets uit moeten maken qua vriendschap of iemand christen is of niet.
england

Bericht door england »

Mee eens, met alleen wel in je achterhoofd dat God bovenalles gaat... Dus je kunt dan niet met alles meedoen wat je vrienden zouden doen...
En het trieste vind ik altijd bij die vrienden dat ze Christus niet liefhebben...En het is niet prettig, om het maar even heel zwak uit te drukken, als men degene die jij het liefst hebt boven alles, eigenlijk niet uit kan staan, en er niks over wil horen...
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Door je houding en levenswandel kan je soms ook een aanknopingspunt krijgen om te evangeliseren.

Bijvoorbeeld op je werk of op school. Als het goed is zal het je collega's en klasgenoten opvallen dat jij anders bent, dat je in God gelooft en naar zijn wet wil proberen te leven.

Dan zullen er vanzelf vragen komen, bijvoorbeeld: "Maar waarom ga jij dan niet mee naar dat schoolfeest op zondag, of waarom vloek jij nooit eens als je je pijn doet...? "

Dan kan je misschien wat vertellen over je liefde voor God en de liefde van God voor ons, dat dat de reden is waarom je naar Zijn wil wilt leven.


[Veranderd op 25/11/02 door pingpongbal]
Jelle

Bericht door Jelle »

Ik denk dat deze opdracht van Christus voor een ieder op een andere manier zal zijn. De een zal het zus doen en de ander zal het zo doen. Bij alles wat we doen moeten we ook wel in de gaten houden, waar we ook voor gewaarschuwd worden om geen paarlen voor de zwijnen te gooien. Ook in dat opzicht hebben we een taak en zullen we mensen soms los moeten laten.
Zelf ben ik blij dat ik met de weinige talenten die ik gekregen heb me wel volledig mag inzetten voor het verspreiden van het blad Om sions Wil. Op deze wijzen is het voor mij mogelijk om toch voor Gods koninkrijk bezig te zijn. En zo zie je, dat het voor een ieder op een andere manier kan wezen. De een misschien met folders, de anders met het aanspreken van de mensen en nog weer anderen zijn alleen al door hun levenswijze een voorbeeld voor anderen.
Hoe pakken we dit aan? Dat kan alleen als de Heilige Geest ons daarin leiden wil en dan zullen we ervaren dat de een dit moet doen en dat ander weer op een geheel andere wijze bezig is.

[Veranderd op 25/11/02 door Jelle]
Plaats reactie