John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???
Re: John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???
Volgens mij ben ik het met Bert eens. 'Erkenning van de waarheid' is niet per definitie een levend geloof (een 'waarzaligmakend geloof'). Ik denk dat ook hier de grondtaal uitsluitsel kan geven.
Re: John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???
Klopt helemaal.Lassie schreef:Wesleyaanse geloofstraditie
De Wesleyaanse opwekking redde Engeland in de achttiende eeuw van de revolutie. Dit bewees opnieuw dat God bij machte is om de zonden van de mensen te vergeven en om hun harten te reinigen van zelfzucht, de wortel van alle kwaad.
De nadruk viel bij John Wesley (1703-1791) op de oorzaak van de zonden.
Hij leerde dat God in zijn omzien naar een verloren mensheid, de grondoorzaak wil wegnemen door het geloof in Jezus Christus en, in plaats van de ingewortelde zelfzucht, zuivere liefde in het hart wil uitstorten door de Heilige Geest.
De Wesleyaanse geloofstraditie is een optimistische traditie in de ervaring van de christelijke navolging verkregen leer. De traditie is een evangelische variant binnen het protestantisme.
Toch moeten we Wesley's speculatie. dat de zonde gedurende dit leven volkomen uit iemand verwijderd kan worden, als dwaling afwijzen?
Re: John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???
Ik denk het niet.freek schreef:Ik denk dat ook hier de grondtaal uitsluitsel kan geven.
Re: John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???
Dat lees ik niet... ik lees dat Hij de grondoorzaak wil wegnemen en heiliging in mensen bewerkt, dat ze steeds meer de zonden gaan haten en bestrijden en steeds meer gaan leven naar zijn wil. Ik lees niet dat hij leert dat we een zondeloze staat bereiken in dit leven, maar dat we mogen groeien in heiligheid... en onze focus verandert... (denk aan wat Paulus schrijft over de vrucht van de Geest)Franny schreef:Klopt helemaal.Lassie schreef:Wesleyaanse geloofstraditie
De Wesleyaanse opwekking redde Engeland in de achttiende eeuw van de revolutie. Dit bewees opnieuw dat God bij machte is om de zonden van de mensen te vergeven en om hun harten te reinigen van zelfzucht, de wortel van alle kwaad.
De nadruk viel bij John Wesley (1703-1791) op de oorzaak van de zonden.
Hij leerde dat God in zijn omzien naar een verloren mensheid, de grondoorzaak wil wegnemen door het geloof in Jezus Christus en, in plaats van de ingewortelde zelfzucht, zuivere liefde in het hart wil uitstorten door de Heilige Geest.
De Wesleyaanse geloofstraditie is een optimistische traditie in de ervaring van de christelijke navolging verkregen leer. De traditie is een evangelische variant binnen het protestantisme.
Toch moeten we Wesley's speculatie. dat de zonde gedurende dit leven volkomen uit iemand verwijderd kan worden, als dwaling afwijzen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Re: John Wesley & de arminianen en het Evangelie ???
Ik vind het verwarrend maar misschien heb je gelijk. Misschien moeten we het zijn: 'leerstuk van de schenking van de totale liefde' noemen.
Hij leert:
Subjectief: Heiliging is een direct door de Geest gewerkte bewuste realisatie dat iemand innerlijk zo veranderd is doordat zuivere liefde nu iemands drijfveer is, waardoor hij zijn verder leven volijverig zal bidden, zich verblijden en danken. Volmaaktheid is dus een leerstelling van het bijzondere werk van de Heilige Geest in ons innerlijk
Objectief: Uiteindelijke reiniging van het hart door de daadwerkelijke ontworteling en vernietiging van de inwonende zonden en de bundeling van al iemands vermogens tot die ene activiteit God en anderen lief te hebben.
Wesley zelf heeft nooit getuigd van die ontvangen volmaaktheid.
Ik denk dat we de blijdschap en de liefde en de dankbaarheid, die in zijn leer tot uiting komt als voorbeeld moeten nemen. Dat is een goed streven en mis ik wel eens bij mezelf.
Hij leert:
Subjectief: Heiliging is een direct door de Geest gewerkte bewuste realisatie dat iemand innerlijk zo veranderd is doordat zuivere liefde nu iemands drijfveer is, waardoor hij zijn verder leven volijverig zal bidden, zich verblijden en danken. Volmaaktheid is dus een leerstelling van het bijzondere werk van de Heilige Geest in ons innerlijk
Objectief: Uiteindelijke reiniging van het hart door de daadwerkelijke ontworteling en vernietiging van de inwonende zonden en de bundeling van al iemands vermogens tot die ene activiteit God en anderen lief te hebben.
Wesley zelf heeft nooit getuigd van die ontvangen volmaaktheid.
Ik denk dat we de blijdschap en de liefde en de dankbaarheid, die in zijn leer tot uiting komt als voorbeeld moeten nemen. Dat is een goed streven en mis ik wel eens bij mezelf.