Onze gereformeerde belijdenis

Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Onze gereformeerde belijdenis

Bericht door Zonderling »

memento schreef:2. De kanttekeningen zijn het werk van een paar predikanten, en zijn niet in breed overleg tot stand gekomen.
Wel in overleg in de revisievergaderingen waarin ook nog heel wat in de kanttekeningen is gewijzigd.
Daarbij waren predikanten uit alle provincies aanwezig zoals aangewezen door de Dordtse Synode of (indien reeds overleden) door de Provinciale Synode van de provincie waar zij afkomstig waren.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Onze gereformeerde belijdenis

Bericht door memento »

Zonderling schreef:
memento schreef:2. De kanttekeningen zijn het werk van een paar predikanten, en zijn niet in breed overleg tot stand gekomen.
Wel in overleg in de revisievergaderingen waarin ook nog heel wat in de kanttekeningen is gewijzigd.
Daarbij waren predikanten uit alle provincies aanwezig zoals aangewezen door de Dordtse Synode of (indien reeds overleden) door de Provinciale Synode van de provincie waar zij afkomstig waren.
Wat nog steeds maar een relatief kleine commissie is, die absoluut niet is gelijk te stellen met een nationale synode ofzo. Ik waardeer de kanttekeningen zeer, maar ken ze geen gezag toe. Calvijn en de kanttekeningen wijken best vaak van elkaar af, waarbij ik de uitleg van Calvijn vaak aannemelijker vindt...

Kortom, de kanttekeningen vormen één van de nuttige middelen die men kan raadplegen voor het beter verstaan van de Schrift. Niet meer, en niet minder...

PS> Wel doen iedereen! Want het is mijn ervaring dat de kanttekeningen meer geroemd dan gelezen worden! Net zoals Calvijns commentaren!
Zonderling
Berichten: 4330
Lid geworden op: 19 nov 2005, 12:31

Re: Onze gereformeerde belijdenis

Bericht door Zonderling »

memento schreef:Wat nog steeds maar een relatief kleine commissie is, die absoluut niet is gelijk te stellen met een nationale synode ofzo. Ik waardeer de kanttekeningen zeer, maar ken ze geen gezag toe.
Dat ze geen specifiek kerkelijk gezag hebben zoals de belijdenisgeschriften, daarover zijn we het geheel eens.
Calvijn en de kanttekeningen wijken best vaak van elkaar af, waarbij ik de uitleg van Calvijn vaak aannemelijker vindt...
Dat vind ik persoonlijk niet altijd (soms wel). Ik meen dat de kanttekenaars soms gefundeerd van Calvijn afweken. Waarmee ik niet wil zeggen dat de kanttekenaars altijd gelijk hadden.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Onze gereformeerde belijdenis

Bericht door memento »

Zonderling schreef:
memento schreef:Wat nog steeds maar een relatief kleine commissie is, die absoluut niet is gelijk te stellen met een nationale synode ofzo. Ik waardeer de kanttekeningen zeer, maar ken ze geen gezag toe.
Dat ze geen specifiek kerkelijk gezag hebben zoals de belijdenisgeschriften, daarover zijn we het geheel eens.
Calvijn en de kanttekeningen wijken best vaak van elkaar af, waarbij ik de uitleg van Calvijn vaak aannemelijker vindt...
Dat vind ik persoonlijk niet altijd (soms wel). Ik meen dat de kanttekenaars soms gefundeerd van Calvijn afweken. Waarmee ik niet wil zeggen dat de kanttekenaars altijd gelijk hadden.
Ik denk dat we het wel eens zijn. De kanttekeningen vormen een uitleg die zeker serieus overwogen dient te worden.

En bovenal: De kanttekeningen moeten gelezen worden!!!!
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Onze gereformeerde belijdenis

Bericht door Bert Mulder »

memento schreef:
En bovenal: De kanttekeningen moeten gelezen worden!!!!
Bij Bijbelstudie gebruik ik altijd de SV kanttekening, EN de Geneva Bible kanttekening. Ook lees ik elke dag een stuk uit Calvijn's Commentaries, voor mijn persoonlijke studie, ter ondersteuning van mijn Bijbellezing.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Onze gereformeerde belijdenis

Bericht door memento »

Bert Mulder schreef:
memento schreef:
En bovenal: De kanttekeningen moeten gelezen worden!!!!
Bij Bijbelstudie gebruik ik altijd de SV kanttekening, EN de Geneva Bible kanttekening. Ook lees ik elke dag een stuk uit Calvijn's Commentaries, voor mijn persoonlijke studie, ter ondersteuning van mijn Bijbellezing.
Klinkt als een mix die mij ook wel ligt :)
Plaats reactie