God haat de verworpenen.

Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Bert Mulder »

discoverer schreef:Hier wil ik heel graag op in gaan. In deze psalm 73 gaat het over Asaf die volgens vers 28 zijn vertouwen op de Heere stelt en over de vrede van de goddelozen vers 3 die uitgeroeid worden volgens vers 27. Dat is wel duidelijk. Maar op grond van wat is er die uitdelging? Toch omdat ze goddeloos zijn? Zij konden toch ook naar Gods heiligdommen gaan in hun leven? Dat ze zo leefden zonder God dat deden ze zelf. Dan is erop hun einde de verwoesting zie vers17 en 18. Maar in dit leven is er toch nog de mogelijkheid van bekering? Dat geldt toch ook voor ons en onze kinderen. In deze hele psalm lees ik niet dat God verwerpt op grond van verkiezing maar door eigen onwil en goddeloosheid en dan pas op het einde.
En dit dan:
17 Totdat ik in Gods heiligdommen inging, en op hun einde merkte.
18 Immers zet Gij hen op gladde plaatsen, Gij doet hen vallen in verwoestingen.
19 Hoe worden zij als in een ogenblik tot verwoesting; nemen een einde, worden teniet van verschrikkingen!
20 Als een droom na het ontwaken, als Gij opwaakt, o Heere, dan zult Gij hun beeld verachten.
We merken dus op, dat ze verwoest worden, omdat God hen daarop bereidt. Hij zet hen op gladde plaatsen. Hij doet hen vallen.

Dezelfde taal lezen we in Romeinen 9:
21 Of heeft de pottenbakker geen macht over het leem, om uit denzelfden klomp te maken thet ene een vat ter ere, en het andere ter onere?
22 En of God, willende Zijn toorn bewijzen en Zijn macht bekendmaken, met veel lankmoedigheid verdragen heeft vaten des toorns, tot het verderf toebereid;
23 En opdat Hij zou bekendmaken den rijkdom Zijner heerlijkheid over de vaten der barmhartigheid, die Hij tevoren bereid heeft tot heerlijkheid?
Zoals Christus ook zelf Jesaja citeerd, in Mat. 13:
13 Daarom spreek Ik tot hen door gelijkenissen, omdat zij ziende niet zien, en horende niet horen, noch ook verstaan.
14 En in hen wordt de profetie van Jesaja vervuld, die zegt: Met het gehoor zult gij horen en geenszins verstaan; en ziende zult gij zien en geenszins bemerken.
15 Want het hart dezes volks is geworden, en zij hebben met de oren zwaarlijk gehoord, en hun ogen hebben zij toegedaan; opdat zij niet te eniger tijd met de ogen zouden zien, en met de oren horen, en met het hart verstaan, en zich bekeren, en Ik hen geneze.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Ariene »

Bert, zoals jij het nu benaderd lijkt het of God de mensen bewust doet zondigen.
Met deze redenatie kan én wil ik niet meegaan.

Er staan inderdaad veel teksten in de bijbel die je zo kan lezen
o.a. 1Petrus 2:8
Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.

Maar we mogen hier denk niet uit aflezen dat God ze geschapen heeft om ze aan Zijn Woord te stoten.
Meestal zien we o.a. in de geschiedenis van Hofni en Pinehas en Farao dat God deze mensen uiteindelijk overgeeft aan hun ongeloof.
Maar dan ligt nog steeds de verantwoordelijkheid van dat ongeloof ín de mens.
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
discoverer
Berichten: 8
Lid geworden op: 22 nov 2008, 00:01

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door discoverer »

Bert, we zien juist dat God hen op gladde plaatsen zet en in verwoesting stort aan het einde. Ze konden met God hun weg gaan en rein van hart zijn zoals in vers 1. Dan zou God goed voor hen zijn. Hele andere taal lezen we in Rom.9 Hier legt Paulus uit aan de christenen te Rome zie Rom.1:7 dat Christus niet alleen voor de Joden maar ook voor de heidenen is gekomen.Zie maar wat er staat in Rom.9:24. Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons,niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen. God is dus vrij. De vaten van Zijn toorn in vers22 dat is Zijn volk.zie Rom11:1 Maar God heeft Zijn volk niet verstoten. Inderdaad, dit gehele hoofdstuk gaat over verkiezing en verwerping. Maar dan wel met een bedoeling. Verkiezing van de heidenen en de val van een deel van Israel met de bedoeling hen tot jaloersheid te verwekken zie Rom11:11. Je haalt ook Matt. en Jes. aan Waarom hoort en ziet het volk niet? Om hun zonden .God straft niet zomaar maar om hun verstoktheid, dat wordt hun ondergang. De discipelen is het echter wel gegeven de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen evenals Jesaja. De discipelen volgde Hem namelijk.De ogen van de discipelen zie vers 16 zijn zalig omdat ze zien en de oren omdat ze horen.Niet andersom.Ze zien niet omdat ze zalig zijn en ze horen niet omdat ze zalig zijn. Ik ben trouwens heel blij met serieuze reactie.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Bert Mulder »

discoverer schreef:Bert, we zien juist dat God hen op gladde plaatsen zet en in verwoesting stort aan het einde. Ze konden met God hun weg gaan en rein van hart zijn zoals in vers 1. Dan zou God goed voor hen zijn. Hele andere taal lezen we in Rom.9 Hier legt Paulus uit aan de christenen te Rome zie Rom.1:7 dat Christus niet alleen voor de Joden maar ook voor de heidenen is gekomen.Zie maar wat er staat in Rom.9:24. Hen heeft Hij ook geroepen, namelijk ons,niet alleen uit de Joden, maar ook uit de heidenen. God is dus vrij. De vaten van Zijn toorn in vers22 dat is Zijn volk.zie Rom11:1 Maar God heeft Zijn volk niet verstoten. Inderdaad, dit gehele hoofdstuk gaat over verkiezing en verwerping. Maar dan wel met een bedoeling. Verkiezing van de heidenen en de val van een deel van Israel met de bedoeling hen tot jaloersheid te verwekken zie Rom11:11. Je haalt ook Matt. en Jes. aan Waarom hoort en ziet het volk niet? Om hun zonden .God straft niet zomaar maar om hun verstoktheid, dat wordt hun ondergang. De discipelen is het echter wel gegeven de geheimenissen van het Koninkrijk der hemelen te kennen evenals Jesaja. De discipelen volgde Hem namelijk.De ogen van de discipelen zie vers 16 zijn zalig omdat ze zien en de oren omdat ze horen.Niet andersom.Ze zien niet omdat ze zalig zijn en ze horen niet omdat ze zalig zijn. Ik ben trouwens heel blij met serieuze reactie.
Toch draai je het even om. Want Jezus zegt zelf, Jesaja aanhalende, ze horen mij niet, omdat Ik niet wil dat ze horen zullen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Bert Mulder »

Ariene schreef:Bert, zoals jij het nu benaderd lijkt het of God de mensen bewust doet zondigen.
Met deze redenatie kan én wil ik niet meegaan.

Er staan inderdaad veel teksten in de bijbel die je zo kan lezen
o.a. 1Petrus 2:8
Dengenen namelijk, die zich aan het Woord stoten, ongehoorzaam zijnde, waartoe zij ook gezet zijn.

Maar we mogen hier denk niet uit aflezen dat God ze geschapen heeft om ze aan Zijn Woord te stoten.
Meestal zien we o.a. in de geschiedenis van Hofni en Pinehas en Farao dat God deze mensen uiteindelijk overgeeft aan hun ongeloof.
Maar dan ligt nog steeds de verantwoordelijkheid van dat ongeloof ín de mens.
Zeker mee eens. Zoals ik ook zei, gerechtigheid en vrede staan niet tegenover elkaar.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Jongere »

Ik vind John Piper ook een indrukwekkende spreker, maar dat het na dit filmpje gelijk stil zou vallen hier had ik niet verwacht. :)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door jakobmarin »

Jongere schreef:Ik vind John Piper ook een indrukwekkende spreker, maar dat het na dit filmpje gelijk stil zou vallen hier had ik niet verwacht. :)
dat komt wellicht omdat er geen ondertiteling bij zit :slurp
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door freek »

jakobmarin schreef:
Jongere schreef:Ik vind John Piper ook een indrukwekkende spreker, maar dat het na dit filmpje gelijk stil zou vallen hier had ik niet verwacht. :)
dat komt wellicht omdat er geen ondertiteling bij zit :slurp
Of omdat het gefilterd wordt...
Jongere
Berichten: 7754
Lid geworden op: 14 apr 2004, 15:45

Re: God haat de verworpenen.

Bericht door Jongere »

Toch vind ik het jammer dat HerbertV met de noorderzon is vertrokken. Al koester ik de stille hoop dat hij ergens zijn zaak aan het overdenken is en tot de juiste conclusie is gekomen.

In aanvulling op het eerder genoemde filmpje van Piper hier een link die wèl zichtbaar is voor mensen met filter. ;) Ook van Pipers website, over de 'five points of calvinism'.
http://www.desiringgod.org/ResourceLibr ... Calvinism/
Plaats reactie