Een waarschuwende stem uit het verleden...

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door Tiberius »

Kaw schreef:Wanneer je bijv. de Ger.Gem. en (droom droom) de GKV bij de HHK zou krijgen, ...
Dream on. :)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door albion »

Luther schreef:En ik zou graag één kerkverband zien tussen OGGN, GGiN, GG, CGK en HHK. Als dat niet mogelijk is, dan in ieder geval de kansels voor elkaar openstellen en elkaars attestaties accpeteren.
Wij beluisteren wel eens een predikant van een andere gemeente bij ons in de kerk (weliswaar zit dan niet ons eigen kerkenraad in de bank, maar de commissie van bv. de SGP of zo) ;)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door Luther »

albion schreef:
Luther schreef:En ik zou graag één kerkverband zien tussen OGGN, GGiN, GG, CGK en HHK. Als dat niet mogelijk is, dan in ieder geval de kansels voor elkaar openstellen en elkaars attestaties accpeteren.
Wij beluisteren wel eens een predikant van een andere gemeente bij ons in de kerk (weliswaar zit dan niet ons eigen kerkenraad in de bank, maar de commissie van bv. de SGP of zo) ;)
Nee, nee, dat bedoel ik niet. Al dat gepreek voor stichtingen en partijen daar ben ik niet voor. Nee, gewoon met onze eigen kerkenraad, zoals ds. P. den Butter weleens voorgaat in HHK-gemeenten. Heerlijk om dat te horen!
Wat mij betreft hebben wij hem ook een keer en een maand later een ds. J. Roos en weer een maand later ds. R. van Kooten...

Ja, Tib, I have a dream...
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door albion »

Luther schreef:
albion schreef:
Luther schreef:En ik zou graag één kerkverband zien tussen OGGN, GGiN, GG, CGK en HHK. Als dat niet mogelijk is, dan in ieder geval de kansels voor elkaar openstellen en elkaars attestaties accpeteren.
Wij beluisteren wel eens een predikant van een andere gemeente bij ons in de kerk (weliswaar zit dan niet ons eigen kerkenraad in de bank, maar de commissie van bv. de SGP of zo) ;)
Nee, nee, dat bedoel ik niet. Al dat gepreek voor stichtingen en partijen daar ben ik niet voor. Nee, gewoon met onze eigen kerkenraad, zoals ds. P. den Butter weleens voorgaat in HHK-gemeenten. Heerlijk om dat te horen!
Wat mij betreft hebben wij hem ook een keer en een maand later een ds. J. Roos en weer een maand later ds. R. van Kooten...

Ja, Tib, I have a dream...
Waarom niet? Ze beroepen zich ten slotte op hetzelfde Fundament...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door Geka »

Kaw schreef:Het is foutief om te denken dat ik geen eenheid zou willen. Graag zelfs. Maar dan zou ik graag alle kerkverbanden in de HHK willen zien. Niet alleen de Ger.Gem., want dat zou de HHK een bepaalde kant op gaan trekken. De HHK is te klein om de Ger.Gem. in te lijven en zijn oude positie globaal gezien gelijk te houden. Wanneer je bijv. de Ger.Gem. en (droom droom) de GKV bij de HHK zou krijgen, dan krijg je een gezond mengsel. Althans, scheikundig gezien ;)
OK, zo gezegd kan ik helemaal met je meevoelen en ben het met je eens. Wat mij betreft zijn allen die willen staan op basis van Schrift en belijdenis van harte welkom in de HHK. En dan kunnen bepaalde uitersten inderdaad soms de boel in evenwicht houden, lijkt me ook. (al ben ik geen scheikundige :) )
Geka
Berichten: 440
Lid geworden op: 11 aug 2006, 19:32

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door Geka »

Luther schreef:
albion schreef:
Luther schreef:En ik zou graag één kerkverband zien tussen OGGN, GGiN, GG, CGK en HHK. Als dat niet mogelijk is, dan in ieder geval de kansels voor elkaar openstellen en elkaars attestaties accpeteren.
Wij beluisteren wel eens een predikant van een andere gemeente bij ons in de kerk (weliswaar zit dan niet ons eigen kerkenraad in de bank, maar de commissie van bv. de SGP of zo) ;)
Nee, nee, dat bedoel ik niet. Al dat gepreek voor stichtingen en partijen daar ben ik niet voor. Nee, gewoon met onze eigen kerkenraad, zoals ds. P. den Butter weleens voorgaat in HHK-gemeenten. Heerlijk om dat te horen!
Wat mij betreft hebben wij hem ook een keer en een maand later een ds. J. Roos en weer een maand later ds. R. van Kooten...

Ja, Tib, I have a dream...
Dan droom ik met je mee. Ik denk dat het wel goed zou zijn. Om zo elkaar te leren kennen en herkennen op plaatselijk niveau zoveel mogelijk samen te werken. Niet gedwongen, maar wel die mogelijkheid biedend.

Dat lijkt me veel beter werken dan op synodaal niveau afspraken maken. Kerkbreed heb je in elke kerk met vleugels te maken. Door de mogelijkheid te geven elkaars predikanten te beluisteren, zonder verdere verplichtingen, etc; denk ik dat je een gezonde mogelijkheid geeft om elkaar te leren kennen en waarderen.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33324
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door Tiberius »

Nou vooruit, laat ik maar eens met jullie meedromen.
-DIA-
Berichten: 32760
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door -DIA- »

Wat ik ook constateer:
Neem Rijssen als uitgangspunt...

Hoeveel "onnodige kerkverbanden" zijn er niet,
die geworteld zijn in oude menselijke karaktereigenschappen,
menselijke zwakheid, maar als het op het punt van de
waarheid aankomt op het zelfde fundament staan...
Daarom zou het goed zijn, als (ondanks de menselijke tekorten
en soms in het hete van de strijd onverantwoorde woorden)
bijéén gebracht werd wat geestelijk ook één is...

Toch is, zomaar fuseren ook een gevaar, dat zie ik ook wel in.
In de loop vn de jaren heeft elke gemeente zo zijn eigen
"klimaat" ontwikkeld... en dat kan weer aanleiding zijn van
strijd. Met als gevolg nog meer verbrokkeling als eenheid (zie
het exempel van de vorming van de PKN)

(mijn topic over "Eenheid gewenst" is helaas wat uit de hand
gelopen en verwijderd...)
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door refo »

-DIA- schreef:Wat ik ook constateer:
Neem Rijssen als uitgangspunt...

Hoeveel "onnodige kerkverbanden" zijn er niet,
die geworteld zijn in oude menselijke karaktereigenschappen,
menselijke zwakheid, maar als het op het punt van de
waarheid aankomt op het zelfde fundament staan...
Daarom zou het goed zijn, als (ondanks de menselijke tekorten
en soms in het hete van de strijd onverantwoorde woorden)
bijéén gebracht werd wat geestelijk ook één is...

Toch is, zomaar fuseren ook een gevaar, dat zie ik ook wel in.
In de loop vn de jaren heeft elke gemeente zo zijn eigen
"klimaat" ontwikkeld... en dat kan weer aanleiding zijn van
strijd. Met als gevolg nog meer verbrokkeling als eenheid (zie
het exempel van de vorming van de PKN)

(mijn topic over "Eenheid gewenst" is helaas wat uit de hand
gelopen en verwijderd...)
Blijkbaar staan de kerkverbanden helemaal niet op hetzelfde fundament.
Stel je hebt één kerkverband. Eén van de mensen ziet het licht, anderen zien dat niet, meneer begint een eigen winkel.
Dan heb je één kerk met een fundament en één zonder.
Na 100 jaar weet geen mens dat meer, maar God nog wel.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door Kaw »

Een boom herken je aan de vruchten, een kerk ook.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23869
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door refo »

Nee, een gelovige herken je aan de vruchten.

Een kerk kan heel wat lijken (O God, ik dank u dat ik niet ben gelijk zij), en toch een verkeerde start hebben gemaakt.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door Kaw »

refo schreef:Nee, een gelovige herken je aan de vruchten.

Een kerk kan heel wat lijken (O God, ik dank u dat ik niet ben gelijk zij), en toch een verkeerde start hebben gemaakt.
Hoogmoed valt niet onder de goede vruchten. Ik ben het niet met je eens. Een kerk is niets meer dan een verzameling gelovigen. Als je 1 gelovige herkent aan de vruchten, dan doe je dat zeker bij een groep.
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door Afgewezen »

Kaw schreef:
refo schreef:Nee, een gelovige herken je aan de vruchten.

Een kerk kan heel wat lijken (O God, ik dank u dat ik niet ben gelijk zij), en toch een verkeerde start hebben gemaakt.
Hoogmoed valt niet onder de goede vruchten. Ik ben het niet met je eens. Een kerk is niets meer dan een verzameling gelovigen. Als je 1 gelovige herkent aan de vruchten, dan doe je dat zeker bij een groep.
Ben het met je eens. Een kerk die goed marcheert en organisatorisch goed in elkaar zit, kan idd. 'heel wat' lijken, maar wát lijkt het dan eigenlijk? Een machinerie die goed draait. Maar met vruchten heeft het weinig te maken.
Kensington
Berichten: 63
Lid geworden op: 19 jun 2009, 14:00

Re: Een waarschuwende stem uit het verleden...

Bericht door Kensington »

Wat betreft fusies:
Kijk naar de NH kerk! Fusie met gereformeerden en luthersen = PKN
Velen zijn er niet blij mee: Enkele hervormden worden HHK, gereformeerden worden Voortgezet gereformeerd en ook luthersen
hebben geloof ik eigen groepje

Het zelfde doe je als je ger.gem en hhk wil laten samen gaan

Als iedereen zijn eigenwijzigheid los laat + naar alle positieve kanten van de andere kerk, kom je al een heel eind.
En de plaatselijke gemeenten veranderen ook echt niet direct dus als je hhk in bijv. woudenberg bent, komt ds. Mouw misschien een keer preken, maar word er echt niet beroepen.
En in ger.gem Valk-Wekerom is het nog erger: ds. Vreugendenhil van eigen kerkverband preekt er nooit, dus dan ook echt niet ds. Post maar wel ds. Zweistra van de HHK
Wel ingewikkeld hoor.....maar als ieder de ander dan in de waarde laat, heb je wat, maar het bovenstaande tekent wel hoe het ligt nu...
Heb je dan wat bereikt?
Plaats reactie