Het gaat er mij om wat verkiezen we boven wat. We kunnen geen 2 heren dienen.Marnix schreef:Als dat moet kan dat zeker. De vraag is of het altijd hoeft. Volgens mij hebben we ook gewoon tijd voor ontspanning gekregen. De een doet dat door een mooi fietstochtje te gaan maken, de ander door er naar te kijken Alleen als je dan de tv uitzet om die dingen te doen, waarom zou je dan niet later kunnen terugkijken?artistiek schreef: We moeten onszelf eens in alle eerlijkheid afvragen: zou ik alle wedstrijden willen/kunnen missen om die tijd aan de Heere te besteden? En juist ook op het moment dat de finale gespeeld wordt... zouden we dan ons scherm uit kunnen/willen zetten of er voor thuis blijven om Zijn dierbaar Woord ter hand te nemen en te bidden?
En dan ook niet achteraf nog even via uitzendinggemist alsnog de finale bekijken...
Of zeggen we dan, ja maar ik besteed al heel veel tijd aan de Heere en Zijn dienst? Zou de Heere daar genoegen mee nemen en Hem daarmee eren?
En als we Hem boven de wereld verkiezen hebben we er ook niet de minste lust meer in toernooien te volgen die in de verste verte geen rekening houden met God en Zijn Woord.
Dat je het voor ontspanning doet is geen goed argument want daar heeft de Heere ons genoeg andere dingen voor gegeven die wél geoorloofd zijn. Waar niet Zijn heilige Naam wordt onteerd. Waar geen mensen worden verheerlijkt.Marnix schreef: God zegt niet: Ontspannen mag niet, in je vrije tijd mag je alleen Bijbel lezen (+oudvaders natuurlijk ) en bidden.
Marnix schreef:Als dat jou heel duidelijk is moet je inderdaad de Tour niet volgen.artistiek schreef:Maar één ding is voor mij heel duidelijk: topsport is niet tot eer van God. Daarom betaamd het een mens (en zeker een christen) niet er zich mee bezig te houden dus ook niet met Tour de France.
Dat zal voor iedereen duidelijk zijn. We kunnen op grond van Gods Woord niet aantonen dat dit soort vermaak oorbaar is. Daarentegen kunnen we op grond van de Schrift wel aantonen dat het NIET oorbaar is als het gaat om: wellusten, dronkenschap, lastertaal, oproer, zondagontheiliging, afgoderij, noem maar op.