Ervaringen met goede DVD's ?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9335
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:Wat jij noemt is niet toneel spelen, maar symbolisch naar een betekende zaak verwijzen, een soort zichtbare gelijkenis, zeg maar. De beelden zijn altijd ondergeschikt aan de betekenis.

Bovendien hebben geen van deze zaken uitsluitend vermaak als doel, wat DVD's wel hebben.
Dat laatste is pure onzin. Er zijn heel veel films die veel meer geven dan vermaak (misschien hoort Lord of the Rings daarbij, maar ik zou zeker een film als Sophie Scholl niet als louter vermaak willen bestempelen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Luther »

parsifal schreef:
Tiberius schreef:Wat jij noemt is niet toneel spelen, maar symbolisch naar een betekende zaak verwijzen, een soort zichtbare gelijkenis, zeg maar. De beelden zijn altijd ondergeschikt aan de betekenis.

Bovendien hebben geen van deze zaken uitsluitend vermaak als doel, wat DVD's wel hebben.
Dat laatste is pure onzin. Er zijn heel veel films die veel meer geven dan vermaak (misschien hoort Lord of the Rings daarbij, maar ik zou zeker een film als Sophie Scholl niet als louter vermaak willen bestempelen.
Dat laatste ben ik met je eens.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Tiberius »

Misschien kunnen we dan wel concluderen, dat DVD's met één of ander educatief doel acceptabel is en DVD's met puur vermaak als doel niet?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9335
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door parsifal »

Tiberius schreef:Misschien kunnen we dan wel concluderen, dat DVD's met één of ander educatief doel acceptabel is en DVD's met puur vermaak als doel niet?
Ben ik het ook niet mee eens. Een DVD ter vermaak kijken is m.i. net zo acceptabel als een boek louter ter vermaak lezen of een spelletje doen ter vermaak. Je moet het niet overmatig doen, maar ter ontspanning is het niet perse verkeerd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door samanthi »

Ik denk aan de ontroerende film van corry ten Boom, echt het doet je wat, maar denk er eens aan hoe die gemaakt wordt, bidden als toneelspel, heb je weleens een opname van een CD/DVD meegemaakt, soms moet het wel 20x over, dus dat bidden en over God spreken ook, nog eens... nee iets meer je hoofd schuin... ja nee he je moet droeviger kijken enz...
De intensie is goed, maar toch heb ik mijn twijfels. Als ik een stukje opvoerd en erin gaat bidden vinden vele dit spotten toch?
Ik denk toch dat je bij educatieve films uit komt en dan ook moet opletten voor de achtergronden van de filmmakers, bijv bij natuurfilms die staan bol van evolutietheorieën,
gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Erasmiaan »

parsifal schreef:
Tiberius schreef:Misschien kunnen we dan wel concluderen, dat DVD's met één of ander educatief doel acceptabel is en DVD's met puur vermaak als doel niet?
Ben ik het ook niet mee eens. Een DVD ter vermaak kijken is m.i. net zo acceptabel als een boek louter ter vermaak lezen of een spelletje doen ter vermaak. Je moet het niet overmatig doen, maar ter ontspanning is het niet perse verkeerd.
Dat ben ik niet met je eens. Er zijn vele DVD's (90 to 95%) die louter ter vermaak zijn maar onacceptabel om te kijken (omdat daar Gods geboden moedwillig in overtreden worden).
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33452
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Tiberius »

parsifal schreef:
Tiberius schreef:Misschien kunnen we dan wel concluderen, dat DVD's met één of ander educatief doel acceptabel is en DVD's met puur vermaak als doel niet?
Ben ik het ook niet mee eens. Een DVD ter vermaak kijken is m.i. net zo acceptabel als een boek louter ter vermaak lezen of een spelletje doen ter vermaak.
Daar ben ik het niet mee eens. Voornamelijk omdat bijna alle DVD's tegen een substantieel deel van de 10 geboden ingaan.

Edit> Zelfde als Erasmiaan dus. ;)
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door jakobmarin »

Tiberius schreef:Misschien kunnen we dan wel concluderen, dat DVD's met één of ander educatief doel acceptabel is en DVD's met puur vermaak als doel niet?
Hier zit wel een hele goede gedacht in ja. Veiligheidshalve zouden we daaraan vast moeten houden, denk ik.

Maar tussen 'educatief' en 'puur vermaak' zit nogal een flink grijs gebied.
De tekenfilm Bambi zou je kunnen scharen onder 'puur vermaak', maar er worden allerlei waarden als trouw, waardigheid, rechtvaardigheid naar voren gebracht. Dus mag het dan wel of niet?
De film Lord of the Rings zou je ook puur vermaak kunnen noemen, en velen zullen het ook als zodanig zien, maar ook daar komen norman en waarden naar voren die een christen past. En het goede overwint het kwade.
Films sowieso die extreem geweld, sex, godslastering etc. zouden niet bekeken moeten worden, denk ik. Dan blijft er overigens niet zo gek veel over.

Maar het is nog helemaal niet zo gemakkelijk om het met een schaartje te knippen.
samanthi schreef:Ik denk toch dat je bij educatieve films uit komt en dan ook moet opletten voor de achtergronden van de filmmakers, bijv bij natuurfilms die staan bol van evolutietheorieën,
Ik laat de kids ook de BBC documentaire Planet Earth' bekijken. Een prachtige verslaglegging van de aarde. En als die meneer dan weer over zijn miljoenen jaren begint roepen ze in 't koor: 'dat is geen waar man!' :)
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9335
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door parsifal »

Erasmiaan schreef:
parsifal schreef:
Tiberius schreef:Misschien kunnen we dan wel concluderen, dat DVD's met één of ander educatief doel acceptabel is en DVD's met puur vermaak als doel niet?
Ben ik het ook niet mee eens. Een DVD ter vermaak kijken is m.i. net zo acceptabel als een boek louter ter vermaak lezen of een spelletje doen ter vermaak. Je moet het niet overmatig doen, maar ter ontspanning is het niet perse verkeerd.
Dat ben ik niet met je eens. Er zijn vele DVD's (90 to 95%) die louter ter vermaak zijn maar onacceptabel om te kijken (omdat daar Gods geboden moedwillig in overtreden worden).
Ja maar dan keur je ze niet af omdat het DVD's ter vermaak zijn, maar om de zonde die er in zit.

Wat betreft het bidden in films. Ik heb daar ook wel moeite mee soms. Echter diezelfde moeite heb ik met kooroefeningen, waarin geestelijke liederen gezongen worden. Hoe gaat het bij de voorbereiding van een uitvoering van de Mattheus passion er aan toe?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
samanthi
Berichten: 7880
Lid geworden op: 16 jul 2009, 10:30
Locatie: rotterdam

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door samanthi »

parsifal schijft
Ja maar dan keur je ze niet af omdat het DVD's ter vermaak zijn, maar om de zonde die er in zit.

Wat betreft het bidden in films. Ik heb daar ook wel moeite mee soms. Echter diezelfde moeite heb ik met kooroefeningen, waarin geestelijke liederen gezongen worden. Hoe gaat het bij de voorbereiding van een uitvoering van de Mattheus passion er aan toe?
Mee eens! Maar het verschil is wel dat de zanger niet in de persoon gekropen is. ze zingen erover is toch iets anders, maar goed het blijft moeilijk, heb zelf ook op een koor gezeten... voor de uitvoering werd gebeden/gezegd "dat we mogen zingen tot Gods eer" maar ja wat ging er allemaal aan vooraf? inderdad het tot in de treuren de zelfde zin zingen, ruzie over de bloesjes, ruzie over de kleur van de stropdassen, onenigheid over het wel of niet rechts dragen van de zangmap, wel of niet staan met bidden voor de mannen enz enz. ik had zo wel mijn twijfels hier en daar, met het vuur van de discussies in ons hart stonden we daar te zingen! :tas
gr Samanthi
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9335
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door parsifal »

parsifal schreef:...
Een tweede al wat oudere film (die ik niet zelf gezien heb), die goede recenties krijgt op veel Christelijke film recentiesites is "A walk to remenber" http://www.christiananswers.net/spotlig ... ember.html
Een film waar het Christelijke meisje een positieve hoofdrol vertolkt.
Ondertussen heb ik de film wel gezien. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het commentaar van anderen (Helma ofzo) op deze film. Het lijkt me een niet zo'n slechte besteding van een tweede gedeelte op een JV. Ik behoor zelf niet echt tot de doelgroep voor de film, maar toch was het wel goed om het te zien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:Misschien kunnen we dan wel concluderen, dat DVD's met één of ander educatief doel acceptabel is en DVD's met puur vermaak als doel niet?
Ja, maar wel met deze kanttekening dat er dan ook wel een educatieve context moet zijn.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Marnix »

Vermaak is op zich niet een verkeerd doel, of het goed is of niet hangt af van de middelen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Luther »

Marnix schreef:Vermaak is op zich niet een verkeerd doel, of het goed is of niet hangt af van de middelen.
Is dat zo?
Misschien aardig om daar eens een topic over te openen over de waarde van ontspanning en vermaak in Bijbels licht.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Ervaringen Met Goede DVD's ?

Bericht door Marnix »

Nou, ik vind het geen discussiepunt maar als iemand anders dat wel vindt, moet hij/zij maar een topic openen :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie