kort maar krachtig, refo.refo schreef:We zijner derhalve wel degelijk klaarmee: het is jouw kruis. Desgewenst is er pastorale hulp, maar onze exegese is bindend.
ik lees er ook een wereld van gevoelens in.
kort maar krachtig, refo.refo schreef:We zijner derhalve wel degelijk klaarmee: het is jouw kruis. Desgewenst is er pastorale hulp, maar onze exegese is bindend.
Kun je ook nog een inhoudelijke bijdrage leveren, behalve dit cynisme?refo schreef:We zijner derhalve wel degelijk klaarmee: het is jouw kruis. Desgewenst is er pastorale hulp, maar onze exegese is bindend.
Dan lees je er waarschijnlijk meer in dan er staat. Maar het zou triest zijn als er alleen 'pastorale' hulp zou kunnen zijn, bij een andere (lees: ruimere) exegese.sela schreef:kort maar krachtig, refo.refo schreef:We zijner derhalve wel degelijk klaarmee: het is jouw kruis. Desgewenst is er pastorale hulp, maar onze exegese is bindend.
ik lees er ook een wereld van gevoelens in.
Rik van Groningen van De Vluchtheuvel schatte het percentage enkele jaren geleden (tijdens een toerustingsdag voor GG-ambtsdragers) op gemiddeld 10%. 1 op de 10 dus. Binnen de orthodoxe kerken. Dan is de schatting van Denkertje nog aan de voorzichtige kant. Het punt is dat het niet alleen gaat om alleenstaande personen 'van wie we altijd al zo'n vermoeden hadden'. Er zitten ook mensen bij die keurig getrouwd zijn en kindertjes hebben.Erasmiaan schreef:Statistiek is een slechte raadgever.Maar toch: bij ons in de kerk zitten er op zondag gemiddeld 700 mensen in de kerk. De meest voorzichtige schattingen geven aan dat er dan 35 homo's en lesbiennes zouden moeten zijn... Ik ken er bij mij in de kerk maar twee.
Zijn we dan uitgepraat over homofilie?
Inderdaad!Josephus schreef:Rik van Groningen van De Vluchtheuvel schatte het percentage enkele jaren geleden (tijdens een toerustingsdag voor GG-ambtsdragers) op gemiddeld 10%. 1 op de 10 dus. Binnen de orthodoxe kerken. Dan is de schatting van Denkertje nog aan de voorzichtige kant. Het punt is dat het niet alleen gaat om alleenstaande personen 'van wie we altijd al zo'n vermoeden hadden'. Er zitten ook mensen bij die keurig getrouwd zijn en kindertjes hebben.Erasmiaan schreef:Statistiek is een slechte raadgever.Maar toch: bij ons in de kerk zitten er op zondag gemiddeld 700 mensen in de kerk. De meest voorzichtige schattingen geven aan dat er dan 35 homo's en lesbiennes zouden moeten zijn... Ik ken er bij mij in de kerk maar twee.
Zijn we dan uitgepraat over homofilie?
Hoe moet ik me dat voorstellen??Luther schreef:Want er zou echt een wereld gewonnen zijn als iedereen binnen de kerken liefdevol en met warmte homosexuele jongeren (en ouderen) zou opvangen en er voor ze zou zijn!
Nou, eigenlijk het tegenovergestelde van wat er nu gebeurt. Ik kan me voorstellen dat er juist homojongeren zijn die Bijbels willen leven, maar juist door de verstikkende eenzaamheid komen tot daden, die ze eigenlijk niet wilden. Kortom: Als er een klimaat ontstaat waarin iemand die daaraan behoefte heeft gewoon kan zeggen dat hij/zij homo is, dan geeft dat ook een stukje ontspanning.Afgewezen schreef:Hoe moet ik me dat voorstellen??Luther schreef:Want er zou echt een wereld gewonnen zijn als iedereen binnen de kerken liefdevol en met warmte homosexuele jongeren (en ouderen) zou opvangen en er voor ze zou zijn!
Hier ben ik het mee eens!memento schreef:Het grote probleem is echter, dat sommige mensen met een probleem hun probleem zó interessant vinden, dat ze daar meer dan gewone aandacht voor willen*. En ik vrees dat sommige homo's ook in die categorie passen. En laten veel nuchtere Hollanders nu net een hekel hebben aan dat soort aandacht-trekkerij. En dat geldt niet alleen tegenover homo's, maar bv ook mensen met een lichamelijke handicap (zo ken ik mensen in een rolstoel die iedereen mag ondanks hun beperkingen, en omgedraait ook mensen in een rolstoel die niemand graag mag omdat ze zichzelf heel zielig en heel gehandicapt vinden).
Ik pleit er voor om elk gemeentelid te behandelen als "gewoon". Iedereen heeft wel wat, de één wat zwaarder dan de ander. Af en toe mag er best over gepraat worden over hoe moeilijk dat is. Maar laat het bij af en toe blijven, anders wordt het vervelend. Wat maakt het uit voor een praatje over het weer of de preek, of dat de ander nu in een rolstoel zit, homo is, etc?
Kan me helemaal vinden in deze reactie.memento schreef: Het grote probleem is echter, dat sommige mensen met een probleem hun probleem zó interessant vinden, dat ze daar meer dan gewone aandacht voor willen*. En ik vrees dat sommige homo's ook in die categorie passen. En laten veel nuchtere Hollanders nu net een hekel hebben aan dat soort aandacht-trekkerij. En dat geldt niet alleen tegenover homo's, maar bv ook mensen met een lichamelijke handicap (zo ken ik mensen in een rolstoel die iedereen mag ondanks hun beperkingen, en omgedraait ook mensen in een rolstoel die niemand graag mag omdat ze zichzelf heel zielig en heel gehandicapt vinden).
Ik pleit er voor om elk gemeentelid te behandelen als "gewoon". Iedereen heeft wel wat, de één wat zwaarder dan de ander. Af en toe mag er best over gepraat worden over hoe moeilijk dat is. Maar laat het bij af en toe blijven, anders wordt het vervelend. Wat maakt het uit voor een praatje over het weer of de preek, of dat de ander nu in een rolstoel zit, homo is, etc?
Precies! Van iemand met wie ik die vertrouwensband niet heb wil ik helemaal niet weten of hij homfilie gevoelens heeft, opgewonden raakt van linkshandige negerinnen of aan porno verslaafd is geweest.2. Over sommige dingen praat je alleen met mensen met wie je een vertrouwensband hebt. Dat is een algemene regel uit de psychologie, en je daar niet aan houden wordt als vreemd, ja soms zelfs als "ziekelijk" beschouwd. Erover praten met mensen met wie je die vertrouwensband (nog) niet hebt, schept afstand en vervreemding. Dingen rondom sexualiteit, dus ook je geaardheid, horen in die vertrouwensband.
Inderdaad, want die ander heeft ook vaak weer zijn kruis.Moni schreef:Ieder mens heeft zijn/haar kruis en bij de een weegt het inderdaad zwaarder dan bij de ander, maar zoek niet het begrip bij de mensen, want daar zal je het niet krijgen.
Maar het ‘veralgemeniserende’ in de post van refo die we nu bespreken, is dat niet de feitelijke staat van onze reformatorische denkrichting indeze? persoonlijk gemaakt door hem/haar [althans, je zou er die kant mee opkunnen, ook ik lees het weer op mijn manier] door het spanningsveld dat je er in voelt?hervormde schreef:Refo gaat met zijn cynische opmerkingen een gevaarlijke kant uit. Natuurlijk kan dit soort opmerkingen ons aan het denken zetten. Mij ook, maar dan op een tegengestelde manier zoals Refo wil.
Wat zien we hier? Allereerst een heel herkenbare denkrichting. Ook weer bij deze moeilijke en gevoelige materie. De richting is van het bijzondere naar het algemene. Dit is iets wat we ook veel hebben gezien rondom bijvoorbeeld abortus. Men begint met het verschrikkelijke verhaal van het verkrachtte meisje. Moet zij dan dit kind ter wereld brengen, etc. etc. We voelen de uitkomst aan. En vervolgens veralgemeniseren we dit bijzondere.
Ik vind de sgp ook neoliberaal op sommige punten.hervormde schreef:Ook zit er een ander aspect aan de denkwijze van Refo. Die vertoont veel overeenstemming met het gevaarlijke neoliberale gedachtengoed.
Misschien bedoel je hierin hetzelfde als het gesprek dat we de afgelopen twee dagen hebben gevoerd in een ander topic. Bedenk - als je vragen hebt - goed wat de consequenties van je vragen zijn?hervormde schreef:Laten we eens samen met Refo iets verder in de tijd gaan. Er zijn mensen die seks met dieren of (minderjarige) kinderen normaal vinden. Misschien biedt de Schrift wel opening voor het laatste. In de tijd van Maria trouwden meisjes erg jong. Zie je wel. En voor wat betreft seks met dieren: de Schrift is cultuur gebonden. Toen in die tijd kon dat gewoon niet. De tegenstem is duidelijk: de Schrift verbiedt het. God gruwt ervan. Trouwens van iedere seksuele handeling die niet gebeurt in de liefdevolle verhouding van een getrouwde man en vrouw. Hier is de Schrift helder in. Maar ja, wat moeten we nu? Voor Refo is het duidelijk: We zijner derhalve wel degelijk klaarmee: het is jouw kruis. Desgewenst is er pastorale hulp, maar onze exegese is bindend. Met andere woorden....
Zeker, het hedonisme is iets om af te leggen, voor iedereen zelfs, zo is mijn mening.hervormde schreef:Hier liggen een aantal lessen in opgesloten:
We moeten ons niet door de neo-liberale samenleving laten leiden. Dat is de emotie van de dag. Daar geldt het hedonisme: carpe diem. Voor een christen: gij geheel anders.
Zeker, al is dat misschien wat wrang om binnen dit onderwerp te bespreken?hervormde schreef:Het wordt hoog tijd dat er in de prediking (en thuis en op school) aandacht wordt geschonken aan wat de HEERE aan man en vrouw gegeven heeft in de seksualiteit. Man en vrouw mogen van elkaar genieten.
Ik denk dat erover zwijgen ook tot problemen leidt.hervormde schreef:Worstelingen rondom seksualiteit moeten in alle openheid besproken worden. Binnen het gezin, maar ook in de prediking. Laat een predikant concreet zijn en deze worstelingen benoemen. Dat maakt de stap naar die predikant voor gebed en gesprek veel eenvoudiger. Zo verlaag je de drempel.
Discussies als deze zijn zinloos. Velen laten zich leiden door bepaalde emoties. Soms proef je de frustratie. Een gesprek aangaan over dit onderwerp moet niet plaatsvinden in een emotionele context. Dat geeft alleen maar problemen.
het zegt uiteraard ook weer iets dat velen de post van memento beamen. ik hoop derhalve dat de post van hierboven niet teveel als spam gezien wordt.sela schreef: Ik denk dat erover zwijgen ook tot problemen leidt.
Ik denk dat het twee kanten heeft. De reden dat ik kan instemmen met de post Memento heeft te maken met het feit homoseksualiteit in grotere plaats krijgt toegekend dan deze in het kader van alle vragen die op ons afkomen, zou moeten krijgen. Het gedram in de seculiere media, uitspattingen als een gay-parade, inmiddels ook gedram van binnenuit roept bij mensen een bepaalde moeheid op. Ook bij mij.sela schreef:het zegt uiteraard ook weer iets dat velen de post van memento beamen. ik hoop derhalve dat de post van hierboven niet teveel als spam gezien wordt.sela schreef: Ik denk dat erover zwijgen ook tot problemen leidt.
Luther schreef:Maar ik zou Erasmiaan wel willen vragen: Ken jij 5 homo's / lesbies uit jouw kerkelijke gemeente?
Waarschijnlijk is het antwoord 'nee'. Toch weet ik zeker dat er bij jouw in de gemeente meer dan 5 zijn.
Nu gaat het er niet om dat iedereen gelijk maar moet weten dat iemand homo is, maar wel gaat het om de vraag: Hoe komt het toch dat hier zo krampachtig mee omgegaan wordt?
Want er zou echt een wereld gewonnen zijn als iedereen binnen de kerken liefdevol en met warmte homosexuele jongeren (en ouderen) zou opvangen en er voor ze zou zijn! Want het gebeurt helaas nog te vaak dat deze jongeren door ouders, of familie of kerkelijke gemeenteleden als verschoppeling worden behandeld. Hoe komt dat toch?