Onrechtzinnig?

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door freek »

refo schreef:
freek schreef:Hendrikus, moet dit nu altíjd op deze manier...?
De 'manier' van gijs mag wel?
Nee, maar die heb ik al zo vaak een online draai om z'n oren gegeven.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door Bert Mulder »

Hendrikus schreef:Helaas is dat een veel voorkomend bezigheid in bepaalde kringen: altijd kritiek hebben op anderen, overal vraagtekens bij zetten, en zelf met vrome praatjes buiten schot blijven. "Je kunt het je toch niet zomaar toe-eigenen, het moet je toch gegeven worden, je wilt je toch niet bedriegen voor de eeuwigheid". Daarvan heb ik veel te veel voorbeelden meegemaakt...
Hendrikus, we kunnen het toch (soms) goed eens zijn:
3/4-15. Deze genade is God aan niemand schuldig; want wat zou Hij schuldig zijn dengenen, die Hem niets eerst geven kan, opdat het hem vergolden worde? Ja, wat zou God dien schuldig zijn, die van zichzelven niet anders heeft dan zonde en leugen? Diegene dan, die deze genade ontvangt, die is Gode alleen daarvoor eeuwige dankbaarheid schuldig, en dankt Hem ook daarvoor; diegene, die deze genade niet ontvangt, die acht ook deze geestelijke dingen gans niet en behaagt zichzelven in het zijne; of, zorgeloos zijnde, roemt hij ijdellijk dat hij heeft hetgeen hij niet heeft. Voorts, van diegenen die hun geloof uiterlijk belijden en hun leven beteren, moet men naar het voorbeeld der apostelen het beste oordelen en spreken; want het binnenste des harten is ons onbekend. En wat aangaat anderen, die nog niet geroepen zijn, voor dezulken moet men God bidden, Die de dingen die niet zijn, roept alsof zij waren; en wij moeten ons geenszins tegenover hen verhovaardigen, alsof wij onszelven uitgezonderd hadden.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
EvanWettisch
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 sep 2009, 15:43

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door EvanWettisch »

lijkt me niet onrechtzinnig
de Bijbel staat volgens mij bol van deze boodschap

echter het is niet een ieder gegeven deze boodschap te doorgronden
dat is de moeilijkheid en tevens reden tot dit soort fora

m.i. is bekeert u tweezijdig met een aanvang in God en een niet anders meer willen maar niet kunnen van de mens.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Onrechtzinnig?

Bericht door memento »

EvanWettisch schreef:m.i. is bekeert u tweezijdig met een aanvang in God en een niet anders meer willen maar niet kunnen van de mens.
Dit vindt ik nogal onrechtzinnig: stellen dat de mens gaat willen, maar niet kan. Volgens mij is het juist omgedraait: Gaat een mens leren dat hij vooral niet WIL. Dat is ook het verwijt dat straks zal klinken bij het oordeel: Jullie hebben niet gewild dat Ik koning over jullie zou zijn.
Plaats reactie