Kun je dit vanuit de Bijbel onderbouwen?Marnix schreef:Hoho, nu ga je wat te snel! Dat die positie aan Adam wordt toegekend kan je volgens mij niet zomaar losmaken van het denken dat de hele wereldbevolking uit Adam is voortgekomen en dat het nageslacht van Adam de zonde erft.
En dat vind ik het sterkste argument voor het denken dat er naast Adam en Eva geen andere mensen zijn geschapen maar allen afstammen van Adam. Anders had Adam nooit die rol als hoofd kunnen vertegenwoordigen. We erven de zonde... het is niet zo dat als Adam zondigt, andere mensen die goed leven en niet zondigen toch door God gestraft worden om die zonde. Dat onderscheid tussen erven en "zomaar krijgen" is wel belangrijk.
Als iemand in de familie een schuld heeft kan je die erven, maar als het geen familie van je is ben jij er niet voor verantwoordelijk en kan het dus ook niet jou schuld worden.
Wat, als Adam had gegeten maar Eva niet? Adam was toch hoofd van het werkverbond? In hem is toch iedereen begrepen?
En we belijden toch dat we geen haar beter zijn dan Adam? Als wij daar gestaan zouden hebben (als verbondshoofd) zouden we ook gegeten hebben.
Anderzijds snap ik je gedachtengang wel: we praten niet voor niets over erfzonde en erfschuld.