Onze missie in Uruzgan

Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Luther »

jvdg schreef:
Luther schreef:Dat is ook mijn bezwaar tegen de democratie... ;)
Zo'n Maarten, een echte SGP-er. :)
Tja, 't moest er maar eens uit komen...;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Bureaucraat »

Luther schreef: Dat komt omdat er tegen domme meningen, die slim gebracht worden, niet zoveel opgewassen is. De Duitse schrijver Kafka heeft eens gezegd: "Gegen die Dummheit kämpfen sogar Götter vergebens." (Tegen de domheid strijden zelfs goden tevergeefs.) Dat is ook mijn bezwaar tegen de democratie... ;)
De vraag is wie bepaalt wat dom of juist wijs is.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Luther »

Bureaucraat schreef:
Luther schreef: Dat komt omdat er tegen domme meningen, die slim gebracht worden, niet zoveel opgewassen is. De Duitse schrijver Kafka heeft eens gezegd: "Gegen die Dummheit kämpfen sogar Götter vergebens." (Tegen de domheid strijden zelfs goden tevergeefs.) Dat is ook mijn bezwaar tegen de democratie... ;)
De vraag is wie bepaalt wat dom of juist wijs is.
Ja, dat klopt, daarom laten we het voorlopig maar zo ;)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Marie-Henriëtte »

Terwijl de missie in Afghanistan nog volop in gang is, opereert Al Qaida allang vanuit andere plaatsen. Zo heeft de Nigeriaanse terrorist, die zich vrijdag probeerde op te blazen op een vlucht Schiphol-Detroit, toegegeven dat hij opereerde vanuit Jemen onder leiding van Al Qaida. Terroristen hebben de vrije hand en wij gaan maar door in Afghanistan waar Al Qaida inmiddels met de noorderzon vertrokken is. "The war on drugs" lijkt wel belangrijker te zijn geworden dan daadwerkelijke terrorisme bestrijding.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Joannah »

Tsja, Henriette. We vergeten nog wel eens dat we hier niet te maken hebben met een stelletje bangerikken , die we op de vlucht kunnen jagen.
het zijn mensen die graag sterven voor hun doel, eigenlijk is dat hun doel.
zoiets als "Al Qaida komt naar je toe deze zomer".Niet alle boosdoeners opereren volgens mij vanuit de Al Qaida hierarchie/structuur.
de totale (westerse)decadentie roept zoveel weerzin en haat op bij islamieten, dat ze
graag hun leven opofferen voor alla, die ze zal belonen met je weet wel....hun idee van "hemel" is echter net zo weerzinwekkend als de westerse "beschaving" die ze bestrijden.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Faramir
Berichten: 251
Lid geworden op: 23 dec 2009, 22:23

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Faramir »

Marie-Henriëtte schreef:Terwijl de missie in Afghanistan nog volop in gang is, opereert Al Qaida allang vanuit andere plaatsen. Zo heeft de Nigeriaanse terrorist, die zich vrijdag probeerde op te blazen op een vlucht Schiphol-Detroit, toegegeven dat hij opereerde vanuit Jemen onder leiding van Al Qaida. Terroristen hebben de vrije hand en wij gaan maar door in Afghanistan waar Al Qaida inmiddels met de noorderzon vertrokken is. "The war on drugs" lijkt wel belangrijker te zijn geworden dan daadwerkelijke terrorisme bestrijding.
De westerse legermachten kunnen simpelweg niet de gehele wereld in hun greep houden. De vraag is ook of je dat wel zou willen. Is het niet juist de aanwezigheid van bijvoorbeeld Amerikaanse troepen sinds de eerste golfoorlog in Saoedi-Arabië die zoveel weerzin wekt in de islamitische wereld? Die er in eerste instantie voor heeft gezorgd dat Al Qaida een draagvlak kreeg onder de islamieten.

Waarom moeten wij onze moraal opdringen aan landen/volkeren die daar helemaal niet op zitten te wachten?
Bureaucraat
Berichten: 603
Lid geworden op: 01 jun 2009, 11:41

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Bureaucraat »

Joannah schreef: de totale (westerse)decadentie roept zoveel weerzin en haat op bij islamieten, dat ze
graag hun leven opofferen voor alla, die ze zal belonen met je weet wel....hun idee van "hemel" is echter net zo weerzinwekkend als de westerse "beschaving" die ze bestrijden.
Jij kunt ook enkel maar denken in termen van zwart en wit. Misschien dat er een klein aantal moslims is dat het niet zo op heeft met de verworven vrijheden in het westen, maar ik ken er velen die erg blij zijn in Nederland te leven, zonder bemoeienis van de overheid bij de uitoefening van hun religie.
Bart
Berichten: 233
Lid geworden op: 03 nov 2008, 10:06

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Bart »

gauw weg daar we hebben onze NAVO plicht gedaan en die gasten willen gewoon geen vrede. Gewoon isoleren en negeren dat land en het geld besteden aan het oplossen van voedselbanken in ons eige land
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Marie-Henriëtte »

Faramir schreef:Waarom moeten wij onze moraal opdringen aan landen/volkeren die daar helemaal niet op zitten te wachten?
Goede vraag die je opwerpt. Het lijkt wel of wij ons superieur achten ten opzichte van de Afghanen en daarom willen dat zij dezelfde cultuur als ons in achting nemen. Dat is waar wij mee bezig zijn in Afghanistan, terwijl ik liever zie dat terroristen worden opgespoord en berecht.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Marnix »

Lekker kort door de bocht. Niemand daar wil vrede dus is het gerechtvaardigd ze te laten stikken, elkaar te laten afmaken.... niet ons probleem.... Laten wij ons maar met ons volk, ons land, onze staat, bemoeien. Das veel belangrijker dan die buitenlanders he... zeker die in moslimlanden.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Marie-Henriëtte »

Marnix schreef:Lekker kort door de bocht. Niemand daar wil vrede dus is het gerechtvaardigd ze te laten stikken, elkaar te laten afmaken.... niet ons probleem.... Laten wij ons maar met ons volk, ons land, onze staat, bemoeien. Das veel belangrijker dan die buitenlanders he... zeker die in moslimlanden.
Marnix, niet zo treurig doen gelijk. De meerderheid van het Afghaanse volk wil niets liever dan de Taliban, daarom heeft de Taliban het daar ook voor het zeggen. Wie zijn wij om de Afghanen hun regering te ontnemen?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Marnix »

Dat roep je wel meerdere malen, maar ik kan dat nergens terugvinden. Ik kwam wel bijvoorbeeld dit tegen, uit een vertaald artikel van de Asia Times:


Wat zeggen de Afghanen ?

Een recent onderzoek in Afghanistan toont aan, dat alhoewel de meerderheid van de bevolking een afkeer heeft van de Taliban, zo’n 74% wil dat er onderhandelingen komen. Verder zou 54% voorstander zijn van een coalitie regering waar ook de Taliban deel van zou uitmaken.

Dit onderzoek laat een diep verdeeld land zien, waar de meeste mensen zitten te wachten op het einde van de oorlog. Veertig procent denkt dat de huidige regering van president Hamid Karzai zal overwinnen, in samenwerking met de Verenigde Staten en de Navo. 19% denkt dat de Taliban uiteindelijk zal zegevieren, terwijl de rest het nog te vroeg vind om hier een uitspraak over te kunnen doen.

Ook is er sterke ambivalentie ten aanzien van de aanwezigheid van de buitenlandse troepen. Slechts 14% wil dat ze direkt vertrekken, maar 52% van de bevolking wil dat de troepen binnen drie tot vijf jaar Afghanistan verlaten. Kort gezegd willen de Afghanen de oorlog niet tot het einde afwachten.

De Afghanen hebben ook een veel genuanceerdere kijk op de Taliban en Al Qaeda. De meerderheid is tegen beide groeperingen – 13% steunt de Taliban, en 19% is voorstander van Al Qaeda. 29% van de bevolking ziet de voormalige organisatie als een politieke machtsfactor.


Dus volgens mij schets je een nogal ongenuanceerd beeld.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Joannah »

Superieur?
"9/11 moest gewoon vergolden worden".
De daders kwamen vreemd genoeg bjna allen uit Saoedi Arabie, u weet wel dat land waar op het bezit van een paar bijbels een gevangenisstraf staat en op bekering de doodstraf.
Dat land waar je als afvallige niet eens in mag, tenzij ze je kunnen melken dmv werk.Dat land waar USA en ook wij niets van durven zeggen omdat ze een grote vette oliekraan hebben.
Onze superioriteit is zwaar besmet met eigenbelang.
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Marie-Henriëtte
Berichten: 1087
Lid geworden op: 01 jan 2008, 16:41

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Marie-Henriëtte »

Marnix schreef:Dat roep je wel meerdere malen, maar ik kan dat nergens terugvinden. Ik kwam wel bijvoorbeeld dit tegen, uit een vertaald artikel van de Asia Times:


Wat zeggen de Afghanen ?

Een recent onderzoek in Afghanistan toont aan, dat alhoewel de meerderheid van de bevolking een afkeer heeft van de Taliban, zo’n 74% wil dat er onderhandelingen komen. Verder zou 54% voorstander zijn van een coalitie regering waar ook de Taliban deel van zou uitmaken.

Dit onderzoek laat een diep verdeeld land zien, waar de meeste mensen zitten te wachten op het einde van de oorlog. Veertig procent denkt dat de huidige regering van president Hamid Karzai zal overwinnen, in samenwerking met de Verenigde Staten en de Navo. 19% denkt dat de Taliban uiteindelijk zal zegevieren, terwijl de rest het nog te vroeg vind om hier een uitspraak over te kunnen doen.

Ook is er sterke ambivalentie ten aanzien van de aanwezigheid van de buitenlandse troepen. Slechts 14% wil dat ze direkt vertrekken, maar 52% van de bevolking wil dat de troepen binnen drie tot vijf jaar Afghanistan verlaten. Kort gezegd willen de Afghanen de oorlog niet tot het einde afwachten.

De Afghanen hebben ook een veel genuanceerdere kijk op de Taliban en Al Qaeda. De meerderheid is tegen beide groeperingen – 13% steunt de Taliban, en 19% is voorstander van Al Qaeda. 29% van de bevolking ziet de voormalige organisatie als een politieke machtsfactor.


Dus volgens mij schets je een nogal ongenuanceerd beeld.
Hoe serieus kan ik dit onderzoek nemen. Je hebt het hoogstwaarschijnlijk ergens van een blog afgehaald (bleek na wat speurwerk) zonder hier een link te plaatsen naar de daadwerkelijke bron. Hoe is dit onderzoek tot stand gekomen? Hoeveel Afghanen hebben er aan mee gewerkt en (ook heel belangrijk) in welke delen van Afghanistan zijn de burgers geïnterviewd? Graag een verwijzing. Al negen jaar lang zijn westerse militairen, uitgerust met de meest moderne wapens en apparatuur, in strijd tegen de Taliban die veelal niets anders hebben dan zelfgemaakte bommen en een geweer. Hoe kan het dat de Taliban nog steeds de macht heeft? Het kan natuurlijk aan de steun liggen die zij krijgen van de bevolking. Laten we ons nou maar richten op terreuracties, het opsporen van de terroristen en deze berechten. Dat is terreurbestrijding.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Onze missie in Uruzgan

Bericht door Marnix »

Marie-Henriëtte schreef:
Marnix schreef:Dat roep je wel meerdere malen, maar ik kan dat nergens terugvinden. Ik kwam wel bijvoorbeeld dit tegen, uit een vertaald artikel van de Asia Times:


Wat zeggen de Afghanen ?

Een recent onderzoek in Afghanistan toont aan, dat alhoewel de meerderheid van de bevolking een afkeer heeft van de Taliban, zo’n 74% wil dat er onderhandelingen komen. Verder zou 54% voorstander zijn van een coalitie regering waar ook de Taliban deel van zou uitmaken.

Dit onderzoek laat een diep verdeeld land zien, waar de meeste mensen zitten te wachten op het einde van de oorlog. Veertig procent denkt dat de huidige regering van president Hamid Karzai zal overwinnen, in samenwerking met de Verenigde Staten en de Navo. 19% denkt dat de Taliban uiteindelijk zal zegevieren, terwijl de rest het nog te vroeg vind om hier een uitspraak over te kunnen doen.

Ook is er sterke ambivalentie ten aanzien van de aanwezigheid van de buitenlandse troepen. Slechts 14% wil dat ze direkt vertrekken, maar 52% van de bevolking wil dat de troepen binnen drie tot vijf jaar Afghanistan verlaten. Kort gezegd willen de Afghanen de oorlog niet tot het einde afwachten.

De Afghanen hebben ook een veel genuanceerdere kijk op de Taliban en Al Qaeda. De meerderheid is tegen beide groeperingen – 13% steunt de Taliban, en 19% is voorstander van Al Qaeda. 29% van de bevolking ziet de voormalige organisatie als een politieke machtsfactor.


Dus volgens mij schets je een nogal ongenuanceerd beeld.
Hoe serieus kan ik dit onderzoek nemen. Je hebt het hoogstwaarschijnlijk ergens van een blog afgehaald (bleek na wat speurwerk) zonder hier een link te plaatsen naar de daadwerkelijke bron. Hoe is dit onderzoek tot stand gekomen? Hoeveel Afghanen hebben er aan mee gewerkt en (ook heel belangrijk) in welke delen van Afghanistan zijn de burgers geïnterviewd? Graag een verwijzing. Al negen jaar lang zijn westerse militairen, uitgerust met de meest moderne wapens en apparatuur, in strijd tegen de Taliban die veelal niets anders hebben dan zelfgemaakte bommen en een geweer. Hoe kan het dat de Taliban nog steeds de macht heeft? Het kan natuurlijk aan de steun liggen die zij krijgen van de bevolking. Laten we ons nou maar richten op terreuracties, het opsporen van de terroristen en deze berechten. Dat is terreurbestrijding.
Ik heb gezocht op "meerderheid Afghanen wil Taliban" maar vond geen enkele link die er op wees dat de meerderheid van de Afghanen de Taliban weer aan de macht wil hebben. Ik vond alleen een aantal artikelen die het tegendeel leken aan te tonen, waarvan ik er 1 heb geciteerd, een vertaald artikel uit de Asia Times. Meer info heb ik er niet over.... maar zoals ik al zei, ik ben meer artikelen tegengekomen die ik hier niet allemaal ga plaatsen, die dat aantonen en geen enkel artikel waaruit blijkt dat de meerderheid van de Afghanen de Taliban weer aan de macht willen. Integendeel, de meesten hebben een hekel aan de Taliban, ook al zijn ze ook niet zo blij met de buitenlandse militairen omdat die ook voor een hoop problemen zorgen.

Jij hebt beweerd dat de meerderheid van de Afghanen niets liever wil dan de Taliban. Ik miste daar iedere onderbouwing voor en ben zelf even gaan zoeken en heb die onderbouwing ook niet gevonden. Het lijkt me dat jij die opmerking eerst eens moet onderbouwen aangezien jij hier dingen vrij stellig zegt, die ik alleen nog maar heb ontkend.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Plaats reactie