refo schreef:Mensen weten van niemand of het ware ranken zijn of niet. In ieder geval niet in de christelijke gemeente. Dus klem of niet, verkiezing of niet, wedergeboren of niet, inwendig of uitwendig werk van de Geest, allemaal niet belangrijk. Voor mensen onderling. Interessant voor (amateur) theologen, maar praktisch? Onbruikbaar.
Lange tijd niet zó oneens met een posting geweest als deze
We kennen elkaar niet in de Gemeente. Dat is het probleem! We leven in een wereld van 'de individu'. Ook de christenen. Er zit een vreemde broeder of zuster naast me aan het avondmaal. De Gemeenten zijn overgeorganiseerd, veel en veel te groot geworden veelal met toehoorders die niet eens geloven. Wat is er nog van het praktische Gemeenteleven over? Oliebollen bakken? rommelmarkt ofzo? Waarom herkennen we elkaar niet meer in de Gemeente, of wantrouwen we elkaar zelfs? Waarom is iedereen in z'n eentje aan het strijden tegen de zonden, terwijl we zoveel kunnen delen met elkaar, voor en met elkaar kunnen bidden? Waarom is de Gemeente een verzameling van maskers? Waarom durven we onszelf niet kwetsbaar op te stellen? We hebben toch niets te verliezen als kinderen van God? We worden toch niet zomaar broeders en zusters genoemd? We zijn als Lichaam één geheel! We kunnen niet zonder elkaar!
Ik geloof dat als we op bijbelse wijze de (huis)Gemeenten zouden handhaven, en elkaar geestelijk kennen en herkennen dat we onderling haarfijn weten wat uit God is of niet.
En stop dan eens met al dat gezever over pietluttigheden terwijl ons christenleven een koud en kil bestaan leidt. Wat hebben we aan een 'zuivere leer' als ons hart er toch niets mee kan. Wat hebben we aan een leer zonder leven?
Christus is vol liefde en bewogenheid, als we Hem gelijk gaan worden en iets verstaan van die bewogenheid dan versmelt ons geneuzel en gekissebis als was voor de zon. Dan pas wordt ik vruchtbaar, dan gaan we Christus in elkaar zien en herkennen en kunnen we een lichtend licht worden voor onze omgeving.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.