Vel over probleem, 3DOC over Anorexia

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jakobmarin
Berichten: 3523
Lid geworden op: 04 aug 2004, 13:42

Vel over probleem, 3DOC over Anorexia

Bericht door jakobmarin »

Hier in 2 Uitzendingen een indrukwekkende documentaire over Anorexia: http://veloverprobleem.kro.nl/

Afschuwelijk zeg. Apart eigenlijk dat dit vooral vrouwen betreft...
Wie zegt 'er is geen waarheid' heeft groot gelijk, want die bestaat wél.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vel over probleem, 3DOC over Anorexia

Bericht door helma »

snap ik best
aan vrouwen worden veel hogere eisen gesteld dan aan mannen
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Vel over probleem, 3DOC over Anorexia

Bericht door wim »

helma schreef:snap ik best
aan vrouwen worden veel hogere eisen gesteld dan aan mannen
Vrouwen stellen vooral te hoge eisen aan zichzelf. Er zijn geen echte mannen die die sprietjes mooi vinden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18728
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vel over probleem, 3DOC over Anorexia

Bericht door helma »

wim schreef:
helma schreef:snap ik best
aan vrouwen worden veel hogere eisen gesteld dan aan mannen
Vrouwen stellen vooral te hoge eisen aan zichzelf. Er zijn geen echte mannen die die sprietjes mooi vinden.

nee, maar ze bedoelen zelf die sprietjes ook niet
op een gegeven moment loopt het lijnen uit de hand en ontwikkelen ze anorexia
dat hebben ze vooraf niet ingepland.
Rosa
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jan 2010, 21:35

Re: Vel over probleem, 3DOC over Anorexia

Bericht door Rosa »

Bizar hoe deze ziekte zich tot de dood kan ontwikkelen. Ik ben idd van mening dat het hele vrouwelijke beeld wat vrouwen hebben van hoe zij denken dat ze meetellen in de wereld, meetellen voor anderen en zelfs mooi of niet mooi zijn voor hun eigen man, verknipt is. En vergeet niet de rivaliteit die er onder jonge meiden is. Maar waar ik mij zorgen over kan maken, is: in hoeverre kijken we naar de mens achter de ziekte? En daarmee bedoel ik: anorexia is een ziekte die absoluut niet op zichzelf staan. Meiden gaan niet uit zichzelf zich zomaar laten verhongeren. Daar zit een reden achter... en ik denk dat dat, ook in de hulpverlening, niet al te vaak en best aan bot komt. Hoe komt het anders dat mensen soms nooit over deze ziekte heenkomen? Ik denk dat de combinatie van problemen en hulpverlening dan niet de kern raakt!
Het geheim van je leven waardevol te maken, bestaat erin te geloven dat het dat is...
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Vel over probleem, 3DOC over Anorexia

Bericht door edele strijdster »

Anorexia komt ook bij mannen voor, vergis je niet. Ik denk dat dit een sterk onderschat probleem is doordat mannen nog moeilijker toegeven dat ze een eetprobleem hebben dan vrouwen. Tenslotte staat anorexia vooral bekend als vrouwenziekte en wordt het lang nog niet zo goed geaccepteerd als sommigen denken. Alleen al de uitspraak dat het komt doordat deze vrouwen willen voldoen aan het modebeeld maakt voor mij duidelijk dat mensen echt niet begrijpen wat de echte oorzaak is.
Rosa schreef:Bizar hoe deze ziekte zich tot de dood kan ontwikkelen. Ik ben idd van mening dat het hele vrouwelijke beeld wat vrouwen hebben van hoe zij denken dat ze meetellen in de wereld, meetellen voor anderen en zelfs mooi of niet mooi zijn voor hun eigen man, verknipt is. En vergeet niet de rivaliteit die er onder jonge meiden is. Maar waar ik mij zorgen over kan maken, is: in hoeverre kijken we naar de mens achter de ziekte? En daarmee bedoel ik: anorexia is een ziekte die absoluut niet op zichzelf staan. Meiden gaan niet uit zichzelf zich zomaar laten verhongeren. Daar zit een reden achter... en ik denk dat dat, ook in de hulpverlening, niet al te vaak en best aan bot komt. Hoe komt het anders dat mensen soms nooit over deze ziekte heenkomen? Ik denk dat de combinatie van problemen en hulpverlening dan niet de kern raakt!
Wat de meiden in de documentaire vooral benoemen is dat ze controle willen houden. Dus volgens mij zit het niet zozeer in het vrouwelijke beeld dat de wereld blijkt te hebben, hoewel dat ongetwijfeld ook wel mee zal spelen bij enkele.
Oorzaken van de ziekte zijn o.a. misschien wel de hoge eisen die de maatschappij stelt? Geleefd worden door o.a. alle moderne media (mobieltjes, internet= msn, twitter e.d.) en dus altijd in contact zijn met andere mensen? Van alles moeten en weinig ruimte meer hebben voor jezelf?
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Rosa
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 jan 2010, 21:35

Re: Vel over probleem, 3DOC over Anorexia

Bericht door Rosa »

edele strijdster schreef:Anorexia komt ook bij mannen voor, vergis je niet. Ik denk dat dit een sterk onderschat probleem is doordat mannen nog moeilijker toegeven dat ze een eetprobleem hebben dan vrouwen. Tenslotte staat anorexia vooral bekend als vrouwenziekte en wordt het lang nog niet zo goed geaccepteerd als sommigen denken. Alleen al de uitspraak dat het komt doordat deze vrouwen willen voldoen aan het modebeeld maakt voor mij duidelijk dat mensen echt niet begrijpen wat de echte oorzaak is.
Ik weet idd dat dit probleem ook regelmatig voorkomt onder mannen maar de cijfers bewijzen wel dat het meer vrouwen overkomt dan mannen. Ik ben er van overtuigd dat het modebeeld niet de oorzaak is van de problemen maar dat het zeker wel negatieve invloed heeft op vrouwen die er 'vatbaar' voor zijn. En verder denk ik dat achter de eetproblemen een wereld schuilgaat, zo zwart als een diep en hol gat met enkel ellende en misère.
Het geheim van je leven waardevol te maken, bestaat erin te geloven dat het dat is...
edele strijdster
Berichten: 791
Lid geworden op: 30 aug 2006, 20:54

Re: Vel over probleem, 3DOC over Anorexia

Bericht door edele strijdster »

Rosa schreef: Ik weet idd dat dit probleem ook regelmatig voorkomt onder mannen maar de cijfers bewijzen wel dat het meer vrouwen overkomt dan mannen. Ik ben er van overtuigd dat het modebeeld niet de oorzaak is van de problemen maar dat het zeker wel negatieve invloed heeft op vrouwen die er 'vatbaar' voor zijn. En verder denk ik dat achter de eetproblemen een wereld schuilgaat, zo zwart als een diep en hol gat met enkel ellende en misère.
Ja, dat is precies wat ik bedoel! ;)
Hartelijke groeten,
Edele Strijdster
Plaats reactie