Lévi Weemoedt

Plaats reactie
lebaoth
Berichten: 583
Lid geworden op: 09 jul 2002, 15:18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Lévi Weemoedt

Bericht door lebaoth »

In de auto op weg naar onze vakantiebestemming heb ik zitten schudden van het lachen om de verhalen van Lévi Weemoedt.
Nog meer liefhebbers?

Wat citaten uit 'Overal Wat'.

Hij is geen liefhebber van Amerika en wijdt daarom een heel hoofdstuk aan het continent.
Een week voordat ik zelf met de camper zou kennismaken, zag ik een foto in een boekje over Amerikaanse gewoonten. Twee oudere mensen zaten aan een houten picknicktafel langs de weg hun zelfgekookte maaltje te eten. Of misschien waren ze net klaar want de man schonk met zijn magere, ruim in het vel zittende arm zijn vrouw de koffie in. Zo te ruiken was het decaff. 'Americans like to roam', zei het onderschrift. 'Some retired people spend months of the year living in their recreational vehicle, traveling from campground to campground, constantly socializing with different people.'
Amerikaans is niet bepaald de taal van de waarheid, dus ik had zo mijn wantrouwen. Op de foto waren in elk geval geen different people, ik zag steeds the same people. Helemaal niet socializing maar in eenzame koffidrinkende communie bijeen. Ik telde een steelpannetje, twee kopjes, een koffiekan en twee gezichten die net zo gelaten tegenover elkaar zaten als de veertig jaar daarvoor. De twee onder de overhangende sparretwijg waren zeer alleen. En de kroon van hun alleenheid stond iets boven hen aan de kant van de weg. Een truck met een kleine, afgeplatte wisselwoning op zijn nek. Hun recreational vehicle. Hun sociale invalidekar.
Ze hadden een camper.


Verder is hij ook niet dol op computers, wat een ramp als het papier voor zijn typemachine op is!
'Nog een keer hoor', zei ik die avond. 'En dan houd ik erover op anders word je gek van. Maar zeg me eens, waar is nou die zogenaamde kritische generatie gebleven? De hippies, provo's, dichters, protestzangers, bohémiens, predikers van de vrije liefde? Die natuurapostelen, revolutionairen, rookbommengooiers, maagdenhuisbezetters en onderwijsvernieuwers? Allemaal zijn ze in een rolstoel terechtgekomen achter de computer! Allemaal terminaal patiënt, hoe treurig is dit alles.
(...)
Vrijheid blijheid! En íedereen, íedereen doet het. Links, rechts, brak, helder, troelalala, maakt niet uit. Weet je nog die mensen die vroeger tegenover ons woonden, die Groen Linksers? Je kon op den duur alleen nog zien dat ze groen waren omdat de ganse avond dat groene licht van de computer uit hun raam scheen. Groen Licht!'


Over Drenthe.
De hand van de VV drukte zwaar op Borgers, zoals die drukt op de hele provincie. Geen gewest is zo door deze middenstandsmissionarissen gekleineerd en geïnfantiliseerd als Drenthe. En de recentie geschiedenis van dat prachtige landje is dan ook even verdrietig als gauw verteld. Hoe een voormaalige veenkolonie een VVV-kolonie werd. Zonder turf maar met een dikke laag nostalgisch slijm over het landschap, die zich zelfs op de spelling heeft afgezet. Drente werd Drenthe, met zo'n heemkundige, handgedraaide, oude-ambachten-h.

Echt heerlijke humor! :in
Matthijs
Berichten: 2050
Lid geworden op: 07 okt 2002, 21:03

Bericht door Matthijs »

Oorspronkelijk gepost door lebaoth
Over Drenthe.
De hand van de VV drukte zwaar op Borgers, zoals die drukt op de hele provincie. Geen gewest is zo door deze middenstandsmissionarissen gekleineerd en geïnfantiliseerd als Drenthe. En de recentie geschiedenis van dat prachtige landje is dan ook even verdrietig als gauw verteld. Hoe een voormaalige veenkolonie een VVV-kolonie werd. Zonder turf maar met een dikke laag nostalgisch slijm over het landschap, die zich zelfs op de spelling heeft afgezet. Drente werd Drenthe, met zo'n heemkundige, handgedraaide, oude-ambachten-h.

Echt heerlijke humor! :in

Hmm:t
Liever Turks dan Paaps
Cornelius

Bericht door Cornelius »

Tot mijn stomme verbazing zie ik Levi Weemoedt n.b. op het forum van OSW.

Wie is Levi Weemoedt?
Levi Weemoedt is een synoniem voor de heer Jan Jacobus van Wijk. Eerder was hij leraar aan het Westland Zuid college te Vlaardingen. Levi is heel droevgeestig man, met een onteieglijke humor die wel paranoide trekjes heeft en zeer depressief.

Het is soms echt wel lachen, maar ook zeer spottend.

Zo dichtte hij bijvoorbeeld:

Drukfout:

Toen God het niet meer wist
schiep Hij de columnist.



Over zichzelf bijvoorbeeld:

HET MONSTER VAN VLAARDINGEN:

Moeder! houdt uw kinderen binnen!
Daar sjokt Weemoedt weer voorbij.
Eerst een kop met dertig kinnen,
dan een troosteloze brij

enz....



In zijn gedichtenbundels zoals bijvoorbeeld "Geduldig lijden", "Geen bloemen" en "zand erover" staan geichten die echt de lach lust opwekken.
Wat denk je hiervan:

DE MAANSCHIJNSONATE:

'k stond met mijn blokfluit trillend onder jouw balkon
en piepte smoorverliefd de klagelijkste psalemn
Je was wel niet gelovig, maar die galmen
waren de een'ge die ik foutloos spelen kon.

Dat was de vrucht van achttien jaar Johan de Heer,
en van die cursus Klaverscribo, Slikkerveer.



Nou pijn in je buik of niet ....! ORgineel niet waar!

Levi zat gevangen in het school wezen en schreef daar een boekje over getiteld : De ziekte van Lodenstein....

Toch het gezelschap waar Weemoedt zich in bevindt zoals Hans Dorresteijn e.d. zijn mensen die niet tot ons gezelschap behoren.
Ook de weemoed en de droefheid van Levi Weemoed niet.Dat is onbijbelse droefheid en heeft niets te maken met de droefheid naar God !

Daar tegenover staat dat de scherpe opmerkingen en de humor misschien te weing gevonden in de kerk met uitzondering dan van wijlen Ds. Jac van Dijk

Wie bezoekt Levi eens met het echte evangelie wat hij waarschijnlijk van collega's en leerlingen op het Westland Zuid college te Vlaardingen nooit gehoord heeft ?????
Plaats reactie