Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Gebruikersavatar
MaCx
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:38

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door MaCx »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
MaCx schreef:Ik rook al een langere tijd en ben goed verslaafd.

Nu vroeg ik me eens af.
is roken uiteindelijk zonde tegen het 6e gebod? of te vergezocht?

ik weet dat in andere werelddelen christenen echt niet roken om vergelijkbare redenen.

hoe zien jullie dit?
Onze predikant heeft er onlangs ernstig tegen gewaarschuwd, dat deze zonde evenals die van roddelen zo makkelijk gedaan wordt en ook zo gemakkelijk wordt weggezet als geen zonde.
En nu eerlijk: heb je toen voor jezelf zitten luisteren of voor een ander (sorry, ik moet je even deze spiegel voorhouden)?
Ik zou de vinger zeker bij mezelf houden bij een preek zoals deze. trouwens ik ben gestop en de last voor mij valt zwaar. bid je mee om kracht want zonder Die kracht zal ik weer vallen!
Gebruikersavatar
caprice
Berichten: 2672
Lid geworden op: 22 jan 2004, 21:51
Locatie: Woestijn des levens

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door caprice »

Veel sterkte!
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Erasmiaan »

henriët schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:En nu eerlijk: heb je toen voor jezelf zitten luisteren of voor een ander (sorry, ik moet je even deze spiegel voorhouden)?
:mdr
Bedankt Erasmiaan voor deze vraag. (Erg kinderachtig hoe Tiberius daar op reageert, maar dat terzijde. Ik zal het bij deze kwalificatie laten.)
Wat roken betreft heb ik volledig voor anderen zitten luisteren, want ik heb nog nooit gerookt, zelfs niet tot één trekje toe.
Wat roddelen betreft hield hij mij inderdaad een spiegel voor. Inderdaad, ik bezondig me ook weleens aan roddel. Uit de sarcastische toon van je vraag en de al even sarcastische lach van Tiberius maak ik op, dat je vindt dat ik me daar op RF nogal schuldig aan maak. Het zou je sieren om daar direct voorbeelden van te geven, want dan kan ik die terugtrekken en mijn excuses daarvoor maken.
:oO :quoi
De toevoeging tussen haakjes was grappig bedoeld, de rest meen ik. Ik denk dat Tiberius daar ook om moest lachen. Ik vind helemaal niet dat je je op refoforum aan roddelen schuldig aan maakt. Maar ik vind dat je, als in de prediking op zonden wordt gewezen, je altijd naar jezelf in moet keren en niet moet wijzen of op luide toon (een breed publiek als dit forum) het aanwijzen van die zonden moet herhalen (zeker als je zelf 'schoon' bent wat roken betreft - waar ik al vanuit ging).
Gebruikersavatar
MarthaMartha
Berichten: 13043
Lid geworden op: 21 nov 2007, 21:04
Locatie: Linquenda

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door MarthaMartha »

Marie-Henriëtte schreef:
jvdg schreef:Ik heb het niet alleen over roken, maar ook over gokken, drugs
Staat roken gelijk aan het gebruiken van drugs? Drugsverslaafden worden behandeld in een instelling, want zij zijn ziek. Zouden rokers dezelfde behandeling moeten genieten ter voorkoming van?
Bij de Hoop kun je opgenomen worden voor allerlei verslavingen.... incl. roken, koopzucht, koffie verslaving, etc.....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Gebruikersavatar
MaCx
Berichten: 95
Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:38

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door MaCx »

Ook koffie verslaving? dan ben ik achter nog een verslaving gekomen! zonder een goede bak kofie heb ik elke ochtend flinke hoofdpijn. toch vind ik deze verslaving niet zo erg! koffie is niet echt slecht voor je mits je op de vroege ochtend voor je maag maar iets eet voordat je een bak koffie neem.
Joannah
Berichten: 2544
Lid geworden op: 14 okt 2009, 16:01

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Joannah »

MaCx schreef:Ook koffie verslaving? dan ben ik achter nog een verslaving gekomen! zonder een goede bak kofie heb ik elke ochtend flinke hoofdpijn. toch vind ik deze verslaving niet zo erg! koffie is niet echt slecht voor je mits je op de vroege ochtend voor je maag maar iets eet voordat je een bak koffie neem.
Martha draaft een beetje door....met een "koffieverslaving" doe je niemand schade aan, incl jezelf, het is zelfs goed voor sommige organen....
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Gebruikersavatar
lanfy
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door lanfy »

jvdg schreef:
lanfy schreef:Rokers hebben wettelijk gewoon dezelfde rechten als niet rokers! Wat begrijp je niet? Jouw verhaal, wat idd zielig is?! Sorry, maar daar heb ik geen boodschap aan!
Heb je ook aan verdraagzaamheid geen boodschap?
Als wilt roken, omdat je er bijv. geen zonde in ziet, rook dan daar waar niemand last van je heeft.

Of rook je ook rustig bij mensen die daar echt last van hebben (CARA-patiënten bijv.) zonder daar boodschap te hebben?
Pffffft wat een vooroordeel weer!

Op je eerste vraag: Ja! Als ik rook heeft niemand last van me! Zelfs niet op een forum!

Op je tweede vraag: Nee!

Wat was je vraag eigenlijk? Of ik dom ben??
Religion should be a matter of personal faith, not a tool for judgement! Linda Livni.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door jvdg »

lanfy schreef:
jvdg schreef:
lanfy schreef:Rokers hebben wettelijk gewoon dezelfde rechten als niet rokers! Wat begrijp je niet? Jouw verhaal, wat idd zielig is?! Sorry, maar daar heb ik geen boodschap aan!
Heb je ook aan verdraagzaamheid geen boodschap?
Als wilt roken, omdat je er bijv. geen zonde in ziet, rook dan daar waar niemand last van je heeft.

Of rook je ook rustig bij mensen die daar echt last van hebben (CARA-patiënten bijv.) zonder daar boodschap te hebben?
Pffffft wat een vooroordeel weer!

Op je eerste vraag: Ja! Als ik rook heeft niemand last van me! Zelfs niet op een forum!

Op je tweede vraag: Nee!

Wat was je vraag eigenlijk? Of ik dom ben??
Dat vraag ik nooit aan iemand, ik beoordeel dat vanuit mijn vooroordeel over sommige postings. :huhu
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17595
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door huisman »

lanfy schreef:
jvdg schreef:
lanfy schreef:Rokers hebben wettelijk gewoon dezelfde rechten als niet rokers! Wat begrijp je niet? Jouw verhaal, wat idd zielig is?! Sorry, maar daar heb ik geen boodschap aan!
Heb je ook aan verdraagzaamheid geen boodschap?
Als wilt roken, omdat je er bijv. geen zonde in ziet, rook dan daar waar niemand last van je heeft.

Of rook je ook rustig bij mensen die daar echt last van hebben (CARA-patiënten bijv.) zonder daar boodschap te hebben?
Pffffft wat een vooroordeel weer!

Op je eerste vraag: Ja! Als ik rook heeft niemand last van me! Zelfs niet op een forum!

Op je tweede vraag: Nee!

Wat was je vraag eigenlijk? Of ik dom ben??
Uche uche uche uch wat is dat vies........ :nananere
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Luther »

Erasmiaan schreef:De toevoeging tussen haakjes was grappig bedoeld, de rest meen ik. Ik denk dat Tiberius daar ook om moest lachen. Ik vind helemaal niet dat je je op refoforum aan roddelen schuldig aan maakt. Maar ik vind dat je, als in de prediking op zonden wordt gewezen, je altijd naar jezelf in moet keren en niet moet wijzen of op luide toon (een breed publiek als dit forum) het aanwijzen van die zonden moet herhalen (zeker als je zelf 'schoon' bent wat roken betreft - waar ik al vanuit ging).
Ik wilde juist aangeven dat er onder ons zonden zijn (en daarmee sluit ik mezelf in), die we veelal niet als zonden ervaren. Dus als ik wat roken betreft vrijgepleit word, dan ben ik schuldig aan roddelen bijvoorbeeld, of materialisme. Dat is inderdaad een goede reden om maar vooral stil te zijn over een ander.
Dat neemt echter niet weg, dat roken in onze kring weleens te weinig als zonde wordt gezien. Je kent uiteraard het voorbeeld van Afrikaanse en Oost-Europese christenen die maar niet begrijpen dat er christenen (en ambtsdragers) zijn die roken. Meer wilde ik niet zeggen, maar minder ook niet.

In vervolg daarop: ik vind het een goede zaak dat onze overheid het roken zo aan banden legt; je merkt nu ook dat jongeren veel minder aan het roken slaan dat pakweg een jaar of 10, 15 geleden. Goede zaak lijkt me.

Ik snap lanfy helemaal niet, die over rechten van een ander spreekt en rechten van rokers.
Ik denk dat onze overheid zeker het recht heeft om roken in te dammen, wat mij betreft mag men het zelfs geheel verbieden. Simpelweg omdat die zelfde rokers wel verwachten dat de peperdure gezondheidszorg wel tot hun beschikking staat als hun rookgedrag tot ernstige ziektes leidt.
Andere oplossing zou zijn om deze mensen een hogere premie voor ziektekostenverzekering te laten betalen. Ik weet dat e.e.a. op dat vlak al in gang is gezet, als het gaat om ongezonde leefstijl.
Ik denk dat de overheid iedereen aan het roken liet, als men er financieel geen hinder van zou ondervinden. Dat is nu wel het geval, en daarom wordt er nu doorgepakt.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33457
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Tiberius »

Erasmiaan schreef:
Luther schreef:
Tiberius schreef:
Erasmiaan schreef:En nu eerlijk: heb je toen voor jezelf zitten luisteren of voor een ander (sorry, ik moet je even deze spiegel voorhouden)?
:mdr
Bedankt Erasmiaan voor deze vraag. (Erg kinderachtig hoe Tiberius daar op reageert, maar dat terzijde. Ik zal het bij deze kwalificatie laten.)
Wat roken betreft heb ik volledig voor anderen zitten luisteren, want ik heb nog nooit gerookt, zelfs niet tot één trekje toe.
Wat roddelen betreft hield hij mij inderdaad een spiegel voor. Inderdaad, ik bezondig me ook weleens aan roddel. Uit de sarcastische toon van je vraag en de al even sarcastische lach van Tiberius maak ik op, dat je vindt dat ik me daar op RF nogal schuldig aan maak. Het zou je sieren om daar direct voorbeelden van te geven, want dan kan ik die terugtrekken en mijn excuses daarvoor maken.
De toevoeging tussen haakjes was grappig bedoeld, de rest meen ik. Ik denk dat Tiberius daar ook om moest lachen. Ik vind helemaal niet dat je je op refoforum aan roddelen schuldig aan maakt. Maar ik vind dat je, als in de prediking op zonden wordt gewezen, je altijd naar jezelf in moet keren en niet moet wijzen of op luide toon (een breed publiek als dit forum) het aanwijzen van die zonden moet herhalen (zeker als je zelf 'schoon' bent wat roken betreft - waar ik al vanuit ging).
Was niet sarcastisch bedoeld, hoor Luther.
Ik vond de metafoor van de spiegel in dit verband leuk gevonden, omdat je daar zelf doorgaans nogal van gecharmeerd bent.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11449
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Mister »

MaCx schreef:Ik zou de vinger zeker bij mezelf houden bij een preek zoals deze. trouwens ik ben gestop en de last voor mij valt zwaar. bid je mee om kracht want zonder Die kracht zal ik weer vallen!
Hoe gaat het met je nu?
Gebruikersavatar
lanfy
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door lanfy »

jvdg schreef:
lanfy schreef:
jvdg schreef:
lanfy schreef:Rokers hebben wettelijk gewoon dezelfde rechten als niet rokers! Wat begrijp je niet? Jouw verhaal, wat idd zielig is?! Sorry, maar daar heb ik geen boodschap aan!
Heb je ook aan verdraagzaamheid geen boodschap?
Als wilt roken, omdat je er bijv. geen zonde in ziet, rook dan daar waar niemand last van je heeft.

Of rook je ook rustig bij mensen die daar echt last van hebben (CARA-patiënten bijv.) zonder daar boodschap te hebben?
Pffffft wat een vooroordeel weer!

Op je eerste vraag: Ja! Als ik rook heeft niemand last van me! Zelfs niet op een forum!

Op je tweede vraag: Nee!

Wat was je vraag eigenlijk? Of ik dom ben??
Dat vraag ik nooit aan iemand, ik beoordeel dat vanuit mijn vooroordeel over sommige postings. :huhu
Welke? Ben benieuwd!
Religion should be a matter of personal faith, not a tool for judgement! Linda Livni.
Gebruikersavatar
lanfy
Berichten: 26
Lid geworden op: 15 jul 2009, 11:54

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door lanfy »

huisman schreef:
lanfy schreef:
jvdg schreef:
lanfy schreef:Rokers hebben wettelijk gewoon dezelfde rechten als niet rokers! Wat begrijp je niet? Jouw verhaal, wat idd zielig is?! Sorry, maar daar heb ik geen boodschap aan!
Heb je ook aan verdraagzaamheid geen boodschap?
Als wilt roken, omdat je er bijv. geen zonde in ziet, rook dan daar waar niemand last van je heeft.

Of rook je ook rustig bij mensen die daar echt last van hebben (CARA-patiënten bijv.) zonder daar boodschap te hebben?
Pffffft wat een vooroordeel weer!

Op je eerste vraag: Ja! Als ik rook heeft niemand last van me! Zelfs niet op een forum!

Op je tweede vraag: Nee!

Wat was je vraag eigenlijk? Of ik dom ben??
Uche uche uche uch wat is dat vies........ :nananere
Wat is vies? Dat anderen er geen last van hebben dat ik rook? Wat is daar vies aan?
Religion should be a matter of personal faith, not a tool for judgement! Linda Livni.
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9087
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Zondag 40; Ik rook! zonde tegen het 6e gebod?

Bericht door Bert Mulder »

Vooral ook omdat we tegenwoordig zoveel over roken weten dat men vroeger niet wist:

snap ten enenmale niet dat we er op RF al zes 6! bladzijden aan vuil gemaakt hebben!
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Plaats reactie