kabinet balkenende 4 gevallen!

Gebruikersavatar
Josephus
Berichten: 2935
Lid geworden op: 04 dec 2006, 16:28
Locatie: Randstad

Re: kabinet balkenende 4 gevallen!

Bericht door Josephus »

Luther schreef:Laten we niet vergeten dat we ook in de maatschappij in een gezagscrisis zitten, die ook de politiek niet voorbijgaat. Mensen die met gezag spreken, zijn zeldzaam, ook in de politiek. Dat treft Balkenende ook, maar hij kan er zelf weinig aan doen.
Dat had ik eerder ook al opgemerkt. Wat heb je aan een sterke leider als de bereidheid om gezag te erkennen steeds meer lijkt af te kalven? Er wordt (m.i. terecht) vaak verwezen naar Wiegel of Lubbers, maar ik moet nog maar zien of die anno 2010 ook als gezaghebbend leider zouden worden erkend.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: kabinet balkenende 4 gevallen!

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Ik kan de vraag ook omdraaien: weten jullie iemand in de politiek (de afgelopen 10 jaar) die met groot gezag sprak/spreekt en de boel op basis daarvan bij elkaar had kunnen houden?
Ja, de afgelopen 25 jaar zelfs.
Maar zijn partij had maar 2 of 3 stemmen.zetels
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Re: kabinet balkenende 4 gevallen!

Bericht door jvdg »

Ander schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Ik kan de vraag ook omdraaien: weten jullie iemand in de politiek (de afgelopen 10 jaar) die met groot gezag sprak/spreekt en de boel op basis daarvan bij elkaar had kunnen houden?
Ja, de afgelopen 25 jaar zelfs.
Maar zijn partij had maar 2 of 3 stemmen.zetels
:haha
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: kabinet balkenende 4 gevallen!

Bericht door Marnix »

Marie-Henriëtte schreef:
refo schreef:Balkenende I was vanaf het begin een sprong in het diepe. Niemand wilde met de LPF. Balkenende wel: want NL moet wel geregeerd worden.
Balkenende II was geen echt kabinet.
Daarna Balkenende III. Gevallen over Hirsi Ali.
En nu IV. Gevallen over Uruzgan.

Kijk, dát bedoel ik. Een premier met een beetje sterk leiderschap had heel wat onheil kunnen voorkomen. Balkenende voelt zich volop gesteund door zijn partij dat hij weer als lijsttrekker moet optreden. Maar ondertussen wordt er flink aan de stoelpoten van Balkenende gezaagd door niemand minder dan zijn eigen partijgenoten. Het is ook nog maar de vraag, of de achterban van het CDA de keuze voor Balkenende als lijsttrekker kan waarderen. We zullen zien of het CDA de rekening gepresenteerd krijgt.
Ik vraag het me sterk af... Kabinetten met sterke leiders vallen soms ook... want je kan nog zo'n sterke leider zijn, je praat een ander niet zomaar van zijn standpunt af. Neem de situatie Afghanistan. Hoe sterk de leider ook geweest was, er was niets veranderd: Een van beide partijen had van zijn standpunt af moeten stappen... en of dat was gebeurd? Het is wel erg makkelijk kritiek leveren. Ik ben benieuwd in welke politicus je wel een sterke leider ziet.

En of het Bas van der Vlies was gelukt is ook maar de vraag... Ook een beetje chauvinistisch om dat achteraf te roepen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33422
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: kabinet balkenende 4 gevallen!

Bericht door Tiberius »

Ander schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Ik kan de vraag ook omdraaien: weten jullie iemand in de politiek (de afgelopen 10 jaar) die met groot gezag sprak/spreekt en de boel op basis daarvan bij elkaar had kunnen houden?
Ja, de afgelopen 25 jaar zelfs.
Maar zijn partij had maar 2 of 3 stemmen.zetels

:hi
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23914
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: kabinet balkenende 4 gevallen!

Bericht door refo »

Ja lachen.
Zoals iedereen zegt ook hij wel eens wat slims.
Maar met groot gezag spreken en aldus de partijen bij elkaar houden?
Neu.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23914
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: kabinet balkenende 4 gevallen!

Bericht door refo »

En wat zegt Rasmussen nu? 'Er was geen brief'.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: kabinet balkenende 4 gevallen!

Bericht door Gian »

Was zeker een intervieuw..
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: kabinet balkenende 4 gevallen!

Bericht door Marnix »

Tiberius schreef:
Ander schreef:
Tiberius schreef:
Luther schreef:Ik kan de vraag ook omdraaien: weten jullie iemand in de politiek (de afgelopen 10 jaar) die met groot gezag sprak/spreekt en de boel op basis daarvan bij elkaar had kunnen houden?
Ja, de afgelopen 25 jaar zelfs.
Maar zijn partij had maar 2 of 3 stemmen.zetels

:hi
Ik vraag me overigens sterk af of de persoon in kwestie zelf je mening deelt.. Ik liep hem net toevallig tegen het lijf maar heb het maar niet gevraagd.... :) maar ik vraag me af of hij zou zeggen: Als ik MP was geweest had ik ze wel bij elkaar weten te houden :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Robert
Berichten: 1424
Lid geworden op: 28 nov 2002, 10:29
Locatie: Delft

Re: kabinet balkenende 4 gevallen!

Bericht door Robert »

Balkenende heeft 3 kabinetten zien stranden, niet 4!

Balkenende 1: LPF debacle, kan Balkenende niet aangerekend worden
Balkenende 2: D66/Ayaan crisis. Verdonk op ramkoers, D66 op ramkoers, Balkenende niet aan te rekenen
Balkenende 3: zit de rit uit (het ritje)
Balkenende 4: Verhagen/Bos crisis, PvdA/CDA crasht altijd. Bos op ramkoers, Balkenende niet aan te rekenen

Uiteraard blijft open staan dat Balkenende niet altijd de regie lijkt te hebben. Dat kan ook een pre zijn, het is geen control-freak. Vergeet niet dat 2 kabinetten van Lubbers zijn gevallen ( van de 3) en ook 1 vd 2 Kok kabinetten.

Achter deze laatste val zit gewoon de crisis en de onmogelijkheid om PvdA en CDA samen de begroting op orde te laten krijgen. De PvdA wilde niet meedoen aan de 35 miljard bezuiniging, en gebruikte dit onderwerp als manier om op een voor de achterban acceptabele manier van boord te springen.

Verhagen is geen goede kandidaat wmb als premier. Hij is te hard en niet in staat boven partijen te staan. Een terrier.
Eurlings is te jong. Ik hou liever Balkenende, al onderschrijf ik wel dat hij zich teveel lijkt te voegen naar z'n regeringspartner (VVD, PvdA).

Wat mij betreft wordt Klink premier. Een stabiele man, kan goed z'n verhaal doen, realistisch en veel kennis en intelligentie.
Carpe Diem tamen Memento Mori
Plaats reactie