Eerste liefde verlaten...

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17475
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door huisman »

Volgens mij is de eerste liefde verlaten zoals de topicstarter bedoeld iets wat elk ware gelovige herkent (Och werd ik derwaarts weer geleid) Daarom is de dagelijkse of voortgaande bekering noodzakelijk. Een kind van God leeft nu eenmaal niet altijd op de hoogte van Zondag 1.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
vogeltje
Berichten: 830
Lid geworden op: 20 okt 2009, 22:27
Locatie: onbekend

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door vogeltje »

huisman schreef:Volgens mij is de eerste liefde verlaten zoals de topicstarter bedoeld iets wat elk ware gelovige herkent (Och werd ik derwaarts weer geleid) Daarom is de dagelijkse of voortgaande bekering noodzakelijk. Een kind van God leeft nu eenmaal niet altijd op de hoogte van Zondag 1.

Volgens mij was dit de vraag: Wat is dat eigenlijk?

Ze zeggen wel eens: Ja, jij leeft nog in je eerste liefde. Dat neemt de Heere nog wel eens van je af want je vloeit door.

Daar begon deze topic mee. Daarom reageerde ik met die tekst over doorvloeien uit Hebr.
Gods weg is niet de gemakkelijkste, maar wel de mooiste!
hannah
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2010, 10:14

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door hannah »

een dode jubel?
neem me niet kwalijk, ik kom net binnenrollen op het forum, maar dia, ik heb een vraag aan je;
wat versta je onder een dode jubel?
mijn hart voelt niet doods wanneer ik het uitjubel, omdat de Heere God zo goed is....
enneh... staat er niet geschreven; verheugt u ten allen tijd; wederom zeg ik u; verblijd u!!!dat is een opdracht in mijn ogen!!
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Afgewezen »

hannah schreef:een dode jubel?
neem me niet kwalijk, ik kom net binnenrollen op het forum, maar dia, ik heb een vraag aan je;
wat versta je onder een dode jubel?
mijn hart voelt niet doods wanneer ik het uitjubel, omdat de Heere God zo goed is....
enneh... staat er niet geschreven; verheugt u ten allen tijd; wederom zeg ik u; verblijd u!!!dat is een opdracht in mijn ogen!!
Welkom op het forum. Misschien kun je gewoon hoofdletters en punten gebruiken? Dat leest wat prettiger.
theoloog
Berichten: 491
Lid geworden op: 04 feb 2004, 23:34
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door theoloog »

hannah schreef:een dode jubel?
neem me niet kwalijk, ik kom net binnenrollen op het forum, maar dia, ik heb een vraag aan je;
wat versta je onder een dode jubel?
mijn hart voelt niet doods wanneer ik het uitjubel, omdat de Heere God zo goed is....
enneh... staat er niet geschreven; verheugt u ten allen tijd; wederom zeg ik u; verblijd u!!!dat is een opdracht in mijn ogen!!
En daar kwam nog eens bij dat Paulus vanuit de Marmertijnse gevangenis schreef: dus aan het einde van zijn leven was. Zelfs in die omstandigheden God danken! Wow!
Gebruikersavatar
Zacheüs
Berichten: 244
Lid geworden op: 04 sep 2009, 13:18
Locatie: ergens in het midden des lands

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Zacheüs »

@Avi: Als je worstelt met deze (topicstart-) vragen is het volgende boekje misschien wel iets voor je: Verachtering in de genade, kwaal en genezing van dr. J. L. Beeke.
Aan de hand van het bijbelboek Hosea wordt dit behandeld.
Zachea.
Gebruikersavatar
Desiree
Berichten: 2099
Lid geworden op: 09 dec 2006, 19:10

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Desiree »

Herstel mijn eerste liefde songtekst


Vader in de hemel
die zoveel om mij geeft
dat U in Uw genade
Uw Zoon gegeven heeft
Dank U voor Uw liefde
Uw eindeloze trouw
dat ondanks al mijn falen
U zegt: "Ik hou van jou".

Chorus:
Herstel mijn eerste liefde
die ik ooit had voor U
want ik wil van U houden
nog zoveel meer dan nu.
Mijn hart moet weer gaan branden
zoals het heeft gedaan
vol vuur en vol van hartstocht
die nooit meer weg zal gaan.

De drukte van het leven
trok mij met zich mee.
De liefde die vervaagde
de passie die verdween.
Ik was U niet vergeten
maar nam de tijd niet meer
om in uw woord te lezen
bij U te zijn o Heer

Chorus:
Herstel mijn eerste liefde
die ik ooit had voor U
want ik wil van U houden
nog zoveel meer dan nu.
Mijn hart moet weer gaan branden
zoals het heeft gedaan
vol vuur en vol van hartstocht
die nooit meer weg zal gaan.

Vader in de hemel
met eerbied vraag ik nu
of U mij wilt vergeven.
Ik kan niet zonder U
Dank U voor Uw liefde
Uw eindeloze trouw.
En Vader, ik wil zeggen
dat ik zoveel van U hou.

Een zucht van mij soms, dit lied... vooral dit:

De drukte van het leven
trok mij met zich mee.
De liefde die vervaagde
de passie die verdween.
Ik was U niet vergeten
maar nam de tijd niet meer
om in uw woord te lezen
bij U te zijn o Heer
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry


Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Mara »

@Desiree: dit lied wordt niet in reformatorische kerken gezongen !
Kan iedereen dit meezingen volgens jou ? En dan bedoel ik niet of je dit kunt leren, maar vanuit je hart meezingen ! Vader !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Marnix »

Jezus leerde ons bidden: "Onze Vader". Mogen we dat bidden, ook in onze strijd en moeiten? En hoe zit dat dan met dit lied? En hoe zit dat met Psalmen die wel in de reformatorische kerken worden gezongen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Gian »

Mara schreef:@Desiree: dit lied wordt niet in reformatorische kerken gezongen !
Kan iedereen dit meezingen volgens jou ? En dan bedoel ik niet of je dit kunt leren, maar vanuit je hart meezingen ! Vader !
Laten we alles en iedereen verdacht houden tot het tegendeel zich bewijst.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Mara »

Als je iemand Vader mag noemen, moet je je eerst Zijn kind weten !
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Marnix »

Dat klopt. Maar hoe zit dat dan met de Psalmen? Als je Hem niet als Heer kent, kan je dan zingen: U bent mijn Heer? God heb ik lief? U hebt mij voor de dood behoed?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Mara »

Veel psalmen zijn door David geschreven, de lieflijke !
Nee, idd, soms kan ik niet volmondig meezingen, als het tot je doordringt WAT je precies zingt, past soms terughoudendheid. Anderzijds kun je ongelooflijk getroost worden door bepaalde Psalmen.
De Psalmen die je in de kerk zingt, worden door de predikant uitgekozen omdat ze bij die preek passen.
Maar zingen we ze altijd bewust mee ? Of gedachtenloos, op de automatische piloot.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Mariavt »

memento schreef:
theoloog schreef:@ memento en avi

Het wordt lastig als tale Kanaäns invulling gaat geven aan bijbelse woorden. Je geeft het in je PS al aan memento. Zullen we het er gewoon bijbels bij houden dat iedere christen vanuit Gods liefde hoort te leven: Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft lief gehad. Op het moment dat ik bij mezelf of bij een ander merk dat dit niet meer zo is, is er gebed en schuldbelijden nodig. Ik geloof namelijk dat God ons oproept om iedere dag uit Hem te leven. Op het moment dat je het denkt zelf te kunnen ga je onderuit.

Ik denk dat in gezelschapskringen teveel de mens centraal staat en niet Gods Geest van wie we allemaal afhankelijk zijn. En ik kan dus helemaal niets met een vrouw uit 1750 die zo'n beetje de enige is bij wie het dan voorkwam dat ze uit Gods liefde haar hele leven leefde. Dat suggereert dit nl. Misschien niet de bedoeling maar toch. Bijbels is het om niet te twijfelen en zoals het doopsformulier dat samenvat: als wij uit zwakheid in zonde vallen, moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, nog in de zonde blijven liggen, overmits de doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht en ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt. Dat is bijbels en dat hebben onze vaderen gewoon in navolging van de Schrift beleden.

Het hoort dus heel gewoon te zijn om dicht bij God te leven!!! Niet de ervaring van Gods kinderen is maatstaf, maar de Schrift.
Ik ben absoluut geen fan van gezelschaps-gedoe*, maar dat neemt niet weg dat je als je nuchter de verschillende verhalen van bekeringen van normale mensen vergelijkt (van verschillende liggingen, wereldwijd), je toch bepaalde overeenkomsten ziet. En die mogen best genoemd worden, toch?

Volgens mij is er geen waar geestelijk leven, dan een bevindelijk geestelijk leven. Lees bv de psalmen maar, en let dan ook op de psalmen uit de diepte. Het feit dat er op gezelschappen soms ongezond met bevinding is omgegaan, wil nog niet zeggen dat we daarom alle bevindelijk spreken maar overboord moeten kieperen...

---------
* In het gezelschapsleven stond veelal de mens centraal. Op gezelschappen waren het vaak maar een paar die echt het woord voerden, de rest luisterden. En deze mensen die het woord voerden zou ik eerder typeren als mensen die psychisch wat mankeerde. Want je hele leven openleggen aan een ieder die het maar horen wil (zowel aards als geestelijk) valt moeilijk te typeren als psychisch gezond gedrag. Om nog maar te zwijgen van de theologische dwalingen.
Hier ben ik het niet hele maal mee eens.
'k Heb als kind veel bij gezelschappen gezeten en was vaak heilig jaloers als ik mocht horen hoe de Heere in deze (niet allen) mensen werkte. Als er iemand was die erg stil was, werd die persoon gevraagd of hij/zij ook wat mocht kennen van het leven met de Heere.
Sommige schroomden dan omdat erbij waren die al diep waren ingeleid in het leven der bekering, ja zelfs ingelijfd waren in Christus en aangenomen tot kind door de Vader...
Als er dan iemand schroomde om te vertellen wat de Heere aan zijn/haar ziel had gedaan, werd er gevraagd of de Heere het niet waard was om te vertellen wat Hij aan hun ziel gedaan had. Degenen die écht geen kennis hadden aan het leven met de Heere, maar wel jaloers waren op dát leven, vertelden ook eerlijk dat zij er nog geen kennis aan hadden, maar degenen die wel wat hadden mogen beleven van het genadeleven begonnen toen te praten. Maar dan ging het de vraagsteller om God's eer en niet omdat hij/zij psychisch niet goed zou zijn, ik vind dat een rare veronderstelling.

Ds.van de Poel uit Ede, leidde destijds toen hij nog leefde zélf zulke gezelschapen en degenen die diep waren ingeleid in het leven met de Heere, mochten weleens tot troost zijn en onderwijzing voor degenen die nog maar " aan het begin" stonden. Hoewel zij ook weleens de "kleinen" in de genade hard konden treffen, door ze voor te houden , dat ze er nog lang niet waren.
Ik heb zo'n voorbeeld van dichtbij meegemaakt, en weet hoe zo'n opmerking tóch weer naar de Heere doet vluchten en dat de Heere degene die zo 'hoogdravend" was, ook op zijn/haar plek zette.
Dus begin niet over het feit dat die gezelschappen niet leerzaam waren, want het was wel dégelijk leerzaam en om jaloers op te worden....
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Eerste liefde verlaten...

Bericht door Mariavt »

Mara schreef:Veel psalmen zijn door David geschreven, de lieflijke !
Nee, idd, soms kan ik niet volmondig meezingen, als het tot je doordringt WAT je precies zingt, past soms terughoudendheid. Anderzijds kun je ongelooflijk getroost worden door bepaalde Psalmen.
Terwijl ik dit lees moet ik denken aan mijn moeder, die, toen ze nog leefde,ook een bepaalde psalmregel nooit mee durfde te zingen nl. Wij steken 't hoofd omhoog en zullen d' eerkroon dragen...Toch was zij een lief kind van God. Maar om met ds.Sonnevelt te spreken: met het lichtje op de rug... Die het vatte kan die vatte het...
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Plaats reactie