Welke muziek beluister je nu? [6]

Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Mister »

De RO
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Tiberius »

Mister schreef:
Wilhelm schreef:
Tiberius schreef:
Hendrikus schreef:'t Is net zoiets als met Van der Zwaag. Door het publiceren van zijn boek werd zijn positie binnen de GG onhoudbaar en moesten hij en zijn medestanders wel vertrekken, al dan niet onder dwang. En nu wordt er gezegd "Maar dankzij dat boek van Van der Zwaag zijn verschillende predikanten wel aan 't denken gezet, en dat merk je in de prediking".
Ik hoor dat soort opmerkingen ook wel eens, maar het is een verkeerde voorstelling van zaken.
Ten eerste is zijn positie niet door het publiceren van zijn boek onhoudbaar geworden, maar doordat hij in dat boek op de persoon (van predikanten) speelde en dat niet terug wilde nemen.
Verder merk je zijn invloed gelukkig niet of nauwelijks in de prediking. En als je het al merkt, dan is het juist een waarschuwen tegen en een afstand nemen van zijn gedachtegoed.

Dat is weer een mooi bewijs dat we luisteren zoals we willen luisteren. Jij verzet je tegen deze ontwikkeling waarschijnlijk vanuit een eigen persoonlijke overtuiging. Dan wil je het idd ook niet horen. Want laten we eerlijk zijn, ik kan echt niet anders dan Hendrikus gewoon gelijk geven. En ik heb het ook al uit de mond gehoord van "vooraanstaanden" binnen ons kerkelijk leven. En echt niet omdat ze het eens waren met vd Zwaag, maar omdat ze dat ook gewoon hoorden in de prediking.
Aanhakend: laatst een GG-ouderling gesproken die dit in iets andere bewoordingen ook zo opmerkte. Al zal het natuurlijk niet in iedere gemeente zo zijn. Onderlinge verschillen hebben ook te maken met ligging, richting en structuur.
Ik neem aan, dat predikanten een zelfde prediking hebben, in welke gemeente ze dan ook zijn.

En Wilhelm, ik spreek ook nogal eens "vooraanstaanden" in de GG, maar men denkt er doorgaans toch anders over dan jij hier suggereert. Of ze zeggen tegen jou iets anders dan tegen mij. ;)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Mister »

Tiberius schreef:En Wilhelm, ik spreek ook nogal eens "vooraanstaanden" in de GG, maar men denkt er doorgaans toch anders over dan jij hier suggereert. Of ze zeggen tegen jou iets anders dan tegen mij. ;)
Dan spreek je ws. andere vooraanstaanden dan Wilhelm.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Wilhelm »

albion schreef:
Wilhelm schreef:
albion schreef:[
Betekent het dan dat de mensheid tegenwoordig een beter inzicht heeft hoe je met de ge- en verboden om moet gaan, dan het voorgeslacht die uiterlijkheden veels te ernstig opnam?

Doordat we meer zicht hebben op het christendom wereldwijd zou dat zomaar kunnen, ja.

Denk je dat nu echt? Als ik lees dat vroeger de mensen al op hun 13e, 14e jaar naar de Universiteit gingen, als je leest hoeveel talen sommigen spraken en hoe ze internationaal ook met elkaar in aanraking kwamen vind ik onze tijd juist een verarming op geestelijk gebied.

In die tijd speelde de veruitwendiging zonder wezen ook niet zo zeer. Luther moest bv ook niets van allerlei regels hebben, dat vond hij maar Rooms. De traditie zo als wij deze kennen en als christelijk en onopgeefbaar benoemen is niet ouder dan de afscheiding, om zo het verschil ook uiterlijk aan te duiden. (Let wel , opzich niet verkeerd, maar niet zozeer bijbels gegrond)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Tiberius schreef:En Wilhelm, ik spreek ook nogal eens "vooraanstaanden" in de GG, maar men denkt er doorgaans toch anders over dan jij hier suggereert. Of ze zeggen tegen jou iets anders dan tegen mij. ;)
Dan spreek je ws. andere vooraanstaanden dan Wilhelm.
Je hebt links-voor en rechts-voor.
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Wilhelm »

Tiberius schreef:[En Wilhelm, ik spreek ook nogal eens "vooraanstaanden" in de GG, maar men denkt er doorgaans toch anders over dan jij hier suggereert. Of ze zeggen tegen jou iets anders dan tegen mij. ;)

Ze zullen toch niet met twee monden spreken ;)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Mister »

Ander schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:En Wilhelm, ik spreek ook nogal eens "vooraanstaanden" in de GG, maar men denkt er doorgaans toch anders over dan jij hier suggereert. Of ze zeggen tegen jou iets anders dan tegen mij. ;)
Dan spreek je ws. andere vooraanstaanden dan Wilhelm.
Je hebt links-voor en rechts-voor.
HHk-voor / GGiN-voor ? ;)
Ander
Berichten: 3548
Lid geworden op: 20 mar 2007, 20:50

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Ander »

Mister schreef:
Ander schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:En Wilhelm, ik spreek ook nogal eens "vooraanstaanden" in de GG, maar men denkt er doorgaans toch anders over dan jij hier suggereert. Of ze zeggen tegen jou iets anders dan tegen mij. ;)
Dan spreek je ws. andere vooraanstaanden dan Wilhelm.
Je hebt links-voor en rechts-voor.
HHk-voor / GGiN-voor ? ;)
Precies, en GG in het doel. Lekker op schoppen. :hum ;)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Mister »

Ander schreef:Precies, en GG in het doel. Lekker op schoppen. :hum ;)
::lol
Wilhelm
Berichten: 3240
Lid geworden op: 13 okt 2007, 19:26

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Wilhelm »

Ander schreef:
Mister schreef:
Tiberius schreef:En Wilhelm, ik spreek ook nogal eens "vooraanstaanden" in de GG, maar men denkt er doorgaans toch anders over dan jij hier suggereert. Of ze zeggen tegen jou iets anders dan tegen mij. ;)
Dan spreek je ws. andere vooraanstaanden dan Wilhelm.
Je hebt links-voor en rechts-voor.

Haha en Ander en Tib in de verdediging ;)

Maar ik denk dat Tib en ik ook wel eens dezelfden spreken ;)
Gebruikersavatar
Auto
Berichten: 4533
Lid geworden op: 22 feb 2002, 20:01

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Auto »

Ik weet niet wat kerkelijke voetbal schema's met muziek te maken hebben, maar ik denk dat we nu maar weer ontopic moeten gaan.

Mocht dit in de categorie ongewenst snoeiwerk in het voorjaar vallen, pb mij dan gerust, gaarne wel met argumenten.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Mister »

Zoals gezegd beluister ik momenteel de RO.

;)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10479
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Orchidee »

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
wim
Berichten: 3776
Lid geworden op: 30 okt 2002, 11:40

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door wim »

Josephus schreef:
Hendrikus schreef:Maar inderdaad, een GerGemkoor met een Vrijgemaakte dirigent, dat kan natuurlijk niet:
Zijn daar überhaupt voorbeelden van?
In Scheveningen is de dirigent lid van de Vrije Evangelische Gemeente.
Hij is in Scheveningen al meer dan 30 jaar dirigent. Sinds kort is hij ook dirigent van het gg-koor in Moerkapelle.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Re: Welke muziek beluister je nu? [6]

Bericht door Marnix »

.....knip-knap.........
Past niet bij de doelgroep van het forum Marnix. Had je kunnen weten.....
vr. groet, Helm@
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gesloten