Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?
Wat wordt bedoeld met de 'standenleer'?
Op dit forum wordt de standenleer bekritiseerd, verdedigd, en gepropageerd. Maar een paar vraagjes als buitenstaander:
1. Wat is de standenleer?
2. Welke standen heb je?
3. Op welke bijbelteksten/gedeelten worden deze standen en de leer hiervan gebaseerd?
Met vriendelijke groet,
Refojongere (een nieuwsgierige forummer buiten de Gereformeerde Gemeenten en dus vreemd van twee of drie verbondenleer en verbonds- en evangeliebeloften etc.)
1. Wat is de standenleer?
2. Welke standen heb je?
3. Op welke bijbelteksten/gedeelten worden deze standen en de leer hiervan gebaseerd?
Met vriendelijke groet,
Refojongere (een nieuwsgierige forummer buiten de Gereformeerde Gemeenten en dus vreemd van twee of drie verbondenleer en verbonds- en evangeliebeloften etc.)
Lees het boekje "Bethel en Pniël" van ds. A. Moerkerken en je bent helemaal op de hoogte.Oorspronkelijk gepost door Refojongere
Op dit forum wordt de standenleer bekritiseerd, verdedigd, en gepropageerd. Maar een paar vraagjes als buitenstaander:
1. Wat is de standenleer?
2. Welke standen heb je?
3. Op welke bijbelteksten/gedeelten worden deze standen en de leer hiervan gebaseerd?
Met vriendelijke groet,
Refojongere (een nieuwsgierige forummer buiten de Gereformeerde Gemeenten en dus vreemd van twee of drie verbondenleer en verbonds- en evangeliebeloften etc.)
Of "Genadeleven en gendaeverbond" onlangs opnieuw uitgegeven bij uitg. Den Hertog - Houten.
warm aanbevolen.
Het zijn tere zaken, laten we dat vooropstellen. Zaken ook die zich beter laten beleven dan bespreken.Oorspronkelijk gepost door jacob
noem er eens een paar.
ik weet het echt niet precies. Het verhaal in de saambinder heb ik niet gevolgd. Noem eens een stand?
Maar 't is simpel, en bijbels: het hangt samen met de bevindelijke kennis van de heilsfeiten.
Dus er kan een tijd zijn dat een zondaar aan zijn bestaan buiten God ontdekt is, aan zijn hemelhoge schuld, en die gaat bewenen voor God, een onverklaarbare betrekking op God en een erkennen van eigen verlorenheid, dat er een belofte ontvangen mag worden van een Verlosser (denk aan de Kerk voor de daadwerkelijke komst van Christus). Maar een andere gang is toch wel als die Middelaar Gods en der mensen ook daadwerkelijk geopenbaard wordt in het hart en we Hem leren kennen als Persoon. (kerstfeest)
Een andere stand toch wel als we het leven in eigen hand niet kunnen houden en verloren moeten gaan en een geloofsoog ontvangen voor het lijden en sterven van de Borg en ook de daadwerkelijke vergeving der zonden afgekondigd mag worden in ons hart (Goede Vrijdag en Pasen).
Zo ook voor Pinksteren: de Geest der aanneming te mogen ontvangen, Abba Vader, kennis van de derde Persoon.
juist ja.
hoe zou jij het verschil in groeien in het geloof en de standen in het genade leven willen omschrijven.
sluit het een het andere uit of heeft het eigenlijk niks met elkaar te maken.
een andere vraag nav jouw posting;
hoe is er kennis van de Heilige Geest. Je kent de Heilige Geest alleen toch door Zijn werk?
hoe zou jij het verschil in groeien in het geloof en de standen in het genade leven willen omschrijven.
sluit het een het andere uit of heeft het eigenlijk niks met elkaar te maken.
een andere vraag nav jouw posting;
hoe is er kennis van de Heilige Geest. Je kent de Heilige Geest alleen toch door Zijn werk?
groeien in de genade is wat mij betreft nauw verbonden aan de standen, hoewel er binnen een "stand" ook duidelijk groei kan zijn (bijv. meer kennis van eigen verdorvenheid of van de namen, weldaden, ambten van Christus; of verdieping in heiligmaking).Oorspronkelijk gepost door jacob
juist ja.
hoe zou jij het verschil in groeien in het geloof en de standen in het genade leven willen omschrijven.
sluit het een het andere uit of heeft het eigenlijk niks met elkaar te maken.
een andere vraag nav jouw posting;
hoe is er kennis van de Heilige Geest. Je kent de Heilige Geest alleen toch door Zijn werk?
De Heilige Geest kun je wel degelijk kennen als Persoon, de Heere Jezus introduceert Hem immers als Trooster, duidelijk als een Persoon. Ook het Grieks schijnt duidelijk op een Persoon te wijzen.
Hoe ken jij de Heilige Geest als persoon? Ik bedoel hoe is de kennis van de Heilige Geest.Oorspronkelijk gepost door Orckiegroeien in de genade is wat mij betreft nauw verbonden aan de standen, hoewel er binnen een "stand" ook duidelijk groei kan zijn (bijv. meer kennis van eigen verdorvenheid of van de namen, weldaden, ambten van Christus; of verdieping in heiligmaking).Oorspronkelijk gepost door jacob
juist ja.
hoe zou jij het verschil in groeien in het geloof en de standen in het genade leven willen omschrijven.
sluit het een het andere uit of heeft het eigenlijk niks met elkaar te maken.
een andere vraag nav jouw posting;
hoe is er kennis van de Heilige Geest. Je kent de Heilige Geest alleen toch door Zijn werk?
De Heilige Geest kun je wel degelijk kennen als Persoon, de Heere Jezus introduceert Hem immers als Trooster, duidelijk als een Persoon. Ook het Grieks schijnt duidelijk op een Persoon te wijzen.
Ds. J. van Haaren heeft gezegd: sta niet naar grote zaken (waar hij "gevorderde" standen mee bedoelt), maar sta naar Christus.
Dat moet de kern zijn.
Toch preekte ds. Van Haaren wel standen, want ook de gelovigen moeten op hun gemis gewezen worden. Er is nog meer te krijgen.
Genade voor genade zegt Johannes 1.
Dat moet de kern zijn.
Toch preekte ds. Van Haaren wel standen, want ook de gelovigen moeten op hun gemis gewezen worden. Er is nog meer te krijgen.
Genade voor genade zegt Johannes 1.